Νέες επιθέσεις εξαπέλυσαν οι αμερικανικές δυνάμεις εναντίον ιρανικών στρατιωτικών στόχων στις 27 Ιουνίου, απαντώντας σε επιθέσεις του Ιράν, παρά το ειρηνευτικό πλαίσιο που υποτίθεται ότι υιοθέτησαν και οι δύο χώρες την περασμένη εβδομάδα. Σε δήλωσή του, το Κεντρικό Στρατηγείο των ΗΠΑ (CENTCOM) ανακοίνωσε ότι οι αμερικανικές δυνάμεις έπληξαν τα ιρανικά συστήματα αεροπορικής άμυνας, τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης μη επανδρωμένων αεροσκαφών, τις δυνατότητες τοποθέτησης ναρκών, τα συστήματα επικοινωνιών και την υποδομή επιτήρησης, στο πλαίσιο μιας σειράς επιθέσεων που πραγματοποιήθηκαν το Σάββατο.
Ο πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε τις αμερικανικές επιθέσεις με ανάρτησή του στο Truth Social, τονίζοντας ότι οι συνεχείς παραβιάσεις της κατάπαυσης πυρός εξαντλούν την υπομονή των ΗΠΑ και είναι πιθανό να οδηγήσουν σε σημαντικής κλίμακα αμερικανική επίθεση και εξάλειψη της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν.
Την Κυριακή, το Σώμα των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης του Ιράν (IRGC) εξαπέλυσε επίσης επιθέσεις με μη επανδρωμένα και πυραύλους κατά του Μπαχρέιν και του Κουβέιτ, το Σάββατο, όπως δήλωσαν οι δύο χώρες, απειλώντας με διακοπή των διαπραγματεύσεων, εάν η Ουάσιγκτον συνέχιζε τις επιθέσεις της.
Το υπουργείο Εξωτερικών του Μπαχρέιν ζήτησε «τη λήψη διεθνών μέτρων για να σταματήσει η ιρανική επιθετικότητα», σε ανάρτησή του στο X, ενώ το υπουργείο Εξωτερικών του Κουβέιτ καταδίκασε την επίθεση του IRGC σε σχετική δήλωση:
«Το υπουργείο Εξωτερικών καταδικάζει τις επαναλαμβανόμενες ειδεχθείς επιθέσεις του Ιράν κατά του Κράτους του Κουβέιτ, η τελευταία εκ των οποίων σημειώθηκε σήμερα τα ξημερώματα, σε κατάφωρη παραβίαση της κυριαρχίας του, αποτελώντας άμεση απειλή για την ασφάλεια και τη σταθερότητά του, καθώς και για την ασφάλεια των πολιτών και των κατοίκων του στο έδαφός του, και συνιστώντας σαφή παραβίαση των κανόνων του διεθνούς δικαίου και του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών», ανέφερε σήμερα, Κυριακή 28 Ιουνίου, σημειώνοντας ότι η επιθετικότητα του Ιράν εν μέσω των ειρηνευτικών συνομιλιών που αποσκοπούν στην αποκλιμάκωση «υπονομεύει τις πρωτοβουλίες που αποσκοπούν στη μείωση των εντάσεων στην περιοχή και αποτελεί άμεση πρόκληση προς τη διεθνή βούληση που υποστηρίζει αυτή την πορεία».
Το έναυσμα για την κλιμάκωση έδωσε πλήγμα από μη επανδρωμένο-καμικάζι στο φορτηγό πλοίο M/V Ever Lovely, με σημαία Σιγκαπούρης, στις 25 Ιουνίου. Η κυβέρνηση των ΗΠΑ απέδωσε την επίθεση αυτή στο Ιράν και ανταποκρίθηκε στις 26 Ιουνίου με μια σειρά επιθέσεων εντός του Ιράν.
«Μετά τις χθεσινές αμερικανικές επιθέσεις που απάντησαν στην ιρανική επίθεση κατά του M/V Ever Lovely, δόθηκε στο Ιράν η ευκαιρία να τηρήσει τη συμφωνία κατάπαυσης του πυρός, αλλά επέλεξε να μην το πράξει· αντ’ αυτού, εκτόξευσε ένα μη επανδρωμένο μίας χρήσης κατά του M/T Kiku σήμερα το πρωί στις 4:30 π.μ. (ώρα Ανατολικής Ακτής ΗΠΑ, 12:30 ώρα Ιράν)», ανέφερε η Κεντρική Διοίκηση των ΗΠΑ το Σάββατο. Το M/T Kiku είναι ένα πετρελαιοφόρο υπό σημαία του Παναμά.
Ο Στρατός της Ισλαμικής Επανάστασης του Ιράν (IRGC) ανέλαβε επίσης την ευθύνη για επιθέσεις εναντίον αμερικανικών στρατιωτικών στόχων στην περιοχή, που έγιναν ως αντίποινα στις αμερικανικές επιθέσεις εναντίον του Ιράν στις 26 Ιουνίου.
Το Ιράν επιμένει στην αποκλειστική διαχείριση του Ορμούζ
Το μνημόνιο κατανόησης που υπέγραψαν οι Ηνωμένες Πολιτείες και το Ιράν στις 17 Ιουνίου ζητούσε την άμεση παύση των εχθροπραξιών σε ολόκληρη την περιοχή, συμπεριλαμβανομένης της ισραηλινής στρατιωτικής επιχείρησης στο Λίβανο κατά της Χεζμπολάχ, καθώς και την απρόσκοπτη διέλευση των πλοίων από το Στενό του Ορμούζ, ώστε να επανέλθει σταδιακά η διακίνηση του πετρελαίου και να εξισορροπηθούν οι αγορές. Υπήρχε δε ένα χρονικό περιθώριο δύο μηνών για περαιτέρω διαπραγματεύσεις που θα επέλυαν ζητήματα που εκκρεμούσαν. Όσον αφορά τη ναυσιπλοΐα στο Ορμούζ, το μνημόνιο προέβλεπε ότι το Ιράν και το Ομάν, τα οποία βρίσκονται στις αντίθετες πλευρές του πορθμού, θα συνεργάζονταν ώστε να καταλήξουν σε μία μακροπρόθεσμη μέθοδο διαχείρισης τόυ διάπλου, σε συνεννόηση και με τα γειτονικά κράτη.

Ωστόσο, αυτή την εβδομάδα, το Σώμα των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης του Ιράν προειδοποίησε ότι τα πλοία που διέρχονται από το Στενό του Ορμούζ πρέπει να χρησιμοποιούν αποκλειστικά τις διαδρομές που έχουν καθοριστεί επίσημα από το Ιράν. Ο στρατιωτικός βραχίονας του Ιράν δήλωσε ότι αναγκάστηκε να εκδώσει αυτή τη σύσταση ως απάντηση σε αναφορές ότι είχε τεθεί σε λειτουργία μια νέα ναυτιλιακή διαδρομή χωρίς προηγούμενη διαβούλευση με την Τεχεράνη. Την Κυριακή 28 Ιουνίου, ο υπουργός Εξωτερικών του Ιράν Αμπάς Αραγτσί δήλωσε ότι το Ιράν είναι η μόνη χώρα που φέρει την ευθύνη για το άνοιγμα του Ορμούζ, ισχυριζόμενος ότι καμία άλλη χώρα δεν μπορεί να παρεμβαίνει στην αποστολή της χώρας, σύμφωνα με τα κρατικά μέσα ενημέρωσης.
«Με βάση το μνημόνιο κατανόησης, το Στενό του Ορμούζ, υπό τη διαχείριση που θα αναλάβει το Ιράν, θα επανέλθει στην προπολεμική του λειτουργία εντός 30 ημερών, όταν η Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν θα έχει αφαιρεθούν τα εμπόδια. Ζητώ από όλα τα μέρη να μην παρεμβαίνουν στο ζήτημα της διαχείρισης του Ορμούζ […] και να μην επιτρέψουν να παρεκκλίνει αυτό το μνημόνιο κατανόησης από την πορεία του», δήλωσε ο Αραγτσί, σύμφωνα με σχόλια που μετέδωσε το ημιεπίσημο πρακτορείο IRNA.
Ερωτηθείς για τις δηλώσεις του Αραγτσί, κατά τη διάρκεια συνέντευξης που παραχώρησε την Κυριακή στο «Fox News Sunday», ο πρέσβης των ΗΠΑ στα Ηνωμένα Έθνη, Μάικ Γουόλτς δήλωσε ότι οι αμερικανικές δυνάμεις θα πλήξουν τις ιρανικές στρατιωτικές υποδομές, εάν η Τεχεράνη επιτεθεί ή απειλήσει τη ναυτιλία στο Ορμούζ:
«Αν το ιρανικό καθεστώς πιστεύει έστω και για μια στιγμή ότι ο πρόεδρος Τραμπ θα παραμείνει αδρανής, ενώ το Ιράν συνεχίζει να επιτίθεται στη διεθνή ναυτιλία και στις βάσεις μας, τότε δυστυχώς κάνει λάθος», υπογράμμισε. «[Η κυβέρνηση] θα καταστρέψει, στρατιωτικά αν χρειαστεί, τις υποδομές που προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν για να ελέγξουν παράνομα μια διεθνή πλωτή οδό. Μην σκεφτείτε ούτε για μια στιγμή ότι ο πρόεδρος Τραμπ δεν έχει αφήσει ανοιχτές όλες τις επιλογές για να επιτύχει όχι μόνο τον δικό μας στόχο, αλλά και τον στόχο ολόκληρου του κόσμου, δηλαδή το Ιράν να μην αποκτήσει ποτέ πυρηνικά όπλα».
Με τη συμβολή του Jack Phillips








