Στον 10ο Διεθνή Διαγωνισμό Κλασικού Κινεζικού Χορού του NTD στο Κολλέγιο Πέρτσεϊς της Νέας Υόρκης, οι χορευτές που συμμετείχαν μοιράστηκαν το πάθος τους για αυτή την αρχαία μορφή τέχνης και το τι τους ωθεί να διαπρέψουν.
Ο διαγωνισμός αποτελεί μέρος μιας σειράς εκδηλώσεων που διοργανώνει το NTD στο πλαίσιο της αποστολής του να υποστηρίξει τον παραδοσιακό πολιτισμό, δίνοντας έμφαση στα κριτήρια της «καθαρής ομορφιάς και της αυθεντικότητας» κατά την αξιολόγηση του κλασικού κινεζικού χορού. Οι χορευτές εξήγησαν ότι η κατανόηση του παραδοσιακού κινεζικού πολιτισμού είναι απαραίτητη για την άρτια εκτέλεση κλασικού κινεζικού χορού.
Αν μπορούσατε να διαβάσετε ένα σαιξπηρικό σονέτο με τέλειο ρυθμό και προφορά, χωρίς ούτε μια συλλαβή εκτός τόπου και χρόνου, αλλά δεν είχατε ιδέα τι σημαίνει, η ερμηνεία σας θα φαινόταν στεγνή και άχαρη, ακόμα και σε ένα κοινό που δεν ήξερε τίποτα για τον Σαίξπηρ.
Το ίδιο συμβαίνει και με τον κλασικό κινεζικό χορό – μια μορφή τέχνης που έχει τις ρίζες της στην παραδοσιακή κουλτούρα πέντε χιλιετιών – όπου κάθε χειρονομία ή στροφή του κεφαλιού έχει νόημα. Αν ένας χορευτής δεν έχει κατανοήσει σε βάθος τον εν λόγω πολιτισμό, δεν μπορεί να τον ζωντανέψει.
Πριν ο κομμουνισμός πάρει την εξουσία στην Κίνα πριν από 75 χρόνια, ο κινεζικός λαός είχε μια πολύ διαφορετική κοσμοθεωρία από τη σημερινή. Ήταν ένας λαός που πίστευε ότι τα ανθρώπινα όντα δημιουργήθηκαν από τον Θεό και εκτιμούσε την αρμονία μεταξύ ουρανού, γης και ανθρωπότητας. Για να επιτύχουν αυτή την αρμονία, προσπαθούσαν να ζουν σύμφωνα με τις πέντε αρετές: καλοσύνη, δικαιοσύνη, ευπρέπεια, σοφία και πίστη. Αυτή ήταν η βάση ενός πολιτισμού που διήρκεσε 5.000 χρόνια.
«Νομίζω ότι η πραγματικά καλή τέχνη μπορεί να ξυπνήσει την καλοσύνη στις καρδιές των ανθρώπων», δήλωσε η Κάρολ Χουάνγκ, δύο φορές χρυσή νικήτρια προηγούμενων διαγωνισμών στην κατηγορία junior, η οποία συμμετείχε φέτος για πρώτη φορά στην κατηγορία ενηλίκων.
«Δεν είναι απλά μια διασκέδαση, ένας αντιπερισπασμός που διαρκεί όσο και μια παράσταση. Μπορεί να αφήσει σε κάποιον μια μακροχρόνια εντύπωση με θετική επιρροή», είπε. «Μπορεί να οδηγήσει κάποιον να σκεφτεί τι είναι ο αληθινός ανθρώπινος πολιτισμός και να τον βοηθήσει να κατανοήσει τον παραδοσιακό πολιτισμό. Και στη συνέχεια, μπορεί να κάνει τις δικές του σκέψεις, όπως τι είδους πολιτισμός είναι ένας καλός πολιτισμός;»
Για τη δίδα Χουάνγκ, ο χορός είναι μια ηθική τέχνη, η οποία αντικατοπτρίζει τη ζωή.
«Στην τέχνη, όπως και στη ζωή», είπε, «όταν διορθώνεις τα προβλήματά σου βελτιώνεσαι – τόσο ηθικά όσο και σωματικά.»
«Η κινεζική κουλτούρα είναι επίσης παραδοσιακή», δήλωσε ο Ντέηβιντ Σιάο, ο οποίος επίσης συμμετέχει στον διαγωνισμό για τρίτη φορά. «Στόχος μας σε αυτό τον χορό είναι να δείξουμε σε όλους τις παραδοσιακές αξίες του κινεζικού πολιτισμού και ότι οι άνθρωποι και οι ουρανοί συνδέονται. Έτσι, ελπίζουμε ότι οι άνθρωποι μπορούν να κατανοήσουν περισσότερο αυτή την πτυχή.»
Ο Ρόυ Τσεν, κύριος χορευτής του Θιάσου Παραστατικών Τεχνών Σεν Γιουν (Shen Yun Performing Arts), της κορυφαίας παγκοσμίως ομάδας κλασικού κινεζικού χορού, είναι επίσης εκπαιδευτής κλασικού κινεζικού χορού.
«Η ηθική και ο χαρακτήρας σου εκφράζονται όταν βρίσκεσαι στη σκηνή», εξήγησε προσθέτοντας ότι αυτό είναι κάτι που βλέπει να διαδραματίζεται καθημερινά στην τάξη. «Όταν κοιτάζεις τις κινήσεις ενός χορευτή, μπορείς να δεις και τι είδους καλλιτέχνης είναι και τι είδους άνθρωπος είναι.»
Αν, παραδείγματος χάριν, κάποιος συνηθίζει να κάνει τα πράγματα βιαστικά, χωρίς προσοχή στις λεπτομέρειες, αυτό θα φανεί και στον χορό του, εξήγησε ο κος Τσεν. Η νοοτροπία και η κοσμοθεωρία ενός χορευτή επηρεάζουν την άποψή του για την ομορφιά, την οποία παρουσιάζει στο κοινό κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή – και η κατανόηση αυτού του γεγονότος είναι συχνά ένα από τα μεγαλύτερα κέρδη που αναφέρουν οι χορευτές που συμμετέχουν στον διαγωνισμό.
«Η ανατροφή, το περιβάλλον, η προοπτική, η φιλοσοφία και η αισθητική του καθενός είναι διαφορετικά. Έτσι, ακόμα κι αν υποδύονται τον ίδιο χαρακτήρα, ο τρόπος που το κάνουν θα είναι σίγουρα διαφορετικός», είπε. «Ο καθένας έχει τη δική του ερμηνεία και έκφραση. Έτσι, μπορείτε να κοιτάξετε ποια είναι η πιο όμορφη, η πιο μεγαλειώδης και μπορείτε να μάθετε ο ένας από τον άλλον.»
Αυτή η αρχαία μορφή χορευτικής τέχνης απαιτεί την κίνηση «για να εκφράσει τον εσωτερικό κόσμο του χορευτή». Όταν γίνεται σωστά, τα συναισθήματα του χορευτή οδηγούν την κίνηση του σώματός του.
«Ο κλασικός κινεζικός χορός είναι πραγματικά κάτι βαθύ – περιέχει βαθιά νοήματα, αλλά και τέτοιο εύρος που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να αποδόσει κάθε είδους χαρακτήρα και συναίσθημα. Μπορεί να κάνει πολλά πράγματα – μπορεί ακόμη και να σκιαγραφήσει την εικόνα του Θεού. Αυτό δεν είναι κάτι που μπορεί να κάνει κάθε μορφή χορού», είπε.
Ο Ντάνιελ Λιανγκ, σπουδαστής στην Ακαδημία Τεχνών Φέι Τιεν (Fei Tian Academy of the Arts), υποδύθηκε τον στρατηγό Γκουάν Γιου στο «Eternal Loyalty» («Αιώνια αφοσίωση»).
Ο Γκουάν Γιου ήταν πράγματι γνωστός για την αφοσίωσή του στον Λιου Μπέι, ο οποίος αργότερα έγινε ο ιδρυτής αυτοκράτορας του δυναστικού κράτους Σου Χαν. Κάποια στιγμή, ο στρατιωτικός αιχμαλωτίστηκε από τον πολέμαρχο Κάο Κάο, ο οποίος προσπάθησε να πείσει τον Γκουάν Γιου να υπηρετήσει εκείνον.
Ο Γκουάν Γιου παρέμεινε πιστός στον Λιου Μπέι και αργότερα κατάφερε να δραπετεύσει από τα εχθρικά στρατόπεδα και να επιστρέψει στην υπηρεσία του, νιώθοντας ωστόσο σεβασμό για τον Κάο Κάο, παρόλο που ήταν εχθρός του.
«Ήθελα να απεικονίσω … την καρδιά του Γκουάν Γιου», δήλωσε ο Ντάνιελ. Ήθελε να δείξει ότι μπορεί κανείς να σέβεται ακόμα τον εχθρό του ως πρόσωπο, ενώ παράλληλα μένει πιστός στις αξίες του. Όλοι, ακόμη και οι εχθροί σας, «έχουν κάτι το καλό».
Της Catherine Yang
Επιμέλεια: Αλία Ζάε