Σάββατο, 26 Σεπ, 2020
Edward Dai / Epoch Times

Τι σχέση έχει το μπαλέτο με τον κλασικό κινέζικο χορό;

Ο Gu Yun, βραβευμένος χορευτής και δάσκαλος χορού στο Shen Yun Performing Arts , άρχισε να ασχολείται επαγγελματικά με τον κλασικό κινεζικό χορό από 14 ετών. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του, έχει δει ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον για αυτό το είδος χορού παγκοσμίως. Αλλά, όπως λέει ο ίδιος ο Γκου, δεν είναι αυθεντικοί όλοι οι κινεζικοί χοροί.

Σε ηλικία 20 ετών, ο Gu μπήκε στην Ακαδημία του Πεκίνου στο τμήμα κλασικού κινέζικου χορού. Σύντομα έλαβε πολλά διακεκριμένα βραβεια, όπως τη 1η θέση στο διάσημο διαγωνισμό της Κίνας, για την υποψηφιότητα Trio dance, το 2003.

Φαινόταν ότι μια εξαιρετική καριέρα περίμενε τον Gu, όμως όλα αυτά άλλαξαν όταν ο χορευτής τραυματίστηκε. Ξαφνικά συνειδητοποίησε ότι θα έπρεπε να αποσυρθεί από τη σκηνή.

Όμως αυτό δεν λύγισε τον Γκου. Ήθελε να συνεχίσει να ασκεί κλασικό κινεζικό χορό, οπότε άρχισε να το διδάσκει στο Λος Άντζελες.

Gu Yun. Η φωτογραφία ανήκει στο Shen Yun Performing Arts

 

Τι ξεχωριζει το Shen Yun;

Ο Gu ήταν πολύ ενθουσιασμένος όταν έμαθε ότι η παράσταση Shen Yun Performing Arts στη Νέα Υόρκη προκάλεσε το ενδιαφέρον του κοινού για τον κλασικό κινεζικό χορό. Μετά από μια παρακολούθηση της παράστασης του Shen Yun, εμπνεύστηκε τόσο πολύ που ήθελε αμέσως να συμμετάσχει στον θίασο.

Στο Shen Yun, ο Gu αντιλήφθηκε γρήγορα πολλές διαφορές στην εκπαίδευση των χορευτών, εκ των οποίων, η πλήρης απουσία τεχνικών και κινήσεων μπαλέτου να είναι η πιο σημαντική.

«Μπορείς να πεις ότι είμαι προϊόν της Ακαδημίας Χορού του Πεκίνου και εκπαιδεύτηκα στο στυλ κινεζικού μπαλέτου, οπότε ξέρω σίγουρα ποια στοιχεία είναι του μπαλέτου και ποια είναι του κινεζικού χορού», λέει ο Gu.

Σύμφωνα με τον ίδιο, για πολλά χρόνια η Ακαδημία Χορού του Πεκίνου δίδασκε αυτό το υβριδικό στυλ που προέκυψε δεκαετίες πριν, όταν η ακαδημία προσκάλεσε δασκάλους από τη Σοβιετική Ένωση. Η Ακαδημία ήθελε να δημιουργήσει ένα επίσημο εκπαιδευτικό σύστημα, με το οποίο θα μπορούσε να διδάξει αποτελεσματικά έναν μεγάλο αριθμό μαθητών στον κινεζικό χορό.

Έτσι, οι εκπαιδευτικοί χρησιμοποίησαν αυτό που γνώριζαν καλύτερα, δηλαδή το ρωσικό κλασικό μπαλέτο, με βάση του οποίου δημιούργησαν τη δομή για τη διδασκαλία πάμπολων κινεζικών τεχνικών και κινήσεων χορού. Αυτή η προσέγγιση έφερε πολλές κινήσεις μπαλέτου στον κινεζικό χορό.

Στον χορό, μπορείτε να δείτε ξεκάθαρα αυτό το μικτό στυλ, όπως όταν πχ το πάνω μέρος του σώματος εκτελεί κινήσεις του κινεζικού χορού και οι κινήσεις των ποδιών προέρχονται από το μπαλέτο. Όσοι είναι πιο εξοικειωμένοι με το χορό μπορούν επίσης να διαπιστώσουν ότι η Ακαδημία του Πεκίνου χρησιμοποιεί την αισθητική, τη «γλώσσα» και τη κουλτούρα του μπαλέτου.

Σύντομα, άλλα σχολεία άρχισαν να ακολουθούν τη μεθοδολογία της Ακαδημίας Χορού του Πεκίνου, και αυτό οδήγησε στο να διδάσκεται με αυτόν τον τρόπο σε όλη τη χώρα.

Μερικοί θεατές αποκαλούν το Shen Yun «κινεζικό μπαλέτο», αλλά στην πραγματικότητα είναι ένας κλασικός κινεζικός χορός. Η κύρια διαφορά είναι ότι οι ιστορικές ρίζες του μπαλέτου βρίσκονται στον ευρωπαϊκό πολιτισμό και ο κλασικός κινεζικός χορός προέρχεται από τον παραδοσιακό πολιτισμό της Κίνας.

«Αυτή η ένωση του κινεζικού χορού με το μπαλέτο έγινε η βάση για τη Σχολή Χορού του Πεκίνου και θεωρήθηκε κλασικός κινεζικός χορός. Αλλά την τελευταία δεκαετία, η ακαδημία έχει αρχίσει να αφαιρεί τα στοιχεία του  μπαλέτου και να προσπαθεί να ανακαλύψει ξανά τον αυθεντικό κινεζικό χορό, ενώ το Shen Yun από την αρχή ξεκίνησε χωρίς στοιχεία μπαλέτου», λέει ο Gu.

«Το Shen Yun έχει τη δική του μέθοδο διδασκαλίας. Εδώ, από την αρχή, μελετούν την τεχνική του κλασικού κινεζικού χορού. Δεν σπουδάζουν μπαλέτο εδώ.»

Ίσως το πιο συναρπαστικό πράγμα για τον Gu ήταν ότι ένιωθε να είναι μέρος της ομορφιάς αυτού του στιλ χορού, της παραδοσιακής κινεζικής κουλτούρας.

«Πάρτε, για παράδειγμα, τον τρόπο κίνησης. Είναι πραγματικά ένα φυσικό μέσο μεταφοράς », λέει ο Gu.

Εξηγεί πως όλα τα μέρη του σώματος λειτουργούν σε αρμονία μαζί όταν ένα άτομο κάνει ένα βήμα, γυρίζει ή κάμπτει. Μια τέτοια γλώσσα κίνησης μπορεί να δει κανείς στις κινεζικές πολεμικές τέχνες, taijiquan και bagu . Μέσα από έρευνα, ο Γκου ανακάλυψε παρόμοιες κινήσεις σε αρχαίες κινεζικές εικόνες.

«Διαφορετικά στυλ χορού χρησιμοποιούν τη δική τους γλώσσα του σώματος για να εκφράσουν το όραμά τους για την ανθρώπινη φύση και το καθένα έχει μοναδικά χαρακτηριστικά», λέει ο Gu.

Σύμφωνα με τον καλλιτέχνη, ακόμη και άλλα στυλ κινεζικού χορού διαφέρουν σε μεγάλο βαθμό το ένα από το άλλο. Πολλοί Κινέζοι χορευτές ολοκλήρωσαν μόνο τη βασική εκπαίδευση. Αλλά αν φανταστείτε κάποια ιστορική πλοκή στο χορό, όπου χρησιμοποιούνται μόνο βασικές κινήσεις, ειδικά σε συνδυασμό με το μοντέρνο στυλ, τότε δεν θα υπάρξει αποτέλεσμα. Αλλά αν χρησιμοποιείτε τη γλώσσα του σώματος του παραδοσιακού κινέζικου πολιτισμού για να εκφράσετε την ίδια πλοκή, το αποτέλεσμα θα είναι εκπληκτικό.

Το Shen Yun εμπνέεται από τον παραδοσιακό πολιτισμό της Κίνας

Ο Gu λέει ότι το Shen Yun δεσμεύεται να εκφράσει αυθεντικό, παραδοσιακό κινέζικο πολιτισμό.

Για να βρουν αυτήν την αυθεντικότητα, οι χορογράφοι του Σεν Γιουν εξερεύνησαν την ιστορία, στρεφόμενοι σε αρχαίες μορφές χορού που παίζονταν σε παλάτια για ιερές τελετές και τελετουργίες ή για την ψυχαγωγία αυτοκρατόρων και αξιωματούχων.

Όταν έπεσε η τελευταία κινεζική δυναστεία και η χώρα ενστερνίστηκε τη δημοκρατία, μερικοί από αυτούς τους υπέροχους χορούς συνέχισαν να μεταδίδονται και να αναπτύσσονται σε κινεζικές όπερες.

Η μελέτη αποκάλυψε μια εξαιρετικά πλούσια τέχνη, την οποία το Shen Yun σκοπεύει να αναβιώσει.

Σήμερα, το Shen Yun Performing Arts δεν είναι η μόνη εταιρεία που παρουσιάζει κλασικό κινέζικο χορό, αλλά μπορεί να ειπωθεί με σιγουριά ότι είναι το πιο αυθεντικό ως προς την προσέγγισή του.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x