Η Ευρωπαϊκή Ένωση στις 3 Νοεμβρίου χαιρέτισε την πρόοδο στη συνεχιζόμενη διαμάχη μεταξύ Ολλανδίας και Κίνας με αντικείμενο τη βιομηχανία μικροτσίπ Nexperia, που παράγει ημιαγωγούς καίριας σημασίας για αυτοκίνητα και καταναλωτικά ηλεκτρονικά.
Ο Μάρος Σέφτσοβιτς, επίτροπος Εμπορίου και Οικονομικής Ασφάλειας της ΕΕ, δήλωσε: «Χαιρετίζω την πρόοδο σχετικά με τη Nexperia, που είναι καθοριστικής σημασίας για την αποκατάσταση της αλυσίδας εφοδιασμού ημιαγωγών. Η στενή συντονισμένη συνεργασία με την ολλανδική κυβέρνηση και η εποικοδομητική εμπλοκή της Κίνας παραμένουν ουσιώδεις. Συνεχίζουμε την προσπάθεια για μόνιμη σταθερότητα, χωρίς εμπόδια στους εξαγωγικούς ελέγχους και με ένα διαφοροποιημένο ευρωπαϊκό οικοσύστημα». Ωστόσο, απέφυγε να δώσει λεπτομέρειες για τη φύση της προόδου που επιτεύχθηκε.
Η ένταση κορυφώθηκε μετά την κατάσχεση της Nexperia στις 30 Σεπτεμβρίου από την ολλανδική κυβέρνηση, λόγω φόβων για ενδεχόμενη μεταφορά κρίσιμης τεχνολογίας στη μητρική κινεζική εταιρεία της, Wingtech, μια εταιρεία με έδρα την Τζιανσίνγκ και έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς υποτυπωδών μικροτσίπ παγκοσμίως.
Σε απάντηση, το Κομμουνιστικό Κόμμα Κίνας διέκοψε τις εξαγωγές των έτοιμων μικροτσίπ της εταιρείας, τα οποία συσκευάζονται κυρίως στην Κίνα. Σε ενημέρωση Τύπου της 4ης Νοεμβρίου, το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας χαρακτήρισε τη στάση της ολλανδικής κυβέρνησης αντισυνεργατική, κατηγορώντας τη για παρέμβαση στα εσωτερικά της Nexperia και προσθέτοντας: «Οι ενέργειες της ολλανδικής κυβέρνησης θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού ημιαγωγών».
Ακολούθησε μερική χαλάρωση της απαγόρευσης εξαγωγών μετά τη συνάντηση του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ με τον επικεφαλής του ΚΚΚ Σι Τζινπίνγκ στις 30 Οκτωβρίου, όπου το Πεκίνο υπαινίχθηκε πως θα εξετάσει εξαιρέσεις.
Στην αυτοκινητοβιομηχανία, αρκετές εταιρείες όπως η Volkswagen και η Mercedes διαβεβαίωσαν πως η διαμάχη δεν έχει προς το παρόν επηρεάσει την παραγωγή τους.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Mercedes-Benz, Όλα Καλίνιους, δήλωσε: «Υπάρχουν ενδείξεις πως πλησιάζει μια συνεννόηση μεταξύ Κίνας, Ευρώπης και ΗΠΑ. Θα δούμε πού θα οδηγήσει η σινοαμερικανική συμφωνία. Παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις».
Εκπρόσωπος της Volkswagen σημείωσε: «Το συνεχιζόμενο έλλειμα της Nexperia προς το παρόν δεν έχει επηρεάσει την παραγωγή των οχημάτων Volkswagen στη Γερμανία».
Ο Αντόνιο Φιλόζα, επικεφαλής της Stellantis (κατασκευάστριας των Jeep και Fiat), επέκρινε την εξάρτηση των ευρωπαϊκών αλυσίδων εφοδιασμού, δηλώνοντας: «Το σύστημά μας σήμερα συνεπάγεται μηδενική αυτονομία για τον κλάδο. Δείτε την κρίση στα τσιπ της Nexperia. Δείτε την κρίση των σπάνιων γαιών τον Απρίλιο, που ήταν ιδιαίτερα επώδυνη για όλους».
Εκπρόσωπος του ολλανδικού υπουργείου Οικονομικών Υποθέσεων διαμήνυσε πως οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται: «Διατηρούμε επαφή με Κινέζους και διεθνείς εταίρους, ελπίζοντας σε μια εποικοδομητική λύση προς όφελος της Nexperia και των δύο οικονομιών».
Η κατάσχεση της Nexperia από την ολλανδική κυβέρνηση χαρακτηρίστηκε ως «εξαιρετικά ασυνήθιστο μέτρο». Πάγωσε τα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας σε 30 θυγατρικές της διεθνώς, αντικατέστησε τα κινεζικά στελέχη και απέκτησε τη δυνατότητα να ανατρέπει ή να μπλοκάρει οποιαδήποτε επιζήμια για την επιχείρηση διοικητική απόφαση.
Η κυβέρνηση προέβη σε αυτό το βήμα μετά από καταγγελίες ότι ο πρώην διευθύνων σύμβουλος Ζανγκ Σουεζίνγκ είχε μεταφέρει κρίσιμες λειτουργίες από την Ευρώπη στην Κίνα.
Ως θυγατρική της Wingtech, η Nexperia τελούσε υπό αυξημένο έλεγχο στη Δύση, με εντολές για αποεπένδυση και ελέγχους σχετικά με τις εξαγορές της και τη μετοχική της σύνθεση, καθώς η κινεζική μητρική είχε ενταχθεί από το υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ σε μαύρη λίστα οντοτήτων τον Δεκέμβριο 2024 για την εμπλοκή της στην εξαγορά εταιρειών με ευαίσθητες τεχνολογίες ημιαγωγών.
Η Epoch Times προσπάθησε να επικοινωνήσει με τη Nexperia, τη Wingtech και το ολλανδικό υπουργείο Οικονομικών Υποθέσεων για σχόλια, χωρίς να λάβει απάντηση μέχρι τη δημοσίευση.
Με τη συμβολή του Michael Zhouang και πληροφορίες από το Reuters και Μάικλ Ζουάνγκ








