Της Julia Ye
Η κινεζική πρωτοβουλία Belt and Road Initiative έχει οδηγήσει σε παγίδες χρέους για πολλές χώρες. Το Λάος ίσως μόλις προστέθηκε στον κατάλογο με την έναρξη λειτουργίας του σιδηροδρόμου Κίνας-Λάος στις 3 Δεκεμβρίου.
Χώρες όπως η Κένυα και η Αιθιοπία αγωνίζονται ήδη να αποπληρώσουν τα δάνεια της Κίνας για τη Belt and Road Initiative, ενώ το Λάος, μια χώρα που δεν έχει χερσαία σύνορα, εξακολουθεί να έχει μεγάλες προσδοκίες για το σιδηροδρομικό έργο που ξεκίνησε το Πεκίνο, ελπίζοντας ότι θα δώσει ενέργεια στην οικονομία του που βασίζεται στη γεωργία.
Παλαιότερα χρειάζονταν 2-3 ημέρες για τη μεταφορά αγαθών από τη Βιεντιάν, την πρωτεύουσα του Λάος, στο Κουνμίνγκ της Κίνας. Τώρα, με τη λειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 643 μιλίων, η μεταφορά διαρκεί λιγότερο από 24 ώρες. Για τα επιβατικά τρένα, με ταχύτητες έως και 100 μίλια την ώρα, χρειάζονται μόνο τρεις ώρες για να ταξιδέψουν από τη Βιεντιάν στα σύνορα Κίνας-Λάος και να φτάσουν στο Κουνμίνγκ μέσα σε 12 ώρες, σύμφωνα με τα κρατικά μέσα ενημέρωσης της Κίνας Xinhua News.
Σε αντίθεση με άλλες χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας, το Λάος είναι μια σχετικά καθυστερημένη χώρα. Το γεγονός ότι είναι αποκλεισμένο από την ξηρά με ορεινή τοπογραφία θέτει τη χώρα σε μειονεκτική θέση όσον αφορά το εμπόριο και τις μεταφορές. Το 2019, το Λάος καταγράφηκε από τα Ηνωμένα Έθνη ως μία από τις 13 φτωχές χώρες με τον υψηλότερο κίνδυνο χρεοκοπίας.
Η Παγκόσμια Τράπεζα προέβλεψε πέρυσι ότι, με την υποστήριξη μεταρρυθμίσεων, ο διακρατικός σιδηρόδρομος μπορεί να βοηθήσει το Λάος να αυξήσει τα εισοδήματα κατά 21%. Ωστόσο, μπορεί να χρειαστούν περισσότερα από δέκα χρόνια για να πραγματοποιήσει το Λάος το προβλεπόμενο κέρδος, καθώς οι υποστηρικτικές εξελίξεις, όπως η ανάπτυξη γης, η κατασκευή και ο εξοπλισμός, απαιτούν επίσης ένα τεράστιο ποσό επενδύσεων κεφαλαίου.
Επιπλέον, ορισμένοι εμπειρογνώμονες πιστεύουν ότι οι υποδομές αυτές μπορεί να προκαλέσουν την πτώση του Λάος στην «παγίδα χρέους» του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος (ΚΚΚ).
Η AidData, ένα ερευνητικό πρόγραμμα στο πλαίσιο του Κολλεγίου William & Mary της Βιρτζίνια, δημοσίευσε τον Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους μια ερευνητική έκθεση, η οποία αποκάλυπτε ότι η Κίνα κατέχει το 70 τοις εκατό των μετοχών της κοινοπραξίας, ενώ το Λάος κατέχει το 30 τοις εκατό.
«Το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται σε 5,9 δισεκατομμύρια δολάρια και χρηματοδοτείται σύμφωνα με την αναλογία χρέους προς ίδια κεφάλαια 60:40 (3,54 δισεκατομμύρια δολάρια χρέος και 2,36 δισεκατομμύρια δολάρια ίδια κεφάλαια). Η σιδηροδρομική εταιρεία Λάος-Κίνας εξασφάλισε άμεσα 3,54 δισεκατομμύρια δολάρια δανειακής χρηματοδότησης από την China Eximbank, ενώ η κυβέρνηση του Λάος και η κινεζική κυβέρνηση συνεισέφεραν από κοινού 730 εκατομμύρια δολάρια και 1,63 δισεκατομμύρια δολάρια μετοχικής χρηματοδότησης, αντίστοιχα. Προκειμένου να πραγματοποιήσει τη συνεισφορά της ύψους 730 εκατομμυρίων δολαρίων σε μετοχικό κεφάλαιο στο έργο, η κυβέρνηση του Λάος εξασφάλισε δάνειο ύψους 480 εκατομμυρίων δολαρίων από την China Eximbank και συμφώνησε να παράσχει 250 εκατομμύρια δολάρια από τη δική της χρηματοδότηση (σε ετήσιες δόσεις)», αναφέρεται στην έκθεση.
Το χρέος που ανέλαβε το Λάος, 3,54 δισ. δολάρια, είναι σχεδόν το ένα πέμπτο του ΑΕΠ του Λάος το 2020, το οποίο ήταν 19,14 δισ. δολάρια. Εάν το Λάος δεν αποπληρώσει τα χρέη του, θα πρέπει να χρησιμοποιήσει τους φυσικούς του πόρους, όπως τα ορυχεία βωξίτη και καλίου, για να αποπληρώσει το χρέος.
Το ανεξόφλητο χρέος του Λάος, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου οφείλεται στην Κίνα, είναι ίσο με περίπου τα δύο τρίτα της ετήσιας οικονομικής του παραγωγής, σύμφωνα με έκθεση του Associated Press (AP) της 2ας Δεκεμβρίου.
Το δημοσίευμα του AP επικαλείται τον Γκρεγκ Ρέιμοντ, εμπειρογνώμονα της Νοτιοανατολικής Ασίας στο Εθνικό Πανεπιστήμιο της Αυστραλίας, ο οποίος δήλωσε: «Το Λάος έχει φέρει τον εαυτό του σε μια θέση όπου αν ο σιδηρόδρομος δεν αποφέρει κέρδη, τότε θα έχει πραγματικά προβλήματα χρέους».
Ο Ρέιμοντ δήλωσε στο BBC ότι η Κίνα θα έχει διπλό όφελος από το σιδηροδρομικό έργο. Πρώτον, η γραμμή συμβάλλει στη σιδηροδρομική σύνδεση της Κίνας με τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας στην πίσω αυλή της, διευκολύνοντας σημαντικά την πρόσβαση της Κίνας στις χώρες αυτές. Δεύτερον, η Κίνα μπορεί να χρησιμοποιήσει τη νέα ειδική οικονομική ζώνη στο Λάος ως κόμβο για τον έλεγχο της παραγωγής, της αλυσίδας εφοδιασμού και της κατανάλωσης.
Η νέα γραμμή που άνοιξε πρόσφατα πηγαίνει στην Κίνα στα βόρεια, στην Ταϊλάνδη στα ανατολικά, στη Μιανμάρ στα δυτικά, στη Μαλαισία και στη Σιγκαπούρη στα νότια. Είναι μια μεγάλη βοήθεια για το ΚΚΚ να πραγματοποιήσει τη φιλοδοξία του να επεκτείνει την επιρροή του στις χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας.