Δύο πλοία συγκρούστηκαν την Τρίτη στον Κόλπο του Ομάν, κοντά στα Στενά του Ορμούζ, ένα από τα πλέον στρατηγικά «στενά περάσματα» για το παγκόσμιο εμπόριο πετρελαίου, σύμφωνα με ανακοίνωση της Εθνοφρουράς των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Στην ίδια ανακοίνωση αναφέρεται ότι απομακρύνθηκαν με ασφάλεια 24 άτομα από το δεξαμενόπλοιο μεταφοράς αργού πετρελαίου Adeline, το οποίο κατευθυνόταν προς τη Διώρυγα του Σουέζ στην Αίγυπτο τη στιγμή του συμβάντος. «Το Adeline φέρει σημαία Αντίγκουα και Μπαρμπούντα», πρόσθεσαν αξιωματούχοι των ΗΑΕ.
Βίντεο που κυκλοφόρησαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης απεικονίζουν το Adeline να τυλίγεται στις φλόγες, αν και φαίνεται πως δεν μετέφερε φορτίο πετρελαίου. Οι αρχές των ΗΑΕ ανέφεραν επίσης πως το Λιμενικό Σώμα της χώρας έστειλε σκάφη έρευνας και διάσωσης στο σημείο της σύγκρουσης, μεταφέροντας το πλήρωμα του Adeline στο λιμάνι της Κορφακάν.
Το Adeline συγκρούστηκε με το δεξαμενόπλοιο Front Eagle με σημαία Λιβερίας, το οποίο ανήκει στη νορβηγική εταιρεία Frontline. Η Frontline επιβεβαίωσε ότι «το πλήρωμα είναι ασφαλές, παρότι εκδηλώθηκε για λίγη ώρα φωτιά στο κατάστρωμα του πλοίου».
Η υπηρεσία TankerTrackers.com, η οποία καταγράφει και παρακολουθεί ανεξάρτητα τις θαλάσσιες μεταφορές αργού πετρελαίου, σημείωσε στην πλατφόρμα Χ (Twitter) πως «το Front Eagle πραγματοποίησε στροφή δεξιά, με αποτέλεσμα τη σύγκρουσή του με την αριστερή πρύμνη του Suez Max Adeline, που κινούνταν νοτιοανατολικά με ταχύτητα 4,8 κόμβων προς τη Διώρυγα του Σουέζ». Η Epoch Times διευκρινίζει ότι δεν είναι σε θέση να επαληθεύσει αυτή την πληροφορία.
Η Υπηρεσία Ναυτικών Επιχειρήσεων του Ηνωμένου Βασιλείου (UKMTO), την οποία διευθύνει το Βασιλικό Ναυτικό της Βρετανίας, ανέφερε τη Δευτέρα πως έχει δεχθεί πολλαπλές αναφορές για εντεινόμενες ηλεκτρονικές παρεμβολές στον Περσικό Κόλπο και τα Στενά του Ορμούζ. Η UKMTO δήλωσε πως «ενώ αυξάνονται τα φαινόμενα ηλεκτρονικών παρεμβολών στη ευρύτερη περιοχή, η ένταση και η συχνότητα εντός του Κόλπου προκαλούν σημαντικά προβλήματα στην αυτόματη αναφορά θέσης των πλοίων μέσω των σχετικών συστημάτων».
Η οργάνωση συνιστά: «Τα πλοία καλούνται να διαπλέουν με αυξημένη προσοχή και να συνεχίσουν να αναφέρουν περιστατικά ηλεκτρονικών παρεμβολών στην UKMTO». Τα μεγάλα εμπορικά σκάφη, όπως τα δεξαμενόπλοια, χρησιμοποιούν αυτόματα συστήματα εντοπισμού (AIS) που βασίζονται σε GPS ώστε να ενημερώνουν άλλα πλοία και τις χερσαίες υπηρεσίες για την ακριβή τους θέση. Εφόσον υφίσταται ηλεκτρονική παρέμβαση στην περιοχή, υπάρχει κίνδυνος δυσλειτουργίας του AIS, γεγονός που δυσχεραίνει τον εντοπισμό και αποφυγή συγκρούσεων.
Από τις 13 Ιουνίου, το Ισραήλ και το Ιράν βρίσκονται ουσιαστικά σε εμπόλεμη κατάσταση, καθώς το Τελ Αβίβ εκκινεί την «Επιχείρηση Ανατέλλον Λιοντάρι» (Operation Rising Lion) με στόχο την εξουδετέρωση της ηγεσίας της Τεχεράνης και την καταστροφή των πυρηνικών της εγκαταστάσεων. Υπολογίζεται ότι 20 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα —το 20% της παγκόσμιας κατανάλωσης— διακινούνται καθημερινά από τα Στενά του Ορμούζ, στο νότιο άκρο του Περσικού Κόλπου.
Η Σαουδική Αραβία, το Κουβέιτ, το Κατάρ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Μπαχρέιν, το Ιράκ και το Ιράν εξάγουν πετρέλαιο και υγροποιημένο φυσικό αέριο μέσω των Στενών του Ορμούζ. Στις 13 Ιουνίου, οι Financial Times μετέδωσαν ότι η Frontline θα «απορρίψει νέες συμβάσεις που απαιτούν διέλευση από τα Στενά του Ορμούζ έως τη λήξη της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ».
Κατά τη διάρκεια του πολέμου Ιράν–Ιράκ (1980-88), τα δύο κράτη στόχευαν συχνά δεξαμενόπλοια που διέπλεαν τον Περσικό Κόλπο. Στα τελευταία στάδια του λεγόμενου πολέμου των δεξαμενοπλοίων, το Κουβέιτ είχε φτάσει στο σημείο να αλλάξει τις σημαίες των πλοίων του σε αμερικανικές ώστε να συνοδεύονται από πολεμικά σκάφη του αμερικανικού ναυτικού.
Η τιμή του αργού εκτινάχθηκε κατά 7% στις 13 Ιουνίου, ημερομηνία έκρηξης της σύγκρουσης, ωστόσο σταθεροποιήθηκε τη Δευτέρα πριν παρουσιάσει νέα άνοδο την Τρίτη. Η τιμή του αμερικανικού αργού αυξήθηκε κατά 2,8% στα 72,19 δολάρια το βαρέλι, ενώ το Brent, διεθνές σημείο αναφοράς, σημείωσε άνοδο 3% στα 75,40 δολάρια. Πηγές: Associated Press, Reuters.