Την πρόθεσή της να προχωρήσει σε αντίποινα κατά των κρατών-μελών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) που υποστηρίζουν το προτεινόμενο πλαίσιο για το κλιματικό ουδέτερο ισοζύγιο εκπομπών (net-zero), το οποίο περιλαμβάνει και μηχανισμό τιμολόγησης του άνθρακα για τη διεθνή ναυτιλία, ανακοίνωσαν οι ΗΠΑ στις 12 Αυγούστου 2023.
Η εξέλιξη αυτή σημειώνεται λίγο πριν από την προγραμματισμένη ψηφοφορία τον Οκτώβριο, μεταξύ των κρατών-μελών του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών που είναι αρμόδιος για τις θαλάσσιες μεταφορές.
Στόχος της διαδικασίας είναι η υιοθέτηση του συγκεκριμένου πλαισίου, που αποσκοπεί στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία έως το μηδέν το 2050.
Ο ΙΜΟ αριθμεί σήμερα 176 κράτη-μέλη, μεταξύ των οποίων και οι ΗΠΑ, που ωστόσο δεν συμμετείχαν στις διαπραγματεύσεις για το συγκεκριμένο πλαίσιο.
Το προτεινόμενο σχέδιο προβλέπει την υποχρεωτική συμμόρφωση των πλοίων με ένα παγκόσμιο πρότυπο καυσίμων, με διαρκώς αυστηρότερα όρια στην ετήσια ένταση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου των ναυτιλιακών καυσίμων, καθώς και δεσμευτικά μέτρα για τα μεγάλα ποντοπόρα πλοία άνω των 5.000 κόρων ολικής χωρητικότητας.
Εάν εγκριθεί, το πλαίσιο θα τεθεί σε ισχύ το 2027, και θα αποτελέσει την πρώτη παγκοσμίως εφαρμογή συνδυασμού υποχρεωτικών ορίων εκπομπών και τιμολόγησης αερίων του θερμοκηπίου για ολόκληρο κλάδο.
Σε κοινή ανακοίνωσή τους, εκπρόσωποι της κυβέρνησης Τραμπ δήλωσαν: «Δεν θα στηρίξουμε καμία διεθνή συμφωνία που βλάπτει τα συμφέροντα του αμερικανικού λαού», υποστηρίζοντας ότι το υπό πρόταση πλαίσιο συνιστά έναν παγκόσμιο φόρο άνθρακα εις βάρος των Αμερικανών.
Σύμφωνα με τους ίδιους, στο πλαίσιο αυτό τα πλοία θα πληρώνουν τέλη αν δεν συμμορφώνονται με τα –όπως τα χαρακτήρισαν– «ανέφικτα πρότυπα καυσίμων και στόχους εκπομπών». Τα τέλη αυτά ενδέχεται να αυξήσουν το κόστος ενέργειας, μεταφορών και ταξιδιωτικών κρουαζιέρων.
Επιπλέον, η κυβέρνηση προειδοποίησε ότι τα προτεινόμενα πρότυπα καυσίμων ενδέχεται να αποβούν εις βάρος των ΗΠΑ, επιβάλλοντας τη χρήση ακριβών καυσίμων που δεν είναι ακόμα ευρέως διαθέσιμα, ενώ θα περιορίσουν παράλληλα την αξιοποίηση καινοτόμων τεχνολογιών που προωθεί η αμερικανική βιομηχανία, όπως το υγροποιημένο φυσικό αέριο και τα βιοκαύσιμα.
Επανέλαβαν πως δεν θα ανεχθούν καμία ενέργεια που αυξάνει το κόστος για τους Αμερικανούς πολίτες, τους παρόχους ενέργειας ή τις ναυτιλιακές εταιρείες, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο λήψης μέτρων κατά των κρατών που θα στηρίξουν το προτεινόμενο πλαίσιο.
«Τα υπόλοιπα μέλη του ΙΜΟ οφείλουν να γνωρίζουν ότι θα επιδιώξουμε τη στήριξή τους κατά αυτών των ενεργειών και δεν θα διστάσουμε να απαντήσουμε με αντίποινα ή άλλα μέσα υπέρ των συμπολιτών μας, σε περίπτωση που αυτό το εγχείρημα προχωρήσει», προειδοποιούν στην ανακοίνωση.
Προσθέτουν επίσης: «Θα δώσουμε μάχη για την προστασία του αμερικανικού λαού και των οικονομικών του συμφερόντων».
Την ανακοίνωση συνυπέγραψαν ο υπουργός Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο, ο υπουργός Εμπορίου Χάουαρντ Λάτνικ, ο υπουργός Ενέργειας Κρις Ράιτ και ο υπουργός Μεταφορών Σον Ντάφι.
Η Epoch Times επικοινώνησε με τον ΙΜΟ για σχόλιο, χωρίς να λάβει απάντηση μέχρι τη δημοσίευση του ρεπορτάζ.
Η επικείμενη ψηφοφορία του Οκτωβρίου απαιτεί πλειοψηφία δύο τρίτων – δηλαδή 108 κρατών που έχουν επικυρώσει τη σχετική βασική νομοθεσία για τη μείωση της ρύπανσης από τη ναυτιλία.
Ο ΙΜΟ καταφεύγει στη διαδικασία της ψηφοφορίας μόνο όταν δεν επιτυγχάνεται συναίνεση μεταξύ των μελών.
Σημειώνεται ότι ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ είχε ήδη υπογράψει φέτος εκτελεστική εντολή αποχώρησης των ΗΠΑ από τη Συμφωνία των Παρισίων για το Κλίμα, η οποία είχε θέσει ως στόχο το μηδενικό ισοζύγιο εκπομπών έως το 2050.