Σάββατο, 18 Οκτ, 2025
(Public Domain)

Mitsubishi: Η ιστορία μιας δυναστείας που διαμόρφωσε την Ιαπωνία

Το Mitsubishi Group αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους βιομηχανικούς ομίλους παγκοσμίως, με έσοδα που αγγίζουν τα 575 δισεκατομμύρια δολάρια και απασχολεί πάνω από 870.000 εργαζόμενους. Η ιστορία του ξεκινά το 1870 από έναν φτωχό αγρότη της Tosa και εξελίχθηκε σε έναν κολοσσό που ελέγχει περίπου το 14% του ιαπωνικού ΑΕΠ. Η επιχειρηματική αυτοκρατορία δημιουργήθηκε από την οικογένεια Iwasaki και διήρκεσε τέσσερις γενιές, επιβιώνοντας πολέμων και οικονομικών κρίσεων για να αναδειχθεί ως ένας από τους πιο ισχυρούς βιομηχανικούς ομίλους του κόσμου.

Οι ρίζες: Από τον φεουδαρχισμό στη βιομηχανία

Yataro Iwasaki: Ο οραματιστής ιδρυτής (1870-1885)

Η ιστορία της Mitsubishi ξεκινά με τον Γιατάρο Ιβασάκι (Yataro Iwasaki), που γεννήθηκε στις 9 Ιανουαρίου 1835 σε μια φτωχή αγροτική οικογένεια στην επαρχία Tosa (σημερινή Kochi). Η οικογένεια Ιβασάκι ανήκε κάποτε στην τάξη των σαμουράι, αλλά ο προπάππους του Γιατάρο αναγκάστηκε να πουλήσει τον τίτλο για να καλύψει χρέη κατά τη διάρκεια του μεγάλου λιμού Τενμέι. Παρά τις δυσκολίες, ο νεαρός Γιατάρο ανέπτυξε από νωρίς φιλοδοξίες που ξεπερνούσαν τα όρια του χωριού του.

File:Iwasaki Yataro.jpg
Γιατάρο Ιβασάκι, 1835 – 1885. (Public Domain)

 

Στα 19 του χρόνια, ο Ιβασάκι ακολούθησε έναν αξιωματούχο της φατρίας (κλαν) Tosa στο Έντο (σημερινό Τόκυο) για να σπουδάσει. Οι σπουδές του διακόπηκαν όταν αναγκάστηκε να επιστρέψει σπίτι λόγω σοβαρού τραυματισμού του πατέρα του σε διαφορά με τον επικεφαλής του χωριού. Όταν ο τοπικός δικαστής αρνήθηκε να εξετάσει την υπόθεση, ο Γιατάρο τον κατηγόρησε για διαφθορά, γεγονός που τον οδήγησε στη φυλακή για επτά μήνες.

Η εμπειρία του στη φυλακή αποδείχθηκε καθοριστική. Μοιραζόμενος το κελί με έναν έμπορο, ο Ιβασάκι αποκόμισε πολύτιμες γνώσεις στα μαθηματικά και επιχειρηματικά θεμέλια. Μετά την απελευθέρωσή του, εργάστηκε ως δάσκαλος πριν τελικά εξασφαλίσει θέση ως υπάλληλος της κυβέρνησης Γιαμαούτσι μέσω του Γιοσίντα Τόγια, ενός μεταρρυθμιστή και υποστηρικτή του εκσυγχρονισμού.

Το 1867, ο Ιβασάκι διορίστηκε διευθυντής των εμπορικών δραστηριοτήτων της φατρίας Tosa στο Ναγκασάκι, όπου συνάντησε τον Ρυόμα Σακαμότο, έναν από τους κύριους υποστηρικτές της Αποκατάστασης Μέιτζι. Το 1870, όταν η νέα κυβέρνηση απαγόρευσε στις φατρίες να διευθύνουν επιχειρήσεις, ο Ιβασάκι ανέλαβε τη διαχείριση της ναυτιλιακής εταιρείας Tsukumo Shokai και την μετονόμασε σε Mitsubishi Shokai το 1873.

Το όνομα «Mitsubishi» προέκυψε από τη σύνθεση των λέξεων «mitsu» (τρία) και «hishi» (κάστανο νερού, λέξη που χρησιμοποιείται για να περιγράψει σχήμα ρόμβου ή διαμαντιού). Το εμβληματικό λογότυπο των τριών διαμαντιών συνδυάζει το οικογενειακό οικόσημο των Ιβασάκι (τρεις στοιβαγμένοι ρόμβοι) με το οικόσημο τριών φύλλων βελανιδιάς της φατρίας Tosa.

Ο συμβολισμός είναι βαθύς. Ο αριθμός τρία θεωρείτο από τους αρχαίους Ιάπωνες σύμβολο δύναμης, κίνησης και υπέρβασης. Η οικογένεια Ιβασάκι είχε τρεις βασικές αξίες: αξιοπιστία, ακεραιότητα και επιτυχία, που αντιπροσωπεύονται από τα κόκκινα διαμάντια. Στην ιαπωνική παράδοση, το κόκκινο χρώμα διώχνει τα κακά πνεύματα και συμβολίζει τη δύναμη και την εξουσία.

Υπό την ηγεσία του Γιατάρο, η Mitsubishi επεκτάθηκε γρήγορα πέρα από τη ναυτιλία. Το 1873, η εταιρεία αγόρασε το ορυχείο Yoshioka στην Οκαγιάμα, εισάγοντας σύγχρονη τεχνολογία που οδήγησε στην ανακάλυψη πλούσιων φλεβών χαλκού. Το 1881, απέκτησε το ορυχείο άνθρακα Takashima στο Ναγκασάκι από τον Σοζίρο Γκότο, το οποίο υπό τη νέα διαχείριση έγινε εξαιρετικά κερδοφόρο.

Το σημαντικότερο βήμα έγινε το 1884, όταν η Mitsubishi μίσθωσε το Ναυπηγείο Nagasaki από την ιαπωνική κυβέρνηση και αργότερα το αγόρασε, θέτοντας τα θεμέλια για να γίνει μία από τις κορυφαίες ναυπηγικές εταιρείες παγκοσμίως. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η Mitsubishi κατείχε 61 πλοία, αντιπροσωπεύοντας το 73% του συνολικού τονάζ του ιαπωνικού ατμοπλοϊκού στόλου.

File:Mitsubishi Heavy Industries Nagasaki Shipyard & Machinery Works, Nagasaki, 20240814 1550 3490.jpg
Το ναυπηγείο της Mitsubishi Heavy Industries, στο Ναγκασάκι, 2024. (Public Domain)

 

Η δεύτερη γενιά: Yanosuke Iwasaki (1885-1894)

Όταν ο Γιατάρο πέθανε το 1885, ο αδερφός του, Γιανοσούκε Ιβασάκι ανέλαβε την προεδρία. Δεκαέξι χρόνια νεότερος από τον αδερφό του, ο Γιανοσούκε είχε σπουδάσει στις Ηνωμένες Πολιτείες, εμπειρία που επηρέασε σημαντικά τις μελλοντικές του ενέργειες. Αν και οι σπουδές του διακόπηκαν λόγω του θανάτου του πατέρα τους το 1873, η διεθνής του εκπαίδευση τον είχε προετοιμάσει για να ηγηθεί μιας παγκόσμιας επιχείρησης.

File:GloverMitsubishi.JPG
Ο Γιανοσούκε Ιβασάκι με τον Τόμας Μπλέικ Γκλόβερ, γύρω στα 1900. (Public Domain)

 

Υπό την ηγεσία του Γιανοσούκε, η Mitsubishi συνέχισε την πολιτική διαφοροποίησης. Ο Γιανοσούκε έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην απόκτηση του ορυχείου άνθρακα Takashima το 1881, μετά από διεξοδική αξιολόγηση των εκτιμώμενων αποθεμάτων και των επιχειρηματικών δυνατοτήτων του. Η εξειδίκευσή του στον τομέα της εξόρυξης οδήγησε αργότερα στην απόκτηση περισσότερων ορυχείων στους Chikuho και Karatsu.

Ένα από τα σημαντικότερα επιτεύγματα του Γιανοσούκε ήταν η απόκτηση περιουσίας στην περιοχή Μαρουνούτσι (Marunouchi) του Τόκυο το 1890. Εμπνευσμένος από τις μνήμες του από το Μανχάτταν, ο Γιανοσούκε οραματίστηκε ότι η Ιαπωνία θα χρειαζόταν μια εταιρική συνοικία παρόμοια με αυτή του Λονδίνου για να υποστηρίξει τον εκσυγχρονισμό της. Με την αγορά περίπου 363.000 τετραγωνικών μέτρων γης στις περιοχές Μαρουνούτσι και Κάντα, η Mitsubishi έθεσε τα θεμέλια για τη δημιουργία ενός από τα σημαντικότερα επιχειρηματικά κέντρα της Ιαπωνίας.

File:Old-Marunouchi-Street-Tokyo-1920.png
Η οδός Μπαμπασάκι, στην περιοχή Μαρουνούτσι, γύρω στα 1920. (Public Domain)

 

Η τρίτη γενιά: Hisaya Iwasaki (1894-1916)

Το 1894, ο Χισάγια Ιβασάκι, ανιψιός του ιδρυτή, ανέλαβε την προεδρία σε ηλικία μόλις 28 ετών. Ο Χισάγια είχε σπουδάσει στο Wharton School του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια από το 1886, κατά τη διάρκεια της περιόδου που μεγάλοι καπιταλιστές όπως ο Ροκφέλλερ και ο Κάρνεγκι άρχισαν να οικοδομούν αυτοκρατορίες στο πετρέλαιο, τον άνθρακα και το χάλυβα.

File:Hisaya Iwasaki.jpg
Χισάγια Ιβασάκι (Public Domain)

 

Η αμερικανική εκπαίδευση του Χισάγια είχε βαθιά επίδραση στη ζωή του. Μετά την επιστροφή του στην Ιαπωνία, έκτισε μια κατοικία δυτικού στυλ σχεδιασμένη από τον Βρετανό αρχιτέκτονα Τζοσάια Κόντερ (Josiah Conder), περιτριγυρισμένη από κήπους που θύμιζαν την αμερικανική ύπαιθρο. Η κατοικία αυτή ανήκει σήμερα στην κυβέρνηση του Τόκυο και είναι ανοιχτή στο κοινό ως Kyu-Iwasaki-tei Teien.

Υπό την ηγεσία του Χισάγια, η Mitsubishi μετασχηματίστηκε σε κορυφαίο ναυπηγό. Το 1895, το Ναυπηγείο Nagasaki έλαβε παραγγελία για την κατασκευή επιβατικού-εμπορικού σκάφους 6.000 τόνων για τη Nippon Yusen, το πρώτο τόσο μεγάλο εμπορικό πλοίο που κατασκευάστηκε εκτός Βρετανίας. Το πλοίο Hitachi Maru έδωσε την εμπειρία που απαιτούνταν για μεγαλύτερες παραγγελίες, συμπεριλαμβανομένου του πολυτελούς επιβατηγού TENYO MARU 13.000 τόνων το 1908.

File:HitachiMaru1898.JPG
Το Hitachi Maru. Κατασκευή: 1898-1904. (Public Domain)

 

Το 1908, ο Χισάγια εισήγαγε στη Mitsubishi ένα σύστημα διαχείρισης παρόμοιο με το σημερινό σύστημα επιχειρησιακών τμημάτων. Η Mitsubishi Goshi Kaisha αποτελούνταν από τμήματα τραπεζικών εργασιών, ναυπηγικής, διοίκησης, εξόρυξης, πωλήσεων και ακινήτων, στα οποία μεταφέρθηκε άμεση διοικητική εξουσία. Αυτή η κίνηση ήταν το πρώτο βήμα για τη μετατροπή της Mitsubishi από μονοπροσώπη  σε μια εταιρεία με σύγχρονη εταιρική δομή.

Η τέταρτη γενιά: Koyata Iwasaki (1916-1945)

Ο Κογιάτα Ιβασάκι, γιος του Γιανοσούκε, ανέλαβε την προεδρία το 1916 και θεωρείται ο πιο διεθνώς προσανατολισμένος Ιάπωνας επιχειρηματίας της εποχής του. Απόφοιτος του Πανεπιστημίου Cambridge, ο Κογιάτα διαμόρφωσε για σχεδόν 30 χρόνια την ιαπωνική βιομηχανία. Υπό την ηγεσία του, οι διάφορες μονάδες της Mitsubishi ενσωματώθηκαν σε ημιαυτόνομες εταιρείες.

File:Koyata Iwasaki.JPG
Κογιάτα Ιβασάκι, μεταξύ 1926-1945. (Public Domain)

 

Ο όμιλος επεκτάθηκε σε βιομηχανίες όπως χαρτί, χάλυβας, γυαλί, ηλεκτρικός εξοπλισμός, αεροσκάφη, πετρέλαιο και ακίνητα. Αυτοκίνητα, αεροσκάφη, τάνκς και λεωφορεία αναπτύχθηκαν από εταιρείες που αργότερα έγιναν η Mitsubishi Heavy Industries. Η Mitsubishi Electric εξελίχθηκε σε ηγέτη της βιομηχανίας ηλεκτρικών μηχανημάτων και οικιακών συσκευών.

Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ο Κογιάτα παρέμεινε η φωνή της λογικής. Παρά τις προσωπικές του αντιρρήσεις για την πολεμική πολιτική, δήλωσε στα  κορυφαία στελέχη των εταιρειών Mitsubishi: «Τώρα το έθνος μας πήρε μια απόφαση. Και αν και οι προσωπικές μου ιδέες σχετικά με τη διπλωματία διαφέρουν από αυτές του έθνους, όλοι μας καλούμαστε τώρα να ακολουθήσουμε την εντολή του Αυτοκράτορά μας».

Η μεγάλη διάλυση και επανέγερση (1946-1970)

Στις 20 Οκτωβρίου 1945, μόλις δύο μήνες μετά την παράδοση της Ιαπωνίας, η Συμμαχική Διοίκηση διέταξε τη διάλυση όλων των ζαϊμπάτσου (zaibatsu), των βιομηχανικών και χρηματοοικονομικών επιχειρηματικών συγκροτημάτων του έθνους. Η εντολή δόθηκε επειδή η Συμμαχική Διοίκηση θεωρούσε τον στρατό και τα ζαϊμπάτσου ως τους κυρίως υπεύθυνους για την ώθηση της Ιαπωνίας στον πόλεμο.

Στις 6 Νοεμβρίου 1945, το GHQ ανακοίνωσε ότι οι έδρες των τεσσάρων μεγάλων ζαϊμπάτσου (Mitsui, Mitsubishi, Sumitomo και Yasuda) θα διαλυθούν «εθελοντικά». Η Mitsubishi Honsha διαλύθηκε στις 30 Σεπτεμβρίου 1946, και το δίκτυο των συνδεδεμένων και θυγατρικών εταιρειών εκδόθηκε εκ νέου ως ανεξάρτητες εταιρείες.

Οι διαταγές του GHQ απαγόρευαν αυστηρά τη χρήση του εμπορικού ονόματος ή του λογοτύπου Mitsubishi, καθώς και τις διοικήσεις με συνδεδεμένες εταιρείες. Παρά το σκληρό επιχειρηματικό περιβάλλον, οι εταιρείες μοιράστηκαν ένα κοινό όραμα και μερικές φορές συνεργάστηκαν μεταξύ τους για την ανάπτυξη των επιχειρήσεών τους.

Το 1952, όταν τέθηκε σε ισχύ η Συνθήκη Ειρήνης του Σαν Φρανσίσκο, ήρθη η ακύρωση της απαγόρευσης χρήσης των εμπορικών ονομάτων των ζαϊμπάτσου. Με αυτή την αλλαγή, οι πρώην εταιρείες του Mitsubishi Group ανέκτησαν το όνομα Mitsubishi. Το 1954, η διαιρεμένη Mitsubishi Corporation διεξήγαγε μια σειρά συγχωνεύσεων που οδήγησαν σε μια συνολική συγχώνευση σε μία ενιαία οντότητα.

Οι εταιρείες άρχισαν να πραγματοποιούν τακτικές συναντήσεις γευμάτων για τους προέδρους των ομίλων το 1952, οι οποίες ονομάστηκαν «Mitsubishi Kinyokai» (Mitsubishi Friday Club) το 1954. Αυτές οι συναντήσεις έγιναν τόπος συντονισμού πολιτικής μεταξύ των εταιρειών του ομίλου, αν και από το 1993 διεξάγονται επίσημα ως κοινωνική λειτουργία.

Η σύγχρονη αυτοκρατορία: Δομή και λειτουργία

Σήμερα, το Mitsubishi Group αποτελείται από περίπου 40 ανεξάρτητες εταιρείες χωρίς μητρική εταιρεία ελέγχου. Κάθε μία από τις εταιρείες Mitsubishi κατέχει σημαντικά (αλλά συνήθως όχι ελεγκτικά) μερίδια των μετοχών των άλλων. Είκοσι εννέα από τις εταιρείες του ομίλου συμμετέχουν στο Friday Conference, μια συνάντηση γεύματος των ανώτερων στελεχών τους που πραγματοποιείται τη δεύτερη Παρασκευή κάθε μήνα.

File:MUFG Bank HQ.jpg
Τα κεντρικά της MUFG Bank στο Μαρουνούτσι. Τόκυο, 2023. (Public Domain)

 

Τρεις από τις εταιρείες του ομίλου είναι άτυπα γνωστές ως οι «Τρεις Μεγάλοι Οίκοι» (Gosanke) και πραγματοποιούν ξεχωριστή συντονιστική συνάντηση πριν από κάθε Friday Conference:

Η MUFG Bank είναι η κύρια θυγατρική του Mitsubishi UFJ Financial Group, του μεγαλύτερου χρηματοοικονομικού ομίλου της Ιαπωνίας και ενός από τους δέκα μεγαλύτερους τραπεζικούς ομίλους παγκοσμίως, με περίπου 2,7 τρισεκατομμύρια δολάρια σε περιουσιακά στοιχεία. Η MUFG διαχειρίζεται περίπου 1,5 τρισεκατομμύρια δολάρια σε καταθέσεις και διατηρεί ισχυρούς δεσμούς με το Mitsubishi Group.

Η Mitsubishi Corporation είναι η μεγαλύτερη γενική εμπορική εταιρεία (sogo shosha) της Ιαπωνίας, με περισσότερες από 200 βάσεις λειτουργίας σε περίπου 80 χώρες παγκοσμίως. Μαζί με τις άνω των 500 εταιρείες του ομίλου της, απασχολεί πολυεθνικό εργατικό δυναμικό περίπου 54.000 ατόμων.

Η Mitsubishi Heavy Industries (MHI) είναι ένας διαφοροποιημένος κολοσσός μηχανικής και κατασκευής, που εστιάζει κυρίως σε βαριά μηχανήματα, αεροδιαστημική και άμυνα. Το 2023, η MHI ανέφερε έσοδα περίπου 4,38 τρισεκατομμύρια γιεν (περίπου 32,1 δισεκατομμύρια δολάρια).

Κύριες επιχειρήσεις και πεδία δραστηριότητας

Η Mitsubishi Electric είναι κορυφαίος παγκόσμιος κατασκευαστής ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων κλιματιστικών, βιομηχανικού αυτοματισμού και συστημάτων άμυνας. Η εταιρεία έχει ισχυρή παρουσία στον τομέα της άμυνας, παράγοντας από αισθητήρες έως πυραύλους αναχαίτισης και συνεισφέροντας στην ενίσχυση των δυνατοτήτων της Ιαπωνίας στην αεράμυνα.

Η Mitsubishi Estate είναι ένας από τους μεγαλύτερους διαχειριστές ακινήτων στην Ιαπωνία, με το πιο πολύτιμο χαρτοφυλάκιο στον ιαπωνικό κλάδο ακινήτων, αξίας περίπου 7,4 τρισεκατομμύρια γιεν. Η εταιρεία κατέχει το τρίτο ψηλότερο κτήριο της Ιαπωνίας, τον Yokohama Landmark Tower, καθώς και το Sanno Park Tower και το Marunouchi Building στο Τόκυο.

Η Mitsubishi Motors είναι ο έκτος μεγαλύτερος ιάπωνας κατασκευαστής αυτοκινήτων και μέλος της συμμαχίας Renault-Nissan-Mitsubishi από το 2016. Η εταιρεία παράγει επιβατικά αυτοκίνητα και εμπορικά οχήματα γνωστά για την αξιοπιστία και την απόδοσή τους.

File:Headquarters of MITSUBISHI MOTORS CORPORATION.JPG
Τα κεντρικά της Mitsubishi Motors στο Τόκυο, 2015. (Public Domain)

 

Η Mitsubishi Chemical είναι η μεγαλύτερη ιαπωνική εταιρεία χημικών, παράγοντας υψηλών προδιαγραφών ειδικά πολυμερή και λύσεις για εφαρμογές σε κόλλες, οδοντιατρική, κονιάματα οστών, επιδέσμους τραυμάτων και τρισδιάστατη εκτύπωση.

Στρατηγικοί τομείς και μελλοντικές προκλήσεις

Αεροδιαστημική και άμυνα

Η MHI διατηρεί εγκαταστάσεις αεροδιαστημικής στη Nagoya, Komaki και Mississauga του Καναδά. Στον αμυντικό τομέα, η MHI έχει παράγει μαχητικά αεροσκάφη για τις Ιαπωνικές Αμυντικές Δυνάμεις και ελικόπτερα κατά υποβρυχίων για τις Ιαπωνικές Ναυτικές Αμυντικές Δυνάμεις. Έχει κατασκευάσει 139 μαχητικά Mitsubishi F-15J από το 1981 και παρήγαγε 200 ελικόπτερα Mitsubishi H-60 από το 1989.

Στον τομέα των διαστημικών συστημάτων, η MHI είναι παραγωγός των πυραύλων H-IIA και H-IIB και των  H3, των κύριων πυραύλων της Ιαπωνίας. Παρέχει επίσης υπηρεσίες εκτόξευσης για εθνικούς οργανισμούς και εταιρείες παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων JAXA, KARI, Mohammed bin Rashid Space Centre και Inmarsat.

Ναυπηγική και θαλάσσια συστήματα

Η ναυπηγική υπήρξε κεντρική και ιστορικά ιδρυτική δραστηριότητα για τη MHI από το 1884. Η εταιρεία διαθέτει ναυπηγικές εγκαταστάσεις σε Nagasaki, Kobe και Shimonoseki. Το Nagasaki Shipyard & Machinery Works είναι η κύρια ναυπηγική μονάδα της MHI, παράγοντας κυρίως εξειδικευμένα εμπορικά πλοία, συμπεριλαμβανομένων μεταφορέων LNG και επιβατηγών πλοίων κρουαζιέρας.

Ενέργεια και περιβάλλον

Η MHI είναι σημαντικός παράγοντας στη θερμική και πυρηνική παραγωγή ενέργειας. Το 1984, η MHI παρέδωσε το πρώτο εγχώριο εργοστάσιο συνδυασμένου κύκλου, επιτυγχάνοντας την τότε παγκόσμια υψηλότερη απόδοση θερμικής απόδοσης πάνω από 44%.

Η εταιρεία αναπτύσσει επίσης τεχνολογίες δέσμευσης, χρησιμοποίησης και αποθήκευσης άνθρακα (CCUS). Από το 1990, έχει αναπτύξει τεχνολογία για τη δέσμευση CO2 από καυσαέρια καύσης και έχει παραδώσει μονάδες δέσμευσης CO2 εμπορικής χρήσης για πολυάριθμα χημικά εργοστάσια και σταθμούς παραγωγής ενέργειας.

Ανάπτυξη Marunouchi

Η Mitsubishi Estate συνεχίζει να διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στην ανάπτυξη της περιοχής Marunouchi, μετατρέποντάς τη σε μια διαφοροποιημένη κοινότητα που αντιπροσωπεύει το καλύτερο της Ιαπωνίας. Από τότε που η Mitsubishi Estate ανακοίνωσε την ανοικοδόμηση του Marunouchi Building το 1995, η εκ νέου ανάπτυξη της περιοχής γύρω από τον Σταθμό του Τόκυο προχώρησε ραγδαία.

File:Marunouchi Nijubashi Building.jpg
Ο ουρανοξύστης Marunouchi Nijubashi (Public Domain)

 

Το TOKYO TORCH (Tokyo Station Tokiwabashi Project), που προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί το 2027, θα είναι ο ψηλότερος ουρανοξύστης της Ιαπωνίας, με ύψος περίπου 390 μέτρα. Αυτό θα γίνει ένα νέο σύμβολο του Τόκυο.

Παγκόσμια επιρροή και μελλοντικές προοπτικές

Το Mitsubishi Group είναι τόσο μεγάλο που τα όρια μεταξύ του ίδιου, της εθνικής οικονομίας και της κυβέρνησης καθίστανται θολά. Οι 23 μεγαλύτερες εταιρείες του Mitsubishi Group είχαν έσοδα 81 τρισεκατομμύρια γιεν το 2024, περίπου 575 δισεκατομμύρια δολάρια, ισοδυναμώντας με το 14% του ΑΕΠ της Ιαπωνίας. Αν θεωρούνταν ως μία ενιαία εταιρική οντότητα, η Mitsubishi θα ήταν η τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο σε έσοδα ή εργαζόμενους, πίσω από τη Walmart και την Amazon.

Η επιρροή της Mitsubishi εκτείνεται πολύ πέρα από την Ιαπωνία. Η Mitsubishi UFJ Financial Group έχει υπάρξει ο μεγαλύτερος δανειστής σε επενδύσεις χρηματοδότησης έργων για τις ΗΠΑ από το 2010. Η Mitsubishi Corporation διατηρεί πάνω από 200 βάσεις λειτουργίας σε περίπου 80 χώρες παγκοσμίως, ενώ η Mitsubishi Electric συμμετέχει σε παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού άμυνας στις ΗΠΑ.

File:2023-07-12 – PBBM welcomes Japan’s help to bridge PH transition from fossil fuel to RE.jpg
Εκπρόσωποι της Mitsubishi UFJ Financial Group με τον πρόεδρο των Φιλιππινών Φέρντιναντ Μάρκος Τζούνιορ, στο πλαίσιο της συνεργασίας της εταιρείας με τις Φιλιππίνες για τη μετάβαση της χώρας σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Φιλιππίνες, 12 Ιουλίου 2023. (Public Domain)

 

Καθώς ο κόσμος αντιμετωπίζει την κλιματική αλλαγή, οι εταιρείες Mitsubishi επικεντρώνονται στην επιτάχυνση της απεξαρτητοποίησης από τον άνθρακα. Η MHI αναπτύσσει τεχνολογίες υδρογόνου και λύσεις, συμπεριλαμβανομένης της μετατροπής σταθμών παραγωγής ενέργειας φυσικού αερίου σε καύσιμο υδρογόνου. Στο Marunouchi Building εγκαταστάθηκε το 2019 ένα σύστημα παραγωγής ενέργειας υψηλής απόδοσης που χρησιμοποιεί υδρογόνο.

Το 1969, το Mitsubishi Foundation ιδρύθηκε για να γιορτάσει την εκατοστή επέτειο από την ίδρυση της πρώτης εταιρείας Mitsubishi. Το 1924, ο Χισάγια ίδρυσε το Toyo Bunko Foundation, που έχει γίνει ένα από τα κορυφαία κέντρα ασιατικών σπουδών παγκοσμίως, στεγάζοντας περίπου 950.000 έγγραφα και πολλά αντικείμενα για δημόσια θέαση.

Η έμφαση του Mitsubishi στην τεχνολογική ανάπτυξη το οδήγησε σε νέους τομείς όπως η διαστημική εξερεύνηση, η αεροπορία, η ωκεανογραφία, οι επικοινωνίες δεδομένων, οι υπολογιστές και οι ημιαγωγοί. Οι εταιρείες Mitsubishi έχουν επίσης γίνει παροχείς καταναλωτικών αγαθών και υπηρεσιών μεγάλης κλίμακας.

Η ιστορία του Mitsubishi Group είναι η ιστορία της ίδιας της σύγχρονης Ιαπωνίας. Από την ταπεινή αφετηρία ενός φτωχού αγρότη στην Tosa, η οικογένεια Ιβασάκι δημιούργησε έναν από τους μεγαλύτερους βιομηχανικούς ομίλους παγκοσμίως. Οι τέσσερις γενιές ηγετών Ιβασάκι (Γιατάρο, Γιανοσούκε, Χισάγια και Κογιάτα) διαμόρφωσαν όχι μόνο την εταιρεία αλλά και την ίδια την Ιαπωνία, οδηγώντας τη χώρα από τον φεουδαρχισμό στη βιομηχανική υπεροχή.

Το σύμβολο των τριών διαμαντιών, που συνδυάζει την παράδοση των σαμουράι με το εμπορικό όραμα, αντιπροσωπεύει τις αξίες της ακεραιότητας, της αξιοπιστίας και της επιτυχίας που καθοδήγησαν τον όμιλο για περισσότερα από 150 χρόνια. Παρά τη διάλυση μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, οι εταιρείες Mitsubishi αναδύθηκαν ισχυρότερες, προσαρμοζόμενες στη νέα πραγματικότητα διατηρώντας τις βασικές τους αξίες.

Σήμερα, με το 14% του ιαπωνικού ΑΕΠ και παρουσία σε κρίσιμους τομείς από την ενέργεια και τη χρηματοδότηση έως την αεροδιαστημική και την άμυνα, το Mitsubishi Group παραμένει κεντρικό στο μέλλον της Ιαπωνίας. Καθώς η χώρα αντιμετωπίζει προκλήσεις όπως η κλιματική αλλαγή, η γήρανση του πληθυσμού και η παγκόσμια οικονομική αστάθεια, οι εταιρείες Mitsubishi συνεχίζουν να καινοτομούν και να προσαρμόζονται, διατηρώντας την κληρονομιά μιας δυναστείας που μετέτρεψε ένα φεουδαρχικό έθνος σε μία από τις μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου.

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

ΣΧΕΤΙΚΑ

Σχολιάστε