Πέμπτη, 13 Ιούν, 2024

Shen Yun: Αψηφώντας τη λογοκρισία και επιδιώκοντας την τελειότητα

Συνέντευξη των Τζάρεντ Μάντσεν και Γινγκ Τσεν στον Τζαν Τζέκιλεκ

«Σχεδόν κάθε θέατρο στο οποίο πηγαίνουμε, σε οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη, από την ίδρυση του Σεν Γιουν, έχει δεχτεί είτε ένα τηλεφώνημα είτε μια επιστολή από την κινεζική πρεσβεία ή το κινεζικό προξενείο, που ασκεί πίεση για να μην μας αφήσουν να παίξουμε», λέει ο τελετάρχης του Σεν Γιουν Τζάρεντ Μάντσεν.

Από τον εκβιασμό θεάτρων και κυβερνήσεων μέχρι την καταστροφή των ελαστικών των λεωφορείων του θιάσου, το κινεζικό κομμουνιστικό καθεστώς έχει δείξει ότι μπορεί να φτάσει στα άκρα για να υπονομεύσει το Shen Yun Performing Arts, ένα θίασο παραστατικών τεχνών με έδρα τη Νέα Υόρκη.

Shen Yun Performing Arts | Alison Chen | Blog

Καθώς το Σεν Γιουν εγκαινιάζει την παγκόσμια περιοδεία του 2024, συνάντησα τον κο Μάντσεν και τη μαέστρο του Σεν Γιουν Γινγκ Τσεν για να μάθω περισσότερα για την ιστορία τους, την αποστολή τους και τον τρόπο με τον οποίο αψηφούν την παγκόσμια εκστρατεία προπαγάνδας που διεξάγει το κινεζικό κομμουνιστικό καθεστώς εναντίον τους.

Ο Τζάρεντ Μάντσεν είναι ο παρουσιαστής, αυτός που προλογίζει τις ιστορίες που παρουσιάζονται, ώστε το κοινό να τις κατανοεί καλύτερα. Όπως μας εξηγεί, αυτό που κάνει το Σεν Γιουν τόσο ξεχωριστό είναι ότι αποτελεί τον κορυφαίο θίασο κλασικού κινεζικού χορού στον κόσμο. Οι παραστάσεις του ζωντανεύουν την ιστορία, τις πεποιθήσεις και την πνευματικότητα που αναπτύχθηκαν κατά τη διάρκεια των 5.000 ετών του παραδοσιακού κινεζικού πολιτισμού, ενώ υπάρχουν 8 ομάδες που δίνουν ταυτόχρονα παραστάσεις σε περισσότερες από 150 πόλεις στον κόσμο.

Επιπλέον, κάτι που διαφοροποιεί περαιτέρω το Σεν Γιουν από τους άλλους θιάσους κλασικού κινεζικού χορού είναι ότι η έδρα του δεν είναι στην Κίνα. Αυτό σημαίνει ότι δεν ελέγχεται από την κινεζική κυβέρνηση και, κατ’ επέκταση, δεν είναι φορέας της πολιτικής προπαγάνδας του κομμουνιστικού καθεστώτος της χώρας.

Κάθε στοιχείο προπαγάνδας αλλοιώνει την αληθινή φύση της τέχνης του κλασικού κινεζικού χορού, η οποία, σύμφωνα με τον κο Μάντσεν, είναι να υμνεί το θείον, το οποίο αποτελεί ουσιαστικό στοιχείο του παραδοσιακού κινεζικού πολιτισμού, όντας παρόν σε όλες τις εκφάνσεις του και μέσω των ποικίλων φιλοσοφικών και πνευματικών σχολών που αναπτύχθηκαν στην Κίνα κατά τη διάρκεια των αιώνων.  Ο κομμουνισμός, από την άλλη, είναι μια αθεϊστική και υλιστική ιδεολογία, που αντιτίθεται ευθέως στην πίστη στο θεϊκό στοιχείο.

Κατά συνέπεια, οι θίασοι κλασικού κινεζικού χορού που προέρχονται από την Κίνα έχουν ως στόχο την προώθηση αυτής της παραδοσιακής τέχνης χωρίς το στοιχείο της πνευματικότητας.

Τζάρεντ Μάντσεν: Προάγοντας τη σοφία του παραδοσιακού κινεζικού πολιτισμού

Ο κος Μάντσεν έχει παιδιόθεν στενή σχέση με τον κινεζικό πολιτισμό, παρόλο που γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αϊόβα των ΗΠΑ. Η έλξη που του ασκούσαν η διδασκαλία του Λάο Τσε και η βουδιστική διδασκαλία αναπτύχθηκε χάρη σε έναν Κινέζο δάσκαλο που ήρθε στο σχολείο του όταν εκείνος πήγαινε στο Γυμνάσιο, με τον οποίο άρχισε να μαθαίνει την κινεζική γλώσσα. Έτσι, μπόρεσε να εκμεταλλευτεί πλήρως την ευκαιρία που του δόθηκε στα 17 του να συμμετάσχει σε ένα σχολικό πρόγραμμα ανταλλαγής μαθητών, το οποίο έδινε τη δυνατότητα σε ξένους μαθητές να σπουδάσουν για έναν χρόνο στην Κίνα.

Τελείωσε εκεί το σχολείο και παρέμεινε για να σπουδάσει παραδοσιακή κινεζική ιατρική. Καθώς βαθύτερη επιθυμία του ήταν να μπορέσει να μεταγγίσει στη Δύση τη σοφία του κινεζικού πολιτισμού, αναζητούσε και προσπαθούσε να γνωρίσει τις διάφορες πρακτικές που ασκούνταν στη χώρα. Μία από αυτές ήταν και το Φάλουν Γκονγκ, το οποίο, το 1996, άκμαζε στην Κίνα, καθώς πρόσφερε στον κόσμο όχι μόνο σωματικά οφέλη, βελτίωση της υγείας και θεραπεία από ανίατες ασθένειες, αλλά και, το βασικότερο, μια εκ νέου ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με την αληθινή παράδοση της χώρας και τον ημιθεϊκό πολιτισμό των προγόνων τους.

Shen Yun: Fighting Communism - and making a stack on the side
Στιγμιότυπο από μία από τις ιστορίες του Σεν Γιουν, που αναφέρεται στη δίωξη του Φάλουν Γκονγκ στη σύγχρονη Κίνα. Η κοπέλα μπροστά κρατά πανό με τις λέξεις «Τζεν, Σαν, Ρεν» (Αλήθεια, Καλοσύνη, Ανεκτικότητα), ενώ οι άντρες πίσω της ετοιμάζονται να τη χτυπήσουν, όπως έκαναν και με τους άλλους ασκούμενους, που φαίνονται ξαπλωμένοι στο πάτωμα, οι οποίοι φορούν τα χρώματα του Φάλουν Γκονγκ.

 

Ωστόσο, αυτό οδήγησε τελικά στην καταδίκη και τη δίωξη του από το κομμουνιστικό καθεστώς, που ένιωσε να απειλείται από τη μεγάλη λαοφιλία του.

Όταν ο κος Μάντσεν επέστρεψε στις ΗΠΑ το 1999, λίγο πριν ξεκινήσει η δίωξη του Φάλουν Γκονγκ, το όραμα του να μεταφέρει την πνευματικότητα του κινεζικού πολιτισμού στην πατρίδα του, παρέμεινε ζωντανό. Το 2007, ήρθε σε επαφή με τον νέο τότε θίασο Σεν Γιουν, που είχε ιδρυθεί από Κινέζους ασκούμενους του Φάλουν Γκονγκ, οι οποίοι είχαν αναγκαστεί να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους λόγω της δίωξης της άσκησης και οι οποίοι είχαν επίσης το όραμα να αναβιώσουν και να προσφέρουν στον κόσμο τα βαθιά νοήματα της παράδοσής τους, ζωντανεύοντας στη σκηνή 5.000 πολιτισμού.

Από τότε, ο κος Μάντσεν βοηθά κάθε βράδυ, στα κατάμεστα θέατρα, το κοινό να κατανοήσει καλύτερα τη μακραίωνη κινεζική κουλτούρα, που στηρίζεται στην αρμονία μεταξύ ουρανού, γης και ανθρώπων.

Διώκοντας την τέχνη και το θείον

Η δίωξη του Φάλουν Γκονγκ και του Σεν Γιουν από το ΚΚΚ συνδέονται στενά, καθώς και στις δύο περιπτώσεις διαφαίνεται η προσπάθεια καταστολής εκ μέρους του Κομμουνιστικού  Κόμματος της αναβίωσης της πνευματικότητας του κινεζικού πολιτισμού.

Shen Yun Tickets, Tour Dates and Prices.

Όπως καταθέτει ο κος Μάντσεν, σχεδόν κάθε θέατρο στον κόσμο που προγραμμάτισε παραστάσεις του Σεν Γιουν έχει δεχτεί μηνύματα ή τηλεφωνήματα από την κινεζική πρεσβεία ή προξενείο για την ακύρωση των παραστάσεων. Σύμφωνα με τα λεγόμενα του, δεν είναι λίγες οι φορές που προσφέρθηκαν και οικονομικά οφέλη στα θέατρα. Ωστόσο, σχεδόν κανένα θέατρο δεν έχει υποκύψει στις πιέσεις της κινεζικής κυβέρνησης. Οι εξαιρέσεις αφορούν (εκτός από τη χώρα μας) τη Νότιο Κορέα, το Βιετνάμ, την Ταϊλάνδη και την Ινδονησία.

Για τους δυτικούς, ίσως, είναι ακατανόητη η εμμονή του ΚΚΚ κατά του Σεν Γιουν, εμμονή που φτάνει σε σημεία δολιοφθοράς. Η κα Τσεν εξηγεί ότι μείζων παράγοντας είναι η αδυναμία ελέγχου του περιεχομένου των παραστάσεων του Σεν Γιουν, ενώ όλοι οι θίασοι της Κίνας και κάθε μορφή τέχνης, όπως και τα ΜΜΕ, υπόκεινται σε αυστηρότατη κυβερνητική λογοκρισία. Επιπλέον, στις παραστάσεις του Σεν Γιουν αποκαλύπτονται οι παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Κίνα και πολλά από τα εγκλήματα του καθεστώτος, όπως η εξαναγκαστική αφαίρεση οργάνων, που λαμβάνει χώρα μέχρι και σήμερα, με κύρια θύματα τους ασκούμενους του Φάλουν Γκονγκ.

Αυτό, σε συνδυασμό με τη σαφή προώθηση της ιδέας των θεϊκών κόσμων που αλληλεπιδρούν με τον ανθρώπινο, είναι τα δύο βασικά στοιχεία που προκαλούν τις εχθρικές αντιδράσεις του ΚΚΚ και την έλλειψη ανοχής του απέναντι στον Θίασο Παραστατικών Τεχνών Σεν Γιουν, ο οποίος – φυσικά – απαγορεύεται να εμφανιστεί στην Κίνα.

Φέρνοντας το θεϊκό φως στον ανθρώπινο κόσμο

Η ανταπόκριση του κοινού, όπως φαίνεται από τις πάμπολλες συνεντεύξεις θεατών στους Epoch Times, στο περιεχόμενο και την καλλιτεχνική αρτιότητα των παραστάσεων του Σεν Γιουν ξεπερνά το συνηθισμένο.

Πολλοί είναι αυτοί που φεύγουν από την παράσταση έχοντας νιώσει μεγάλη ψυχική ανάταση, κάθαρση, χαρά, ευδαιμονία. Πολλοί, επίσης, έχουν δηλώσει ότι ήταν μια υπερβατική εμπειρία.

Οι χορογραφίες, οι μουσικές συνθέσεις και η εκτέλεση και των δύο είναι ανώτατου επιπέδου.

Η Γινγκ Τσεν, η οποία έχει τη μουσική διεύθυνση, μας λέει λίγα λόγια για την ιδιαιτερότητα της συμφωνικής ορχήστρας του Σεν Γιουν:

«Πρόκειται για ένα μοναδικό μείγμα παραδοσιακών κινεζικών οργάνων και κλασικών δυτικών οργάνων, όπως τα τυπικά έγχορδα, τα ξύλινα πνευστά, τα χάλκινα πνευστά και τα κρουστά. Το αποτέλεσμα είναι μια θαυμάσια σύνθεση ηχοχρωμάτων, που ναι μεν προκαλούν έκπληξη σε μεγάλο μέρος του κοινού μας, αλλά ταυτόχρονα ηχούν οικεία λόγω της δυτικής ενορχήστρωσης.

Ancient Melody - Shen Yun Symphony Orchestra - 禁闻网
Η Συμφωνική Ορχήστρα του Σεν Γιουν συνδυάζει τα κλασικά όργανα μιας δυτικού τύπου συμφωνικής ορχήστρας μαζί με παραδοσιακά κινεζικά όργανα, όπως το έρχου.

 

»Μπορείτε επίσης να ακούσετε τις παραδοσιακές ανατολικές μελωδίες να παίζονται από το έρχου και το πιπά. Η μουσική είναι πρωτότυπη και δημιουργήθηκε ειδικά για κάθε έναν από τους χορούς που παρουσιάζονται στη σκηνή. Αυτή η ορχήστρα είναι μοναδική στο είδος της και πιστεύω ότι είναι η πρώτη στον κόσμο που ενσωματώνει μόνιμα παραδοσιακά κινεζικά και δυτικά όργανα.»

Κάτι άλλο που έχει αναδειχθεί όλα αυτά τα χρόνια είναι η ενότητα των χορευτών. Ο κόσμος λέει ότι φαίνεται να κινούνται σαν ένα σώμα και ότι υπάρχει μια ροή πέραν των λέξεων.

Τόσο οι χορευτές όσο και οι μουσικοί περνούν από σκληρή εκπαίδευση και είναι απολύτως αφιερωμένοι στην τέχνη τους. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό.

«Πολλά από τα επιτεύγματα του Σεν Γιουν πιστώνονται στην πνευματική πρακτική που ακολουθούν οι καλλιτέχνες. Αυτό σημαίνει ότι προσπαθούμε να ζούμε σύμφωνα με τις αρχές του Τζεν-Σαν-Ρεν. Το Τζεν συνήθως μεταφράζεται ως αλήθεια ή γνησιότητα. Το Σαν σημαίνει να είσαι ευγενικός και συμπονετικός. Το Ρεν είναι κάτι αρκετά βαθύ και χρειάζονται αρκετές λέξεις για να περιγραφεί. Μεταφράζεται ως ανοχή ή ανεκτικότητα, αλλά σημαίνει επίσης αυτοπειθαρχία. Σημαίνει να είσαι ανθεκτικός σε κάθε είδους διαφορετικές καταστάσεις. Σημαίνει να έχεις υπομονή και να μπορείς να ανταπεξέρχεσαι σε δύσκολες προκλήσεις», προσθέτει η κα Τσεν.

Οι αρχές που ακολουθούν προτρέπουν τους καλλιτέχνες να μην εφησυχάζουν ποτέ, αλλά πάντοτε να αναζητούν το πώς μπορούν να γίνουν ακόμη καλύτεροι, το τι δεν πήγε και τόσο καλά σε μία παράσταση και τι μπορεί να βελτιωθεί στην επόμενη. Παρά το ότι για το κοινό όλα φαίνονται πάντα τέλεια, οι καλλιτέχνες δεν παύουν να επιδιώκουν να κατακτήσουν ανώτερα επίπεδα.

Η ισχύς εν τη καλλιτεχνική ενώσει

Στο Σεν Γιουν δίνουν προτεραιότητα στην ομαδική δουλειά. Πάντοτε, μετά από κάθε παράσταση, οι συντελεστές μαζεύονται για να σχολιάσουν το πώς πήγαν τα πράγματα γενικά, αλλά και ατομικά. Στις ΗΠΑ, όπου προετοιμάζουν τη νέα περιοδεία, οι πρόβες της μίας ομάδας παρακολουθούνται από όλες τις άλλες. Οι ομάδες συναντώνται και ανταλλάσσουν τις απόψεις και τις κρίσεις τους.

Το χρονοδιάγραμμά τους είναι αυστηρό. Καθώς κάθε χρόνο ο θίασος ανεβάζει καινούρια παράσταση, με νέες ιστορίες, χορογραφίες, μουσικές συνθέσεις και κοστούμια, μόλις τελειώνει η περιοδεία τους τον Μάιο (διαρκεί από τα μέσα Δεκέμβρη μέχρι τα μέσα Μάη), μετά από μια σύντομη ανάπαυλα, ξεκινούν το καλοκαίρι οι ετοιμασίες για την επόμενη χρονιά. Το φθινόπωρο είναι αφιερωμένο στις πρόβες.

Shen Yun Performing Arts: An American Success Story Inspires Growing Companies | Entrepreneur

Οι απαιτήσεις και ο πήχης βρίσκονται πάρα πολύ ψηλά στον θίασο του Σεν Γιουν. «Χρειάζεται πάθος για τελειότητα. Όσο κι αν βοηθά η πνευματική άσκηση, τίποτα δεν γίνεται χωρίς σκληρή δουλειά. Χρειάζεται αφοσίωση, αποφασιστικότητα και καρδιά, ώστε να αντιμετωπίζονται οι προκλήσεις», λέει η κα Τσεν, προσθέτοντας:

«Πιστεύω ότι δημιουργούμε κάτι πραγματικά ξεχωριστό, μοναδικό και εκπληκτικό. Αισθάνομαι τόσο περήφανη για αυτό που έχουμε πετύχει, φτιάχνοντας μια παράσταση παγκόσμιας κλάσεως. Προέρχεται από την καρδιά, τη θέληση, την αντοχή και την αφοσίωση, από όλα αυτά. Σημαίνει συνεχή ενασχόληση και αυτοθυσία, αλλά αξίζει τον κόπο. Μόνο έτσι μπορεί να επιτευχθεί κάτι εξαιρετικό.»

Οι κόποι τους δεν πηγαίνουν χαμένοι. Όπως αναφέρει ο κος Μάντσεν, τα πρόσωπα των θεατών, ακόμα και από την αρχή της παράστασης, φανερώνουν πολλές φορές την έντονη συγκίνησή τους. «Είναι μία σχεδόν υπερβατική εμπειρία. Πραγματικά μεταφέρουμε τους ανθρώπους σε εκείνες τις διαφορετικές εποχές, στον ουρανό και στα βάθη της ιστορίας. Αυτό που με συγκινεί και με κινητοποιεί περισσότερο είναι να βλέπω τις μαγεμένες εκφράσεις στα πρόσωπα των θεατών και να διαβάζω τις συνεντεύξεις τους αργότερα», συμπληρώνει.

Το παρόν άρθρο αποτελεί σύνοψη της συνέντευξης που έδωσαν στον Τζαν Τζέκιλεκ για την εκπομπή «American Thought Leaders» οι Τζάρεντ Μάντσεν και Γινγκ Τσεν, μέλη του Θιάσου Παραστατικών Τεχνών Σεν Γιουν. Μπορείτε να διαβάσετε ή να παρακολουθήσετε τη συνέντευξή τους εδώ

Επιμέλεια: Αλία Ζάε

 

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

Σχολιάστε