ΛΟΝΔΙΝΟ — Εκατοντάδες πτήσεις από και προς το αεροδρόμιο Χήθροου του Λονδίνου ακυρώθηκαν την Παρασκευή μετά από πυρκαγιά σε κοντινό υποσταθμό που διέκοψε το ρεύμα στο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Ευρώπης, διακόπτοντας τα ταξιδιωτικά σχέδια για εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.
Μετά από μια μέρα χάους, το Χήθροου άρχισε να ανοίγει ξανά το βράδυ, με το πρώτο αεροπλάνο της ημέρας να προσγειώνεται περίπου στις 6 μ.μ. τοπική ώρα. Αυτή ήταν μόνο η αρχή αυτού που αναμένεται να είναι μια ολοήμερη διαδικασία μεταφοράς των σταματημένων επιβατών στους προορισμούς τους και των εκτοπισμένων αεροσκαφών στις κατάλληλες τοποθεσίες.
Ακολουθεί μια ματιά στο τι συνέβη και τον αντίκτυπό του στα αεροπορικά ταξίδια.
Τι συνέβη;
Πυρκαγιά σε ηλεκτρικό υποσταθμό στο δυτικό Λονδίνο, περίπου 3 χιλιόμετρα από το αεροδρόμιο, διέκοψε το ρεύμα στο αεροδρόμιο Χήθροου αργά την Πέμπτη.
Η «σημαντική διακοπή ρεύματος» ανάγκασε αρχικά τους αξιωματούχους να ανακοινώσουν ότι το αεροδρόμιο θα παραμείνει κλειστό μέχρι τις 11:59 μ.μ. την Παρασκευή «για να διατηρήσουμε την ασφάλεια των επιβατών και των συναδέλφων μας». Μέχρι αργά το απόγευμα, το αεροδρόμιο είπε ότι τα πληρώματά του «εργάστηκαν ακούραστα» για να αποκαταστήσουν τις υπηρεσίες, επιτρέποντας την επανεκκίνηση των πτήσεων το βράδυ της Παρασκευής.
Το αεροδρόμιο είπε ότι η πρώτη προτεραιότητα θα ήταν η έναρξη της μετεγκατάστασης των αεροσκαφών, ώστε να βρίσκονται στις κατάλληλες τοποθεσίες για να ξαναρχίσουν τα τακτικά δρομολόγια.
Η Πυροσβεστική Υπηρεσία του Λονδίνου ανακοίνωσε ότι 10 πυροσβεστικά οχήματα και 70 πυροσβέστες μετέβησαν σε φωτιά στον υποσταθμό που αναφέρθηκε στις 23:23 την Πέμπτη. Η φωτιά έχει περιοριστεί, αλλά οι πυροσβέστες θα παραμείνουν στο σημείο όλη την Παρασκευή, ανακοίνωσε η πυροσβεστική.
Ο υπουργός Ενέργειας του Ηνωμένου Βασιλείου, Εντ Μίλιμπαντ, δήλωσε ότι η «καταστροφική» πυρκαγιά φαινόταν ότι κατέστρεψε μια εφεδρική γεννήτρια καθώς και τον ηλεκτρικό υποσταθμό που τροφοδοτεί το αεροδρόμιο του Χήθροου.
Η National Grid, η οποία διατηρεί ενεργειακή υποδομή στη Βρετανία, δήλωσε ότι η πυρκαγιά κατέστρεψε τον εξοπλισμό του υποσταθμού και τα πληρώματα εργάζονταν για να αποκαταστήσουν την παροχή ρεύματος το συντομότερο δυνατό. Το ρεύμα είχε αποκατασταθεί στην τοπική κοινωνία από νωρίς το απόγευμα.
Τι προκάλεσε τη φωτιά;
Αξιωματούχοι δήλωσαν ότι δεν υπήρξε «υπόδειξη» για κακόβουλη ενέργεια, αλλά η αιτία είναι ακόμα υπό διερεύνηση.
Ακόμα κι έτσι, η Μητροπολιτική Αστυνομική Υπηρεσία του Λονδίνου είπε ότι οι ντετέκτιβ της αντιτρομοκρατικής ηγούνται της έρευνας λόγω των επιπτώσεων της πυρκαγιάς σε κρίσιμες εθνικές υποδομές.
«Είναι προφανώς ένα άνευ προηγουμένου γεγονός», είπε ο Μίλιμπαντ στο Sky News. «Προφανώς, με οποιοδήποτε περιστατικό σαν αυτό θα θέλουμε να καταλάβουμε γιατί συνέβη και τι μαθήματα μπορούμε να πάρουμε για τις υποδομές μας», πρόσθεσε.
Πώς επηρεάστηκε το Χήθροου;
Το κλείσιμο αναστάτωσε τα ταξιδιωτικά σχέδια περίπου 200.000 ανθρώπων που αναμένονταν να ταξιδέψουν μέσω του Χήθροου την Παρασκευή. Το Χήθροου συνέστησε στους επιβάτες να μην ταξιδεύουν στο αεροδρόμιο και να επικοινωνούν με τις αεροπορικές τους εταιρείες για να κάνουν εκ νέου κράτηση πτήσεων.
Με όλες τις απογειώσεις και προσγειώσεις που ακυρώθηκαν, ο πρώτος αντίκτυπος ήταν σε δεκάδες πτήσεις μεγάλων αποστάσεων από τη Βόρεια Αμερική και την Ασία που ήταν στον αέρα όταν το αεροδρόμιο έκλεισε. Κάποιες αναγκάστηκαν να επιστρέψουν, ενώ άλλες πήγαν σε αεροδρόμια σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρώπη.
Αεροσκάφη με προορισμό το Χήθροου προσγειώθηκαν στο αεροδρόμιο Σίπχολ στο Άμστερνταμ, στο αεροδρόμιο Σάννον στη δυτική Ιρλανδία, στην Γλασκώβη, Σκωτία, στο Μάντσεστερ, Αγγλία, στο Σαρλ ντε Γκωλ στο Παρίσι, στην Λυών, Γαλλία, και στην Φρανκφούρτη της Γερμανίας, μεταξύ άλλων.
Ο αντίκτυπος στις πτήσεις μικρών αποστάσεων καθυστέρησε μέχρι το πρωί της Παρασκευής, επειδή οι πτήσεις στο Χήθροου είναι αυστηρά περιορισμένες μεταξύ 6 π.μ. και 11 μ.μ. κάθε μέρα για να ελαχιστοποιηθεί ο θόρυβος κατά τη διάρκεια της νύχτας στις γύρω κοινότητες. Ακόμα κι έτσι, χιλιάδες άνθρωποι δεν θα μπορούν να ταξιδέψουν από και προς τα αεροδρόμια σε όλη την Ευρώπη και το Ηνωμένο Βασίλειο την Παρασκευή.
Περίπου 4.000 τόνοι φορτίου έχουν επίσης αποκλειστεί από το κλείσιμο, σύμφωνα με την Ανίτα Μεντιράτα, σύμβουλο αεροπορίας και ηγεσίας.
Πότε θα επανέλθει σε φυσιολογική λειτουργία;
Οι διακοπές αναμένεται να διαρκέσουν μέρες, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες επαναφέρουν τα καθηλωμένα αεροσκάφη και τα πληρώματα πτήσης και εργάζονται για να φιλοξενήσουν επιβάτες των οποίων οι πτήσεις ακυρώθηκαν. Η Μεντιράτα εκτίμησε ότι θα χρειαστούν δύο έως τέσσερις ημέρες για να εκκαθαριστούν όλες οι εκκρεμότητες.
«Πρόκειται για μια ακραία κατάσταση όπου επηρεάζεται ολόκληρο το οικοσύστημα των αερομεταφορών», είπε.
«Θα υπάρξουν δύο πράγματα που θα συμβούν ως προτεραιότητα Νο 1. Το πρώτο είναι οι λειτουργίες του αεροδρομίου και η κατανόηση, από την σκοπιά του ηλεκτρικού συστήματος, τι έχει επηρεαστεί, αν έχει επηρεαστεί κάτι», είπε. Τι πρέπει να επανενεργοποιηθεί; Και μετά πώς ανοίγεις ξανά το αεροδρόμιο; Επιβάτες και φορτίο.»
Επιπλέον, σημείωσε, «υπάρχει το θέμα της ουσιαστικής διαχείρισης του ανθρώπινου στοιχείου. Υπάρχουν επιβάτες που επηρεάζονται, το πλήρωμα επηρεάζεται και οι λειτουργίες, έτσι θα πρέπει να μπορείς να επανακινητοποιήσεις τα πάντα.»
Ποια είναι η συνολική εικόνα;
Η πυρκαγιά εγείρει ανησυχίες σχετικά με την ικανότητα του Ηνωμένου Βασιλείου να αντέχει σε επιθέσεις ή φυσικές καταστροφές που βλάπτουν κρίσιμες υποδομές όπως οι επικοινωνίες και τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας, είπαν οι αναλυτές.
Το περιστατικό είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό δεδομένων των πρόσφατων σχολίων των βρετανικών υπηρεσιών ασφαλείας ότι η Ρωσία διεξάγει μια εκστρατεία δολιοφθοράς σε όλη την Ευρώπη, δήλωσε ο Άλαν Μεντόζα, εκτελεστικός διευθυντής του Henry Jackson Society, μιας δεξαμενής σκέψης με έδρα το Λονδίνο που επικεντρώνεται στην ασφάλεια και τη δημοκρατία στην Ευρώπη.
«Η εθνική υποδομή ζωτικής σημασίας του Ηνωμένου Βασιλείου δεν είναι επαρκώς δυνατή στο επίπεδο που θα έπρεπε να είναι για να μας δώσει εμπιστοσύνη ότι αυτό δεν θα συμβεί ξανά», είπε. «Εννοώ, εάν μια πυρκαγιά μπορεί να κλείσει τα κύρια συστήματα του Χήθροου… αυτό λέει ότι κάτι δεν πάει καλά με το σύστημα διαχείρισης τέτοιων καταστροφών».
Ο Ρόμπιν Πότερ, ειδικός σε θέματα αντοχής συστημάτων στη δεξαμενή σκέψης Chatham House με έδρα το Λονδίνο, είπε ότι οι διαδοχικές κυβερνήσεις άργησαν να ανταποκριθούν στις επανειλημμένες συστάσεις της Εθνικής Επιτροπής Υποδομών για ενίσχυση της ικανότητας των δικτύων ισχύος, επικοινωνιών, μεταφορών και ύδρευσης της Βρετανίας να αντέχουν σε μεγάλα χτυπήματα.
«Δεν έχουμε ακόμη δει ένα είδος ξεκάθαρης απάντησης από την κυβέρνηση σε αυτές τις συστάσεις», είπε. «Και ελπίζουμε ότι ίσως στην επικείμενη αναθεώρηση αντοχής συστημάτων της κυβέρνησης, η οποία αναμένουμε ότι θα δημοσιευτεί κάποια στιγμή φέτος, ίσως επιδιώξει να αντιμετωπίσει ορισμένα από αυτά τα ερωτήματα».
Ο Μεντόζα είπε ότι ο στόχος θα πρέπει να είναι να υπάρχουν εφεδρικά συστήματα που μπορούν να τεθούν σε εφαρμογή γρήγορα για να μετριάσουν τη διαταραχή που προκαλείται από συμβάντα μαύρου κύκνου, δηλαδή απρόβλεπτα.
«Η πραγματικότητα είναι ότι πάντα θα υπάρχουν ζητήματα που σε εκπλήσσουν — μαύροι κύκνοι», είπε. «Το κλειδί σε αυτό δεν είναι απαραιτήτως η πρόβλεψη των μαύρων κύκνων, γιατί σε πολλές περιπτώσεις είναι απρόβλεπτα, αλλά έχει να κάνει με το σθένος και το είδος της κάμψης του συστήματος για να μπορέσει να επανέλθει στην ταχύτητα εργασίας πολύ γρήγορα».
Πόσο μεγάλο είναι το Χήθροου;
Το Χήθροου ήταν το πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Ευρώπης πέρυσι, με 83,6 εκατομμύρια επιβάτες. Το κλείσιμό του θα έχει εκτεταμένες επιπτώσεις επειδή είναι ένας σημαντικός κόμβος για τη σύνδεση πτήσεων με πόλεις σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο και σε όλο τον κόσμο, καθώς και για ταξίδια στο Λονδίνο.
Το Λονδίνο έχει άλλα αεροδρόμια;
Ναι. Πέντε άλλοι αεροπορικοί κόμβοι στη νοτιοανατολική Αγγλία αυτοπροσδιορίζονται ως αεροδρόμια του Λονδίνου, αλλά είναι πολύ μικρότερα από το Χήθροου. Το Γκάτγουικ, το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Βρετανίας, εξυπηρέτησε 43,2 εκατομμύρια επιβάτες πέρυσι. Βρίσκεται στην πόλη Κρόλεϋ, 45 χιλιόμετρα νότια του Λονδίνου.