Τετάρτη, 24 Απρ, 2024
Ένα άτομο περνάει έξω από μια αντιπροσωπεία της Chevrolet στο Γκλέντεϊλ της Καλιφόρνια στις 4 Αυγούστου 2021. (Mario Tama/Getty Images)

Η διασπορά του ιού εντείνει τα προβλήματα της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας

Τα νέα ξεσπάσματα της COVID-19 στην Ασία επιτείνουν τα παγκόσμια προβλήματα της αλυσίδας εφοδιασμού που ξεκίνησαν με την έναρξη της πανδημίας και τα μέτρα διακοπής λειτουργίας πέρυσι. Το τελευταίο κύμα μολύνσεων στη Μαλαισία και σε άλλες χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας οδήγησε στο κλείσιμο εργοστασίων και λιμένων, προκαλώντας σοβαρές διαταραχές στον εφοδιασμό ημιαγωγών και πρώτων υλών.

Οικονομολόγοι και ειδικοί στην εφοδιαστική αλυσίδα (logistics) προβλέπουν ότι τέτοιου είδους ελλείψεις θα συνεχιστούν έως το 2022, αυξάνοντας με αυτόν τον τρόπο τις πληθωριστικές πιέσεις.

Η έλλειψη εργατικού δυναμικού και τα εμπόδια στην αλυσίδα εφοδιασμού που προκαλούνται από την παραλλαγή Δέλτα δεν έχουν μόνο ως αποτέλεσμα επιχειρήσεις που παραπαίουν στην Ασία  αλλά έχουν επίσης αντίκτυπο σε πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών.

«Η Ταϊλάνδη, το Βιετνάμ, η Ινδονησία, η Μαλαισία και οι Φιλιππίνες μαζί αντιπροσωπεύουν περίπου το 6% των παγκόσμιων εξαγωγών, αλλά η κυριαρχία τους στα ηλεκτρονικά, επιφέρει μεγάλο αντίκτυπο σε χώρες όπως οι ΗΠΑ και η Κίνα», γράφει ο Vaibhav Tandon, οικονομολόγος στο Northern Trust σε ένα πρόσφατο άρθρο.

«Η Μαλαισία έχει μετατραπεί σε κόμβο για δοκιμές και συσκευασίες τσιπ, με τα ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά προϊόντα να αντιπροσωπεύουν το 39 τοις εκατό των συνολικών εξαγωγών της χώρας», δήλωσε.

Οι πρόσφατες ελλείψεις τσιπ έχουν αναγκάσει τη General Motors να διακόψει την παραγωγή για το μεγαλύτερο μέρος της συναρμολόγησης για τη Βόρεια Αμερική μετά την Εργατική Πρωτομαγιά. Η Ford, η Toyota και η Volkswagen ανακοίνωσαν επίσης περικοπές στην παραγωγή ως απάντηση στις παγκόσμιες ελλείψεις ημιαγωγών.

Η αυτοκινητοβιομηχανία, ωστόσο, δεν είναι ο μόνος τομέας που έχει χτυπηθεί.

«Όλα έχουν επηρεαστεί, από πλυντήρια και στεγνωτήρια μέχρι PlayStation και Xboxes», δήλωσε ο Stephen Ezell, αντιπρόεδρος του Ιδρύματος Τεχνολογίας Πληροφοριών και Καινοτομίας.

Οι χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας «παίζουν σημαντικό ρόλο σε διάφορες πτυχές της διαδικασίας παραγωγής ημιαγωγών», είπε στην The Epoch Times.

Η διαδικασία παραγωγής τσιπ είναι παγκόσμια, με διαφορετικές χώρες να εξειδικεύονται σε διαφορετικά στάδια σε όλη την αξιακή αλυσίδα.

Οι χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας, ιδιαίτερα η Μαλαισία, το Βιετνάμ και οι Φιλιππίνες, έχουν εξειδικευτεί στην τελική φάση της κατασκευής τσιπ -συναρμολόγηση, συσκευασία και δοκιμή- που είναι λιγότερο θέμα δεξιοτήτων και απαιτητικό σε κεφάλαια σε σύγκριση με το στάδιο κατασκευής.

Ενώ η δραστηριότητα συναρμολόγησης, συσκευασίας και δοκιμών συγκεντρώνεται κυρίως στην Ταϊβάν και την Κίνα, οι νέες εγκαταστάσεις που χτίζονται πρόσφατα στη Νοτιοανατολική Ασία έχουν καταστήσει την περιοχή ένα νέο κόμβο για την κατασκευή τσιπ.

Η καταστροφή που έφερε η παραλλαγή Δέλτα στην Ασία είναι το τελευταίο, όχι όμως και το σημαντικότερο περιστατικό για τη βιομηχανία ημιαγωγών, είπε ο Ezell.

Η παγκόσμια έλλειψη τσιπ είχε ήδη επιδεινωθεί από μια σειρά γεγονότων φέτος, σημείωσε, όπως φωτιά σε εργοστάσιο τσιπ στην Ιαπωνία, έντονη ξηρασία στην Ταϊβάν και χειμερινή καταιγίδα στο Τέξας.

«Το ανεπαρκές απόθεμα τσιπ και η σταθερή ζήτηση πιθανότατα θα διατηρήσουν τις τιμές των αυτοκινήτων και άλλων παραγωγών αυξημένες στο άμεσο μέλλον», έγραψε ο Scott Anderson, επικεφαλής οικονομολόγος της Bank of the West, σε πρόσφατο άρθρο.

Οι απότομες αυξήσεις των τιμών των αυτοκινήτων συνέβαλαν σημαντικά στον υψηλό πληθωρισμό φέτος. Ο δείκτης τιμών καταναλωτή για νέα οχήματα αυξήθηκε 6,4% ετησίως τον Ιούλιο, ενώ ο δείκτης τιμών για μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και φορτηγά αυξήθηκε κατά 41,6% την ίδια περίοδο.

«Επίδραση ντόμινο»

Το Λος Άντζελες και το Λονγκ Μπιτς, τα δύο πιο πολυσύχναστα λιμάνια των ΗΠΑ, αντιμετώπισαν επίσης εξαιρετική συμφόρηση εν μέρει λόγω του κλεισίματος εργοστασίων και λιμένων στην Ασία.

Ο τερματικός σταθμός Meishan της Κίνας στο λιμάνι Ningbo-Zhoushan, το τρίτο πιο πολυσύχναστο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, έκλεισε για δύο εβδομάδες τον Αύγουστο μετά από ένα μήνα κλεισίματος του λιμανιού Yantian της Κίνας στα τέλη Μαΐου.

«Κάθε φορά που υπάρχουν καθυστερήσεις και επιπτώσεις στα λιμάνια προέλευσης, σίγουρα θα δείτε αυτό το φαινόμενο ντόμινο εδώ», δήλωσε ο Mario Cordero, εκτελεστικός διευθυντής στο λιμάνι του Λονγκ Μπιτς, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου σε απάντηση σε ερώτηση της The Epoch Times.

Η Νότια Καλιφόρνια, σημείωσε, είναι «το επίκεντρο των εισαγωγών από την Ασία στις Ηνωμένες Πολιτείες» και οι καθυστερήσεις στην Ασία είναι ένας από τους λόγους που τα δύο λιμάνια της Καλιφόρνιας είχαν ρεκόρ αγκυροβολημένων σκαφών έξω από το λιμάνι.

Πριν από δύο εβδομάδες, αυτά τα λιμάνια είχαν 44 έως 46 αγκυροβολημένα πλοία, είπε, σε σύγκριση με μόλις εννέα πλοία τον Ιούνιο.

Ενώ πολλοί προβλέπουν ότι το πρόβλημα έλλειψης τσιπ θα επιλυθεί το 2022, ορισμένοι ειδικοί του κλάδου προειδοποιούν ότι θα χρειαστούν χρόνια για να επανέλθει η παγκόσμια τροφοδότηση τσιπ σε κανονικά επίπεδα.

Η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα έχει επιδεινώσει επίσης το πρόβλημα.

Ο πρόεδρος της Ford Europe Gunnar Herrmann προβλέπει ότι η έλλειψη θα συνεχιστεί έως το 2024. Σε συνέντευξή του στο CNBC, ο Herrmann είπε ότι η παραγωγή ενός Ford Focus απαιτεί περίπου 300 τσιπ, ενώ ένα ηλεκτρικό όχημα μπορεί να απαιτήσει έως και 3.000 τσιπ.

«Δεν είναι μόνο οι ημιαγωγοί», είπε, προσθέτοντας ότι άλλα προϊόντα όπως το λίθιο, τα πλαστικά και ο χάλυβας είναι επίσης σε έλλειψη. «Βρίσκεις ελλείψεις και περιορισμούς παντού».

Για την αντιμετώπιση της παγκόσμιας έλλειψης τσιπ, αρκετοί κατασκευαστές τσιπ, όπως η Intel, η Samsung και η TSMC, ανακοίνωσαν φιλόδοξα σχέδια επέκτασης στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αλλά η δημιουργία νέας παραγωγικής ικανότητας διαρκεί αρκετά χρόνια, σύμφωνα με τους ειδικούς του κλάδου.

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

Σχολιάστε