Η τριμερής συμφωνία Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρουμανίας για τον Κάθετο Διάδρομο Αιγαίου-Μαύρης Θάλασσας, έναν στρατηγικό σιδηροδρομικό και οδικό άξονα που στοχεύει να συνδέσει τις τρεις χώρες μέσω Αλεξανδρούπολης, υπεγράφη σήμερα στις Βρυξέλλες.
Τη συμφωνία υπέγραψαν ο Ευρωπαίος Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ο αντιπρόεδρος της βουλγαρικής κυβέρνησης και υπουργός Μεταφορών, Γκρόζνταν Καρατζόφ, και ο υφυπουργός Μεταφορών της Ρουμανίας, Ιονουτ-Κριστιάν Σαβόιου.
Η πρωτοβουλία, όπως παρουσιάστηκε, εντάσσεται στην προσπάθεια ενίσχυσης της διασυνοριακής συνεργασίας και προώθησης έργων υποδομών με γεωοικονομική σημασία για την περιοχή.
«Το Μνημόνιο έρχεται να μετατρέψει τη γεωγραφική θέση σε ουσιαστικό στρατηγικό πλεονέκτημα και να εναρμονίσει σχεδιασμό, χρονοδιαγράμματα και χρηματοδότηση», ανέφερε ο κ. Τζιτζικώστας, υπογραμμίζοντας τον ρόλο του Κάθετου Διαδρόμου στο ευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών.
Όπως είπε, κεντρικό στοιχείο του πλαισίου αποτελεί ο άξονας Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη-Βουκουρέστι, τον οποίο χαρακτήρισε «μία από τις σημαντικότερες στρατηγικές αρτηρίες της Ευρώπης», με σημασία για τη συνδεσιμότητα, καθώς και για τη στρατιωτική κινητικότητα της ΕΕ και του ΝΑΤΟ.
Ο Επίτροπος σημείωσε ότι, με τη συμμετοχή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της CINEA και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, στόχος είναι έως το τέλος του 2026 να έχει καταρτιστεί κοινό σχέδιο για έργα, άξονες και χρηματοδότηση. Πρόσθεσε ότι η συνεργασία αυτή εκτιμάται πως μπορεί να ενισχύσει τη θέση της Νοτιοανατολικής Ευρώπης στο δίκτυο μεταφορών, με παράλληλη σημασία για ζητήματα ασφάλειας και ανθεκτικότητας της Ένωσης.
Ενισχύει τον κρίσιμο άξονα Βορρά-Νότου
Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, αναφέρθηκε στη σημασία του έργου, σημειώνοντας ότι πρόκειται για «στρατηγική δέσμευση και όχι τυπική διαδικασία, καθώς ενισχύει έναν κρίσιμο άξονα Βορρά-Νότου, σημαντικό για το εμπόριο, τη στρατηγική ασφάλεια, τις εμπορευματικές ροές και τη συνοχή της εσωτερικής αγοράς της ΕΕ».
Όπως ανέφερε, «ο διάδρομος θα επανασυνδέσει ιστορικά κέντρα και λιμάνια σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Σόφια, Ρούσε, Κωνστάντζα και Βουκουρέστι, αναβιώνοντας μια διαδρομή που επί αιώνες καθόριζε το εμπόριο και τις στρατηγικές μετακινήσεις από το Αιγαίο προς τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη», προσθέτοντας ότι ο σχεδιασμός θα ακολουθήσει σύγχρονα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Ο ίδιος αναφέρθηκε στη διάσταση της στρατιωτικής κινητικότητας και τόνισε ότι η συμφωνία επιταχύνει έργα που, όπως είπε, «θα καταστήσουν τον διάδρομο αξιόπιστο, γρήγορο, ασφαλή και βιώσιμο». Επίσης, υποστήριξε ότι αποστέλλεται πολιτικό μήνυμα υπέρ της επέκτασης του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών προς Μολδαβία και Ουκρανία, στο πλαίσιο της ευρύτερης ευρωπαϊκής συνδεσιμότητας.
Ο κ. Κυρανάκης αναφέρθηκε και στην ολοκλήρωση των ελληνικών τμημάτων, σημειώνοντας ότι, «με εθνικούς πόρους και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, συμπεριλαμβανομένων κονδυλίων Συνοχής και του CEF (Connecting Europe Facility), προωθούνται έργα άνω του 1,3 δισ. ευρώ έως το 2030 για την ολοκλήρωση των ελληνικών τμημάτων του διαδρόμου BBA (Baltic Sea-Black Sea-Aegean Sea), ενώ έκανε λόγο και για πρόσθετες ανάγκες χρηματοδότησης για συμπληρωματικές υποδομές».
Από την πλευρά τους, ο Βούλγαρος υπουργός Μεταφορών Γκρόζνταν Καρατζόφ και ο Ρουμάνος ομόλογός του αναφέρθηκαν στη συνεργασία τους με τον Επίτροπο και τον Έλληνα ομόλογό τους, σε ένα έργο που, όπως είπαν, στηρίζεται στον συντονισμό των κρατών-μελών για επενδύσεις σε υποδομές και στρατιωτική κινητικότητα.
Τόνισαν, επίσης, τη σημασία του συντονισμού, της διαλειτουργικότητας, της ψηφιοποίησης και της αποτελεσματικής διέλευσης συνόρων για μια πιο συνδεδεμένη και ασφαλή Ευρώπη.
Στην υπογραφή της συμφωνίας παραβρέθηκε και ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, Μάρεκ Μόρα, ο οποίος αναφέρθηκε στη χρηματοδότηση του έργου και στη σημασία του για τη στρατιωτική κινητικότητα στην ανατολική πλευρά της ΕΕ.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ








