Κυριακή, 03 Μαρ, 2024
Μέλη της ακτοφυλακής της Υεμένης που είναι πιστοί στη διεθνώς αναγνωρισμένη κυβέρνηση επιβαίνουν σε περιπολικό σκάφος στην Ερυθρά Θάλασσα, στα ανοικτά της πόλης Μόκα, που ελέγχεται από την κυβέρνηση, στη δυτική επαρχία Τάιζ, κοντά στο στρατηγικό στενό Μπαμπ αλ-Μαντάμπ, στις 12 Δεκεμβρίου 2023. (Khaled Zia/AFP μέσω Getty Images)

Το Ιράν απειλεί με «κλείσιμο της Μεσογείου» λόγω του πολέμου στη Γάζα – εμπορικά πλοία δέχονται επιθέσεις

Το Ιράν απείλησε να κλείσει τις θαλάσσιες ναυτιλιακές οδούς της Μεσογείου εξαιτίας των «εγκλημάτων», όπως τα χαρακτηρίζει, που διαπράττουν οι Ηνωμένες Πολιτείες και οι σύμμαχοί τους στη Γάζα, καθώς οι υποστηριζόμενοι από την Τεχεράνη τρομοκράτες Χούθι συνεχίζουν να επιτίθενται σε εμπορικά πλοία που ταξιδεύουν στην περιοχή.

«Σύντομα θα τους περιμένει το κλείσιμο της Μεσογείου, [του στενού του] Γιβραλτάρ και άλλων θαλάσσιων οδών», δήλωσε ο Μοχάμαντ Ρεζά Νακντί, στρατηγός των Ιρανών Φρουρών της Επανάστασης, σύμφωνα με δημοσίευμα των ιρανικών κρατικών μέσων ενημέρωσης της 23ης Δεκεμβρίου.

Το Ιράν δεν έχει άμεση πρόσβαση στη Μεσόγειο. Ως εκ τούτου, δεν είναι σαφές πώς το ισλαμικό έθνος σκοπεύει να αποκλείσει τη θάλασσα. Ο κ. Νακντί μίλησε για «τη γέννηση νέων δυνάμεων αντίστασης και το κλείσιμο άλλων θαλάσσιων οδών».

Τον τελευταίο μήνα, η τρομοκρατική ομάδα Χούθι της Υεμένης, που πρόσκειται στο Ιράν, ανέλαβε την ευθύνη για πολλαπλές επιθέσεις σε εμπορικά πλοία που διέπλεαν την Ερυθρά Θάλασσα, ενέργειες που η ομάδα επιμένει ότι αποτελούν αντίποινα για τις επιχειρήσεις του Ισραήλ στη Γάζα.

Στις 23 Δεκεμβρίου, η Κεντρική Διοίκηση των ΗΠΑ (CENTCOM) ανέφερε ότι δύο βαλλιστικοί πύραυλοι κατά πλοίων εκτοξεύθηκαν από περιοχές της Υεμένης που ελέγχονται από τους Χούθι σε διεθνείς ναυτιλιακές λωρίδες στη νότια Ερυθρά Θάλασσα.

«Το M/V BLAAMANEN, ένα υπό νορβηγική σημαία, ιδιοκτησία και εκμετάλλευση δεξαμενόπλοιο χημικών/πετρελαίου, ανέφερε μια παρολίγον αναχαίτιση ενός μη επανδρωμένου αεροσκάφους των Χούθι», ανακοίνωσε η CENTCOM στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. «Ένα δεύτερο πλοίο, το M/V SAIBABA, ένα δεξαμενόπλοιο μεταφοράς αργού πετρελαίου της Γκαμπόν και σημαία Ινδίας, ανέφερε ότι χτυπήθηκε από ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος επίθεσης μονής κατεύθυνσης … Οι επιθέσεις αυτές αποτελούν την 14η και 15η επίθεση κατά της εμπορικής ναυτιλίας από μαχητές των Χούθι από τις 17 Οκτωβρίου».

Το USS Laboon, το οποίο περιπολεί στη νότια Ερυθρά Θάλασσα, κατέρριψε τέσσερα μη επανδρωμένα αεροσκάφη που στόχευαν το πλοίο, ανέφερε η CENTCOM.

Ένα δεξαμενόπλοιο που δραστηριοποιείται στον Ινδικό Ωκεανό δέχθηκε επίσης επίθεση από ιρανικό μη επανδρωμένο αεροσκάφος στις 23 Δεκεμβρίου, δήλωσε αξιωματούχος του αμερικανικού υπουργείου Άμυνας. Πρόκειται για την έβδομη επίθεση σε εμπορική ναυτιλία από τη χώρα από το 2021.

«Το μηχανοκίνητο πλοίο CHEM PLUTO, ένα υπό σημαία Λιβερίας, ιαπωνικής ιδιοκτησίας και ολλανδικής εκμετάλλευσης δεξαμενόπλοιο χημικών, χτυπήθηκε περίπου στις 10 π.μ. τοπική ώρα (6 π.μ. ώρα Γκρίνουιτς) σήμερα στον Ινδικό Ωκεανό, 200 ναυτικά μίλια από τις ακτές της Ινδίας, από ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος επίθεσης που εκτοξεύτηκε από το Ιράν», ανέφερε ο αξιωματούχος σε δήλωσή του στο CNN.

Νωρίτερα, στις 22 Δεκεμβρίου, η εκπρόσωπος του Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας του Λευκού Οίκου, Αντριέν Γουάτσον, κατηγόρησε το Ιράν ότι «εμπλέκεται σε μεγάλο βαθμό στο σχεδιασμό των επιχειρήσεων εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα», σύμφωνα με δήλωση που περιήλθε στην κατοχή των Epoch Times.

«Η ιρανική υποστήριξη καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης στη Γάζα επέτρεψε στους Χούθι να εξαπολύουν επιθέσεις εναντίον του Ισραήλ και θαλάσσιων στόχων, αν και το Ιράν έχει συχνά αναθέσει στους Χούθι την αρμοδιότητα λήψης επιχειρησιακών αποφάσεων».

Εντάσεις στην Ερυθρά Θάλασσα

Καθώς οι εντάσεις αυξάνονται στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας λόγω των επιθέσεων σε πλοία από το Ιράν και τους Χούθι, πολλές ναυτιλιακές εταιρείες επιλέγουν να αποφεύγουν εντελώς τις διαδρομές, θέτοντας μια πρόκληση για το παγκόσμιο εμπόριο. Η διώρυγα του Σουέζ συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο και αποτελεί τη συντομότερη διαδρομή μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.

Ωστόσο, αρκετά πλοία έχουν επιλέξει τώρα να ταξιδεύουν γύρω από την αφρικανική ήπειρο για να μεταφέρουν αγαθά μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, προσθέτοντας περίπου 3.500 ναυτικά μίλια στο ταξίδι, ανέφερε η γερμανική DW. Η διώρυγα του Σουέζ ελέγχει περίπου το 12% της παγκόσμιας ναυτιλιακής κίνησης.

Μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες όπως η MSC, η Maersk και η Hapag-Lloyd αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα. Η BP σταμάτησε πρόσφατα όλες τις μεταφορές πετρελαίου και φυσικού αερίου που μεταφέρονται μέσω αυτής της διαδρομής.

Η αλλαγή των ναυτιλιακών διαδρομών προσθέτει υπερβολικό κόστος στη μεταφορά αγαθών. Εάν η κρίση συνεχιστεί για κάποιο χρονικό διάστημα, οι πελάτες θα μπορούσαν να δουν τις τιμές των εισαγόμενων αγαθών να εκτοξεύονται.

«Πάρτε ένα ταξίδι μετ’ επιστροφής από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ και προσθέστε ένα εκατομμύριο δολάρια σε κόστος καυσίμων από την αλλαγή δρομολόγησης μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας», δήλωσε στην DW ο Πίτερ Σαντ, επικεφαλής αναλυτής της εταιρείας ανάλυσης αγοράς Xeneta με έδρα την Κοπεγχάγη. «Έτσι, αυτό από μόνο του είναι ένας τεράστιος λογαριασμός».

Οι επιθέσεις προκάλεσαν επίσης εκτίναξη των ασφαλίστρων, αυξάνοντας το κόστος.

Νέος Συνασπισμός

Οι επιθέσεις των Χούθι εναντίον πλοίων οδήγησαν στη δημιουργία ενός παγκόσμιου συνασπισμού υπό την ηγεσία των ΗΠΑ, αποτελούμενου από περισσότερα από 20 κράτη, με στόχο την προστασία της θαλάσσιας κυκλοφορίας στην Ερυθρά Θάλασσα.

Με την ονομασία «Επιχείρηση Prosperity Guardian», ο συνασπισμός περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ολλανδία, τη Νορβηγία, τον Καναδά, τη Γαλλία, την Ισπανία, το Μπαχρέιν και την Ιταλία.

«Τα έθνη που συμφώνησαν να συζητήσουν δημοσίως τη συμμετοχή τους, τα δημοσιεύσαμε», δήλωσε ο εκπρόσωπος του Πενταγώνου Πατ Ράιντερ σε συνέντευξη Τύπου στις 21 Δεκεμβρίου. «Θα επιτρέψουμε σε άλλες χώρες και θα τις αναθέσουμε να μιλήσουν για τη συμμετοχή τους».

Η γαλλική φρεγάτα Languedoc έχει αναπτυχθεί επί του παρόντος στην Ερυθρά Θάλασσα. Η Ιταλία ανακοίνωσε ότι θα στείλει τη φρεγάτα Virginio Fasan στην περιοχή για να προστατεύσει τα εθνικά της συμφέροντα.

Η Ισπανία δήλωσε ότι θα συμμετάσχει μόνο σε συντονισμένες από την Ευρωπαϊκή Ένωση αντιδράσεις ή σε αποστολές υπό την ηγεσία του ΝΑΤΟ στην Ερυθρά Θάλασσα και δεν θα λάβει καμία μονομερή απόφαση. Η Ελλάδα ανακοίνωσε την αποστολή μιας φρεγάτας του Πολεμικού Ναυτικού. Το Ηνωμένο Βασίλειο αναπτύσσει το αντιτορπιλικό του HMS Diamond.

Η κυβέρνηση Μπάιντεν εξετάζει επίσης την κινεζική παρέμβαση στο θέμα. Κατά τη διάρκεια ενημέρωσης του Τύπου στις 19 Δεκεμβρίου, ο εκπρόσωπος του Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας Τζον Κίρμπι δήλωσε ότι η Κίνα θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει την επιρροή της στο Ιράν για να αποτρέψει τις επιθέσεις.

«Έχουμε ενθαρρύνει στο παρελθόν και συνεχίζουμε να ενθαρρύνουμε τους Κινέζους να χρησιμοποιήσουν την επιρροή τους, να χρησιμοποιήσουν αυτές τις συζητήσεις για να πιέσουν τον Ανώτατο Ηγέτη και το Ιράν να σταματήσουν την υποστήριξή τους προς τους Χούθι», δήλωσε.

Το Ιράν «σίγουρα παρέχει τα μέσα, τα εργαλεία, τις δυνατότητες, τα όπλα μέσω των οποίων οι Χούθι διεξάγουν αυτές τις επιθέσεις. Μπορεί οι Χούθι να τραβούν τη σκανδάλη, αλλά, όπως έχω πει, το Ιράν τους δίνει τα όπλα».

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

ΣΧΕΤΙΚΑ

Σχολιάστε