Δευτέρα, 05 Μαΐ, 2025
Kevin Frayer/Getty Images

Οι δασμοί των ΗΠΑ «γονατίζουν» τη μεγαλύτερη χονδρική αγορά της Κίνας

Στοίβες από απούλητες κάλτσες, γάντια, παιχνίδια και κουτιά αποθήκευσης στοιβάζονται στις αποθήκες της Γίγου—της κινεζικής πόλης που άλλοτε τροφοδοτούσε την παγκόσμια αγορά με φθηνά αγαθά. Η πόλη-σύμβολο του κινεζικού ηλεκτρονικού εμπορίου βρίσκεται πλέον στα όρια της κατάρρευσης, καθώς η κλιμακούμενη δασμολογική αντιπαράθεση μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας έχει προκαλέσει δραματική πτώση έως και 70% στις παραγγελίες.

Η κατάσταση επιδεινώθηκε δραματικά όταν, τον προηγούμενο μήνα, η Ουάσιγκτον αύξησε τους μέσους δασμούς στις κινεζικές εισαγωγές στο πρωτοφανές επίπεδο του 145%, με το Πεκίνο να απαντά με αντίστοιχη αύξηση 125% στα αμερικανικά αγαθά. Το τελευταίο και ίσως πιο καταστροφικό πλήγμα ήταν η πρόσφατη κατάργηση της αμερικανικής εξαίρεσης de minimis στις 2 Μαΐου, η οποία επέτρεπε ατελή εισαγωγή δεμάτων αξίας έως 800 δολαρίων. Αυτή η εξέλιξη μετέτρεψε άμεσα τις εξαγωγές μικρών δεμάτων σε ασύμφορη δραστηριότητα.

«Νιώθουμε σαν να έπεσε ο ουρανός στο κεφάλι μας», αναφέρει στην Epoch Times ο κ. Λιν, έμπορος που διοχετεύει προϊόντα στις ΗΠΑ μέσω της Temu, της διεθνούς πλατφόρμας της κινεζικής Pinduoduo. Ο Λιν περιγράφει μια δυσβάσταχτη κατάσταση, καθώς οι πωλήσεις του μειώθηκαν έως και 60%. Αναγκάστηκε ήδη να προχωρήσει σε δραστικές περικοπές προσωπικού και πρόκειται να εγκαταλείψει την τεράστια αποθήκη του, μετακομίζοντας σε έναν μικρότερο χώρο. «Δεν μπορώ να κοιμηθώ. Δεν υπάρχει διέξοδος», εξηγεί απελπισμένος.

Ο κ. Σου, ένας άλλος τοπικός έμπορος, είναι ακόμα πιο απαισιόδοξος. «Η αγορά των ΗΠΑ είναι νεκρή. Δεν υπάρχουν πλέον παραγγελίες για μικρά δέματα. Ζούμε καθημερινά με άγχος και αβεβαιότητα», λέει, περιγράφοντας μια εργασιακή πραγματικότητα χωρίς ανάπαυλα, αλλά και χωρίς προοπτική.

Παράλληλα, και ο κλάδος των logistics έχει πληγεί δραματικά. Η Γίγου, η οποία φιλοξενεί πάνω από 20.000 εταιρείες μεταφορών, βλέπει ήδη τα μισά από αυτά τα γραφεία να κλείνουν τις πόρτες τους, σύμφωνα με τον κ. Γουάνγκ, ιδιοκτήτη εταιρείας logistics. Οι εβδομαδιαίες αποστολές εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκαν στο μισό, με τους μεταφορείς να ζητούν προκαταβολές λόγω του κινδύνου αιφνίδιας αύξησης των δασμών πριν τα εμπορεύματα φτάσουν στα λιμάνια των ΗΠΑ.

Ιδιαίτερα έντονα πλήττονται και οι πωλητές που συνεργάζονται με το πρόγραμμα Fulfillment by Amazon (FBA), όπου οι αυξημένοι δασμοί και τα υψηλά κόστη αποθήκευσης έχουν εξανεμίσει τα περιθώρια κέρδους.

Τα εργοστάσια στη Γίγου αναγκάζονται πλέον να κλείσουν γραμμές παραγωγής ή να μειώσουν τους μισθούς του προσωπικού, ενώ η υπερβολική συσσώρευση απούλητων προϊόντων είναι ήδη ανεξέλεγκτη. Ο κ. Λιν εκτιμά πως σχεδόν το σύνολο των εμπόρων μικρών πακέτων βρίσκεται στα πρόθυρα της αποτυχίας.

Η δασμολογική κρίση απειλεί πλέον με οριστική κατάρρευση έναν κλάδο που άνθισε χάρη στο ελεύθερο και ανεμπόδιστο διεθνές εμπόριο. «Είμαστε εξαντλημένοι», λέει με απόγνωση ο κ. Λιν. «Αλλά δεν υπάρχει πουθενά αλλού να πάμε».

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

ΣΧΕΤΙΚΑ

Σχολιάστε