Οι γαλλικές αρχές προχώρησαν στη σύλληψη του πλοιάρχου και του πρώτου μηχανικού του δεξαμενόπλοιου Boracay, το οποίο ο πρόεδρος της Γαλλίας, Εμανουέλ Μακρόν, υποστηρίζει ότι ανήκει στον αποκαλούμενο «στόλο φάντασμα» της Ρωσίας και συνδέεται με περιστατικά εμφάνισης drones στη Δανία και τη Νορβηγία.
Όπως ανακοίνωσε ο εισαγγελέας της Βρέστης στη δυτική Γαλλία, Στεφάν Κελενμπερζέ, οι δύο αξιωματικοί τελούν υπό κράτηση από την 1η Οκτωβρίου τουλάχιστον.
Σύμφωνα με τον ίδιο, «η προκαταρκτική έρευνα ξεκίνησε λόγω της άρνησης του πληρώματος να συνεργαστεί και της αδυναμίας του να δικαιολογήσει την εθνικότητα του πλοίου, έπειτα από σχετική ειδοποίηση της Ατλαντικής Ναυτικής Διοίκησης προς τις δικαστικές αρχές».
Ο πρόεδρος Μακρόν, σε δηλώσεις του την 1η Οκτωβρίου, τόνισε πως «το πλήρωμα του Boracay προέβη σε ιδιαίτερα σοβαρά παραπτώματα», αφού το δεξαμενόπλοιο συνδέθηκε με πτήσεις drones πάνω από τη Δανία.
Αναφέρθηκε ειδικότερα στα περιστατικά της 22ας Σεπτεμβρίου, όταν τα αεροδρόμια της Κοπεγχάγης και του Όσλο έκλεισαν προσωρινά λόγω εμφάνισης drones.
Μετά από νέα περιστατικά στις 25 Σεπτεμβρίου, η Δανία δήλωσε ότι εξετάζει το ενδεχόμενο ενεργοποίησης του Άρθρου 4 της συνθήκης του ΝΑΤΟ.
Ο Γάλλος υπουργός Άμυνας, Σεμπαστιέν Λεκονιού, ανέφερε σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα Χ στις 2 Οκτωβρίου: «Συγχαρητήρια στις ειδικές δυνάμεις και τα πληρώματα του Πολεμικού Ναυτικού που επενέβησαν το περασμένο Σαββατοκύριακο σε δεξαμενόπλοιο του ρωσικού στόλου-φαντάσματος, το οποίο βρίσκεται αγκυροβολημένο ανοιχτά της Σεν-Ναζέρ, στο πλαίσιο κρατικής έρευνας».
Σύμφωνα με στοιχεία θαλάσσιας κυκλοφορίας, το Boracay είχε προορισμό το διυλιστήριο Vadner στην Ινδία, το οποίο βρέθηκε στη «μαύρη λίστα» της Ευρωπαϊκής Ένωσης τον Ιούλιο επειδή αγόραζε ρωσικό πετρέλαιο.
Το πλοίο, γνωστό και με το όνομα Pushpa, έπλεε υπό σημαία Μπενίν. Τα δεδομένα δείχνουν πως το Boracay απέπλευσε από το ρωσικό λιμάνι Πριμόρσκ, κοντά στην Αγία Πετρούπολη, στις 20 Σεπτεμβρίου, διέσχισε τη Βαλτική, πέρασε περιμετρικά της Δανίας και σήμερα παραμένει αγκυροβολημένο έξω από το λιμάνι της Σεν-Ναζέρ στη δυτική Γαλλία.
Στο πλαίσιο της συνόδου κορυφής ηγετών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη Δανία, ο Λεκονιού χαιρέτισε την παρέμβαση των γαλλικών αρχών, δηλώνοντας: «Είναι θετικό που ολοκληρώθηκε αυτή η ενέργεια και κατορθώσαμε να τη σταματήσουμε. Υπήρξαν πολύ σοβαρά παραπτώματα από το πλήρωμα, εξ ου και η εξέλιξη της υπόθεσης στη δικαιοσύνη».
Ο πρόεδρος Μακρόν υπογράμμισε ότι το περιστατικό είναι ενδεικτικό «του φαινομένου που εδώ και καιρό διαπιστώνουμε και καταγγέλλουμε», αναφερόμενος στον διαβόητο «στόλο φάντασμα».
Υπολόγισε πως από 600 έως 1.000 πλοία αυτής της κατηγορίας μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο παρακάμπτοντας τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, το Φεβρουάριο του 2022—μια βιομηχανία με εκτιμώμενο ετήσιο τζίρο δεκάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Οι ανησυχίες για τη διόγκωση του ρωσικού στόλου-«φαντάσματος» εντάθηκαν πέρυσι, ιδίως αφότου συνδέθηκαν πλοία του με περιστατικά υποθαλάσσιων υποδομών.
Ο Νιρ Αϊαλάν, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της ισραηλινής εταιρείας θαλάσσιας κυβερνοασφάλειας Sidome, δήλωσε τον περασμένο μήνα: «Οι χειριστές πλοίων, ακόμη και αυτών του στόλου-φαντάσματος, συχνά χρησιμοποιούν παραπλάνηση GPS για να αποκρύπτουν την τοποθεσία ή την ταυτότητά τους. Σε περίπου 1.000 πλοία αυτού του τύπου, τα δεδομένα τους αλλοιώνονται εμφανώς· γνωρίζουμε ότι δεν είναι έγκυρα ή παραμένουν αδήλωτα».
Τον Δεκέμβριο του 2024, Γερμανία, Δανία, Ηνωμένο Βασίλειο και άλλες εννέα ευρωπαϊκές χώρες συμφώνησαν σε μέτρα για να διαταράξουν και να αποθαρρύνουν τη δράση του ρωσικού στόλου-«φαντάσματος».
Ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου, Ντμίτρι Πεσκόφ, δήλωσε την 1η Οκτωβρίου πως δεν είχε ενημέρωση για το πλοίο, προσθέτοντας όμως ότι οι ρωσικές ένοπλες δυνάμεις ορισμένες φορές χρειάζεται να παρέμβουν για να αποκαταστήσουν την τάξη, όταν τρίτες χώρες προβαίνουν σε «προκλητικές ενέργειες», κατά τον ίδιο.
Τα ρωσικά πλοία που αναχωρούν από λιμάνια της Βαλτικής, όπως το Πριμόρσκ, αποκτούν πρόσβαση στη θάλασσα μόνο μέσω των στενών ανάμεσα σε Δανία και Σουηδία, γνωστών ως Καττεγκάτ.
Σύμφωνα με τη συνθήκη της Κοπεγχάγης του 1857, το διεθνές δίκαιο απαγορεύει τη διακοπή πλεύσης κάθε πλοίου που διασχίζει τα στενά—διάταξη που τηρήθηκε απαρέγκλιτα ακόμη και στη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, όταν σοβιετικά υποβρύχια και πολεμικά πλοία χρησιμοποιούσαν τα περάσματα προς ανοιχτές θάλασσες.
Με την συμβολή των Associated Press και Reuters