Το 2019, όταν η Porsche παρουσίασε την Taycan, την πρώτη εξ ολοκλήρου ηλεκτρική της δημιουργία, η εταιρεία είχε σχεδιάσει ένα εντυπωσιακό μέλλον. Ο διευθύνων σύμβουλος Oliver Blume είχε θέσει ως στόχο το 80% των πωλήσεων να προέρχεται από ηλεκτρικά οχήματα έως το 2030. Παράλληλα, η εταιρεία είχε δεσμευτεί για επενδύσεις ύψους άνω των 15 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην ηλεκτροκίνηση μέχρι το 2025, με την κατασκευή εξειδικευμένων εργοστασίων και τη στρατηγική συνεργασία με προμηθευτές μπαταριών όπως η Northvolt.
Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε την απόσυρση των βενζινοκίνητων 718 Boxster και Cayman το 2025, με την αντικατάστασή τους από πλήρως ηλεκτρικές εκδόσεις που θα βασίζονταν στην πλατφόρμα PPE (Premium Platform Electric). Η στρατηγική αυτή αντανακλούσε τη γενικότερη τάση της εποχής, όταν οι περισσότερες παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες υιοθετούσαν φιλόδοξους στόχους ηλεκτροκίνησης.
Αντιμέτωποι με την αγορά
Η πραγματικότητα αποδείχθηκε πιο περίπλοκη από τις προβλέψεις. Οι πωλήσεις της Taycan, της ναυαρχίδας της ηλεκτρικής γκάμας της Porsche, σημείωσαν αισθητή πτώση. Στο πρώτο εξάμηνο του 2025, οι παραδόσεις μειώθηκαν κατά 6%, φτάνοντας τις 8.302 μονάδες. Ακόμη πιο ανησυχητικό ήταν το γεγονός ότι η Taycan κατέγραψε πτώση 49% το 2024 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ παράλληλα οι πωλήσεις των βενζινοκίνητων 718 αυξήθηκαν κατά 15%.
Το πρόβλημα εντάθηκε όταν η σουηδική εταιρεία μπαταριών Northvolt, κρίσιμος προμηθευτής για τα νέα ηλεκτρικά μοντέλα της Porsche, κήρυξε πτώχευση τον Νοέμβριο του 2024. Η Northvolt, στην οποία η Volkswagen Group κατείχε 21% των μετοχών, αντιμετώπιζε χρέη άνω των 8 δισεκατομμυρίων δολαρίων και διέθετε μόλις 30 εκατομμύρια δολάρια σε ρευστά διαθέσιμα. Αυτό σήμαινε σημαντική καθυστέρηση στην παραγωγή των ηλεκτρικών 718, καθώς η Porsche είχε επιλέξει την αποκλειστική προμήθεια από τη συγκεκριμένη εταιρεία.
Η κινεζική αγορά καταρρέει
Παράλληλα, η κινεζική αγορά, που αποτελούσε έναν από τους πιο κερδοφόρους προορισμούς για την Porsche, υπέστη σημαντική συρρίκνωση. Οι πωλήσεις στην Κίνα μειώθηκαν κατά 28% στο πρώτο εξάμηνο του 2025. Το φαινόμενο δεν περιορίστηκε μόνο στην Porsche: η Mercedes-Benz κατέγραψε πτώση 14% στις πωλήσεις της στην Κίνα, η BMW 15,5% και η Audi 10,2%.
Η μεγάλη στρατηγική αλλαγή
Στις 18 Σεπτεμβρίου 2025, η Porsche ανακοίνωσε επίσημα τη “στρατηγική ανασυγκρότηση” της εταιρείας. Ο διευθύνων σύμβουλος Όλιβερ Μπλουμ δήλωσε: «Βιώνουμε τεράστιες αλλαγές στο αυτοκινητιστικό περιβάλλον. Γι’ αυτό ανασυγκροτούμε την Porsche σε όλους τους τομείς για να ανταποκριθούμε στις νέες συνθήκες της αγοράς και στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις των πελατών μας».
Οι βασικές αποφάσεις περιλάμβαναν:
- Επιστροφή των 718: Τα κορυφαία μοντέλα των νέων 718 Boxster και Cayman θα διατηρήσουν κινητήρες βενζίνης, παρόλο που η ηλεκτρική έκδοση θα συνεχίσει να αναπτύσσεται παράλληλα.
- Αναβολή του K1 SUV: Το νέο flagship SUV που θα τοποθετούνταν πάνω από το Cayenne θα λανσαριστεί με κινητήρες καύσης και plug-in hybrid, εγκαταλείποντας τα αρχικά σχέδια για αμιγώς ηλεκτρική έκδοση.
- Παράταση ζωής των ICE μοντέλων: Τα Panamera και Cayenne με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα συνεχίσουν την παραγωγή τους «καλά μέσα στη δεκαετία του 2030».
Το οικονομικό κόστος της αλλαγής
Η στρατηγική αυτή στροφή δεν ήρθε χωρίς κόστος. Η Porsche εκτιμά ότι η αναδιάρθρωση θα επηρεάσει τα λειτουργικά κέρδη του 2025 κατά 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ. Η εταιρεία αναγκάστηκε να μειώσει τις προβλέψεις κερδοφορίας για το 2025 από 5-7% σε μόλις 2%, καθώς το κόστος ανάπτυξης νέων πλατφορμών και η αναδιάρθρωση των σχεδίων απαιτούσαν σημαντικές επενδύσεις.
Παράλληλα, η μητρική εταιρεία Volkswagen Group αναγκάστηκε να αναβάλει την ανάπτυξη της επόμενης γενιάς ηλεκτρικής πλατφόρμας SSP (Scalable Systems Platform), που αρχικά προγραμματιζόταν για τη δεκαετία του 2030. Το περίφημο “Project Trinity”, το ηλεκτρικό flagship της Volkswagen, μετατέθηκε από το 2026 στο 2032.
Η Porsche δεν είναι μόνη στις δυσκολίες. Παγκοσμίως, ο ρυθμός ανάπτυξης των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων επιβραδύνθηκε στο 21% τον Ιούλιο 2025, από 25% τον Ιούνιο. Η αγορά πολυτελών ηλεκτρικών οχημάτων αντιμετωπίζει ιδιαίτερες προκλήσεις, με μέσες τιμές που ξεπερνούν τα 90.000 δολάρια, περιορίζοντας σημαντικά την προσβασιμότητα.
Στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αυτοκινητιστική αγορά παγκοσμίως, οι πωλήσεις οχημάτων άνω του 1 εκατομμυρίου γουάν (140.000 δολάρια) μειώθηκαν κατά το ήμισυ στο πρώτο εξάμηνο του 2025. Η κινεζική κυβέρνηση επέβαλε επιπλέον φόρο πολυτελείας, μειώνοντας το όριο από 182.600 σε 126.400 δολάρια, επηρεάζοντας άμεσα μοντέλα όπως η Taycan.
Ιστορική αναδρομή των 718
Η επιστροφή στους κινητήρες καύσης αποκτά ιδιαίτερο συμβολισμό αν αναλογιστούμε την ιστορία των 718. Ο αριθμός “718” χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από την Porsche το 1957-1962 για μια σειρά αγωνιστικών αυτοκινήτων. Τα πρωτότυπα 718 RSK ήταν εξαιρετικά ελαφριά αγωνιστικά που γνώρισαν πάνω από 250 νίκες και 600 εμφανίσεις στο βάθρο.
Όταν η Porsche επανέφερε την ονομασία το 2016 για τα νέα Boxster και Cayman, αντικατέστησε τους εξακύλινδρους ατμοσφαιρικούς κινητήρες με τετρακύλινδρους turbo. Η απόφαση αυτή προκάλεσε αρχικά αντιδράσεις από τους “φανατικούς’, αλλά τα νέα μοντέλα απέδειξαν ότι μπορούσαν να διατηρήσουν τον σπορ χαρακτήρα της μάρκας.
Οι προκλήσεις της μετάβασης
Η στρατηγική αλλαγή της Porsche αντανακλά ευρύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η αυτοκινητοβιομηχανία. Παρά τις τεχνολογικές εξελίξεις, τα ηλεκτρικά οχήματα εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν εμπόδια όπως η ανεπαρκής υποδομή φόρτισης, το άγχος της αυτονομίας και το υψηλό κόστος αγοράς. Ακόμη και με σημαντικές επιδοτήσεις από τους κατασκευαστές, που φτάνουν τα 24.000 δολάρια για μοντέλα όπως το Audi E-Tron GT, η ζήτηση παραμένει χαμηλότερη από τις αρχικές προβλέψεις.
Η Porsche υιοθετεί πλέον μια “ισορροπημένη” προσέγγιση, προσφέροντας και τα τρία είδη κίνησης (κινητήρες εσωτερικής καύσης, υβριδικά και ηλεκτρικά) σε κάθε κατηγορία μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2030. Αυτή η ευελιξία επιτρέπει στην εταιρεία να προσαρμόζεται στις τοπικές συνθήκες των διαφορετικών αγορών και στις μεταβαλλόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών.