Σάββατο, 27 Απρ, 2024
Σήμα της Google, έξω από τα γραφεία της εταιρείας στο Σαν Φρανσίσκο, στις 12 Απριλίου 2023. (AP Photo/Jeff Chiu)

Η Google αντιμετωπίζει αναγκαστική διάσπαση, καθώς οι ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ καταγγέλλουν παραβάσεις των αντιμονοπωλιακών ρυθμίσεων

Η Google έχει κατηγορηθεί για παραβίαση των αντιμονοπωλιακών κανόνων στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) και οι ρυθμιστικές αρχές της ένωσης εξέδωσαν μια προκαταρκτική εκτίμηση ότι η μόνη λύση για την αντιμετώπιση των ανησυχιών τους για τον ανταγωνισμό είναι να αναγκάσουν τη Google να διασπαστεί.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία εκτελεί χρέη εκτελεστικού οργάνου και κύριας αντιμονοπωλιακής ρυθμιστικής αρχής της ένωσης, δήλωσε στην αρχική της αξιολόγηση στις 14 Ιουνίου, μετά από έρευνα, ότι η Google έχει αλλοιώσει τον ανταγωνισμό στον κλάδο της διαφημιστικής τεχνολογίας.

«Η πρωταρχική μας ανησυχία είναι ότι η Google ενδέχεται να έχει χρησιμοποιήσει τη θέση της στην αγορά για να ευνοήσει τις δικές της υπηρεσίες διαμεσολάβησης», ανέφερε σε δήλωσή της η Μαργκρέτε Βεστάγκερ, εκτελεστική αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρμόδια για την πολιτική ανταγωνισμού.

«Αυτό ενδεχομένως δεν έβλαψε μόνο τους ανταγωνιστές της Google, αλλά και τα συμφέροντα των εκδοτών, ενώ παράλληλα αύξησε το κόστος των διαφημιζόμενων», συνέχισε η ίδια. «Εάν επιβεβαιωθεί, οι πρακτικές της Google θα θεωρηθούν παράνομες βάσει των κανόνων μας για τον ανταγωνισμό.»

Η αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μαργκρέτε Βεστάγκερ μιλάει κατά τη διάρκεια συνέντευξης στο Reuters στις Βρυξέλλες, στις 28 Μαρτίου 2022. (Johanna Geron/Reuters)

 

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι εκφράζει την αντίθεσή της στην προτίμηση της Google για τις δικές της υπηρεσίες τεχνολογίας διαδικτυακής διαφήμισης, η οποία επηρεάζει αρνητικά τους ανταγωνιστές που παρέχουν υπηρεσίες τεχνολογίας διαφήμισης, καθώς και σε βάρος των διαφημιζόμενων και των διαδικτυακών εκδοτών.

Η προκαταρκτική άποψη της Επιτροπής είναι ότι το μόνο που θα μπορούσε να αντιμετωπίσει τις ανταγωνιστικές της ανησυχίες είναι η «υποχρεωτική εκποίηση από την Google μέρους των υπηρεσιών της».

Προηγούμενες υποθέσεις αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας κατά της Google κατέληξαν με πρόστιμα και απαιτήσεις από την εταιρεία να σταματήσει τις αντιανταγωνιστικές πρακτικές, αλλά αυτές ήταν αναποτελεσματικές, καθώς η εταιρεία συνέχισε τις αντιανταγωνιστικές πρακτικές της «απλώς με διαφορετική μορφή», δήλωσε η κ. Βεστάγκερ σε συνέντευξη Τύπου στις Βρυξέλλες.

«Η Google εκπροσωπεί τα συμφέροντα τόσο των αγοραστών όσο και των πωλητών. Και ταυτόχρονα, η Google θέτει τους κανόνες για το πώς θα πρέπει να συμβαδίζουν η ζήτηση και η προσφορά», δήλωσε η ίδια σε συνέντευξη Τύπου. «Αυτό δημιουργεί εγγενείς και διάχυτες συγκρούσεις συμφερόντων».

Είπε ότι μια πιθανή λύση για τη σύγκρουση συμφερόντων της Google εντός της ΕΕ θα μπορούσε να είναι η αναγκαστική πώληση επιχειρηματικών κλάδων, όπως η αγορά της σε πραγματικό χρόνο για την αγορά και πώληση διαφημίσεων ή ένα εργαλείο για τους εκδότες για τη διαχείριση των διαφημίσεών τους.

Αυτό σηματοδοτεί την πρώτη περίπτωση κατά την οποία η ένωση των 27 κρατών-μελών καλεί έναν τεχνολογικό γίγαντα να εκποιήσει βασικούς επιχειρηματικούς τομείς, επειδή φέρεται να παραβιάζει τους αυστηρούς αντιμονοπωλιακούς νόμους της ΕΕ.

Ωστόσο, οι συγκεκριμένες λεπτομέρειες για το πώς θα μπορούσε να εξελιχθεί μια διάσπαση της Google στην ΕΕ παραμένουν ασαφείς.

Η Google απαντά

Με ανακοίνωσή της, η Google αντέδρασε στους ισχυρισμούς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υποσχόμενη να «απαντήσει αναλόγως», κατηγορώντας την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι δεν λαμβάνει υπόψη της τον ευρύτερο αντίκτυπο των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων της Google.

«Η σημερινή δήλωση ενστάσεων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή διατυπώνει ισχυρισμούς που δεν είναι νέοι και αφορούν ένα στενό τμήμα των διαφημιστικών μας δραστηριοτήτων», δήλωσε ο Νταν Τέιλορ, αντιπρόεδρος της Google για τις παγκόσμιες διαφημίσεις.

«Δεν αναγνωρίζει τον τρόπο με τον οποίο η προηγμένη τεχνολογία διαφήμισης βοηθά τους εμπόρους να προσεγγίσουν τους πελάτες και να αναπτύξουν τις επιχειρήσεις τους, μειώνοντας παράλληλα το κόστος και διευρύνοντας τις επιλογές για τους καταναλωτές», πρόσθεσε.

Ο Τέιλορ επιβεβαίωσε επίσης τη δέσμευση της Google να προσφέρει αξία στους εταίρους της, εκδότες και διαφημιζόμενους, στον έντονα ανταγωνιστικό τομέα.

«Ανυπομονούμε να δείξουμε πως έχουμε ενεργοποιήσει υψηλότερης ποιότητας, πιο αποτελεσματικές ψηφιακές διαφημίσεις που έχουν συμβάλει στη χρηματοδότηση ευρύτερης πρόσβασης σε περιεχόμενο και διαδικτυακές πληροφορίες για όλους», δήλωσε ο Τέιλορ.

Η Google μπορεί να υπερασπιστεί τον εαυτό της υποστηρίζοντας την υπόθεσή της ενώπιον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πριν από την τελική απόφαση.

Έρευνα

Η προδικαστική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έρχεται ως αποτέλεσμα μιας επίσημης έρευνας που ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2021 και είχε ως στόχο να διαπιστώσει αν η Google παραβίασε τους κανόνες ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ευνοώντας τη δική της τεχνολογία online display adtech εις βάρος των ανταγωνιστών της.

«Η επίσημη έρευνα θα εξετάσει ιδίως κατά πόσον η Google αλλοιώνει τον ανταγωνισμό, περιορίζοντας την πρόσβαση τρίτων σε δεδομένα χρηστών για διαφημιστικούς σκοπούς σε ιστότοπους και εφαρμογές, ενώ διατηρεί τα δεδομένα αυτά για δική της χρήση», ανέφερε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε ανακοίνωσή της.

Στο πλαίσιο της εμπεριστατωμένης έρευνάς της, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επικεντρώθηκε στις υπηρεσίες προβολής διαφημίσεων της Google και προσπάθησε να εκτιμήσει τον βαθμό στον οποίο η εταιρεία ανάγκαζε τους συνεργάτες της να προτιμούν τις υπηρεσίες της Google.

Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέτασε την υποχρέωση χρήσης των υπηρεσιών της Google για την αγορά και την προβολή online διαφημίσεων προβολής στο YouTube, την πιθανή ευνοϊκή μεταχείριση προς το ανταλλακτήριο διαφημίσεων της Google, τους περιορισμούς πρόσβασης των ανταγωνιστών στα δεδομένα των χρηστών, τον αντίκτυπο των σχεδίων της Google να αντικαταστήσει τα cookies τρίτων μερών με το Privacy Sandbox και τις επιπτώσεις της διακοπής της διαθεσιμότητας των αναγνωριστικών διαφημίσεων σε συσκευές Android.

Κατόπιν της έρευνας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέφερε στη δήλωσή της της 14ης Ιουνίου ότι η Google καταχράστηκε τη δεσπόζουσα θέση της τουλάχιστον από το 2014 και προέβη σε καταχρηστικές πρακτικές.

Οι εν λόγω πρακτικές περιλαμβάνουν την προώθηση του δικού της ανταλλακτηρίου διαφημίσεων AdX στη δημοπρασία επιλογής διαφημίσεων που διεξάγεται από τον κυρίαρχο διακομιστή διαφημίσεων εκδοτών, DFP. Η Google το έκανε αυτό παρέχοντας στο AdX εκ των προτέρων γνώση των καλύτερων προσφορών των ανταγωνιστών, τις οποίες έπρεπε να ξεπεράσει για να κερδίσει τη δημοπρασία.

Επιπλέον, τα εργαλεία αγοράς διαφημίσεων της Google, όπως το Google Ads και το DV360, ήταν μεροληπτικά προς το AdX, καθώς τοποθετούσαν κατά κύριο λόγο προσφορές στο AdX αποφεύγοντας τα ανταγωνιστικά ανταλλακτήρια διαφημίσεων, καθιστώντας το AdX την πιο ελκυστική επιλογή.

Προηγουμένως, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε στην Google πρόστιμα ύψους άνω των 8,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε τρεις ξεχωριστές υποθέσεις αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας. Αυτές αφορούσαν το λειτουργικό σύστημα Android της Google, καθώς και τις διαφημιστικές υπηρεσίες αγορών και αναζήτησης.

Η Google έχει ασκήσει έφεση και για τις τρεις ποινές.

 

Το Associated Press συνέβαλε στην παρούσα έκθεση.

Επιμέλεια: Αλία Ζάε

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

ΣΧΕΤΙΚΑ

Σχολιάστε