Μετάφραση: Αλία Ζάε
Οι πριγκίπισσες της Μαντσουριανής Αυλής και οι κοπέλες των αριστοκρατικών οικογενειών ήταν το σήμα κατατεθέν της τελευταίας Δυναστείας της Κίνας, της Τσινγκ (1644-1911 μ.Χ.). Αυτές οι κυρίες φορούσαν περίτεχνα καπέλα, ψηλά παπούτσια και μακριά φορέματα τσιπάο με περίτεχνα κεντημένους γιακάδες, στριφώματα και σκισίματα, από βαρύ σατέν ή μετάξι. Όμως, όπως ισχύει ίσως για κάθε φασιονίστα, η ομορφιά έχει το τίμημά της, ακόμα και για τις πριγκίππισσες – ιδίως για αυτές.
Τα καπέλα τους, σε σχήμα βεντάλιας ήταν τεράστια και διακοσμημένα με λουλούδια μπροστά και πίσω και κορδέλες που κρέμονταν από τη δεξιά και την αριστερή μεριά. Τα παπούτσια τους είχαν ‘τακούνια’ στη μέση της σόλας, κάτι που τις ανάγκαζε να περπατούν με μικρά βηματάκια λικνίζοντας απαλά τα χέρια μπρος πίσω. Λόγω της ιδιαιτερότητας των τακουνιών τους, που τους προσέδιδαν σχήμα γλάστρας, τα παπούτσια των γυναικών της μαντσουριανής αριστοκρατίας με τα όμορφα κεντήματα ονομάζονταν και ‘παπούτσια-γλάστρες’.
Όσον αφορά τα ενδύματα, είναι σημαντικό να κάνουμε τη διάκριση ανάμεσα στα μαντσουριανά και τα κινέζικα τσιπάο. Παρόλο που τα σχέδιά τους μοιάζουν, το στυλ τους είναι εντελώς διαφορετικό. Το κινέζικο τσιπάο καταγόταν από τη Σανγκάη και έγινε δημιφιλές τον 20ο αιώνα. Επρόκειτο για βραδινά φορέματα, χωρίς μανίκια και σε στενή γραμμή. Ωστόσο, το μαντσουριανό τσιπάο μπορούσε να φορεθεί όλες τις εποχές. Ήταν πλούσια διακοσμημένο, από σατέν ή μετάξι και μονοκόμματο από τον γιακά μέχρι τον ποδόγυρο, ανοικτό στο πλάι. Φοριόταν με ταιριαστά παντελόνια, έτσι ώστε να αφήνονται σε κοινή θέα μόνο το κεφάλι, οι παλάμες και τα πέλματα. Το χειμώνα, φορούσαν οι νεαρές αριστοκράτισσες φορούσαν τσιπάο επενδεδυμένα με γούνα ή βαμβάκι.
Και πώς ονομάζονταν αυτές οι γυναίκες; Ο τίτλος τους, ‘γκε-γκε’, προερχόταν από μια μαντσουριανή λέξη που σήμαινε δεσποινίς ή κυρία. Οι γκε-γκε είναι γνωστές ακόμα και σήμερα για τη χάρη και τη γεμάτη αξιοπρέπεια ομορφιά τους. Η στάση τους και η γνώση τους των εθιμοτυπικών κανόνων ήταν άριστη. Χαιρετούσαν τους ανώτερούς τους με μια ευγενική κίνηση του μεταξωτού μαντιλιού τους ή έδειχναν το σεβασμό τους με μια μικρή υπόκλιση.
Καθώς ήταν σύμβολα απόλυτης ομορφιάς και κομψότητας, μπροστά στον κόσμο έπρεπε να προσέχουν ώστε κάθε τους κίνηση να έχει τη σφραγίδα της χάρης.
Οι απαιτήσεις ήταν πολύ υψηλές και πιθανότατα η καλύτερη στιγμή της ημέρας για τις γκε-γκε ήταν όταν μπορούσαν πια να βγάλουν από τα πόδια τους τα παπούτσια-γλάστρες που έπρεπε να φορούν όλη την ημέρα. Από την άλλη, η θέση τους τούς πρόσφερε την ικανοποίηση να αποτελούν πρότυπα ευγένειας και να θαυμάζονται και να τιμώνται από όλους για την αγνότητα της ομορφιάς τους.
Ένας κομψός σελιδοδείκτης μαντσουριανής χάρης
Το Shen Yun Performing Arts, φορέας της κινέζικης πολιτισμικής κληρονομιάς, έχει μεταφέρει την κομψότητα των μαντσουριανών πριγκιπισσών σε έναν καλαίσθητο σελιδοδείκτη 24 καρατίων, λεπτότατο και ελαφρύτατο. Δώρο όμορφο και πρακτικό, που θα σας θυμίζει ταυτόχρονα την ποιότητα των χορευτών του Σεν Γιουν του σήμερα και την ευγένεια του μακραίωνου παραδοσιακού κινεζικού πολιτισμού.