Σάββατο, 13 Ιούλ, 2024
Η πλευρά των κήπων του Σανσουσί, με την εξαπλή κλίμακα, είναι η πιο φημισμένη όψη του παλατιού. Η ισόγεια πρόσοψη στο ύψωμα πάνω από τους αμπελώνες είναι ιδανικό σκηνικό για μια ζωή ‘ροκοκό’, κοντά στη φύση. Η δομή του είναι πολύ διαφορετική από αυτή των πολυεπίπεδων υπερβολικών μπαρόκ παλατιών.

Το ανάκτορο Σανσουσί: το πάλαι ποτέ καταφύγιο ενός ηγεμόνα

Το ροκοκό θερινό ενδιαίτημα του Φρειδερίκου Β΄ της Πρωσσίας και το ονειρεμένο του πάρκο

Μετάφραση: Αλία Ζάε

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι το παλάτι που εκφράζει καλύτερα από όλα τα άλλα την προσωπικότητα του Φρειδερίκου Β΄, Βασιλιά της Πρωσσίας από το 1740 έως το 1786. Το Σανσουσί, αρχικά σχεδιασμένο ως θερινή κατοικία κοντά στο Πότσνταμ, συνοψίζει με την κομψή αρχιτεκτονική του όλα τα ιδανικά του Φρειδερίκου, του επονομαζόμενου Μέγα.

Δεν ήταν μόνο το αγαπημένο του ενδιαίτημα, αλλά και το αναπαυτήριο και το καταφύγιό του (‘σανσουσί’ -sans souci- σημαίνει ‘χωρίς φροντίδες’, στα γαλλικά). Το παλάτι χτίστηκε ανάμεσα στα 1745 και 1747 από τον αρχιτέκτονα Γκέοργκ Βένζεσλαους φον Νόμπελσντορφ, πάνω σε σχέδια του ίδιου του βασιλιά. Ένα από τα εξέχοντα χαρακτηριστικά του είναι το εντυπωσιακότατο πάρκο του, με τα πρωτότυπα διακοσμητικά στοιχεία του.

Το ότι το θερινό ανάκτορο χτίστηκε σε ρυθμό ροκοκό, αντί να ακολουθήσει το επιβλητικό μπαρόκ στυλ, είναι αρκετά φυσικό. Το ροκοκό χαρακτηρίζεται από χάρη, ελαφράδα και παιγνιώδη διάθεση  και αναδεικνύει την ανεμελιά, τον ρομαντισμό και τον αριστοκρατικό τρόπο ζωής.

Το παλάτι είναι διάσπαρτο με εικόνες από τη φύση. Στο εσωτερικό του βλέπουμε φυλλώματα, λουλούδια, κλήματα, φρούτα και πουλιά. Μοιάζει σαν η φύση να έχει γίνει μέρος του ανακτόρου, μεταμορφώνοντάς το σε έναν μικρό παράδεισο. Τα κομψά δωμάτια, τα περισσότερα από τα οποία βλέπουν στους κήπους, αντανακλούν την αγάπη του βασιλιά για τη φύση. Ξεχωρίζουν το δωμάτιο μουσικής με τα περίπλοκα rocaille του (διακοσμητικά στοιχεία με καμπύλες, κυματισμούς και στοιχεία από τη φύση), η τετράγωνη Αίθουσα του Ίασπι, όπου βρίσκονται συγκεντρωμένα πολύτιμα αντικείμενα από ίασπι και η Μαρμάρινη Αίθουσα, όπου η διακόσμηση παραπέμπει στην κλασική αρχαιότητα.

Άλλες ιδιαίτερες αίθουσες του ανακτόρου είναι η Πινακοθήκη, που περιλαμβάνει έργα των Καραβάτζιο και Ρούμπενς και το παλάτι με τα Νέα Δώματα, σε όψιμο στυλ ροκοκό, που χτίστηκαν δεξιά και αριστερά του κυρίως οικοδομήματος. Αργότερα, ο Φρειδερίκος Γουλιέλμος Δ΄ επέκτεινε το παλάτι και ξανασχεδίασε τον μπαρόκ κήπο, αλλάζοντάς τον σε κήπο-τοπίο με κτίσματα όπως το Παλάτι του Πορτοκαλεώνα και τα Ρωμαϊκά Λουτρά, μεταφέροντας λίγη Ιταλία στη χώρα του. Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος της αρχικής κατασκευής παρέμεινε ως είχε, φόρος τιμής στο όραμα του Φρειδερίκου του Μέγα.

Σήμερα, ο Φρειδερίκος, ο ‘φιλόσοφος του Σανσουσί’ όπως αποκαλούνταν χαϊδευτικά, αναπαύεται στο έδαφος της αγαπημένης του θερινής κατοικίας.

Μια πιο κοντινή ματιά στον κήπο που βρίσκεται μπροστά από το παλάτι, στο επάνω διάζωμα του αμπελώνα. Κάτω από τον κεντρικό τρούλο του κτιρίου, μπορούμε να διαβάσουμε το σύνθημα του ανακτόρου: «Sans Souci». Η διακόσμηση της πρόσοψης περιλαμβάνει 36 σκαλιστές μαινάδες, τις συντρόφισσες του Διονύσου, που περιστοιχίζουν κάθε παράθυρο. Δημιουργός τους ο γλύπτης Φρήντριχ Κρίστιαν Γκλούμε, ο οποίος φιλοτέχνησε και τα χερουβείμ πάνω από τα παράθυρα του τρούλου και τα βάζα στα κιγκλιδώματα. (με την άδεια του © SPSG/Leo Seidel)

 

Η κύρια είσοδος του παλατιού έρχεται σε αντίθεση με τη διάσημη πλευρά των κήπων. Η βόρεια πρόσοψη, με την ημικυκλική αυλή της όπου δεσπόζουν 88 διπλοί κορινθιακοί κίονες, υποβάλλει την ισχύ του βασιλιά. Ο Φρειδερίκος προτιμούσε το παιχνιδιάρικο σχέδιο της όψης των κήπων, που τον έφερνε κοντύτερα στη φύση χάρη στην απευθείας πρόσβαση που παρείχε προς τη βεράντα. (με την άδεια των © Bildarchiv Foto Marburg/Stiftung Preußische Schlösser και Gärten Berlin-Brandenburg/Andreas Lechtape)

 

Η πολυτελής Μαρμάρινη Αίθουσα είναι η μοναδική στο ανάκτορο σε κλασικό στυλ. Τόσο οι τοίχοι όσο και το πάτωμα είναι κατασκευασμένα από μάρμαρο της Καράρα (Ιταλία). Οι μορφές που διακρίνονται στα γύψινα πάνω από τους μεγαλοπρεπείς κίονες συμβολίζουν την Αστρονομία, την Αρχιτεκτονική, τη Μουσική, τη Ζωγραφική και τη Γλυπτική. (με την άδεια του © SPSG/Hillert Ibbeken)

 

Ένα από τα πιο διάσημα δωμάτια στο παλάτι της χαράς: η Αίθουσα Μουσικής. Εδώ έπαιζε φλάουτο ο Φρειδερίκος Β΄ και φιλοξενούσε κοντσέρτα. Η διακόσμηση ακολουθεί το στυλ rocaille, με το μοτίβο του μισοφέγγαρου. Οι έξι τοιχογραφίες του Αντουάν Πεσνέ είναι εμπνευσμένες από τις «Μεταμορφώσεις» του Οβίδιου. (με την άδεια του © SPSG/Leo Seidel)

 

Σε αντίθεση με τη γιορτινή Αίθουσα Μουσικής, η βιβλιοθήκη έχει πιο ζεστή ατμόσφαιρα και είναι διακοσμημένη με καθρέφτες, ξυλόγλυπτα και επιχρυσωμένα διακοσμητικά στοιχεία από γύψο. Τα ράφια της περιλαμβάνουν περισσότερα από 2.000 βιβλία που ανήκαν στον Φρειδερίκο. (με την άδεια του © SPSG/Leo Seidel)

 

Η Αίθουσα του Ίασπι, η οποία βρίσκεται στα Νέα Δώματα, πήρε το όνομά της από τον πολύτιμο ροζ ίασπι, που χρησιμοποιήθηκε για τους τοίχους και τα πατώματα. Άλλα στοιχεία της είναι τα μαρμάρινα πατώματα, οι αρχαίες προτομές και τα κομψά επίχρυσα διακοσμητικά στοιχεία στους τοίχους. (με την άδεια του © SPSG/Reinhardt und Sommer)

 

Επίσης στα Νέα Δώματα βρίσκεται και η Πινακοθήκη, το παλαιότερο ανεξάρτητο μουσείο της Γερμανίας. Η οροφή της μακριάς αίθουσας έχει περίτεχνα επιχρυσωμένα διακοσμητικά στοιχεία από γύψο, ενώ το πάτωμα συνδυάζει κίτρινο και λευκό μάρμαρο. (με την άδεια της © SPSG/Celia Rogge)

 

Ένα από τα κοσμήματα του ανακτορικού πάρκου: το Κινέζικο Περίπτερο. Γύρω του υπάρχουν επίχρυσες μορφές που αναπαριστούν Κινέζους μουσικούς και τεϊοπότες, βασισμένες σε σχέδια του ίδιου του Φρειδερίκου Β΄. Αυτό το χαριτωμένο πράσινο ροκοκό κτίριο είναι ένα από τα πιο γνωστά δείγματα του στυλ Σινουά (τις φαντασιώσεις κυρίως των Ευρωπαίων για τους Κινέζους, που δεν είχαν απαραίτητα σχέση με την κινεζική πραγματικότητα), που επηρέασε ολόκληρη την Ευρώπη (ειδικά τις ευρωπαϊκές Αυλές) τον 18ο αιώνα. Σε αυτό το περίπτερο, ο βασιλιάς της Πρωσσίας μπορούσε να αφήνει για λίγο τις κρατικές έγνοιες και να βρίσκει καταφύγιο σε έναν φανταστικό κόσμο, για όσο διέμενε στο Σανσουσί. (με την άδεια του © SPSG/Hans Bach)

 

Το φωτεινό και ευάερο εσωτερικό του Κινέζικου Περιπτέρου είναι ένα αρχιτεκτονικό διαμάντι της περιόδου ροκοκό. Στους τοίχους, μέσα σε επίχρυσες κονσόλες, εκτίθενται πορσελάνινα τεχνουργήματα. Η οροφή, εμπνευσμένη από τον κινέζικο πολιτισμό, απεικονίζει μια φανταστική κοινωνική συγκέντρωση. (με την άδεια των © Bildarchiv Foto Marburg, SPSG/Andreas Lechtape)

 

Αεροφωτογραφία του Σανσουσί, στην οποία διακρίνεται το φημισμένο πάρκο του με το μεγαλοπρεπές στρογγυλό συντριβάνι στο κέντρο, περιτριγυρισμένο από μαρμάρινα παγκάκια και αγάλματα των Ολύμπιων θεών. Στα παρτέρια κοντά στο παλάτι φύονται περισσότερα από 230.000 φυτά. (με την άδεια των © SPSG/Reinhardt und Sommer)

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

Σχολιάστε