Δευτέρα, 29 Απρ, 2024

Πασχαλινό Φεστιβάλ Μπαχ στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός

Δύο ρεσιτάλ πιάνου με έργα Μπαχ του Andrei Gavrilov και της Αλεξάνδρας Παπαστεφάνου, στις 22 και 26 Απριλίου αντίστοιχα

«Αν η μουσική δεν υμνεί το Θεό, τότε είναι απλά θόρυβος» –  Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ: Η συναυλία της Παρασκευής 26 Απριλίου με την Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου ακυρώθηκε.

Τη Δευτέρα 22 Απριλίου και την Παρασκευή 26 Απριλίου, το αθηναϊκό κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει στην αίθουσα του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός δύο συναυλίες αφιερωμένες σε έναν συνθέτη του οποίου το έργο διαπνέεται από βαθιά θρησκευτικότητα, από δύο βιρτουόζους πιανίστες: τον Ρώσο Αντρέι Γκαβρίλοφ και την Ελληνίδα Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου αντίστοιχα.

Αντρέι Γκαβρίλοφ

Αντρέι Γκαβρίλοφ: «Ο πιανίστας που έπεσε στη Γη»

Ο πιανίστας Αντρέι Γκαβρίλοφ γεννήθηκε στη Μόσχα το 1955 σε οικογένεια καλλιτεχνών. Ο πατέρας του Βλαντίμιρ Γκαβρίλοφ ήταν διαπρεπής ζωγράφος και η μητέρα του Ασανέττα Εγουισενιάν ήταν πιανίστα. Σε ηλικία 6 ετών μπήκε στο Κεντρικό Μουσικό Σχολείο της Μόσχας με καθηγήτρια την Τατιάνα Κέστνερ και στη συνέχεια στο Ωδείο της Μόσχας με καθηγητή τον Λεβ Ναούμοφ. Το 1974, ο ταλαντούχος δεκαοχτάχρονος σπουδαστής κέρδισε το πρώτο βραβείο στον Διεθνή Διαγωνισμό Πιάνου της Μόσχας. Την ίδια χρονιά έκανε ένα θριαμβευτικό διεθνές ντεμπούτο στο Φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ, όπου αντικατέστησε τον ασθενή Σβιατοσλάβ Ρίχτερ. Στη συνέχεια έγιναν φίλοι και έπαιζαν μαζί σε συναυλίες, τόσο στη Ρωσία όσο και στην Ευρώπη, σουίτες του Χαίντελ.

Σε ηλικία 23 ετών, ο Γκαβρίλοφ έκανε την πρώτη του περιοδεία με τη Φιλαρμονική του Βερολίνου με 30 συναυλίες σε όλο τον κόσμο. Ένα χρόνο αργότερα, ενώ προετοιμαζόταν για την επόμενη περιοδεία του με τον Χέρμπερτ φον Κάραγιαν, του απαγόρευσαν τις εμφανίσεις στο εξωτερικό.

Ο Αντρέι Γκαβρίλοφ ξαναρχίζει τη διεθνή του καριέρα με συναυλίες σε αίθουσες όπως το Carnegie Hall της Νέας Υόρκης και Royal Festival Hall και Queen Elisabeth Hall του Λονδίνου. Έχει συμπράξει με διάσημες ορχήστρες και μαέστρους όπως οι Sir Neville Marriner, Evgeny Svetlanov, Bernard Haitink, Claudio Abbado, Vladimir Ashkenazi, Riccardo Muti, Seiji Ozawa… Έχει ηχογραφήσει για τις ΕΜΙ, Deutsche Grammophon, Decca και Melodiya, ενώ τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργήσει ιδιωτική δισκογραφική εταιρία. Το ρεπερτόριό του περιλαμβάνει έργα των Γ. Σ. Μπαχ, Ντομένικο Σκαρλάττι, Χαίντελ, Χάυντν, Μότσαρτ, Μπετόβεν, Σούμπερτ, Σοπέν, Μπραμς, Λιστ, Γκριγκ, Τσαϊκόβσκυ, Σκριάμπιν, Ραχμάνινοβ, Ραβέλ, Μπεργκ, Σοστακόβιτς, Χίντεμιτ, Μπρίττεν και Σνίτκε.

Οι ερμηνείες του Αντρέι Γκαβρίλοφ προκαλούν συζητήσεις. Την περίοδο 1994-2001 σταμάτησε τη συναυλιακή δραστηριότητα και έζησε μοναχικά στο νησί Φίτζι. Στη συνέχεια εγκαταστάθηκε στην Ελβετία και άρχισε εκ νέου τις συναυλίες, ενσωματώνοντας νέες ιδέες στα έργα που ερμηνεύει. Το 2021 εξέδωσε την αυτοβιογραφία του με τίτλο: Andrei, Fina and Pitch:Scenes from a Mysician’s Life.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Γ. Σ. Μπαχ, Το Καλώς Συγκερασμένο Κλειδοκύμβαλο (πρώτος τόμος)
Πρελούδιο και φούγκα αρ. 1 σε Ντο μείζονα BWV 846
Πρελούδιο και φούγκα αρ. 2 σε ντο ελάσσονα BWV 847
Πρελούδιο και φούγκα αρ. 3 σε Ντο δίεση μείζονα BWV 848
Πρελούδιο και φούγκα αρ. 4 σε ντο δίεση ελάσσονα BWV 849
Πρελούδιο και φούγκα αρ. 5 σε Ρε μείζονα BWV 850
Πρελούδιο και φούγκα αρ. 6 σε ρε ελάσσονα BWV 851
Πρελούδιο και φούγκα αρ. 7 σε Μι ύφεση μείζονα BWV 852
Πρελούδιο και φούγκα αρ. 8 σε μι ύφεση ελάσσονα BWV 853
Πρελούδιο και φούγκα αρ. 9 σε Μι μείζονα BWV 854
Πρελούδιο και φούγκα αρ. 10 σε μι ελάσσονα BWV 855
Πρελούδιο και φούγκα αρ. 11 σε φα μείζονα BWV 856
Πρελούδιο και φούγκα αρ. 12 σε φα ελάσσονα BWV 857
Διάλειμμα
Πρελούδιο και φούγκα αρ. 13 σε Φα δίεση μείζονα BWV 858
Πρελούδιο και φούγκα αρ. 14 σε φα δίεση ελάσσονα BWV 859
Πρελούδιο και φούγκα αρ. 15 σε Σολ μείζονα BWV 860
Πρελούδιο και φούγκα αρ. 16 σε σολ ελάσσονα BWV 861
Πρελούδιο και φούγκα αρ. 17 σε Λα ύφεση μείζονα BWV 862
Πρελούδιο και φούγκα αρ. 18 σε σολ δίεση ελάσσονα BWV 863
Πρελούδιο και φούγκα αρ. 19 σε Λα μείζονα BWV 864
Πρελούδιο και φούγκα αρ. 20 σε λα ελάσσονα BWV 865
Πρελούδιο και φούγκα αρ. 21 σε Σι ύφεση μείζονα BWV 866
Πρελούδιο και φούγκα αρ. 22 σε σι ύφεση ελάσσονα BWV 867
Πρελούδιο και φούγκα αρ. 23 σε Σι μείζονα BWV 868
Πρελούδιο και φούγκα αρ. 24 σε σι ελάσσονα BWV 869
* * * * *

Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου

Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου / Κοινωνικό ον από άποψη, μια κορυφαία του πιάνου | Αυγή

Γεννημένη σε μουσική οικογένεια, κόρη της Τερψιχόρης Παπαστεφάνου, διευθύντριας της ιστορικής Χορωδίας Τρικάλων, η Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου αποφοίτησε από την τάξη της Αλίκης Βατικιώτη του Ωδείου Αθηνών. Από μικρή ηλικία, μελετούσε παράλληλα θεωρητικά και σύνθεση με τον Γ. Α. Παπαϊωάννου. Συνέχισε τις σπουδές της με την Olga Zhukova στο Ωδείο Τσαϊκόφσκι της Μόσχας, με τον Peter Solymos στη Μουσική Ακαδημία Franz Liszt στη Βουδαπέστη και, με υποτροφία του Ιδρύματος Αλέξανδρος Ωνάση, στο Πανεπιστήμιο Bloomington της Ιντιάνα κοντά στον θρυλικό δάσκαλο και πιανίστα György Sebők. Έχει επίσης πάρει μαθήματα από τον Άλφρεντ Μπρέντελ, ο οποίος πολύ νωρίς είχε επαινέσει την ερμηνεία της των έργων του J. S. Bach. H Παπαστεφάνου υπήρξε φιναλίστ στον Διεθνή Διαγωνισμό Πιάνου Clara Haskil στην Ελβετία και έλαβε τα βραβεία Liebstoeckl και Fazioli στον Διεθνή Διαγωνισμό Πιάνου της Γενεύης, καθώς και το Βραβείο Σπύρος Μοτσενίγος από την Ακαδημία Αθηνών.

Το ποικίλο ρεπερτόριο της Παπαστεφάνου εκτείνεται από συνθέτες της εποχής του μπαρόκ έως σύγχρονους συνθέτες (George Crumb, György Ligeti, Karlheinz Stockhausen, Toru Takemitsu) και την μουσική τζαζ. Έχει ερμηνεύσει και ηχογραφήσει έργα για πιάνο των Ελλήνων συνθετών Δημήτρη Μητρόπουλου, Νίκου Σκαλκώτα, Γ. Α. Παπαϊωάννου, Γιώργου Κουμεντάκη, Περικλή Κούκου και Βαγγέλη Κατσούλη. Η Παπαστεφάνου εμφανίζεται – πάντα με ενθουσιώδεις κριτικές – με συμφωνικές ορχήστρες, σόλο ρεσιτάλ και συγκροτήματα μουσικής δωματίου σε όλη την Ευρώπη (Γερμανία, Γαλλία, Μεγάλη Βρετανία, Ολλανδία, Λουξεμβούργο, Ισπανία, Τσεχία, Ρωσία, Φινλανδία και Ουγγαρία), Ηνωμένες Πολιτείες και Καναδά.

Τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας της πολύχρονης ενασχόλησής της σε βάθος με το έργο του J. S. Bach ξεκίνησε την ηχογράφηση των απάντων έργων του για πληκτροφόρα όργανα, την οποία συνεχίζει. Το βιβλίο της «JS Bach, ο Μουσικός του Απείρου» για την αισθητική, το νόημα και την απόδοση της μουσικής του Μπαχ κυκλοφόρησε στην ελληνική γλώσσα τον Φεβρουάριο του 2022 (εκδόσεις Παπαγρηγορίου-Νάκας), ενώ τον Δεκέμβριο του 2023 κυκλοφόρησε από τις ίδιες εκδόσεις το βιβλίο της «Μικρά κείμενα για τους νέους μουσικούς». Έχει ερμηνεύσει όλα τα έργα του J. S. Bach στο πιάνο και έχει παρουσιάσει επανειλημμένα σε ρεσιτάλ ολόκληρο το Καλώς Συγκερασμενο Κλειδοκύμβαλο, τις Παρτίτες, τις Τοκκάτες, τις Παραλλαγές Goldberg, την Τέχνη της Φούγκας και τη Μουσική Προσφορά .

Το 2018, η Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου ξεκίνησε τη δισκογραφία των απάντων του J. S. Bach με το «Καλώς Συγκερασμενο Κλειδοκύμβαλο», για τη βρετανική δισκογραφική εταιρεία First Hand Records [FHR65], με διθυραμβικές διεθνείς κριτικές . Της απονεμήθηκε το βραβείο «Καλύτερης Ηχογράφησης 2018» για το άλμπουμ αυτό από την Ένωση Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής «για τη βιρτουόζικη και εκφραστικά άψογη προσέγγιση ενός μνημείου της παγκόσμιας πιανιστικής λογοτεχνίας». Οι Γαλλικές Σουΐτες [FHR70] και οι Παραλλαγές Goldberg [FHR110) του J. S. Bach, που κυκλοφόρησαν το 2020 και το 2021 αντίστοιχα, πάλι για τη First Hand Records, κατατάχθηκαν μεταξύ των καλύτερων ηχογραφήσεων των έργων, σύμφωνα με τις κριτικές του Gramophone και του BBC Music Magazine. Το 2020 δισκογράφησε όλα τα έργα για πιάνο του Schumann που γράφτηκαν το 1839: «Schumann 1839, Year of Piano» [FHR112]. Τον Φεβρουάριο του 2023 κυκλοφόρησε το τελευταίο της CD «Tears from Babylon», με δικές της μεταγραφές για πιάνο από καντάτες του J. S. Bach και έργων του για εκκλησιαστικό όργανο [FHR141]. Παράλληλα με την σταδιοδρομία της ως ερμηνεύτρια ασχολείται και με την σύνθεση.

Το άλμπουμ «Minerals» με έργα της για σόλο πιάνο κυκλοφορεί ψηφιακά από τη δισκογραφική Εταιρεία Subways Music και το άλμπουμ «Πασιφάη», μια συλλογή δικών της τραγουδιών σε στίχους του Έλληνα σουρεαλιστή ποιητή Μίλτου Σαχτούρη, κυκλοφορεί σε φυσική και ψηφιακή μορφή από την Polyphoniki Records.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Α’  ΜΕΡΟΣ
Παρτίτα Αρ 1 σε Σι ύφεση μείζονα
Παρτίτα Αρ 3 σε Λα Ελασσόνα
Αγγλική Σουίτα Αρ 2 σε Λα Ελασσόνα

Β’  ΜΕΡΟΣ
Παρτίτα Αρ 4 σε Ρε μείζονα
Αγγλική Σουίτα Αρ 3 σε Σολ Ελάσσονα

* * * * *

Και οι δύο συναυλίες ξεκινούν στις 20:30.

Τιμές εισιτηρίων: 30-12 ευρώ. Έκπτωση 10% με την αγορά εισιτηρίων και για τα δύο ρεσιτάλ.

Φιλολογικός Σύλλογος Παρνασσός

Πλατεία Αγ. Γεωργίου Καρύτση 8, Αθήνα

210 322 1917 – 5310

Στάση μετρό <Πανεπιστήμιο>

 

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

Σχολιάστε