Είναι αδύνατο να μην εντοπίσει κανείς τη Βασιλική της Ιεράς Καρδίας στη συνοικία της Μονμάρτρης1 στο Παρίσι. Χτισμένη σε ύψωμα, με λευκή σαν κιμωλία πρόσοψη, είναι πολύ διαφορετική από όλες τις άλλες εκκλησίες της πόλης.
Το 1870, αμέσως μετά από την ήττα της Γαλλίας από την Πρωσσία, δύο άντρες, ο φιλάνθρωπος Αλεξάντρ Λεζαντί και ο ζωγράφος Υμπέρ Ροχώλ ντε Φλερύ2, ανέλαβαν μια πρωτοβουλία πνευματικής φύσης. Ηγήθηκαν μιας κοινοτικής προσπάθειας με σκοπό την ανέγερση μιας εκκλησίας στο Παρίσι αφιερωμένης στην Ιερή Καρδία του Ιησού ως σύμβολο της μετάνοιας, πίστης, εμπιστοσύνης και ελπίδας του έθνους. Τον Ιούλιο του 1873, το Γαλλικό Κοινοβούλιο επιδοκίμασε και ενέκρινε την πρόταση με τη δήλωση ότι η ανέγερση μιας νέας εκκλησίας θα ήταν ένα κοινωφελές έργο.
Η αρχιτεκτονική πρόταση που επιλέχθηκε, από τις 77 που κατετέθησαν, ανήκε στον Πωλ Αμπαντί3. Οι εργασίες ξεκίνησαν το 1875, αλλά καθυστέρησαν λόγω μη σταθερού υπεδάφους: χρειάστηκε να σκαφτούν 83 πηγάδια, 30 μέτρα βάθους έκαστο, τα οποία μπαζώθηκαν με πέτρες και τσιμέντο, για να χρησιμεύσουν ως υπόγεια υποστυλώματα της βασιλικής.
Τα έργα ανέγερσης συνεχίστηκαν για 40 χρόνια περίπου, υπό την επίβλεψη πέντε διαφορετικών αρχιτεκτόνων, οι οποίοι, ο ένας μετά τον άλλον, μετέβαλλαν αρκετά το αρχικό σχέδιο. Η εκκλησία ολοκληρώθηκε το 1914.
Το σχέδιο του Αμπαντί, τυπικό της εποχής του και του εκλεκτικισμού που επικρατούσε τότε, έρχεται σε έντονη αντίθεση με το πλήθος των γοτθικών εκκλησιών που κυριαρχούν στην πόλη, όπως η Παναγία των Παρισίων για παράδειγμα. Ο αρχιτέκτονας της Ιερής Καρδίας άντλησε την έμπνευσή του από εκκλησίες όπως αυτή του Αγίου Μάρκου στη Βενετία και η Αγία Σοφία στην Κωνσταντινούπολη.
Το νέο-βυζαντινό σχέδιο του Αμπαντί περιελάμβανε και ρωμανικές επιρροές και ενσωμάτωνε βυζαντινά στοιχεία της Ορθόδοξης Ανατολικής αρχιτεκτονικής, όπως η κάτοψη σε σχήμα ελληνικού σταυρού, οι στρογγυλεμένες αψίδες, οι τρούλοι και το εξαίσιο διακοσμητικό ψηφιδωτό του θόλου.
Η Άριαν Τρίμπσβετερ είναι διεθνής ανεξάρτητη δημοσιογράφος, με εμπειρία στη σύγχρονη λογοτεχνία και την κλασική μουσική.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
1. Basilique du Sacré-Cœur de Montmartre
2. Alexandre Legentil (1821-1889), Hubert Rohault de Fleury (1828-1910)
3. Paul Abadie (1812-1884)
Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους
Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται απόκαμίακυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας – κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικάστις γενναιόδωρες συνεισφορέςσας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.