Οι διαφημίσεις εισβάλλουν πλέον και στην καρδιά του σπιτιού μας: τα έξυπνα ψυγεία μετατρέπονται σε ψηφιακές πλατφόρμες προβολής εμπορικών μηνυμάτων. Από τον Σεπτέμβριο του 2025, η Samsung ξεκίνησε πιλοτικά την εμφάνιση διαφημίσεων στις οθόνες των Family Hub ψυγείων της, αναδεικνύοντας μια νέα τάση όπου η οικιακή συσκευή γίνεται μέσο αδιάλειπτης προβολής προσφορών και διαφημίσεων.
Καινοτομία ή εμπορική εκμετάλλευση;
Η κίνηση αυτή προβάλλεται ως «ενίσχυση της αξίας για τον χρήστη», προσφέροντας «επιμελημένο περιεχόμενο» σε συγκεκριμένα θέματα οθόνης (Weather, Color, Daily Board), ενώ διατηρεί απαλλαγμένα από διαφημίσεις τα Art Mode και Gallery. Στην πράξη όμως, ψυγεία αξίας έως 3.500 $ μετατρέπονται σε ψηφιακές διαφημιστικές πινακίδες, με τα μηνύματα να εμφανίζονται όταν η οθόνη παραμένει αδρανής.
Οι καταναλωτές αντέδρασαν έντονα. Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, πολλοί τόνισαν ότι έχουν πληρώσει ακριβά για μια έξυπνη συσκευή, όχι για να δέχονται διαφημίσεις στην κουζίνα τους. Η μόνη διέξοδος φαίνεται να είναι η απενεργοποίηση της σύνδεσης στο διαδίκτυο ή η χρήση θεμάτων οθόνης που δεν υποστηρίζουν διαφημίσεις.
Η Samsung δεν είναι η μόνη. Μεγάλες εταιρείες όπως η LG, η Bosch και η Amazon εξερευνούν ήδη τρόπους εισαγωγής εμπορικών μηνυμάτων στις έξυπνες οικιακές συσκευές τους, από φούρνους μέχρι βοηθούς κουζίνας με τεχνητή νοημοσύνη, ενισχύοντας έτσι τα επαναλαμβανόμενα έσοδα μέσω διαφημίσεων.
Παρά τις δηλώσεις ότι προς το παρόν δεν συλλέγονται δεδομένα αλληλεπίδρασης με τις διαφημίσεις, η εμπιστοσύνη των χρηστών κλονίζεται. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, με τους αυστηρούς κανονισμούς για την προστασία προσωπικών δεδομένων, αναμένεται να ασκήσει πίεση στους κατασκευαστές για διαφάνεια και σεβασμό στην ιδιωτικότητα.
Η εξέλιξη αυτή δείχνει ότι ακόμα και οι πιο «αθώες» οικιακές συσκευές δεν μένουν ανεπηρέαστες από τη διαρκή αναζήτηση νέων διαφημιστικών χώρων. Το ερώτημα πλέον δεν είναι μόνο τεχνολογικό, αλλά και κοινωνικό: πόσο μακριά είμαστε διατεθειμένοι να επιτρέψουμε στις εταιρείες να διεισδύσουν στην ατομική μας καθημερινότητα;