Ο κρατικός κολοσσός China Cosco Shipping Corporation, η τρίτη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο, αλλά και ο επιχειρησιακός βραχίονας της κυβέρνησης του Πεκίνου για τα έργα επέκτασης της υποδομής της στα λιμάνια της Γηραιάς Ηπείρου, πρόκειται να αναλάβει ένα επιπλέον μερίδιο 16% επί του μετοχικού κεφαλαίου που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στο λιμάνι του Πειραιά, περνώντας έτσι από το 51% στο πλειοψηφικό μερίδιο του 67%.
Υπενθυμίζεται ότι τον Αύγουστο του 2016 ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση του 51% των μετοχών στην Cosco έναντι 280,5 εκατ. ευρώ και τοποθετήθηκαν σε μεσεγγύηση το υπόλοιπο 16% των μετοχών και το αντίτιμό τους ύψους 88 εκατ. ευρώ, το οποίο θα περνούσε στην Cosco εφόσον μέχρι τις 11 Αυγούστου 2021 έχουν ολοκληρωθεί οι 11 υποχρεωτικές επενδύσεις «σχετικά με τη χρήση και την εκμετάλλευση ορισμένων χώρων και περιουσιακών στοιχείων εντός του Λιμένος Πειραιώς».
Παρ΄ όλο που η Σύμβαση Παραχώρησης του 2016 είναι ξεκάθαρη, ορίζοντας ότι η μη εκπλήρωση των υποχρεωτικών επενδύσεων ύψους 293 εκατ. ευρώ σε βάθος πενταετίας επισύρει κυρώσεις για την Cosco και παρόλο που έχει υλοποιήσει μόνο το 1/3 του συνόλου των συμφωνημένων επενδύσεων, το Ελεγκτικό Συνέδριο, που συνήλθε στις 10 Αυγούστου 202, με την Πράξη 381/2021 έδωσε το πράσινο φως.
Ήτοι, το Ελληνικό Δημόσιο με την ΟΛΠ ΑΕ και αφετέρου το ΤΑΙΠΕΔ με την Cosco ήρθαν σε διαπραγματεύσεις χωρίς την προσφυγή στη διαιτησία (ως χρονοβόρα και αντιπαραγωγική διαδικασία), όπου αποφασίστηκε η άμεση μεταβίβαση των μετοχών αυτών στην Cosco καθώς και την επιμήκυνση του χρόνου της πρώτης επενδυτικής περιόδου από πέντε σε δέκα χρόνια από την έναρξη ισχύος της Σύμβασης Παραχώρησης με παροχή δυνατότητας επιμήκυνσης πέντε ακόμα χρόνια εφόσον συντρέξει κάποιο «γεγονός αναστολής», καταθέτοντας και μια νέα εγγυητική επιστολή, για την περίπτωση που δεν ολοκληρώσει κάποια από αυτά με δική της ευθύνη.
Επίσης, οι εκπρόσωποι του Ελληνικού Δημοσίου στο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας θα μειωθούν από τρεις σε έναν, με αυξημένες όμως αρμοδιότητες και δικαίωμα βέτο.
Ο κινεζικός όμιλος έχει ως βασικό επιχείρημα πως η καθυστέρηση οφείλεται σε εξωγενείς παράγοντες, όπως προσφυγές στο ΣτΕ και περιβαλλοντικές εγκρίσεις.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν βρήκε καμία ευθύνη του κινεζικού φορέα εκμετάλλευσης (Cosco) για τις καθυστερήσεις που σημειώθηκαν στην υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου, κυρίως λόγω νομικών προσφυγών που κατέθεσαν η κοινωνία των πολιτών του Πειραιά και οι περιβαλλοντολόγοι κατά της Cosco.
Απομένει λοιπόν να οριστικοποιηθεί η παραπάνω συμφωνία, μετά την έγκριση του Ελληνικού κοινοβουλίου.
Η πύλη της Κίνας στην Ευρώπη
Εκτός από την εδραίωση της κινεζικής επιρροής στον επικερδή θαλάσσιο δρόμο Ασίας – Ευρώπης, η συμφωνία μειώνει ταυτόχρονα τη δύναμη λήψης αποφάσεων της ελληνικής κρατικής αρχής στο πιο στρατηγικό λιμάνι της.
Ενώ στην Ευρώπη γίνεται πολύς λόγος για να σταματήσει ο εμπορικός και πολλές φορές άδικος επεκτατισμός της Κίνας, το Πεκίνο φαίνεται ωστόσο να προχωρά ανενόχλητο στην διαδικασία διεύρυνσης της σφαίρας επιρροής του στη Γηραιά Ήπειρο.
Τον Μάιο του 2017, Κίνα – Ελλάδα υπέγραψαν τριετές σχέδιο δράσης που καλύπτει λιμένες, δίκτυο αεροδρομίου, ενεργειακά δίκτυα. Έτσι η Ελλάδα, από το 2016, έχει αντιταχθεί στις προτάσεις της ΕΕ που επέκριναν τόσο τις πολιτικές του κινεζικού καθεστώτος όσο και την καταγραφή των περιπτώσεων όπου σημειωνόταν παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Το 60% του κινεζικού εμπορίου πραγματοποιείται μέσω θαλάσσης και η Κίνα είναι ο παγκόσμιος ηγέτης στις μεταφορές πλοίων, με μερίδιο 35% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων. ‘Oπως λοιπόν διαφαίνεται, η πρόσβαση σε λιμάνια ( όπως και του Τζιμπουτί, της Σρι Λάνκα, του Πακιστάν) είναι απαραίτητη για την κινεζική οικονομία. Ο Νέος Δρόμος του Μεταξιού έχει αναδείξει την Κίνα σε μία υπερδύναμη των θαλασσών, ασκώντας επιρροή σε όλο και περισσότερες περιοχές στον κόσμο.
Κινέζοι αναλυτές αναφέρουν το λιμάνι του Πειραιά ως το «Κεφάλι του Δράκου στην Ευρώπη». Το καθιστά ιδανικό κόμβο για το project της Κίνας «one belt one road» στην Ευρώπη.
Η Cosco είναι μια κρατική εταιρία και υπόκειται στην Sasac (State-owned Assets Supervision and Administration Commission ), την ειδική επιτροπή για την εποπτεία και τη διαχείριση της περιουσίας που ανήκει στη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας και είναι υπεύθυνη για κρατικές επιχειρήσεις. Η επιτροπή αυτή αναφέρεται απευθείας στο Συμβούλιο της Επικρατείας, το ανώτατο διοικητικό και εκτελεστικό όργανο, και έχει τεράστιες εξουσίες.
Ο Πειραιάς λοιπόν, μια ολόκληρη ευρωπαϊκή λιμενική αρχή, έχει ανατεθεί σε μία κρατική εταιρεία στο Πεκίνο.
Η σιωπηλή πρόοδος του «Δράκου» σρην Ευρώπη
Οι Κινέζοι επιδιώκουν διείσδυση στις ευρωπαϊκές υποδομές μέσω πολλών εταιρειών τους (Terminal Link, China Merchants Group, κλπ).
Όποιος νομίζει ότι μπροστά σε μια μαζική κινεζική παρουσία σε στρατηγικές υποδομές της Γηραιάς Ηπείρου, υπάρχει αμοιβαία παρουσία φορέων εκμετάλλευσης της ΕΕ στην Κίνα, κάνει λάθος.
«Όσον αφορά τις συνθήκες μετά την είσοδο (των ευρωπαϊκών εταιριών που θέλουν να επενδύσουν στην Κίνα), το κινεζικό νομικό πλαίσιο και η άνιση πρόσβαση στην κινεζική αγορά, καθώς και η κρατική χρηματοδότηση, θέτουν τις ευρωπαϊκές εταιρείες σε μειονεκτική θέση σε σύγκριση με τους Κινέζους ομολόγους τους», γράφει το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο σε πρόσφατη έκθεσή του.
Μια εταιρία της ΕΕ στην Κίνα μπορεί να έχει πρόσβαση μόνο σε θέσεις μειοψηφίας, σε όλους τους τομείς (ναυτιλία, αεροναυπηγική, σιδηροδρόμους, αερολιμένες, τηλεπικοινωνιών κ.ά.). Στο κεφάλαιο των τραπεζών ένας Ευρωπαίος επενδυτής δεν μπορεί να ξεπεράσει το 20%.
Ο Δρόμος του Μεταξιού, που χαιρετίστηκε από όλους ως μια ευκαιρία για να φέρει πιο κοντά τις δύο ηπείρους, φαίνεται εφικτός αυτή τη στιγμή, όσον αφορά τις επενδυτικές ευκαιρίες, μόνο προς τη μια κατεύθυνση.
Σύμφωνα με έκθεσή του, το Εμπορικό Επιμελητήριο της Ευρώπης ορίζει ως «ψίχουλα» τις ευκαιρίες που δίνουν οι κινεζικές αρχές σε ανταγωνιστές της ΕΕ, που με δυσκολία μπορούν να εισέλθουν στην προστατευόμενη αγορά της Κίνας.
Όπως λοιπόν διαφαίνεται, ο Δρόμος του Μεταξιού προάγει τα συμφέροντα των κινεζικών εταιρειών επιτρέποντάς τους να επενδύουν σε εθνικά στρατηγικά περιουσιακά στοιχεία και να εδραιώνουν την παρουσία τους όπως συμβαίνει στο λιμάνι του Πειραιά.
Οι απόψεις που εκφράζονται σε αυτό το άρθρο είναι οι απόψεις του συγγραφέα και δεν αντικατοπτρίζουν απαραίτητα τις απόψεις της Epoch Times.
Ακολουθήστε μας στο Telegram @epochtimesgreece
Ακολουθήστε μας στο Facebook @epochtimesgreece
Ακολουθήστε μας στο SafeChat @epochtimesgreece