Σάββατο, 27 Ιούλ, 2024
Το υποβρύχιο σκάφος «Τιτάν», το οποίο καταστράφηκε στην προσπάθειά του να επισκεφθεί το σημείο του ναυαγίου του υπερωκεάνειου Τιτανικού. (OceanGate Expeditions μέσω AP)

«Τιτάν» και «Τιτανικός»: Τα μοιραία ανθρώπινα λάθη δυστυχώς επαναλαμβάνονται

Τραγικός ήταν ο επίλογος των ερευνών για τον εντοπισμό του βαθυσκάφους «Τιτάν», τα ίχνη των οποίου είχαν χαθεί από την Κυριακή κοντά στο ναυάγιο του Τιτανικού. Η αμερικανική ακτοφυλακή επιβεβαίωσε πως τα συντρίμμια που εντοπίστηκαν ανήκουν στο Τιτάν, διευκρινίζοντας ότι οι πέντε επιβαίνοντες πέθαναν εξαιτίας καταστροφικής αποσυμπίεσης που οδήγησε στη διάλυση του βαθυσκάφους.

Η μοιραία κατάληξη φέρεται να μην ήταν απροσδόκητη, καθώς υπάρχουν μαρτυρίες που επισημαίνουν ότι η εταιρεία OceanGate Expeditions, που κατασκεύασε το βαθυσκάφος και οργάνωσε την τουριστική επίσκεψη στο θρυλικό ναυάγιο, είχε λάβει προειδοποιήσεις για τη μη ασφαλή, πειραματική ακόμα, κατάσταση του βαθυσκάφους της.

Αυτός ο συνδυασμός φωτογραφιών δείχνει από αριστερά τους Shahzada Dawood, Suleman Dawood, Paul-Henry Nargeolet, Stockton Rush και Hamish Harding, εκλιπόντες επιβαίνοντες του βαθυσκάφους «Τιτάν». (AP Photo/File)

 

Το χρονικό της μοιραίας αποστολής στο ναυάγιο του Τιτανικού

Παρασκευή, 16 Ιουνίου

Η αποστολή αναχωρεί από τη Νέα Γη του Καναδά.

Σάββατο, 17 Ιουνίου

Το βράδυ του Σαββάτου, ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος και λάτρης της περιπέτειας Χάμις Χάρντινγκ, ένας από τους πέντε επιβαίνοντες στο μοιραίο βαθυσκάφος, γράφει σε ανάρτησή του στο Facebook: «Λόγω του χειρότερου χειμώνα εδώ και 40 χρόνια στη Νέα Γη, αυτή η αποστολή θα είναι πιθανότατα η πρώτη και μοναδική επανδρωμένη στο ναυάγιο του Τιτανικού το 2023. Μόλις άνοιξε παράθυρο ευνοϊκών καιρικών συνθηκών και θα επιχειρήσουμε την κατάδυση αύριο». Ήταν η τελευταία του ανάρτηση στο Facebook.

Κυριακή, 18 Ιουνίου

11:00 (ώρα Ελλάδος): Το βαθυσκάφος «Τιτάν» αναμενόταν να ξεκινήσει την κατάδυσή του, σύμφωνα με ανάρτηση του Χάρντινγκ στο Instagram. Καθυστέρησε, όμως, σύμφωνα με την αμερικανική Ακτοφυλακή.

Το βαθυσκάφος «Τιτάν» προετοιμάζεται για κατάδυση στην απομακρυσμένη περιοχή του Ατλαντικού Ωκεανού, πάνω από το ναυάγιο του Τιτανικού, στο πλαίσιο της μοιραίας επανδρωμένης αποστολής του, στις 18 Ιουνίου 2023. (Action Aviation μέσω AP)

 

15:00 (ώρα Ελλάδος): Το βαθυσκάφος «Τιτάν» ξεκινά την κατάδυσή του στο ναυάγιο του Τιτανικού, σε βάθος 3.810 μέτρων στον βόρειο Ατλαντικό. Αναμενόταν να φθάσει εκεί σε περίπου 2 ώρες, αναφέρει η αμερικανική Ακτοφυλακή.

16:45 (ώρα Ελλάδος): Χάνεται η επικοινωνία μεταξύ του βαθυσκάφους «Τιτάν» και του πλοίου που το μετέφερε στην περιοχή.

22:00 (ώρα Ελλάδος): Το βαθυσκάφος θα έπρεπε να έχει αναδυθεί στην επιφάνεια, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό. Αλλά κάτι τέτοιο δεν συνέβη.

23:40 (ώρα Ελλάδος): Η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ ενημερώνεται από το καναδικό ερευνητικό πλοίο Polar Prince για την εξαφάνιση βαθυσκάφους με πέντε επιβαίνοντες, το οποίο κατευθυνόταν στην περιοχή του ναυαγίου του Τιτανικού, περίπου 900 ναυτικά μίλια ανατολικά του Κέιπ Κοντ των ΗΠΑ.

Δευτέρα, 19 Ιουνίου

Αμερικανικά και καναδικά πλοία και αεροσκάφη σπεύδουν στην περιοχή και ρίχνουν σημαδούρες με σόναρ εμβέλειας σχεδόν 4 χιλιομέτρων, σύμφωνα με τον υποναύαρχο της αμερικανικής Ακτοφυλακής Τζον Μόγκερ. Επισημαίνει πως είναι εξαιρετικά δύσκολη η διεξαγωγή έρευνας στην περιοχή, ενώ ζητείται η συνδρομή εμπορικών πλοίων στην επιχείρηση.

Τρίτη, 20 Ιουνίου

Το πρωί, η οικογένεια του πακιστανικής καταγωγής επιχειρηματία Σαχζάντα Νταγούντ επιβεβαιώνει ότι ο 48χρονος και ο 19χρονος γιος του, Σουλεϊμάν, βρίσκονται μέσα στο βαθυσκάφος «Τιτάν». Ζητούν από τον κόσμο να προσευχηθεί για την ασφάλειά τους.

17:50 (ώρα Ελλάδος): Η Γαλλία ανακοινώνει ότι θα συνδράμει στις έρευνες, στέλνοντας το πλοίο Atalante με ένα ρομποτικό βαθυσκάφος που διαχειρίζεται το ωκεανογραφικό ινστιτούτο IFREMER.

Στη διάρκεια της ημέρας, καναδικό αεροσκάφος Lockheed P-3 Orion, το οποίο διαθέτει εξοπλισμό για τον εντοπισμό υποβρυχίων, ανιχνεύει ηχητικά σήματα επί αρκετές ώρες. Η αμερικανική Ακτοφυλακή δεν διευκρινίζει το χρονικό διάστημα.

(φωτ: EPA/PETTY OFFICER 1ST CLASS AMBER HOWIE)

 

Το αμερικανικό δίκτυο CNN και το περιοδικό Rolling Stone αναφέρουν ότι καναδικό αεροσκάφος ανίχνευσε ήχους χτυπήματος ανά διαστήματα 30 λεπτών. Το Rolling Stone μεταδίδει ότι σόναρ κατέγραψε περισσότερους τέτοιους ήχους 4 ώρες αργότερα. Το CNN αναφέρει επίσης μεταγενέστερους ήχους, αλλά δεν τους περιγράφει με τον ίδιον τρόπο.

Η Γιάνικε Μίκελσεν, φίλη του Χάρντινγκ, δηλώνει: «Όπως είναι τα πράγματα τώρα, θα ήταν θαύμα αν ανασύρονταν ζωντανοί».

Τετάρτη, 21 Ιουνίου

Στη διάρκεια της ημέρας, η Ακτοφυλακή και το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ, η Ακτοφυλακή του Καναδά και η εταιρεία OceanGate Expeditions, διοργανώτρια της αποστολής, συγκροτούν κοινό κέντρο ελέγχου για τη διαχείριση της έρευνας.

09:00 (ώρα Ελλάδος): Η αμερικανική Ακτοφυλακή ανακοινώνει ότι καναδικό αεροσκάφος P-3 ανίχνευσε υποβρύχιους θορύβους. Γνωστοποιεί ότι τηλεχειριζόμενα ρομποτικά σκάφη κατευθύνονται στη συγκεκριμένη περιοχή και ότι ειδικοί του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ αναλύουν τα ηχητικά σήματα που καταγράφηκαν.

Το απόγευμα φθάνει στην περιοχή των ερευνών το γαλλικό ερευνητικό πλοίο Atalante που μεταφέρει το ρομποτικό βαθυσκάφος.

Πέμπτη, 22 Ιουνίου

13:00 (ώρα Ελλάδος): Το διαθέσιμο οξυγόνο στο βαθυσκάφος εξαντλείται, σύμφωνα με την εκτίμηση της αμερικανικής Ακτοφυλακής. Από τη στιγμή που το «Τιτάν» σφραγίστηκε για να ξεκινήσει την αποστολή του, το οξυγόνο θα επαρκούσε για 96 ώρες, σύμφωνα με τις προδιαγραφές του. Ωστόσο, αυτό εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, όπως τυχόν απώλεια ενέργειας στα παγωμένα βάθη του ωκεανού.

21:00 (ώρα Ελλάδος): Επιβεβαιώνεται ότι τα συντρίμμια που βρέθηκαν κοντά στο ναυάγιο του Τιτανικού ανήκουν στο βαθυσκάφος «Τιτάν».

22:00 (ώρα Ελλάδος): Τα συντρίμμια υποδηλώνουν καταστροφική αποσυμπίεση που οδήγησε στη διάλυση του βαθυσκάφους, ανακοινώνει η Ακτοφυλακή. Δεν υπάρχουν επιζώντες.

Αγνοήθηκαν οι επανειλημμένες προειδοποιήσεις για την ασφάλεια του βαθυσκάφους

Ο Τζέιμς Κάμερον, ο σκηνοθέτης της ταινίας «Τιτανικός» (1997), παθιασμένος θαλάσσιος εξερευνητής με πολυετή εμπειρία καταδύσεων σε μεγάλα βάθη, κατήγγειλε χθες Πέμπτη το γεγονός ότι αγνοήθηκαν οι επανειλημμένες «προειδοποιήσεις» για την ασφάλεια του βαθυσκάφους, το οποίο υπέστη καταστροφική αποσυμπίεση μερικές εκατοντάδες μέτρα από το κουφάρι του διαβόητου υπερωκεάνιου, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους πέντε άνθρωποι, ανάμεσά τους «ο φίλος του» Πολ Ανρί Ναρζολέ, «θρυλικός» κυβερνήτης βαθυσκαφών, με τον οποίο γνωρίζονταν «25 χρόνια».

Το βαθυσκάφος «Τιτάν» είχε προκαλέσει μεγάλη ανησυχία στη μικρή κοινότητα των υποβρυχίων εξερευνήσεων, τόνισε ο σκηνοθέτης, ο οποίος είχε καταδυθεί προσωπικά στο ναυάγιο επανειλημμένα όταν γύριζε την ταινία του.

Ο παθιασμένος με τις καταδύσεις σε μεγάλα βάθη 68χρονος Καναδός δήλωσε «κατάπληκτος» για την ομοιότητα της νέας καταστροφής με το ναυάγιο του υπερωκεάνιου το 1912, όταν χάθηκαν 1.500 ψυχές.

Ο σκηνοθέτης Τζέιμς Κάμερον. (φωτ. αρχείου/ΑΠΕ-ΜΠΕ)

 

«Είμαι αποσβολωμένος εξαιτίας της ομοιότητας με την καταστροφή του Τιτανικού, καθώς ο καπετάνιος τότε, ενώ είχε προειδοποιηθεί επανειλημμένα πως υπήρχε πάγος μπροστά στο πλοίο, μολαταύτα έπλευσε πρόσω ολοταχώς σε περιοχή με παγόβουνα νύχτα χωρίς φεγγάρι», τόνισε ο κ. Κάμερον κατά τη διάρκεια συνέντευξης που παραχώρησε στο αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο ABC News.

Η τωρινή είναι μια «πολύ παρόμοια τραγωδία, στην οποία οι προειδοποιήσεις αγνοήθηκαν» κι εκτυλίχθηκε «στην ίδια τοποθεσία»: αυτό είναι «απίστευτο», επέμεινε ο σκηνοθέτης. «Είναι αληθινά σουρεαλιστικό.»

Η αμερικανική Ακτοφυλακή ανακοίνωσε χθες Πέμπτη ότι το βαθυσκάφος της εταιρείας OceanGate Expeditions, που αγνοείτο από την Κυριακή στον βόρειο Ατλαντικό, υπέστη «καταστροφική αποσυμπίεση» στα βάθη του ωκεανού, προσθέτοντας πως θεωρεί τους πέντε επιβαίνοντες νεκρούς.

Ο κίνδυνος οποιοδήποτε βαθυσκάφος να υποστεί αποσυμπίεση είναι πάντοτε ανησυχία «πρώτης γραμμής» στην κατασκευή του, υπογράμμισε ο κ. Κάμερον, ο οποίος το 2012 έγινε ο πρώτος άνθρωπος που καταδύθηκε σε μεγάλο βάθος με υποβρύχιο στον σχεδιασμό του οποίου είχε συμβάλλει προσωπικά.

Πρόκειται για «τον εφιάλτη με τον οποίο ζούμε όλοι όσοι μπαίνουμε σε αυτό το πεδίο», εξήγησε, επιμένοντας ταυτόχρονα στο γενικά ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο ασφάλειας του τομέα των υποβρύχιων εξερευνήσεων.

Ο διευθύνων σύμβουλος της OceanGate Στόκτον Ρας, ένα από τα θύματα της καταστροφής του «Τιτάνα», βγαίνει από την καταπακτή στην κορυφή του υποβρυχίου Cyclops 1 της OceanGate στα νησιά Σαν Χουάν. Ουάσινγκτον, 12 Σεπτεμβρίου 2018. (Alan Berner/The Seattle Times μέσω AP)

 

Ωστόσο «πολλοί στην κοινότητα ήταν πολύ ανήσυχοι για το συγκεκριμένο βαθυσκάφος» της OceanGate, είπε. «Ορισμένοι από τους σημαντικότερους παράγοντες της κοινότητας, μηχανικοί ειδικευμένοι στην κατάδυση σε μεγάλα βάθη, είχαν μάλιστα απευθύνει επιστολές στην εταιρεία, για να της πουν πως αυτό που έκανε ήταν πολύ πειραματικό για να μεταφέρει επιβάτες».

Από την αρχή των ερευνών, βλέπουν το φως της δημοσιότητας πληροφορίες που εκθέτουν την OceanGate για αμέλεια στην κατασκευή του τουριστικού βαθυσκάφους.

Ο Τζέιμς Κάμερον θρηνεί τον θάνατο του Πολ Ανρί Ναρζολέ, Γάλλου εξερευνητή γνωστού με το προσωνύμιο «ο κ. Τιτανικός», λόγω των επανειλημμένων καταδύσεών του στο ναυάγιο.

«Είναι αδύνατο να χωνέψω πως βρήκε τραγικό θάνατο με αυτόν τον τρόπο», τόνισε.

 

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

ΣΧΕΤΙΚΑ

Σχολιάστε