Παρασκευή, 29 Μαρ, 2024
Ο G.K. Chesterton, ενώ δουλεύει στο Crisis Magazine. (Δημόσιος τομέας)

Ο Πρίγκιπας της Παραδοξολογίας: Ο G.K. Chesterton και η Τέχνη του Επιγράμματος

Του Jeff Minick

Μετάφραση Αλία Ζάε

Γεννημένος το 1874 στην Αγγλία, είχε ύψος 1,93 μ. και βάρος περίπου 136 κιλά. Συχνά φορούσε μανδύα, κάπνιζε πούρα, έφερε σπαθί, εξυμνούσε την μπύρα και τα ζυθοπωλεία και είχε ασπαστεί τον Καθολικισμό. Ο όγκος και οι εκκεντρικότητές του τον έκαναν προσφιλές θέμα των γελοιογράφων.

Όταν παντρεύτηκε την Blogg το 1901, αγόρασε ένα πιστόλι, το οποίο είχε μαζί του στον μήνα του μέλιτος για να προστατεύει τη νέα του γυναίκα, στην οποία παρέμεινε πιστός μέχρι το θάνατό του 35 χρόνια αργότερα. Διάσημος για την αφηρημάδα του, πολλές φορές έστελνε τηλεγραφήματα στη σύζυγό του, ρωτώντας την πού θα έπρεπε να βρίσκεται. Όσοι τον ήξεραν, ακόμα και οι αντίπαλοί του στις δημόσιες συζητήσεις, όπως ο George Bernard Shaw και ο H.G. Wells, τον αγαπούσαν για το χάρισμά του για το γέλιο και για την ικανότητά του να περιπαίζει τον εαυτό του.

Ο Chesterton και η πολυαγαπημένη του σύζυγος Frances (με την άδεια του Society of Gilbert Keith Chesterton)

 

Ήταν ο φιλόσοφος του κοινού ανθρώπου, ικανότατος Χριστιανός απολογητής, δημοσιογράφος, και ένας αφηγητής που έγραψε χιλιάδες δοκίμια και εκατοντάδες ποιήματα, μυθιστορήματα, βιογραφίες και θεατρικά έργα. Σε αυτά περιλαμβάνονται έργα ευρείας αποδοχής, όπως οι βιογραφίες του Charles Dickens και του Saint Francis, μυθιστορήματα όπως “Ο άνθρωπος που τον έλεγαν Πέμπτη” (“The Man Who Was Thursday”) και «Η μπαλάντα του λευκού αλόγου» (“The Ballad of the White Horse”), ποιήματα όπως το “Lepanto” και «Η μπαλάντα του λευκού αλόγου», καθώς και τα κλασσικά πλέον βιβλία του πάνω στη Χριστιανική πίστη, όπως η «Ορθοδοξία» (“Orthodoxy”)1 και ο «Αιώνιος Άνθρωπος» (“The Everlasting Man”).

Γνωρίστε τον Gilbert Keith Chesterton.

Ο Πρίγκιπας της Παραδοξολογίας

Το λογοτεχνικό του ύφος, η διάνοια και η κοινή του λογική επηρέασαν συγγραφείς όπως οι Ernest Hemingway, F. Scott Fitzgerald, J.R.R. Tolkien, Evelyn Waugh, Graham Greene, Theodore Roosevelt, Aleksandr Solzhenitsyn, Étienne Gilson, Jorge Luis Borges, C.S. Lewis, και Peter Kreeft. Αυτοί και πολλοί άλλοι είτε επαινούσαν τη δουλειά του είτε ισχυρίζονταν πως είχε άμεση επίδραση στα δικά τους γραπτά. Τα βιβλία του ενέπνευσαν κινηματογραφιστές όπως ο Alfred Hitchcock και ο Orson Welles.

Οι ιστορίες του «Πατρός Μπράουν» έγιναν δημοφιλής σειρά στην τηλεόραση. Χάρη σε διάφορους θιασώτες του, σχεδόν όλη η δουλειά που βγήκε από την πένα του υπάρχει τυπωμένη.

Φέρει επίσης τον τίτλο «Πρίγκιπας της Παραδοξολογίας».

Κανένας συγγραφέας τους τελευταίους δυο αιώνες δεν φτάνει τον Chesterton στην ανάπτυξη της παραδοξολογίας και του επιγράμματος. Ενσωματωμένα στις εκατοντάδες χιλιάδες των λέξεων που άφησε πίσω του υπάρχουν αποφθέγματα μεγάλου πνεύματος και σοφίας. Όσοι από εμάς γνωρίζουμε κάποια από τα έργα του και γράφουμε με οποιαδήποτε ιδιότητα – του δημοσιογράφου, του μυθιστοριογράφου, του ποιητή – παραμένουμε έκθαμβοι με την ικανότητά του να «γυρίζει» μια φράση.

Ας δούμε κάποιους από τους αφορισμούς του, όπως μας τους παραχώρησε το Society of Gilbert Keith Chesterton.

Ένας τόμος με συλλεγμένα έργα του G.K. Chesterton, που έβγαλαν οι Illustrated London News.

 

Ελευθερία, Αγάπη, Πίστη και Παράδοση

«Ο ελεύθερος άνθρωπος ανήκει στον εαυτό του. Μπορεί να καταστρέψει τον εαυτό του είτε με το φαγητό είτε με το ποτό – μπορεί να καταστρέψει τον εαυτό του με τον τζόγο. Αν το κάνει είναι σίγουρα ένας παλιοανόητος;/βλάσφημος;, και ίσως να είναι και μια καταδικασμένη ψυχή2- αλλά, αν δεν του επιτρέπεται να το κάνει, δεν είναι πιο ελεύθερος από έναν σκύλο.»

Το 1935, ο Chesterton – ο οποίος έδινε μια σειρά ομιλιών στο BBC, και ίσως να είχε τον Ναζισμό κατά νου με αυτό το σχόλιο – μας θυμίζει πως όταν παραδίδουμε στο κράτος ή σε κάποια άλλη αρχή το δικαίωμα να καταστρέψουμε ή να βελτιώσουμε τους εαυτούς μας, παραδίδουμε επίσης και το δικαίωμά μας να είμαστε πλήρως ανθρώπινοι.

«Ο αληθινός στρατιώτης δεν πολεμά επειδή μισεί αυτό που έχει απέναντί του, αλλά επειδή αγαπά αυτό που βρίσκεται πίσω του.»

[Αυτό, από τους Illustrated London News, ισχύει ακόμα και σήμερα για τους Αμερικανούς στρατιώτες. Οι περισσότεροι υπηρετούν από πατριωτισμό – αγαπούν την πατρίδα τους, τα ιδανικά της και τον τρόπο ζωής της – και όχι επειδή μισούν κάποιους άλλους ανθρώπους. Πολλές ευχαριστίες σε αυτούς. Είναι αυτοί που μας προστατεύουν, όπως και άλλους αθώους σε διαφορετικές χώρες από τη δολοφονία και την τρομοκράτηση.]

«Το Χριστιανικό ιδεώδες δεν δοκιμάστηκε και βρέθηκε ανεπαρκές. Βρέθηκε δύσκολο και αφέθηκε χωρίς να δοκιμαστεί.»

Μια από τις διασημότερες ρήσεις του Chesterton, αυτό το επίγραμμα έχει ένα κρυφό νόημα για κάποιους πιστούς του Χριστιανισμού. Αυτό το νόημα βρίσκεται στις λέξεις «δοκιμάστηκε» και «να δοκιμαστεί». Εδώ, ο Chesterton χρησιμοποιεί αυτήν τη λέξη ως συνώνυμο του «επιχειρήθηκε», αλλά μπορούμε να την ερμηνεύσουμε και ως «επιδιωχθεί»3.

Το να ακολουθεί κάποιος τον Χριστιανισμό, αλλά και κάθε άλλη θρησκεία όπως υποπτεύομαι, σημαίνει το να πέφτει και να σηκώνεται, να πέφτει και να σηκώνεται. Η ψυχική τελειότητα μπορεί να είναι ένας ουτοπικός στόχος, αλλά η ψυχική βελτίωση μπορεί να έρθει σε όσους, όπως έγραψε και ο Απόστολος Παύλος, αγωνίζονται τον καλό αγώνα και τερματίζουν στην κούρσα. Ο Chesterton έκανε και τα δύο.

«Παράδοση σημαίνει να δίνεις ψήφους στην πιο αφανή από όλες τις κοινωνικές τάξεις, τους προγόνους μας. Είναι η δημοκρατία των νεκρών. Η Παράδοση αρνείται να υποταχθεί σε αυτήν την αλαζονική ολιγαρχία που απλώς συμβαίνει να περιφέρεται εδώ γύρω.»

Εδώ, σε τρεις προτάσεις, ο Chesterton μας θυμίζει την αξία της παράδοσης και τους δεσμούς της με όσους έζησαν πριν από εμάς. Όταν μας προτρέπει να δώσουμε την ψήφο μας στην «πιο αφανή τάξη, τους προγόνους μας», μας υπενθυμίζει τα καλά πράγματα που ενυπήρχαν σε κάποιους από τους θεσμούς και τα έθιμα που μας κληροδότησαν αυτοί οι πρόγονοι.

Πλάνες και Φανατισμός

«Οι πλάνες δεν παύουν να είναι πλάνες επειδή γίνονται μόδες.»

Αυτό εμφανίστηκε στους Illustrated London News περίπου 90 χρόνια πριν. Αληθινό τότε όσο και τώρα, παρόλο που κάποιοι άνθρωποι μπορεί να είναι τόσο τυφλά προσηλωμένοι σε έναν σκοπό, ώστε να μην μπορούν να αναγνωρίσουν αυτήν την αλήθεια – ή μάλλον, την αλήθεια γενικά.

«Ένας παράξενος φανατισμός γεμίζει την εποχή μας: το φανατικό μίσος για την ηθική, ιδίως για τη Χριστιανική ηθική».

Ένα «φανατικό μίσος για την ηθική», ιδίως σε θέματα ερωτικής ηθικής, χαρακτηρίζει τον πολιτισμό μας. Όταν εξορίζουμε τη θρησκεία από τη δημόσια ζωή, μας μένει μόνο ένα υπόλειμμα ηθικής. Κάποιοι προσπαθούν να εφεύρουν νέα ήθη, απλώς κηρύσσοντας παγκόσμια ανοχή, πράγμα το οποίο δεν προσφέρει κανέναν κώδικα ηθικής. Ο Chesterton κατάλαβε που θα οδηγούσε αυτός ο «παράξενος φανατισμός», και με αυτόν ζούμε ακόμα και σήμερα.

Είναι φανερό ότι ο Chesterton δεν έπαιρνε τον εαυτό του πολύ στα σοβαρά. Αυτό είναι ένα σκίτσο που σχεδίασε για το 10ο επετειακό τεύχος του G.K.’s Weekly. (ευγενική παραχώρηση του Society of Gilbert Keith Chesterton)

 

Κάτι που αξίζει να γίνει

«Αν κάτι αξίζει να γίνει, αξίζει να γίνει άσχημα.»

Αυτό είναι το αγαπημένο μου Τσεστερτόνιο ευφυολόγημα. Αυτή η θαυμάσια συμβουλή, που αναποδογυρίζει την παλιά ρήση «Οτιδήποτε αξίζει να γίνει, αξίζει να γίνει καλά», ανυψώνει τον ερασιτέχνη πάνω από τον επαγγελματία, το γενικό πάνω από το ειδικό (the generalist above the specialist). Ας πούμε πως σας αρέσει να παίζετε γκολφ. Μπορεί να είστε ένας μέτριος παίκτης ή ακόμα κι ένας κακός παίκτης,

αλλά το ζήτημα δεν είναι το επίπεδο του παιξίματός σας. Το ζήτημα είναι η ευχαρίστηση που αντλείτε από το παιχνίδι (σχετικά με το γκολφ, ο Chesterton έγραψε: «Θεωρώ το γκολφ έναν ακριβό τρόπο να παίζει κανείς βώλους.»).

Αν λαχταράτε να ακούσετε μια φωνή μετριοπάθειας, κοινής λογικής και πνεύματος σε μια εποχή όπου συχνά λείπουν και τα τρία, διαβάστε τον Gilbert Keith Chesterton. Είναι κάτι που αξίζει να κάνετε.

Για να βρείτε περισσότερα σχετικά με τον G.K. Chesterton και τα γραπτά του, μπορείτε να επισκεφθείτε τα The Society of Gilbert Keith Chesterton ή Ignatius Press.

Ο Jeff Minick έχει τέσσερα παιδιά και μια αυξανόμενη διμοιρία εγγονών. Για 20 χρόνια, δίδαξε ιστορία, λογοτεχνία και Λατινικά σε σεμινάρια κατ’ οίκον μαθητών στο Asheville, N.C. Σήμερα ζει και γράφει στο Front Royal, Va.

1. ΣτΜ: Εδώ ο Chesterton εννοεί τον Καθολικισμό.

2. ΣτΜ: λογοπαίγνιο με το damn fool και το damned soul.

3. ΣτΜ: οι αντίστοιχες αγγλικές λέξεις είναι tried, attempted και seek for.

Πώς διαφέρει η Epoch Times από άλλες εφημερίδες;

Η Epoch Times είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη ανεξάρτητη εφημερίδα στην Αμερική. Είμαστε διαφορετικοί από άλλους οργανισμούς μέσων μαζικής ενημέρωσης επειδή δεν επηρεαζόμαστε από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Ο μόνος μας στόχος είναι να φέρουμε στους αναγνώστες μας ακριβείς πληροφορίες και να είμαστε υπεύθυνοι στο κοινό.
Δεν ακολουθούμε την ανθυγιεινή τάση στο σημερινό περιβάλλον των μέσων ενημέρωσης, της δημοσιογραφίας που έχει μια ατζέντα, και αντ’ αυτού χρησιμοποιούμε τις αρχές μας Αλήθεια και Παράδοση ως πυξίδα.

[give_form id=”3924″]

 

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

Σχολιάστε