Εξαιρέσεις στους περιορισμούς εξαγωγής τσιπ που παράγει η Nexperia για πολιτικές εφαρμογές παραχώρησε το Πεκίνο, όπως ανακοίνωσε εκπρόσωπος του Υπουργείου Εμπορίου της Κίνας στις 9 Νοεμβρίου. «Οι περιορισμοί εξαγωγών προκάλεσαν ανησυχία στη διεθνή αυτοκινητοβιομηχανία για ενδεχόμενη έλλειψη τσιπ», τόνισε ο εκπρόσωπος.
Η Κίνα είχε επιβάλει τους εν λόγω περιορισμούς μετά την απόφαση της ολλανδικής κυβέρνησης να παρέμβει στη λειτουργία της Nexperia τον Σεπτέμβριο, επικαλούμενη λόγους εθνικής ασφάλειας.
Η Nexperia, από τους μεγαλύτερους παραγωγούς βασικών τσιπ για ηλεκτρονικά συστήματα αυτοκινήτων, έχει έδρα την Ολλανδία αλλά ανήκει στην κινεζική Wingtech Technology.
Οι ολλανδικές αρχές επενέβησαν επικαλούμενες σοβαρές αδυναμίες στη διακυβέρνηση της εταιρείας, αναλαμβάνοντας τον έλεγχό της ώστε να αποτρέψουν τη διαρροή τεχνογνωσίας ζωτικής σημασίας.
«Η βασική αιτία για την αναστάτωση και την ευθύνη ανήκουν στην ολλανδική κυβέρνηση», υπογράμμισε ο Κινέζος εκπρόσωπος, χωρίς να διευκρινίσει τι συνιστά πολιτική χρήση ή ποιες ακριβώς εξαιρέσεις εγκρίθηκαν. Γερμανικές και ιαπωνικές εταιρείες επιβεβαίωσαν ότι οι παραδόσεις τσιπ της Nexperia που παράγονται στην Κίνα έχουν επανεκκινήσει.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Volkswagen στην Κίνα, Ραλφ Μπρανστάντερ, δήλωσε στη γερμανική Handelsblatt στις 7 Νοεμβρίου: «Έχουν ήδη πραγματοποιηθεί οι πρώτες εξαγωγές τσιπ Nexperia από την Κίνα. Η ταχύτητα και η σταθερότητα με την οποία θα λειτουργήσει αυτή η διαδικασία θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τη σταθερότητα των σχέσεων μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας», ανέφερε.
Ανάλογη ενημέρωση έλαβε και η Honda, με τον αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο Νορία Καϊχάρα να δηλώνει ότι οι αποστολές ξανάρχισαν την ίδια ημέρα.
Η διαμάχη ξέσπασε στις 30 Σεπτεμβρίου, όταν η ολλανδική κυβέρνηση, επικαλούμενη τον μεταψυχροπολεμικό νόμο περί διαθεσιμότητας αγαθών, πήρε υπό τον έλεγχό της τη Nexperia με σκοπό, όπως ανέφερε, την αποτροπή «οξέος και σοβαρού κινδύνου για τη συνέχεια της εταιρείας, τη διατήρηση ζωτικής τεχνολογικής γνώσης, καθώς και τις παραγωγικές και ερευνητικές της δυνατότητες στην Ολλανδία και την Ευρώπη».
Στο πλαίσιο της παρέμβασης, οι ολλανδικές αρχές ανέστειλαν τον διευθύνοντα σύμβουλο της Nexperia Τζανγκ Χιετζίνγκ, ιδρυτή της Wingtech Technology, και όρισαν προσωρινή ευρωπαϊκή διοίκηση. Η απόφαση προκάλεσε την οργισμένη αντίδραση του Πεκίνου και της Wingtech , που κατηγόρησαν τη Χάγη για διακριτική μεταχείριση και υπέρμετρη παρέμβαση λόγω γεωπολιτικών σκοπιμοτήτων. Σε απάντηση, το Πεκίνο μπλόκαρε τις εξαγωγές των τσιπ της Nexperia.
Η Nexperia ειδικεύεται σε ώριμης τεχνολογίας ημιαγωγούς που χρησιμοποιούνται στα περισσότερα σύγχρονα οχήματα—εξαρτήματα που, αν και όχι προηγμένης τεχνολογίας, παράγονται κατά δεκάδες εκατομμύρια. Κλαδικές ενώσεις σε Ευρώπη και ΗΠΑ προειδοποίησαν τον περασμένο μήνα ότι η διένεξη θα μπορούσε να προκαλέσει κραδασμούς στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Στις 30 Οκτωβρίου, μετά από συνάντηση μεταξύ του Ντόναλντ Τραμπ και του Κινέζου προέδρου Σι Τζινπίνγκ, το Πεκίνο ανακοίνωσε ότι θα εξετάσει εξαιρέσεις στην απαγόρευση.
Ο Ολλανδός υπουργός Οικονομίας Βίνσεντ Κάρμενς δήλωσε στις 6 Νοεμβρίου: «Το Άμστερνταμ χαιρετίζει την απόφαση του ΚΚΚ. Βάσει του εποικοδομητικού διαλόγου με τις κινεζικές αρχές, η Ολλανδία εκτιμά ότι η τροφοδοσία με τσιπ της Nexperia από την Κίνα προς την Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο θα αποκατασταθεί μέσα στις επόμενες ημέρες».
Ο Κάρμενς πρόσθεσε πως η ολλανδική πλευρά θα παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και θα παρέμβει αναλόγως, όπου χρειαστεί.
Στις 8 Νοεμβρίου, ο ευρωπαίος επίτροπος για το Εμπόριο και την Οικονομική Ασφάλεια Μάρο Σέφτσεβιτς, επικεφαλής της αντίδρασης της Ε.Ε., ανέφερε πως τόσο ο ίδιος όσο και η ομάδα του βρίσκονται σε διαρκή επαφή με τις κινεζικές αρχές και χαιρέτισε τη διευκόλυνση των διαδικασιών εξαγωγής των τσιπ της Nexperia.
«Βρυξέλλες και Πεκίνο συνεχίζουν να εργάζονται για ένα σταθερό, προβλέψιμο πλαίσιο που θα διασφαλίζει την πλήρη αποκατάσταση της ροής ημιαγωγών. Η σταθερότητα και η προβλεψιμότητα είναι απαραίτητα για τη βιομηχανική βάση της Ευρώπης και την ενίσχυση της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητάς της», σημείωσε.
Αναλυτές εκτιμούν ότι η παρέμβαση των ολλανδικών αρχών σηματοδοτεί στροφή στη στάση της Ευρώπης έναντι εξαγορών κινεζικών τεχνολογικών εταιρειών. Ο Σουν Τσιξιόνγκ, καθηγητής διεθνών σχέσεων στο Πανεπιστήμιο Νανχούα της Ταϊβάν, επισήμανε: «Η κίνηση της Ολλανδίας είναι ενδεικτική μιας αυξανόμενης συνειδητοποίησης ότι οι βιομηχανικές φιλοδοξίες του Κομμουνιστικού Κόμματος Κίνας δεν εγκυμονούν μόνο εμπορικούς, αλλά και εθνικούς κινδύνους ασφαλείας.
Αν ένα κρίσιμο σημείο της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας περάσει υπό τον έλεγχο του ΚΚΚ, οι κίνδυνοι για τις εφοδιαστικές αλυσίδες είναι σοβαροί». Πρόσθεσε ακόμη: «Υπάρχει, τέλος, και το ζήτημα της τεχνολογικής κυριαρχίας.
Η τεχνογνωσία, οι παράμετροι παραγωγής, τα συστήματα διασφάλισης ποιότητας και οι ερευνητικές ομάδες που έχει συγκροτήσει η Ευρώπη σε βάθος δεκαετιών θα μπορούσαν να μεταφερθούν εξ ολοκλήρου σε κινεζικές θυγατρικές και να ενσωματωθούν στο κινεζικό βιομηχανικό σύστημα, αφήνοντας την ίδια την Ευρώπη αποδυναμωμένη».
Ο Φενγκ Τσονγκγί, αναπληρωτής καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Τεχνολογίας του Σίδνεϊ, παρατήρησε: «Η Ευρώπη αναγνωρίζει πλέον ότι βρίσκεται ήδη σε έναν de facto Ψυχρό Πόλεμο με το ΚΚΚ. Ο Ψυχρός Πόλεμος ήταν, κατά βάθος, μια σύγκρουση ασύμβατων συστημάτων. Η μεταφορά τεχνολογίας στο ΚΚΚ ισοδυναμεί με συνδρομή στον αντίπαλο».
Η Epoch Times επικοινώνησε με την ολλανδική κυβέρνηση και τη Nexperia για σχόλια, χωρίς να λάβει απάντηση έως τη στιγμή δημοσίευσης.
Με την συμβολή των Τομ Οζιμεκ, Μάικλ Τσουάνγκ και Reuters








