Σάββατο, 20 Απρ, 2024
Άγαλμα του Βούδα μέσα στο ιερό των ιερών, σε ένα από τα πιο επισκέψιμα σπήλαια της Ατζάντα (φωτογραφία Vengolis)

Τα ιερά σπήλαια της Ατζάντα

Του Jeff Perkin

Μετάφραση: Αλία Ζάε

Σε ένα από τα πιο απομακρυσμένα σημεία της Ινδίας, χιλιόμετρα μακριά από τη μικρή πόλη της Ατζάντα (ή Αγιάντα/Ajanta), περίπου 76 μέτρα πάνω από το ρέμα που διασχίζει την κοιλάδα, βρίσκονται κάποια σπήλαια που κατασκευάστηκαν από τον άνθρωπο στην αρχαιότητα. Πρόκειται για έναν θαυμαστό τόπο, του είδους που βλέπουμε συνήθως στον κινηματογράφο.

Κι όμως, τα μυστηριώδη σπήλαια της Ατζάντα είναι απολύτως πραγματικά. Πρόκειται για ένα ιερό και περίπλοκο σύνολο ναών, πρώην βουδιστικών μοναστηριών και ενός πλήθους τοιχογραφιών και αναθηματικών γλυπτών. Το συγκρότημα αποτελείται από τριάντα σπήλαια, που το ένα δίπλα στο άλλο σχηματίζουν μια πεταλοειδή αψίδα. Ανακαλύφθηκαν σταδιακά, με τις πρώτες ανασκαφές να χρονολογούνται από την ινδική περίοδο Σατβαχάνα μέχρι και την Γκούπτα, δηλαδή από τον 2ο αιώνα π.Χ. μέχρι και τον 6ο αιώνα μ.Χ.

Αυτή η ιερή βουδιστική τοποθεσία μαρτυρά τις εξαιρετικές ικανότητες και τεχνικές των ανθρώπων χιλιάδες χρόνια πριν. Το εσωτερικό των σπηλαίων διαχωρίζεται και υποστηρίζεται από κίονες και τοίχους, ενώ ορισμένα από τα σπήλαια είναι διακοσμημένα με απομιμήσεις δοκών και άλλων ξύλινων κατασκευών.

Αναρίθμητοι σκαλιστοί Βούδες και αγάλματα διαφόρων ουράνιων όντων υπάρχουν σε όλο το συγκρότημα των σπηλαίων. Σε κάποιες από τις σπηλιές οι τοίχοι είναι καλυμμένοι με τοιχογραφίες γεμάτες λεπτομέρειες, που φτάνουν μέχρι την οροφή. Όταν έγιναν αυτοί οι χώροι κατοικήσιμοι, οι μοναχοί από τις βιχάρες (βουδιστικά μοναστήρια) άρχισαν να συγκεντρώνονται στις τσαΐτυα-γκρίχες (ναούς) και να διαλογίζονται σε απομόνωση στα πόδια του ενός ή του άλλου αγάλματος του Βούδα. Πέτρινα σκαλοπάτια, που τα έχει καταπιεί ο χρόνος, παρείχαν πρόσβαση στους μοναχούς και τους εργάτες στο νερό του ρέματος που περνούσε από κάτω.

Αφότου «ανακαλύφθηκαν» το 1819 από έναν αξιωματικό του βρετανικού στρατού, τα σπήλαια της Ατζάντα έγιναν γρήγορα ένας δημοφιλής προορισμός για τους πλούσιους και γενναίους βικτωριανούς Εγγλέζους, οι οποίοι αναζητούσαν την περιπέτεια στις ζούγκλες της Ινδίας. Μετά από 200 χρόνια, έχουν ανακηρυχθεί Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ και δέχονται εκατομμύρια επισκέπτες από όλον τον κόσμο. Ειδικοί φωτισμοί, που έχουν προστεθεί τα τελευταία χρόνια, δημιουργούν ένα ιδιαίτερο αισθητικό αποτέλεσμα. Το άλλοτε μοναχικό και θρησκευτικό μέρος έχει μετατραπεί σε τουριστικό αξιοθέατο για όσους μπαίνουν στον κόπο να ταξιδέψουν μέχρι εκεί, ζωντανή απόδειξη για την εφήμερη φύση των πραγμάτων και τη μυστηριακή σχέση ανάμεσα στο ιερό και το εγκόσμιο.

Στο Σπήλαιο 26 δυο σειρές περίτεχνα σκαλισμένων κιόνων οδηγούν σε μια στούπα (βωμός που περιέχει ιερά λείψανα), όπου οι μοναχοί διαλογίζονταν μπροστά από το κεντρικό άγαλμα του Βούδα. Η στούπα είναι ευθυγραμμισμένη σε σχέση με το θερινό ηλιοστάσιο. (Dey Sandip/CC BY-SA 3.0)

 

Τα σπήλαια Ατζάντα είναι ένα αρχαίο συγκρότημα σκαλισμένο στα απόκρημνα βράχια που υψώνονται πάνω από μια απομονωμένη κοιλάδα της Ινδίας. Οι βουδιστές μοναχοί έβρισκαν εκεί καταφύγιο την περίοδο των βροχών και διαλογίζονταν σε απομόνωση. (Somon/CC BY-SA 3.0)

 

Ένα υπερκόσμιο φως λούζει τον βωμό του Βούδα στο Σπήλαιο 17. Ο βωμός περιβάλλεται από μια σκαλιστή κορνίζα με πλούσια διακόσμηση, που συνίσταται σε σχέδια λουλουδιών, βουδικών μορφών και άλλων διακοσμητικών στοιχείων. Στο ίδιο σπήλαιο βρίσκονται επίσης τοιχογραφίες και περίτεχνοι κίονες. (Vyacheslav Argenberg/CC BY-SA 4.0)

 

Η εντυπωσιακή πρόσοψη του Σπηλαίου 19 πιστεύεται ότι έχει δημιουργηθεί από τον 4ο μέχρι τον 6ο αιώνα μ.Χ., καθώς πολλά από τα στοιχεία της είναι χαρακτηριστικά της αρχιτεκτονικής της περιόδου Γκούπτα. Το πλήθος των ανάγλυφων βουδιστικών μορφών τονίζουν την ιερότητα της εισόδου σε έναν χώρο μεγάλης πνευματικής σημασίας. (Rajiv Desikan/CC BY-SA 4.0)

 

Το Σπήλαιο 1 δεν ήταν το πρώτο που κατασκευάστηκε, παρά το όνομά του. Η κατασκευή των σπηλαίων ξεκίνησε από το κέντρο του πετάλου και προχωρούσε προς τα αριστερά και τα δεξιά. Ήδη από τον 5ο αιώνα π.Χ., το Σπήλαιο 1 φημίζεται για τις τοιχογραφίες του με σκηνές από τη ζωή του Βούδα και την προηγούμενη μετενσάρκωσή του ως Μποντισάτβα. Οι περίτεχνοι κίονές του είναι από τους πιο τέλειους και λεπτοδουλεμένους σε ολόκληρο το συγκρότημα των σπηλαίων Ατζάντα. (Vengolis/CC BY-SA 4.0)

 

Το αίθριο του Σπηλαίου 15, γεμάτο με όμορφες ανάγλυφες διακοσμήσεις και φιγούρες, χρησίμευε και ως βιχάρα (βουδιστικό μοναστήρι) όπου οι μοναχοί μπορούσαν να ασκητέψουν σε μικρά κελιά. (Haneesh K.M./CC BY-SA 4.0)

 

Σε έναν από τους τοίχους του Σπηλαίου 26, υπάρχει ένας μεγάλος ξαπλωμένος Βούδας, που λέγεται ότι αναπαρίσταται τη στιγμή του θανάτου του, ακριβώς πριν φτάσει στη Νιρβάνα. Κάτω από τον Βούδα μικρές μορφές θρηνούν τον θάνατό του, ενώ από πάνω ουράνια όντα χαίρουν. (Vengolis/CC BY-SA 4.0)

 

Στις τσαΐτυες των σπηλαίων Ατζάντα, τα κιονόκρανα φέρουν σκαλισμένες μορφές. Σε μια από τις μεγάλες αίθουσες, αντίστοιχα είναι διακοσμημένες και οι μετόπες της ζωφόρου. (Vengolis/CC BY-SA 4.0)

 

Το Σπήλαιο 4 είναι ένα από τα μεγαλύτερα και νεότερα σπήλαια. Στην ημιτελή τετράγωνη σάλα 28 κίονες περικλείουν έναν ανοικτό κεντρικό χώρο κάτω από μια ημιτελή οροφή. Το συγκεκριμένο σπήλαιο ήταν δωρεά κάποιου Μαθούρα και φαίνεται ότι ανακαλύφθηκε και εξερευνήθηκε αρκετά χρόνια μετά από τα άλλα σπήλαια. (Vengolis/CC BY-SA 4.0)

 

Τα σπήλαια της Ατζάντα, Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ, που θέλουμε να διατηρήσουμε και για τις επερχόμενες γενιές. (Supadhyayk/ CC BY-SA 4.0)

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

Σχολιάστε