Σάββατο, 22 Φεβ, 2025
Τμήμα της πρώτης σιδηροδρομικής γραμμής που σχεδιάστηκε για να συνδέσει την Κίνα με το Λάος, βασικό τμήμα της πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» του Πεκίνου, κατά μήκος του Μεκόνγκ, στη Λουάνγκ Πραμπάνγκ του Λάος, στις 8 Φεβρουαρίου 2020. Aidan JonesAFP μέσω Getty Images

Η κινεζική πρωτοβουλία «Μία ζώνη, ένας δρόμος» σε κρίση: Αποχωρήσεις και αδιέξοδα

Νέο πλήγμα για το φιλόδοξο σχέδιο του Σι Τζινπίνγκ – Η Βραζιλία ακολουθεί Ινδία και Ιταλία στην απόρριψη της κινεζικής πρωτοβουλίας – Χρέη, ημιτελή έργα και γεωπολιτικές ανησυχίες πλήττουν το μεγαλεπήβολο σχέδιο του Πεκίνου

Σε τροχιά αποδόμησης εισέρχεται η μεγαλεπήβολη πρωτοβουλία του Κινέζου ηγέτη Σι Τζινπίνγκ για παγκόσμια επιρροή, καθώς η Βραζιλία έγινε, στα τέλη του 2024, η πιο πρόσφατη μεγάλη οικονομία που απορρίπτει το φιλόδοξο σχέδιο «Μία ζώνη, ένας δρόμος» (Belt and Road Initiative – BRI).

Η απόφαση του προέδρου Λούλα να διατηρήσει απλές διμερείς σχέσεις με το Πεκίνο, αντί της επίσημης ένταξης στο BRI, έρχεται να προστεθεί στις αποχωρήσεις της Ινδίας και της Ιταλίας, αντανακλώντας τον αυξανόμενο σκεπτικισμό για τα μακροπρόθεσμα οφέλη του προγράμματος, που ξεκίνησε το 2013 με μεγάλες προσδοκίες και κατάφερε να προσελκύσει 150 χώρες.

Το ‘στολίδι’ που έχασε τη λάμψη του

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της αποτυχίας του εγχειρήματος αποτελεί ο Οικονομικός Διάδρομος Κίνας-Πακιστάν (CPEC), που θεωρούνταν το ‘στολίδι’ του BRI. Το στρατηγικής σημασίας λιμάνι Γκουαντάρ παραμένει ανενεργό, θύμα κακού σχεδιασμού και διαφθοράς, ενώ κρίσιμα έργα υποδομής μένουν ημιτελή καθώς το Πεκίνο αρνείται τη χρηματοδότηση αν δεν αναλάβει το Πακιστάν ένα δυσβάσταχτο χρέος.

Η ‘διπλωματία του χρέους’ και οι συνέπειές της

Η περίπτωση της Σρι Λάνκα αποτελεί προειδοποίηση για τους κινδύνους της κινεζικής ‘διπλωματίας του χρέους’. Η χώρα αναγκάστηκε να παραχωρήσει το λιμάνι Χαμπαντότα για 99 χρόνια σε κινεζική εταιρεία, ενώ το Λάος, υπό το βάρος των χρεών, παρέδωσε τον έλεγχο του 90% του εθνικού δικτύου ηλεκτρισμού στην Κίνα.

Στρατηγικές ανησυχίες και γεωπολιτικές προεκτάσεις

Πέρα από την οικονομική εξάρτηση, οι επενδύσεις του BRI εγείρουν σοβαρά ζητήματα ασφαλείας. Πολλές υποδομές, σχεδιασμένες για εμπορική χρήση, έχουν τη δυνατότητα μετατροπής σε στρατιωτικά σημεία στήριξης, επιτρέποντας στην Κίνα να επεκτείνει το στρατηγικό της αποτύπωμα στον Ινδικό Ωκεανό και πέραν αυτού.

Το 2023 σηματοδότησε μια δραματική καμπή, με τη συμμετοχή στο BRI να σταματά εντελώς σε 19 χώρες, συμπεριλαμβανομένων σημαντικών εταίρων όπως η Τουρκία και η Κένυα. Παρότι οι συνολικές κινεζικές επενδύσεις στο εξωτερικό εμφανίσαν αύξηση 10% το 2024, η άνοδος αυτή αποδίδεται κυρίως σε μη-BRI επενδύσεις και στον παγκόσμιο πληθωρισμό, παρά σε πραγματική επέκταση της πρωτοβουλίας.

Η πραγματικότητα αποκαλύπτει ότι το φιλόδοξο σχέδιο του Πεκίνου δεν επεκτείνεται πλέον, αλλά υποχωρεί σιωπηλά. Όλο και περισσότερες χώρες, αναγνωρίζοντας τους κινδύνους, επιδιώκουν να απεμπλακούν από την επιρροή του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας, αφήνοντας πίσω τους ένα δίκτυο μη βιώσιμων χρεών, ημιτελών έργων και αυξημένης εξάρτησης από το Πεκίνο.

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

ΣΧΕΤΙΚΑ

Σχολιάστε