Η σουηδική κατασκευάστρια μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων (EV) Northvolt κατέθεσε αίτηση πτώχευσης στη Σουηδία. Η εταιρεία ανακοίνωσε στις 12 Μαρτίου ότι έπειτα από «εξαντλητικές προσπάθειες διερεύνησης όλων των διαθέσιμων μέσων για την εξασφάλιση ενός βιώσιμου οικονομικά και λειτουργικά μέλλοντος», προχώρησε στην κατάθεση αίτησης πτώχευσης.
Η Northvolt θεωρείτο βασικός παράγοντας στα σχέδια της Ευρώπης για την επίτευξη των στόχων της καθαρής ενέργειας. Σύμφωνα με έγγραφα, το χρέος της εταιρείας στα τέλη Ιανουαρίου ξεπερνούσε τα 8 δισεκατομμύρια δολάρια, καθιστώντας την πτώχευση μία από τις μεγαλύτερες στην ιστορία των σουηδικών επιχειρήσεων.
Η εταιρεία, που ιδρύθηκε από πρώην στελέχη της Tesla, είχε εξασφαλίσει περισσότερα από 13 δισεκατομμύρια δολάρια σε μετοχικό κεφάλαιο και δάνεια από την ίδρυσή της το 2016. Η Northvolt στόχευε να αποτελέσει ένα «βιώσιμο πρότυπο για την κατασκευή μπαταριών», με το εργοστάσιό της στο Σκελέφτεο στη βόρεια Σουηδία να μειώνει την εξάρτηση των δυτικών αυτοκινητοβιομηχανιών από τις κινεζικές εταιρείες.
Η εταιρεία είχε λάβει παραγγελίες αξίας 55 δισεκατομμυρίων δολαρίων από σημαντικούς πελάτες, όπως οι BMW, Fluence, Scania, Volvo Cars και Volkswagen Group. Ωστόσο, στην ανακοίνωση πτώχευσης ανέφερε ότι είχε αντιμετωπίσει «συσσωρευμένες προκλήσεις τους τελευταίους μήνες που επιδείνωσαν τη χρηματοοικονομική της θέση, μεταξύ των οποίων η αύξηση του κόστους κεφαλαίου, η γεωπολιτική αστάθεια, οι συνεπαγόμενες διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα και οι μεταβολές στη ζήτηση της αγοράς». Διευκρινίστηκε επίσης ότι οι θυγατρικές Northvolt Germany και Northvolt North America δεν έχουν καταθέσει αίτηση πτώχευσης στις αντίστοιχες χώρες τους.
Οι επιπτώσεις στα σχέδια της ΕΕ
Η πτώχευση της Northvolt αποτελεί σημαντικό πλήγμα για τα σχέδια της Ευρωπαϊκής Ένωσης να καταστεί αυτάρκης στην παραγωγή μπαταριών. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, από το 2035 όλα τα νέα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην αγορά δεν θα επιτρέπεται να εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα, καθιστώντας παράνομη την πώληση νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Ενώ η ΕΕ ήλπιζε ότι η Northvolt θα υποστήριζε την εγχώρια παραγωγή μπαταριών, οι ευρωπαϊκές πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων καταγράφουν σημαντική πτώση, με τις εταιρείες να αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό από τους Κινέζους κατασκευαστές. Η Northvolt είχε ήδη καταθέσει αίτηση προστασίας από τους πιστωτές στις Ηνωμένες Πολιτείες τον Νοέμβριο του προηγούμενου έτους, δηλώνοντας ότι «η ρευστότητα της εταιρείας είχε φτάσει σε κρίσιμο σημείο».
Κρατικές ενισχύσεις δισεκατομμυρίων
Το 2023, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε εγκρίνει τη χορήγηση κρατικής ενίσχυσης ύψους 902 εκατομμυρίων ευρώ από τη Γερμανία για την κατασκευή εργοστασίου της Northvolt στο Χάιντε, στο Σλέσβιχ-Χόλσταϊν, στη βόρεια Γερμανία. Η ενίσχυση αυτή είχε στόχο να αποτρέψει την επένδυση από το να μεταφερθεί εκτός Ευρώπης, καθώς η Northvolt εξέταζε το ενδεχόμενο να δημιουργήσει το εργοστάσιο στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Το ίδιο έτος, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ανακοίνωσε ότι χρηματοδοτούσε την επέκταση του εργοστασίου της Northvolt με περισσότερα από 1 δισεκατομμύριο δολάρια, στο πλαίσιο συνολικής χρηματοδότησης ύψους 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η τράπεζα δεν απάντησε σε ερώτημα της Epoch Times σχετικά με το συνολικό ποσό που είχε δοθεί μέχρι σήμερα στην Northvolt.
Ο Γερμανός Υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ δήλωσε ότι εξακολουθούν να γίνονται διαπραγματεύσεις για την εξεύρεση νέων επενδυτών για το εργοστάσιο της Northvolt, εκφράζοντας την αισιοδοξία ότι υπάρχει δυνατότητα να βρεθεί λύση.
Η Porsche, η οποία είχε συμβόλαιο προμήθειας μπαταριών με τη Northvolt, ανακοίνωσε ότι έχει ήδη αρχίσει να αναζητά εναλλακτικές λύσεις. Ο διευθύνων σύμβουλος της Porsche και της Volkswagen, Όλιβερ Μπλούμε, τόνισε ότι παραμένει πεπεισμένος πως η Ευρώπη χρειάζεται ικανούς κατασκευαστές μπαταριών. Τον Ιούνιο του 2023, η BMW είχε ακυρώσει παραγγελία αξίας 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων, καθώς η Northvolt δεν κατάφερε να εκπληρώσει τις δεσμεύσεις της για μακροπρόθεσμη προμήθεια μπαταριών.
Τεράστιο λάθος
Αντιδρώντας στην είδηση της χρεοκοπίας της Northvolt, ο ερευνητής Μπεν Πάιλ, ο οποίος διευθύνει την εκστρατεία Climate Debate UK, δήλωσε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στην Epoch Times ότι οι υπεύθυνοι χάραξης «πράσινης» πολιτικής αρνούνται να ακούσουν οποιαδήποτε κριτική στις πολιτικές τους, παρά το γεγονός ότι η αποβιομηχάνιση και η αποτυχία ανάπτυξης εγχώριων πράσινων βιομηχανιών ήταν μια πολύ προφανής συνέπεια των φιλοδοξιών τους εδώ και τουλάχιστον 20 χρόνια.
Ο Πάιλ επεσήμανε ότι οι Ευρωπαίοι πολιτικοί είχαν επί μακρόν υποσχεθεί πως η αυστηρή περιβαλλοντική νομοθεσία θα δημιουργούσε κίνητρα για την εγχώρια παραγωγή στον τομέα της «πράσινης» τεχνολογίας. Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, τόσο στη Βρετανία όσο και στην Ευρώπη, οι κατασκευαστές «πράσινης» τεχνολογίας εξακολουθούν να εξαρτώνται από χώρες όπως η Κίνα για τις αλυσίδες εφοδιασμού τους και αδυνατούν να ανταγωνιστούν τις βιομηχανίες της Ανατολής, όπου δεν υφίστανται παρόμοιοι κανονισμοί. Επιπλέον, επεσήμανε ότι η παραγωγή πρώτων υλών και η βιομηχανική κατασκευή στις χώρες αυτές επωφελούνται από χαμηλότερες τιμές ενέργειας, χάρη στη φθηνότερη ενέργεια και σε άλλους παράγοντες που μειώνουν το κόστος. Κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τίποτα δεν φαίνεται ικανό να τους πείσει πως έχουν διαπράξει ένα τεράστιο λάθος.
Από την πλευρά της, εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δήλωσε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στην Epoch Times ότι η Επιτροπή ήταν ενήμερη για την ανακοίνωση της Northvolt. Τόνισε ότι δεν εναπόκειται στην Επιτροπή να σχολιάσει αποφάσεις που λαμβάνουν ιδιωτικές εταιρείες για εμπορικούς λόγους, προσθέτοντας πως η Επιτροπή παραμένει πλήρως προσηλωμένη στις φιλοδοξίες της για την ευρωπαϊκή βιομηχανία μπαταριών και συνεχίζει να υποστηρίζει τον συγκεκριμένο τομέα, ο οποίος βρίσκεται στον πυρήνα του στόχου της για απαλλαγή από τον άνθρακα.