Κυριακή, 03 Μαρ, 2024
Το μεγάλο πλοίο μεταφοράς μεταλλευμάτων "Ore Guangzhou" πραγματοποιεί το παρθενικό του ταξίδι στο λιμάνι Taicang, στην πόλη Taicang, στην επαρχία Jiangsu της Κίνας, την 1η Αυγούστου 2018. (VCG/Getty Images)

Σε πορεία αποκλιμάκωσης οι ναύλοι στην παγκόσμια αγορά – Αναμένεται ανάκαμψη στα bulk carriers αργότερα εφέτος

Η ανάκαμψη της ναυλαγοράς των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου αναμένεται να ξεκινήσει αργότερα εφέτος, παρά το γεγονός ότι τον Ιανουάριο του 2023 ο βασικός δείκτης Baltic Dry Index υποχώρησε στο χαμηλότερο σημείο του εδώ και περισσότερα από 2,5 χρόνια, με τον BDI να υποχωρεί και κάτω από τις 1.000 μονάδες.

Την περασμένη Πέμπτη ο δείκτης Baltic Dry Index έχασε 28 μονάδες και διαμορφώθηκε στις 640 σημειώνοντας πτώση κατά 4,19%.

Οι εορτασμοί της κινεζικής πρωτοχρονιάς που ξεκίνησαν στις 22 Ιανουαρίου και αναμένεται να διαρκέσουν έως την Κυριακή 5 Φεβρουαρίου, είχαν  ως αποτέλεσμα την πτώση της ζήτησης, καθώς  η Κίνα ανέστειλε  την παραγωγή της ενόψει του νέου κινεζικού έτους.

Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Xclusiv Shipbrokers από τις αρχές του 2023 ο δείκτης μέτρησης ναυλαγοράς των μεγαλύτερων πλοίων bulk carriers capesize (BCI) έχει χάσει 66% ενώ οι δείκτες των πλοίων panamax(BPI), supramax(BSI) και Ηandysize(BHSI) έχουν μειωθεί κατά περίπου 30% αγγίζοντας  επίπεδα που δεν έχουν παρατηρηθεί από τον Ιούνιο και Ιούλιο του 2020.

Όπως τονίζει η Xclusiv κατά τις πρώτες εβδομάδες του 2023, οι μεταφορές σιδηρομεταλλεύματος μειώθηκαν κατά 13,1% σε ετήσια βάση, ο χαμηλότερος όγκος από τουλάχιστον το 2019.

Η ναυλομεσιτική της Clarksons αναφέρει ότι  οι  πρώιμες έντονες βροχοπτώσεις εμπόδισαν τις μεταφορές σιδηρομεταλλεύματος από τη Βραζιλία, με αποτέλεσμα οι εξαγωγές να μειωθούν κατά 15 ημέρες σε σύγκριση με πέρυσι, όταν οι σημαντικές βροχοπτώσεις σημειώθηκαν τον Φεβρουάριο.

Πάντως στα θετικά θα μπορούσε κανείς να επισημάνει τη χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων για την πανδημία που οδηγούν σε επιστροφή της Κίνας στις αγορές αλλά και  στην επανέναρξη των εισαγωγών άνθρακα από την Αυστραλία και στην αύξηση των εξαγωγών άνθρακα από την Ινδονησία.

Ναυλομεσίτες της Xclusiv τονίζουν ότι η ανεπίσημη απαγόρευση των εισαγωγών αυστραλιανού άνθρακα που επιβλήθηκε το 2020 από το Πεκίνο λόγω πολιτικών διαφωνιών, έχει αρθεί από την Εθνική Επιτροπή Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων της Κίνας, επιτρέποντας σε τέσσερις εγχώριες εταιρείες να επαναλάβουν τις εισαγωγές αυστραλιανού άνθρακα, με την China Energy Investment Corp να είναι η πρώτη που φέρεται να έχει δώσει παραγγελία.

Τα στοιχεία της ναυτιλιακής πλατφόρμας Sea δείχνουν ότι συνολικά έξι πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου με αυστραλιανό άνθρακα πρόκειται να εκφορτώσουν σε κινεζικά λιμάνια, γεγονός που σηματοδοτεί σημαντική αποκλιμάκωση των εμπορικών σχέσεων μεταξύ Ασίας -Ειρηνικού.

Η Κίνα επέβαλε απαγόρευση άνθρακα στους αυστραλιανούς ανθρακωρύχους το 2020 σε μια διαμάχη για την προέλευση του κοβιδίου. Τα αρχικά έξι πλοία είναι ένα μείγμα πλοίων κατηγορίας capes, supramaxes και panamax, που αναχώρησαν από την Αυστραλία τις τελευταίες 10 ημέρες αναφέρουν ναυλομεσίτες.

Η απόφαση της Κίνας το 2019 να απαγορεύσει τον αυστραλιανό άνθρακα είχε οδηγήσει την Αυστραλία να αυξήσει τις εξαγωγές άνθρακα προς την Ιαπωνία, την Ινδία και την Ευρώπη, κάτι που δεν αναμένεται να αλλάξει, αν και η απαγόρευση έχει αρθεί.

Εν τω μεταξύ, καθώς οι παγκόσμιες αγορές ηλεκτρικής ενέργειας εξακολουθούν να διαταράσσονται από τις επιπτώσεις της Ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, οι εξαγωγές άνθρακα της Ινδονησίας ενδέχεται να φτάσουν σε νέο ορόσημο φτάνοντας ενδεχομένως τα 520 εκατομμύρια τόνους το 2023, 6% υψηλότερα σε σύγκριση με τις εξαγωγές άνθρακα του 2022, με τη χώρα να σχεδιάζει να παράγει 696 εκατομμύρια τόνους άνθρακα.

Η αγορά δεξαμενοπλοίων

Αναταραχή συνεχίζει να επικρατεί στην παγκόσμια αγορά διυλισμένων προϊόντων καθώς οι χώρες της ΕΕ δεν έχουν καταφέρει ακόμη  να καταλήξουν σε συμφωνία σχετικά με το ανώτατο όριο τιμών για τα ρωσικά πετρελαιοειδή.

Αν δεν υπάρξει συμφωνία έως τις 5 Φεβρουαρίου, η ΕΕ θα απαγορεύσει τις εισαγωγές ρωσικών διυλισμένων προϊόντων, όπως ντίζελ, καύσιμα αεριωθουμένων, βενζίνη και πετρέλαιο θέρμανσης.

Οι αναλυτές αναφέρουν ότι η απαγόρευση της Ευρώπης στα ρωσικά πετρελαϊκά προϊόντα μπορεί να είναι πιο ενοχλητική από την απαγόρευση του ρωσικού αργού στις 5 Δεκεμβρίου.

Οι πλοιοκτήτες έχουν προβλέψει πιθανή διψήφια αύξηση των τονοχιλιομέτρων για τα δεξαμενόπλοια προϊόντων, ενώ ναυλομεσίτες προειδοποιούν ότι η αντίδραση της Μόσχας σε μια απαγόρευση θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση της ζήτησης.

Ο εκτελεστικός βραχίονας της ΕΕ έχει προτείνει δύο ανώτατα όρια στα ρωσικά πετρελαϊκά προϊόντα.

Ένα στα 100 δολάρια για το ντίζελ και άλλα προϊόντα υψηλής ποιότητας και ένα στα 45 δολάρια για προϊόντα που συνήθως διαπραγματεύονται κάτω από την τιμή του αργού.

Η Πολωνία είχε επίσης πιέσει για ένα ανώτατο όριο αργού χαμηλότερα από 60 δολάρια πριν εισαχθεί στις 5 Δεκεμβρίου.

Οι συζητήσεις θα συνεχιστούν μέχρι τέλους, όπως συνέβη και για το ανώτατο όριο του αργού τον Δεκέμβριο, αλλά με την πρόσθετη επιπλοκή ότι πρέπει να καθοριστούν δύο ανώτατα όρια για το αργό.

Η ΕΕ συντονίζει τις συζητήσεις της με τα μέλη της ομάδας κρατών G7, η οποία έχει υποστηρίξει το σύστημα.

Τα ρωσικά πετρελαιοειδή δεν μπορούν να μεταφέρονται με δεξαμενόπλοια που ανήκουν στην ΕΕ, τα οποία διαχειρίζεται ή ασφαλίζει η ΕΕ, εκτός εάν η τιμή πώλησης πέσει κάτω από τα ανώτατα όρια.

Σύμφωνα με την Xclusiv` στην αγορά δεξαμενόπλοιων, ο δείκτης στα δεξαμενόπλοια clean tanker (BCTI) έχει μειωθεί κατά περίπου 44% από τις αρχές του 2023, ενώ στα dirty Tanker (BDTI)κατά  9% από την αρχή του τρέχοντος έτους.

Η Ινδία και η Κίνα εισάγουν μεγάλες ποσότητες αργού πετρελαίου για τα συστήματα διύλισής τους.

Ωστόσο, δεν έχουν παρόμοια αγοραστική διάθεση για προϊόντα διυλισμένου πετρελαίου.

Από την άλλη πλευρά, οι ρωσικές εξαγωγές αργού πετρελαίου προς την Ινδία ενδέχεται να σημειώσουν νέα υψηλά επίπεδα, καθώς η ζήτηση αυξάνεται, με την Ινδία να αναμένεται να εισάγει περίπου 24% περισσότερες εισαγωγές από τον προηγούμενο μήνα, φτάνοντας τα 1,24 εκατομμύρια βαρέλια αργού ανά ημέρα, λόγω του ανταγωνιστικού κόστους εκφόρτωσης.

Τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων αντιπροσωπεύουν περίπου το 59% του συνολικού στόλου δεξαμενόπλοιων (>= 10.000 DWT), ενώ τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού αποτελούν το 41% του στόλου δεξαμενόπλοιων από τον οποίο έχουμε εξαιρέσει τα χημικά πλοία.

Ο τομέας MR καλύπτει το 66% του στόλου των δεξαμενόπλοιων προϊόντων, ενώ τα LR2, LR1 και τα μικρά δεξαμενόπλοια (10.000-25.000 DWT) έχουν περίπου 10% το καθένα του στόλου προϊόντων.

Π. Τσ. μεσω ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε μας στο Telegram @epochtimesgreece
Ακολουθήστε μας στο Facebook @epochtimesgreece
Ακολουθήστε μας στο Twitter @epochtimesgreece

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

Σχολιάστε