Σάββατο, 24 Μαΐ, 2025
Η ανάπτυξη του Κάστρου Μπορρομέο μπορεί να 'διαβαστεί' από τα διάφορα τμήματά του προς την πλαγιά του λόφου: στην κορυφή του λόφου βρίσκεται ο αρχικός οχυρωμένος πύργος επιφυλακής και η πτέρυγα Βισκόντι, ακολουθούμενη από το δυτικό άκρο του μικρού παλάτσο και τον πύργο Βισκόντι. Ο μεσαιωνικός κήπος μισού στρέμματος, με θέα στη λίμνη, δίπλα στον αμπελώνα, αναδημιουργήθηκε το 2008 και περιλαμβάνει αυθεντικά και φαρμακευτικά φυτά και αρωματικά βότανα της εποχής. (Stefano Ember/Shutterstock)

Κάστρο Borromeo: Ένα μεσαιωνικό αρχιτεκτονικό αριστούργημα

Το Κάστρο Μπορρομέο είναι ένα από τα λίγα διατηρημένα οχυρωμένα μεσαιωνικά κάστρα

Το κάστρο Μπορρομέο, γνωστό και ως Rocca d’Angera, βρίσκεται σε έναν μεγάλο βράχο με θέα στην πόλη Άντζερα, στη Λομβαρδία, στη βόρεια Ιταλία. Με πανοραμική θέα στη λίμνη Ματζόρε και τις Άλπεις, το οχυρωμένο κάστρο βρισκόταν σε στρατηγική τοποθεσία για να αμυνθεί από τις επιδρομές των ελβετικών και των βυζαντινών στρατευμάτων. Το κάστρο Μπορρομέο είναι ένα από τα καλύτερα διατηρημένα αριστουργήματα της ιταλικής μεσαιωνικής αρχιτεκτονικής.

Αρχικά, το κάστρο ανήκε στον αρχιεπίσκοπο του Μιλάνου, στη συνέχεια πέρασε στους Βισκόντι του Μιλάνου και αργότερα στους Μπορρομέο, οι οποίοι το κατέχουν μέχρι και σήμερα. Αποτελείται από πέντε κτίρια, τα οποία χτίστηκαν σε διαφορετικές χρονικές περιόδους, μεταξύ του 11ου και του 17ου αιώνα. Τα πέντε σώματα του κάστρου — ο πύργος του κάστρου (ο αρχικός οχυρωμένος πύργος επιφυλακής), η πτέρυγα Σκαλίτζερα, η πτέρυγα Βισκόντι, ο πύργος Τζοβάννι Βισκόντι και η πτέρυγα Μπορρομέι — περικλείουν μια εσωτερική αυλή. Αυτά τα κτίρια διατηρούν τα μοναδικά εμβληματικά χαρακτηριστικά τους.

Οι Βισκόντι πραγματοποίησαν σημαντικές εργασίες επέκτασης και διακόσμησης. Όταν ο Οττόνε Βισκόντι, αρχιεπίσκοπος και πρώτος άρχοντας του Μιλάνου, απέκτησε το κάστρο κατά τη μάχη του Ντέζιο (1277), προσέθεσε μια νέα πτέρυγα που ονομάζεται πτέρυγα Βισκόντι (ή πτέρυγα Οττονιάν), η οποία περιλαμβάνεται η Sala di Giustizia (Αίθουσα της Δικαιοσύνης). Ένας άγνωστος «Master of Angera» ζωγράφισε στην αίθουσα υπέροχες τοιχογραφίες, για τις οποίες λέγεται ότι είναι από τις «πλουσιότερες και πιο περίπλοκες στην ιταλική μεσαιωνική ζωγραφική».

Oil-painting-ntdtv

Μεταξύ 1375 και 1385, ο Μπερναμπό Βισκόντι κατασκεύασε μια τρίτη πτέρυγα γνωστή ως Άλα Σκαλίτζερα (πτέρυγα Ντελλά Σκάλα) για τη σύζυγό του, Ρετζίνα Ντελλά Σκάλα.

Το τέταρτο κτίριο, που ονομάζεται πτέρυγα Μπορρομέι, περικλείει τη βόρεια πλευρά του κάστρου. Αρχικά χτίστηκε από την οικογένεια Βισκόντι, ενώ η οικογένεια Μπορρομέο πραγματοποίησε εκτεταμένες ανακαινίσεις — περιλαμβανομένης της προσθήκης μιας υπέροχης μπαρόκ σκάλας — τον 16ο και τον 17ο αιώνα. Ο Πύργος του Τζοβάννι Βισκόντι περιλαμβάνει την Αίθουσα της Δόξας του Μπορρομέο, την Αίθουσα του Καλού Ρωμαίου και την Αίθουσα της Μυθολογίας— ανάλογα με τα θέματα των πινάκων που τις  διακοσμούν.

Το βόρειο εξωτερικό τείχος του κάστρου Μπορρομέο καλύπτεται από πολεμίστρες που εναλλάσσονται με τμήματα που επεκτείνουν το τείχος προς τα πάνω και με ανοίγματα. Σε συνδυασμό με το σχέδιο της ουράς χελιδονιού, αυτό το στρατιωτικό χαρακτηριστικό εμφανίζεται πλέον ως διακοσμητικό. (elitravo/Shutterstock)

 

Ο δεύτερος όροφος της πτέρυγας Βισκόντι διαθέτει την Αίθουσα της Δικαιοσύνης, η οποία χωρίζεται σε δύο θόλους με διπλή σταυρωτή οροφή. Οι τοιχογραφίες του 14ου αιώνα απεικονίζουν γεγονότα από τη ζωή του Αρχιεπισκόπου Οττόνε Βισκόντι με αστρολογικά σύμβολα που σχετίζονται με κάθε ιστορικό επεισόδιο. Και στις δύο πλευρές του παραθύρου υπάρχουν τοιχογραφίες, που δείχνουν τον αρχιεπίσκοπο να οδηγεί έναν στρατό στη νίκη στη μάχη του Ντέζιο, το 1277. (Francesco Bonino/Shutterstock)

 

Η εσωτερική αυλή (Corte Nobile) είναι το πρώτο πράγμα που συναντούν οι επισκέπτες μετά την είσοδο στον χώρο. Ως καρδιά του φρουρίου, η αυλή έχει πρόσβαση και στα πέντε σώματα του κάστρου και εξακολουθεί να διατηρεί την αρχική της βοτσαλωτή επίστρωση. Μοναδικά γοτθικό στην αισθητική του, το τόξο εισόδου, που έχει μια ελαφριά αιχμή στην κορυφή, είναι ικανό να υποστηρίξει μεγαλύτερο βάρος από ένα ημισφαιρικό τόξο. (Francesco Bonino/Shutterstock)

 

Η Αίθουσα της Δόξας του Μπορρομέο στον Πύργου Βισκόντι είναι εμπνευσμένη από μια σειρά μεγάλων πινάκων του μπαρόκ καλλιτέχνη του 17ου αιώνα Φιλίππο Αμπιάτι. Οι καμβάδες δημιουργήθηκαν για να παρουσιάσουν την αρχαιότητα και το μεγαλείο της οικογένειας Μπορρομέο. Αν και ο Πύργος Βισκόντι υπέστη αλλαγές κατά τον 16ο και τον 17ο αιώνα, η αίθουσα — συμπεριλαμβανομένων των πολύχρωμων γεωμετρικών τοιχογραφιών, των παραθύρων και των επίπλων — διατηρεί το αυθεντικό γοτθικό στυλ του κάστρου. (Wirestock Creators/Shutterstock)

 

Τοιχογραφίες του ζωγράφου του 15ου αιώνα Μικελίνο ντα Μπεζότσο διακοσμούν την Αίθουσα Τελετών του Κάστρου Μπορρομέο. Οι απεικονιζόμενες σκηνές από τους μύθους του Αισώπου πλαισιώθηκαν και κρεμάστηκαν αφού σώθηκαν από τα ερείπια Παλάτσο Μπορρομέο στο Μιλάνο. Ο βομβαρδισμός του 1943 κατέστρεψε μεγάλο μέρος του κτιρίου του Μιλάνου. (elesi/Shutterstock)

 

Αν και το κάστρο Μπορρομέο μοιάζει με μια αναγεννησιακή βίλα με τετράγωνους πύργους, κόκκινες στέγες και πέτρινους τοίχους, οι εξωτερικές οχυρώσεις και ο ασύμμετρος σχεδιασμός του παραπέμπουν σε μια ωραιοποιημένη στρατιωτική κατασκευή. Η πτέρυγα Βισκόντι(δεξιά του Κεντρικού Πύργου) είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα οικιστικής αρχιτεκτονικής του 13ου αιώνα. Χτισμένο με τετράγωνη και λεία τοπική πέτρα, διαθέτει απλά παράθυρα στο ισόγειο και κουφώματα στον επάνω όροφο. (Stefano Ember/Shutterstock)

 

Του James Baresel

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

Σχολιάστε