Φέτος, η 11η Ιουνίου ανακηρύχθηκε η πρώτη Παγκόσμια Ημέρα Παιχνιδιού από τον ΟΗΕ.
Ακαδημαϊκοί του τομέα εξηγούν πως το παιχνίδι είναι εξαιρετικά σημαντικό – ακόμη και για τους ενήλικες.
Η Τζούντι Πάρσον, αναπληρώτρια καθηγήτρια Παιγνιοθεραπείας του Πανεπιστημίου Deakin από τη Σχολή Υγείας και Κοινωνικής Ανάπτυξης, είπε πως η ίδρυση μιας Παγκόσμια Ημέρας Παιχνιδιού είναι ένας θαυμάσιος τρόπος να υπερασπιστούμε τη βαθιά έννοια του παιχνιδιού.
«Το παιχνίδι υποστηρίζει τη φυσική, διανοητική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη, όπως επίσης και τη συναισθηματική μας υγεία και ευημερία», αναφέρει προσθέτοντας:
«Ενισχύει την ποιότητα της ζωής μας, την πνευματική μας υγεία και τις γνωστικές μας ικανότητες, περιλαμβανομένης της κριτικής ικανότητας, της δημιουργικότητας και της ‘αντίθετης σκέψης’, δηλαδή της ικανότητας να δημιουργούμε υποθετικές εναλλακτικές λύσεις για γεγονότα που έχουν ήδη συμβεί (Αν είχα κάνει αυτό, θα είχε συμβεί εκείνο).
»Σε έναν κόσμο όπου το άγχος και η κατάθλιψη αυξάνονται, το παιχνίδι προσφέρει ένα αντιστάθμισμα, δημιουργώντας θετικά συναισθήματα.»
Δεκαετίες ερευνών αποδεικνύουν την αξία του παιχνιδιού.
«Μια παιδική ηλικία πλούσια σε παιχνίδι συνεισφέρει στην ικανότητα προσαρμογής και διαχείρισης του στρες κατά την ενηλικίωση και προσφέρει συστημικά οφέλη που επιδρούν θετικά στο άτομο, την οικογένεια, τις κοινότητες και την κοινωνία», δήλωσε η αναπληρώτρια καθηγήτρια Πάρσον.
«Η ζωή είναι πιο γρήγορη και πιο προγραμματισμένη από ποτέ άλλοτε και αυτό έχει επιφέρει αλλαγές στις συνθήκες του παιχνιδιού, το οποίο όμως είναι κεφαλαιώδες για την αναδιοργάνωση, την αναζωογόνηση και την καταπολέμηση των πιεστικών καταστάσεων της ζωής.»
Παγκόσμια έρευνα που αξιολόγησε πάνω από 25.000 παιδιά σε 36 χώρες αποκάλυψε πως μέχρι και το 73% των παιδιών δεν λαμβάνουν σοβαρά υπόψιν τους το παιχνίδι.
Ο γίγαντας της παιχνιδοβιομηχανίας Lego συνεργάστηκε με τον ΟΗΕ για την καθιέρωση της ημέρας, με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Νιλς Β. Κρίστιανσεν να επισημαίνει πως το παιχνίδι είναι ζωτικό για την ενίσχυση των οικογενειακών δεσμών.
«Διοργανώσαμε τη δικιά μας Παγκόσμια Ημέρα Παιχνιδιού τα τελευταία δύο έτη, για να γιορτάσουμε τη σημασία του παιχνιδιού», ανέφερε.
«Η υιοθέτηση της Παγκόσμιας ημέρας Παιχνιδιού από τον ΟΗΕ είναι μια πραγματική απόδειξη της δύναμης του παιχνιδιού και της ανάγκης για συλλογική υπεράσπιση και προστασία του δικαιώματος των παιδιών για παιχνίδι.»
Τα μοναδικά οφέλη τού να είσαι… παιχνιδιάρης
Η Κάρεν Σταγκνίττι, επίτιμη καθηγητής του Πανεπιστημίου Deakin, αναφέρει πως όλες οι μορφές παιχνιδιού προσφέρουν μοναδικά οφέλη.
Δηλώνει πως «το παιχνίδι εξερεύνησης βοηθάει τα παιδιά να ανακαλύψουν τις ιδιότητες των αντικειμένων, ενώ το κιναισθητικό παιχνίδι προάγει τη γνώση του σώματος και τις κινητικές ικανότητες».
«Τα παιχνίδια υποκριτικής συνδέονται με την κοινωνικό-αισθηματική ευημερία, την ανάπτυξη της γλώσσας, την κοινωνική επάρκεια, τη δημιουργικότητα και την αυτορρύθμιση. Το ελεύθερο, χωρίς επιτήρηση παιχνίδι έχει ακόμα πιο ισχυρή επίδραση, καθώς τροφοδοτεί τη βαθιά εκμάθηση και ενισχύει τη διατήρηση της μνήμης.»
Η καθηγήτρια Σταγκνίττι είπε πως όταν οι ενήλικες παίζουν με τα παιδιά, οι δεσμοί μεταξύ τους δυναμώνουν, ενώ παράλληλα καλλιεργούνται σημαντικές ικανότητες όπως η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, η ανθεκτικότητα και η λήψη αποφάσεων.
«Η συμμετοχή σε δραστηριότητες που περιλαμβάνουν ένα ποσοστό κινδύνου επιτρέπει στα παιδιά να δοκιμάσουν τις αντοχές τους, να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και να αναπτύξουν ένα αίσθημα αυτό-αποτελεσματικότητας», αναφέρει και συμπληρώνει:
«Η εμπειρία διαχειρίσιμων κινδύνων σε ένα ασφαλές και επιτηρούμενο περιβάλλον βοηθά τα παιδιά να διαχειρίζονται αβέβαιες καταστάσεις και να αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες, προετοιμάζοντάς τα για τις περιπλοκότητες της πραγματικής ζωής.»
Χωρίς το παιχνίδι, οι ειδικοί λένε πως η σωματική, γνωστική, κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών ζημιώνεται.
Η Μπρίτζετ Σάρα, λέκτορας παιγνιοθεραπείας λέει πως το παιχνίδι είναι μια αναζήτηση ζωής και ωφελεί τόσο τα παιδιά όσο και τους ενήλικες.
«Ίσως αλλάζει μορφή με τα χρόνια, αλλά η αξία του για τη συναισθηματική ευημερία μας δεν μειώνεται ποτέ», λέει η κα Σάρα, προσθέτοντας:
«Ως ενήλικες, μπορεί να έχουμε ξεχάσει να είμαστε παιχνιδιάρηδες, και με το να κυριαρχούμε στο παιχνίδι ενός παιδιού μπορεί να μειώσουμε την αίσθηση της δύναμής τους.
»Εγγενώς, δεν έχουμε χάσει την ικανότητα του παιχνιδιού, αλλά ο τρόπος που συμμετέχουμε στο παιχνίδι εμείς και τα παιδιά μας έχει εξελιχθεί λόγω του πολυάσχολου σύγχρονου τρόπου ζωής.»
Χρηματοδότηση για ιθαγενείς ομάδες παιχνιδιού
Αυτή τη χρονιά, η κυβέρνηση της Αυστραλίας χρηματοδότησε ένα πιλοτικό πρόγραμμα ομάδων παιχνιδιού για τα παιδιά ιθαγενών Αυστραλών.
Εκτός από το υπάρχον 1.1 εκατομμύριο δολάρια Αυστραλίας, διατέθηκαν επίσης 31.660 δολάρια Αυστραλίας (19.560 ευρώ) για βιβλιοθήκες ιθαγενών παιχνιδιών.
Η υπουργός Κοινωνικών Υπηρεσιών Αμάντα Ρίσγουορθ τόνισε τη σημασία της ολοκληρωμένης και πολιτισμικά σωστής εκμάθησης μέσω ομάδων και βιβλιοθηκών παιχνιδιού.
«Αυτή η επένδυση θα ενισχύσει την πρώιμη εκμάθηση, την ανάπτυξη και την ευημερία των παιδιών των ιθαγενών και θα υποστηρίξει και ενδυναμώσει την οικογένεια, την κοινότητα, καθώς και τους πολιτισμικούς συνδέσμους – ειδικά για παιδιά από ευάλωτα ή μειονεκτικά υπόβαθρα.»
Μετάφραση: Βλαδίμηρος Αλεξάντρωφ
Επιμέλεια: Αλία Ζάε