Για πρώτη φορά στην ιστορία της, η Apple ανακοίνωσε το κλείσιμο καταστήματος στην Κίνα, καθώς η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου βρίσκεται αντιμέτωπη με αυξανόμενες οικονομικές πιέσεις και περιορισμένες καταναλωτικές δαπάνες.
Σύμφωνα με ανακοίνωση στην επίσημη ιστοσελίδα της εταιρείας, το κατάστημα που βρίσκεται στο εμπορικό κέντρο Parkland Mall στην πόλη Νταλιάν, στη βορειοανατολική Κίνα, θα σταματήσει τη λειτουργία του μετά τις 8 Ιουλίου. Εκπρόσωποι της Apple φέρεται να ανέφεραν σε εγχώρια μέσα ότι η απόφαση σχετίζεται με την αποχώρηση αρκετών άλλων εμπορικών σημάτων από το ίδιο εμπορικό κέντρο και ότι το κατάστημα θα κλείσει οριστικά στις 9 Αυγούστου 2025.
Η απόφαση εντάσσεται σε ένα δυσμενές οικονομικό κλίμα, το οποίο χαρακτηρίζεται από εντεινόμενες αποπληθωριστικές πιέσεις, αποτέλεσμα της υπερβάλλουσας προσφοράς και της ασθενούς εσωτερικής ζήτησης, σε συνδυασμό με τον εμπορικό πόλεμο μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας. Τον Ιούνιο, η αύξηση των λιανικών πωλήσεων υπολείφθηκε των προβλέψεων, ενώ οι τιμές ακινήτων σημείωσαν τη μεγαλύτερη πτώση των τελευταίων οκτώ μηνών, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία.
Το κατάστημα της Parkland Mall είναι ένα από τα δύο της Apple στην πόλη Νταλιάν. Το άλλο βρίσκεται στο συγκρότημα Olympia 66, σε απόσταση περίπου δέκα λεπτών. Η εταιρεία γνωστοποίησε ότι στους εργαζομένους του καταστήματος που κλείνει θα προσφερθούν θέσεις σε κοντινά καταστήματα.
Η Apple διαθέτει συνολικά 41 καταστήματα στην Κίνα, αριθμός που αντιστοιχεί σε λιγότερο από το 10% του παγκόσμιου δικτύου της, το οποίο ξεπερνά τα 530 καταστήματα, σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της εταιρείας.
Σύμφωνα με στοιχεία της ερευνητικής εταιρείας IDC, η κινεζική αγορά κινητών τηλεφώνων παρουσίασε συρρίκνωση το δεύτερο τρίμηνο του 2025, με μείωση στις αποστολές για τέσσερις από τις πέντε κορυφαίες μάρκες, λόγω της μειωμένης καταναλωτικής ζήτησης.
Η Apple κατατάσσεται στην πέμπτη θέση της αγοράς κινητών τηλεφώνων στην Κίνα, πίσω από τους τοπικούς ανταγωνιστές Huawei, Vivo, Oppo και Xiaomi. Κατά την IDC, οι αποστολές συσκευών της Apple μειώθηκαν κατά 1,3% σε ετήσια βάση, φθάνοντας τα 9,6 εκατομμύρια μονάδες στο δεύτερο τρίμηνο. Πρόκειται για μικρότερη πτώση σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο, όταν η μείωση είχε φθάσει το 9%, γεγονός που αποδίδεται σε προσαρμογές τιμών σε ορισμένες εκδόσεις των iPhone 16 και 16 Pro που εντάχθηκαν σε κρατικά προγράμματα επιδότησης.
Το μερίδιο αγοράς της Apple αυξήθηκε οριακά στο 13,9% το δεύτερο τρίμηνο από 13,7% το προηγούμενο. Ωστόσο, σύμφωνα με την IDC, πρόκειται για το όγδοο συνεχόμενο τρίμηνο πτώσης στις αποστολές συσκευών της εταιρείας στην Κίνα.
Σε σύγκριση, η Huawei διατηρεί μερίδιο περίπου 18%, ενώ η Xiaomi προσεγγίζει το 14%.
Παράλληλα, η Apple συνεχίζει την αναδιάρθρωση της εφοδιαστικής της αλυσίδας, επιδιώκοντας τη μείωση της εξάρτησης από την Κίνα. Όπως προκύπτει από στοιχεία της Canalys, η Ινδία ξεπέρασε την Κίνα ως κύριος προμηθευτής κινητών τηλεφώνων που εξάγονται στις Ηνωμένες Πολιτείες, καλύπτοντας το 44% των αποστολών κατά το δεύτερο τρίμηνο, έναντι 25% της Κίνας.
Ο βασικός προμηθευτής της Apple στην Ινδία παρήγαγε iPhones αξίας περίπου 14 δισ. δολαρίων το 2024, ποσό που αντιστοιχεί περίπου στο 14% της παγκόσμιας παραγωγής. Η εταιρεία φέρεται να σχεδιάζει περαιτέρω επέκταση στην Ινδία και στο Βιετνάμ, εν μέσω των παρατεταμένων εμπορικών εντάσεων ΗΠΑ-Κίνας.
Του James Xu
Με πληροφορίες από το Reuters