Παρασκευή, 17 Μαΐ, 2024
Το φιλιπιννέζικο BRP Sierra Madre, ένα ερειπωμένο πλοίο του Ναυτικού των Φιλιππινών, έχει προσαράξει από το 1999 και έγινε στρατιωτικό απόσπασμα των Φιλιππινών στην αμφισβητούμενη περιοχή του δεύτερου αβαθούς Τόμας, μέρος των νησιών Σπράτλυ, στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας. (29 Μαρτίου 2014, Erik De Castro/Reuters)

Οι Φιλιππίνες εξετάζουν τη λήψη νομικών μέτρων κατά της Κίνας για την καταστροφή των κοραλλιογενών υφάλων

Η χώρα διερευνά νομικές λύσεις κατά της Κίνας, περιλαμβανομένης της πιθανής υποβολής καταγγελιών ενώπιον διεθνούς δικαστηρίου

Οι Φιλιππίνες εξετάζουν το ενδεχόμενο να κινηθούν νομικά εναντίον της Κίνας για την καταστροφή κοραλλιογενών υφάλων εντός της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης (ΑΟΖ) της Μανίλας στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, ανακοίνωσε την Πέμπτη το υπουργείο Εξωτερικών.

Το υπουργείο ανέφερε ότι θα καθοδηγείται από το Γραφείο του Γενικού Εισαγγελέα (OSG) σχετικά με το θέμα, εν αναμονή των εκτιμήσεων από τις αρμόδιες κυβερνητικές υπηρεσίες για την έκταση της περιβαλλοντικής ζημίας στον ύφαλο Ιροκουά.

Η εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών Τερεζίτα Ντάζα δήλωσε ότι η Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS), την οποία έχει υπογράψει η Κίνα, «υποχρεώνει τα κράτη να προστατεύουν και να διατηρούν το θαλάσσιο περιβάλλον» στη διαφιλονικούμενη θάλασσα.

Η UNCLOS ορίζει θαλάσσιες περιοχές εντός 200 ναυτικών μιλίων από τα σύνορα των παράκτιων κρατών ως ΑΟΖ τους και ο ύφαλος Ιροκουά απέχει 128 ναυτικά μίλια (237 χιλιόμετρα) από την επαρχία Παλαουάν των Φιλιππινών.

«Όπως διευκρινίζεται από τη διαιτητική απόφαση του 2016 για τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, η υποχρέωση αυτή ισχύει για όλες τις θαλάσσιες περιοχές, τόσο εντός της εθνικής δικαιοδοσίας των κρατών όσο και πέραν αυτής», δήλωσε η κα Ντάζα, σύμφωνα με το Φιλιππινέζικο Πρακτορείο Ειδήσεων.

«Τα κράτη που εισέρχονται στην ΑΟΖ και τις θαλάσσιες ζώνες των Φιλιππινών, ως εκ τούτου, είναι ομοίως υποχρεωμένα να προστατεύουν και να διατηρούν το θαλάσσιο περιβάλλον μας», πρόσθεσε η ίδια.

Ο Γενικός Εισαγγελέας Μενάρντο Γκεβάρα δήλωσε ότι η OSG θα αξιολογήσει διάφορες νομικές επιλογές, συμπεριλαμβανομένης της πιθανής κατάθεσης προσφυγών για αποζημίωση ενώπιον του Μόνιμου Διαιτητικού Δικαστηρίου (PCA) στη Χάγη.

Οι Φιλιππίνες κατέθεσαν την πρώτη τους νομική υπόθεση στο PCA το 2013 και εξασφάλισαν μια νίκη το 2016, όταν το Δικαστήριο της Χάγης έκρινε ότι οι αξιώσεις του Πεκίνου στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας στερούνται νομικής βάσης.

Εν τω μεταξύ, το κινεζικό υπουργείο Εξωτερικών απέρριψε τους ισχυρισμούς των Φιλιππινών και δήλωσε ότι η χώρα θα πρέπει να απομακρύνει το «σκουριασμένο» σκάφος BRP Sierra Madre από το αβαθές Αγιουνγκίν, αν πραγματικά ενδιαφέρεται για το περιβάλλον.

Σοβαρές ζημιές στη θαλάσσια ζωή

Η Ακτοφυλακή των Φιλιππίνων (PCG) δήλωσε στις 18 Σεπτεμβρίου ότι τα πλοία της κινεζικής ναυτικής πολιτοφυλακής ήταν υπεύθυνα για τις «σοβαρές ζημιές» στους κοραλλιογενείς υφάλους στον ύφαλο Ιροκουά και στο αβαθές Εσκόντα, που βρίσκονται εντός της ΑΟΖ των Φιλιππίνων.

Philippine ship BRP Sierra Madre grounded on Second Thomas Shoal in the South China Sea on March 9, 2023. (Jam Sta Rosa/AFP via Getty Images)
Το πλοίο BRP Sierra Madre των Φιλιππίνων αραγμένο στο δεύτερο αβαθές Τόμας στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, στις 9 Μαρτίου 2023. (Jam Sta Rosa/AFP μέσω Getty Images)

 

«Η παρουσία θρυμματισμένων κοραλλιών υποδηλώνει σαφώς μια πιθανή πράξη απόρριψης, πιθανώς με τα ίδια νεκρά κοράλλια που είχαν προηγουμένως επεξεργαστεί και καθαριστεί πριν επιστραφούν στο βυθό», αναφέρει η Ακτοφυλακή.

Επίσης δήλωσε ότι η συνεχιζόμενη συρροή πλοίων της κινεζικής πολιτοφυλακής «για μια αδιακρίτως παράνομη και καταστροφική αλιευτική δραστηριότητα» μπορεί να έχει προκαλέσει άμεσα την υποβάθμιση και την καταστροφή του θαλάσσιου περιβάλλοντος στις περιοχές αυτές.

Το Πεκίνο διεκδικεί μεγάλο μέρος της Θάλασσας της Νότιας Κίνας ως δικό του έδαφος. Το 2016, το Δικαστήριο της Χάγης τάχθηκε με το μέρος των Φιλιππινών στις εδαφικές διαφορές τους στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, αλλά το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας (ΚΚΚ) αρνήθηκε να αναγνωρίσει την απόφαση.

Το ΚΚΚ δημοσίευσε τον περασμένο μήνα τον «πρότυπο» εθνικό χάρτη του, ο οποίος παρουσιάζει τις εκτεταμένες διεκδικήσεις του στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Ο χάρτης διαθέτει τώρα μια «γραμμή με 10 παύλες» αντί για τις προηγούμενες εννέα παύλες που χρησιμοποιούνταν για να δηλώσουν τις διεκδικήσεις στα αμφισβητούμενα ύδατα, με την επιπλέον παύλα να έχει τοποθετηθεί ανατολικά της Ταϊβάν.

Οι Φιλιππίνες, μαζί με άλλες πέντε χώρες, διαμαρτυρήθηκαν και δήλωσαν ότι ο χάρτης επικαλύπτει τις αντίστοιχες εδαφικές διεκδικήσεις τους. Η Ταϊβάν απέρριψε επίσης τον χάρτη και διαβεβαίωσε ότι δεν αποτελεί τμήμα της Κίνας.

Της Aldgra Fredly

Επιμέλεια: Αλία Ζάε

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

ΣΧΕΤΙΚΑ

Σχολιάστε