Η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Κίνα συμφώνησαν να εξετάσουν το ενδεχόμενο καθορισμού ελάχιστης τιμής για τα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής κατασκευής, ως εναλλακτική λύση έναντι των υψηλών δασμών που επέβαλε πέρυσι η ΕΕ, σύμφωνα με εκπρόσωπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής την Πέμπτη.
Προηγουμένως, η γερμανική εφημερίδα Handelsblatt είχε μεταδώσει πως έχουν ήδη ξεκινήσει συνομιλίες για το συγκεκριμένο ζήτημα.
Ο Ευρωπαίος Επίτροπος Εμπορίου, Μάρος Σέφτσοβιτς, είχε συνομιλία με τον Κινέζο υπουργό Εμπορίου, Γουάνγκ Γουεντάο, το τελευταίο 24ωρο, κατά την οποία οι δυο πλευρές συμφώνησαν να εξετάσουν από κοινού την εφαρμογή ελάχιστων τιμών, δήλωσε ο Ευρωπαίος εκπρόσωπος.
Σε δική του ανακοίνωση, το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου ανέφερε ότι οι διαπραγματεύσεις αναμένεται να ξεκινήσουν άμεσα.
Ο κ. Σέφτσοβιτς είχε δηλώσει προηγουμένως πως οποιοδήποτε καθεστώς ελάχιστης τιμολόγησης πρέπει να είναι εξίσου αποτελεσματικό και εφαρμόσιμο με τους υπάρχοντες δασμούς που επέβαλε η Ευρώπη.
Μέχρι τώρα, η ΕΕ είχε συμφωνήσει μόνο σε καθεστώτα ελάχιστης τιμολόγησης απλών προϊόντων πρώτων υλών, όπως το ατσάλι, το τσιμέντο ή τα χημικά, και όχι πιο σύνθετων προϊόντων όπως τα αυτοκίνητα ή οι μοτοσικλέτες.
Επιπλέον, η Κομισιόν σημείωσε πως μία ενιαία ελάχιστη τιμή δεν θα αρκούσε για να αντιμετωπίσει πλήρως το πρόβλημα των ζημιών λόγω των κινεζικών επιδοτήσεων.
Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι τον Οκτώβριο, η ΕΕ αύξησε έως και 45,3% τους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα. Αυτό συνέβη μετά τη διαπίστωση τον Ιούλιο ότι οι κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων επωφελήθηκαν από «άδικες κρατικές επιδοτήσεις», δημιουργώντας κίνδυνο οικονομικών ζημιών στους ευρωπαίους κατασκευαστές.
Τώρα, οι διαπραγματεύσεις εστιάζουν στη δυνατότητα άρσης των δασμών μέσω εγγυημένων ελάχιστων τιμών—μια λύση γνωστή στη διεθνή πρακτική ως «δεσμεύσεις τιμών» επάνω στις εισαγωγές.
Η ΕΕ έχει δηλώσει πως είναι ανοιχτή σε εναλλακτική έναντι των υφιστάμενων δασμών, οι οποίοι ανέρχονταν σε 17% για τα οχήματα BYD, 18,8% για τη Geely και 35,3% για την SAIC, επιπλέον του βασικού εισαγωγικού δασμού 10% για τα αυτοκίνητα.
Οι εξελίξεις αυτές θεωρούνται κρίσιμες και για άλλους ευρωπαϊκούς κλάδους, όπως αυτός του γαλλικού κονιάκ. Η εμπορική κόντρα οδήγησε το Πεκίνο στην επιβολή αντιποίνων στον εν λόγω κλάδο πέρυσι, με αποτέλεσμα μεγάλων ζημιών για γνωστές μάρκες όπως οι Hennessy, Rémy Cointreau και Pernod Ricard.
Η γερμανική Ένωση Αυτοκινητοβιομηχάνων (VDA) χαιρέτισε την έναρξη συνομιλιών μεταξύ ΕΕ και Κίνας, χαρακτηρίζοντας «λάθος» την επιβολή των δασμών και προτείνοντας λύσεις που μειώνουν τις στρεβλώσεις στο διεθνές εμπόριο. «Ανεξάρτητα από τις τελευταίες διεθνείς εξελίξεις, πρέπει να δούμε πώς μειώνουμε τα εμπόδια αντί να δημιουργούμε νέα», ανέφερε η Ένωση την Πέμπτη.
Υπενθυμίζεται ότι η κινεζική αγορά απορροφά το 1/3 των συνολικών πωλήσεων των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, οι οποίες είχαν εκφράσει έντονη δυσαρέσκεια για τους δασμούς, φοβούμενες πιθανή περαιτέρω εμπορική ένταση με τον δεύτερο σημαντικότερο εμπορικό τους εταίρο μετά τις ΗΠΑ.
Η κατάσταση εντείνεται ακόμα περισσότερο μετά και τις πρόσφατες αποφάσεις της αμερικανικής κυβέρνησης Τραμπ να επιβάλει υψηλούς δασμούς στα κινεζικά προϊόντα, κάτι που προκάλεσε αντίστοιχα αντίποινα από το Πεκίνο. Την Παρασκευή, η Κίνα ανακοίνωσε αύξηση των δασμών στα αμερικανικά προϊόντα από 84% σε 125%.
Παράλληλα όμως, η ΕΕ προς το παρόν γλυτώνει τα χειρότερα, αφού ο κ. Τραμπ ανακοίνωσε ότι αναβάλλεται η επιβολή αντίστοιχων δασμών ύψους 20% σε ευρωπαϊκά προϊόντα, με την ηγεσία της Ένωσης να απαντά ότι προτίθεται να δώσει χώρο 90 ημερών σε διαπραγματεύσεις πριν την εφαρμογή τυχόν αντιμέτρων.
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, δήλωσε σχετικά: «Λάβαμε υπόψη την ανακοίνωση του προέδρου Τραμπ. Θέλουμε να δώσουμε μία ευκαιρία στις διαπραγματεύσεις. Εάν δεν υπάρξει ικανοποιητική λύση, θα εφαρμόσουμε τα αντίμετρά μας».
Τέλος, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβεβαίωσε ότι η επόμενη συνάντηση κορυφής μεταξύ ΕΕ-Κίνας θα πραγματοποιηθεί στο Πεκίνο στο δεύτερο μισό του Ιουλίου.