Σάββατο, 27 Ιούν, 2026

H Αστυπάλαια στα 50 μυστικά νησιά της Ευρώπης για τους Γάλλους

«Άρωμα Ελλάδας» έχει ο δημοφιλής τουριστικός Γαλλικός οδηγός Gallimard που κυκλοφόρησε πρόσφατα με τα 50 μυστικά νησιά της Ευρώπης και την Αστυπάλαια να κερδίζει μια θέση στη νέα λίστα και να κοσμεί το εξώφυλλο του.

Πρόκειται για έναν από τους σημαντικότερους διεθνείς τουριστικούς οδηγούς που στηρίζεται στην έρευνα επτά καταξιωμένων ταξιδιωτικών συντακτών και διαμορφώνει στο τέλος κάθε έτους τις νέες ταξιδιωτικές τάσεις για δεκάδες χιλιάδες ταξιδιώτες σε Γαλλία και άλλες Γαλλόφωνες χώρες, με εναλλακτικά ενδιαφέροντα. Λιγότερο γνωστά αλλά εξίσου ενδιαφέροντα νησιά από Ιταλία, Ιρλανδία, Γαλλία, Νορβηγία, Σουηδία, Φινλανδία, Εσθονία, Κροατία, Δανία και Ελλάδα συμπεριλαμβάνονται στον κατάλογο.

Σύμφωνα με τον Βέλγο αρθρογράφο που επισκέφτηκε τον προορισμό, στο πλαίσιο προγραμματισμένης δράσης του Γραφείου ΕΟΤ Κάτω Χωρών και του Δήμου Αστυπάλαιας, «το μικρό αυτό νησί των Δωδεκανήσων διαθέτει πολλή ψυχή και χαρακτήρα. Γνωστή ως πεταλούδα του Αιγαίου η Αστυπάλαια πετάει ανάμεσα σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα και διατηρεί την αυθεντικότητα της στο πέρασμα των αιώνων. Η Χώρα του νησιού είναι ένα θαύμα αισθητικής ενώ το τοπικό μέλι είναι μαγεία και πάει ένα βήμα μπροστά την παραδοσιακή μελισσοκομία. Η Αστυπάλαια παντρεύει μοναδικά την αρχαία ιστορία με το μέλλον και ετοιμάζεται να μετατραπεί σε έναν αειφόρο και έξυπνο προορισμό, σηματοδοτώντας μια νέα αρχή στον παγκόσμιο τουρισμό».

Αναφερόμενος στη νέα σημαντική διεθνή διάκριση, ο Δήμαρχος Αστυπάλαιας Νίκος Κομηνέας δήλωσε πως «η Αστυπάλαια εξελίσσεται σε έναν προορισμό αυθεντικότητας, ποιότητας και αειφορίας κερδίζοντας τις εντυπώσεις διεθνώς.

Η άνοδος που σημειώθηκε εφέτος είναι εντυπωσιακή με 52% αύξηση στις αεροπορικές αφίξεις και 7,4% ακτοπλοϊκώς από Μάιο μέχρι και Αύγουστο σε σχέση με το 2019, δικαιώνοντας τη νέα στρατηγική που έχει υιοθετηθεί».

Στους 321 νεκρούς αυξήθηκε ο απολογισμός των θυμάτων από το φονικό σεισμό στην Ινδονησία

Ο απολογισμός των θυμάτων του σεισμού που έπληξε την περασμένη Δευτέρα το νησί της Ιάβας, στην Ινδονησία, αυξήθηκε χθες Κυριακή στους 321 νεκρούς, ανακοίνωσε η εθνική υπηρεσία αντιμετώπισης καταστροφών.

Ο σεισμός αυτός, 5,6 βαθμών αλλά με πολύ μικρό εστιακό βάθος, προκάλεσε εκτεταμένες ζημιές στο δυτικό τμήμα της Ιάβας. Ο αρχικός απολογισμός των 271 νεκρών συνεχίζει να ανεβαίνει καθημερινά, καθώς σωστικά συνεργεία βρίσκουν κι άλλα πτώματα κάτω από τα συντρίμμια κτιρίων που κατέρρευσαν ή καταπλακώθηκαν από κατολισθήσεις.

«Μετά τον εντοπισμό ακόμη οκτώ πτωμάτων το Σάββατο και τριών σήμερα (σ.σ. χθες Κυριακή), βρισκόμαστε στους 321 νεκρούς», είπε το βράδυ ο επικεφαλής της υπηρεσίας αντιμετώπισης καταστροφών, ο Σουχαριάντο, ο οποίος όπως πολλοί άλλοι Ινδονήσιοι χρησιμοποιεί μόνο ένα όνομα. Τουλάχιστον έντεκα άνθρωποι συνεχίζουν ακόμη να αγνοούνται και οι έρευνες θα συνεχιστούν σήμερα για να εντοπιστούν.

Ο σεισμός κατέστρεψε ολοσχερώς ή προκάλεσε ζημιές σε πάνω από 60.000 σπίτια, ενώ 73.000 εκτοπισμένοι στεγάζονται επί του παρόντος σε 300 και πλέον κέντρα φιλοξενίας σεισμοπαθών, πρόσθεσε ο αξιωματούχος.

Η Ινδονησία, που βρίσκεται πάνω στον «δακτύλιο της φωτιάς» του Ειρηνικού, όπου τέμνονται τεκτονικές πλάκες, πλήττεται συχνά από σεισμούς και εκρήξεις ηφαιστείων.

Ο σεισμός της περασμένης Δευτέρας είναι ο πιο φονικός στο αρχιπέλαγος από το 2018, όταν στην περιοχή Πάλου (στη νήσο Κελέβη) σεισμική δόνηση και τσουνάμι στοίχισαν τη ζωή σε πάνω από 4.000 ανθρώπους.

Το BBC καταγγέλλει τη σύλληψη δημοσιογράφου του στην Κίνα

Ο βρετανικός δημόσιος όμιλος μέσων ενημέρωσης BBC ανακοίνωσε χθες Κυριακή ότι ένας από τους δημοσιογράφους του στην Κίνα, που κάλυπτε τις διαδηλώσεις στη Σαγκάη εναντίον της δρακόντειας πολιτικής «zero COVID», συνελήφθη και «χτυπήθηκε από την αστυνομία».

«Το BBC είναι πολύ ανήσυχο για τη μεταχείριση την οποία υπέστη ο δημοσιογράφος μας Εντ Λόρενς, ο οποίος συνελήφθη και του περάστηκαν χειροπέδες καθώς κάλυπτε τις διαδηλώσεις στη Σαγκάη», ανέφερε εκπρόσωπος του ομίλου σε ανακοίνωση που εστάλη στο Γαλλικό Πρακτορείο.

Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο, ο ρεπόρτερ «χτυπήθηκε» από αστυνομικούς την ώρα που εργαζόταν, όντας διαπιστευμένος δημοσιογράφος.

Εκατοντάδες άνθρωποι διαδήλωσαν το σαββατοκύριακο στην Κίνα, ιδίως σε μεγάλες πόλεις όπως η Σαγκάη και το Πεκίνο, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τα lockdowns και τα περιοριστικά μέτρα που επιβάλλονται από τις αρχές στο πλαίσιο του αγώνα εναντίον της επιδημίας του νέου κορονοϊού.

Ο εκπρόσωπος τόνισε πως το BBC δεν έχει λάβει «καμία επίσημη εξήγηση ή συγγνώμη από τις κινεζικές αρχές, πέραν μιας δήλωσης δημοσίων λειτουργών, που τον άφησαν κατόπιν ελεύθερο, ότι τον συνέλαβαν για το καλό του, για να μην μολυνθεί (από τον SARS-CoV-2) εν μέσω του πλήθους».

«Δεν θεωρούμε πως αυτή είναι αξιόπιστη εξήγηση», πρόσθεσε.

Χαρτογράφηση των υπεραιωνόβιων δέντρων στα νησιά της Δωδεκανήσου

Ολοκληρώθηκε η έρευνα που διεξήγαγε η διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας της περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου για την καταγραφή των υπεραιωνόβιων ελαιόδεντρων στα νησιά με σκοπό την προστασία και την ανάδειξή τους ως στοιχείο της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Από την έρευνα προέκυψαν σημαντικά συμπεράσματα όπως το γεγονός ότι εντοπίστηκε ελαιόδεντρο ηλικίας πάνω από 2.000 χρόνια που θεωρείται το παλαιότερο στα νησιά της Δωδεκανήσου.

Το συγκεκριμένο ελαιόδεντρο, όπως δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αντιπεριφερειάρχης Φιλήμονας Ζαννετίδης βρίσκεται στην περιοχή «Λαμπρά» στο χωριό Ασκληπειό στη νότια Ρόδο ενώ στην ίδια περιοχή βρίσκονται και άλλα ελαιόδεντρα ηλικίας εκατοντάδων ετών. «Είναι πιθανό ότι έχουμε να κάνουμε με ελαιώνα υπεραιωνόβιων δένδρων» επισημαίνει ο αντιπεριφερειάρχης.

Όπως σημειώνει ο κ. Ζαννετίδης, έχει δοθεί εντολή στις αρμόδιες υπηρεσίες να προχωρήσουν στο επόμενο στάδιο που είναι η διευθέτηση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος ώστε «να ξέρουμε πού ανήκουν αυτά τα ελαιόδεντρα, προκειμένου να εξασφαλιστεί η συναίνεση για να προχωρήσουμε στο επόμενο στάδιο που θα είναι η προστασία τους με την αναγκαία περίφραξη και η αποτύπωση πληροφοριών που θα υπάρχουν σε ειδικές πινακίδες, καθώς και η σήμανση στους τουριστικούς χάρτες της περιοχής μας».

Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά ο αριθμός των ελαιόδεντρων που δηλώθηκε στα Δωδεκάνησα ήταν πάνω από 500 ενώ έγινε εκτίμηση σε 166 από τα οποία τα 71 ελαιόδεντρα φαίνεται να έχουν σημασία, με ηλικία πάνω από 400 έτη. Από τα 71 τα 9 είναι ιδιαίτερα σημαντικά με ηλικία που ξεπερνάει τα 800 έτη, ενώ μια περίπτωση από τις 9, ενδεχομένως να αφορά ελαιόδεντρο άνω των 2.000 ετών .

Ο κ. Ζαννετίδης αναφερόμενος στις δυσκολίες δήλωσε ότι κάποια δέντρα είχαν πολύ πυκνές και πολυάριθμες παραφυάδες. Κάποια δέντρα ήταν σε δασωμένες πλέον περιοχές με πυκνή βλάστηση που η προσέγγισή τους ήταν δύσκολη, ενώ ορισμένα δέντρα είχαν κοπεί μερικώς άρα έπρεπε να γίνουν υποθέσεις για την περίμετρο.

Σύμφωνα με την έρευνα παρατηρήθηκε ότι τα μεγαλύτερα σε ηλικία ελαιόδεντρα βρέθηκαν κοντά σε θρησκευτικούς χώρους λατρείας, εκκλησίες, μονές (Καλυθιές, Σιάννα, Ασκληπειό, Θεολόγος), σε κάποιους παλιούς, αρχαίους οικισμούς (Σιάννα, Ασκληπειό) και σε όχθες ποταμών (Βάτι, Ασκληπειό).

Μάλιστα, στο χωριό Βάτι εντοπίστηκαν αρκετά σημαντικά ελαιόδεντρα που η ηλικία τους εκτιμάται ότι είναι άνω των 700 ετών ενώ για τις 9 περιπτώσεις που ξεχωρίζουν, η υπηρεσία θα προχωρήσει σε πιο εμπεριστατωμένη μελέτη προκειμένου να δει με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ακρίβεια την ηλικία των δέντρων και να δώσει τα τελικά αποτελέσματα.

Παρόμοια προσπάθεια καταγραφής βρίσκεται σε εξέλιξη και για τα νησιά των Κυκλάδων και σύντομα αναμένεται να ανακοινωθούν τα αποτελέσματα της.

Από το πρώτο Χριστουγεννιάτικο Χωριό, στο πρώτο Μουσείο Χριστουγέννων στην Ελλάδα

Τα έλατα είναι έτοιμα να στολιστούν, τα ξύλινα σπιτάκια καθαρίζονται για να υποδεχτούν τους επισκέπτες, τα χρωματιστά λαμπιόνια βγαίνουν από τα κουτιά τους, τα ξωτικά ετοιμάζονται για σκανδαλιές και ο Άγιος Βασίλης κάνει πρόβα τη φωνή του ώστε να φωνάξει το γνωστό σε όλους το γνωστό κι αγαπημένο «Χο, χο, χο». Τα τελευταία χρόνια, τα Χριστούγεννα στην Ελλάδα έχουν αλλάξει άρδην, χάρη στην εμφάνιση των Χριστουγεννιάτικων Χωριών, που αποτελούν σημείο αναφοράς. Φέτος, όμως, γίνεται ένα ακόμη βήμα στη συμπλήρωση του εορταστικού παζλ και δημιουργείται το πρώτο Μουσείο Χριστουγέννων!

Το συγκεκριμένο Μουσείο, που θα έχει για ξεναγό τον Άγιο Βασίλη, ετοιμάζεται να πάρει «σάρκα και οστά» στο αρχοντικό Δημητρίου Τσαλόπουλου στην Κατερίνη, με πρωτοβουλία του δήμου Κατερίνης. Εκεί, από τις 17 Δεκεμβρίου, ο αγαπημένος άγιος μικρών και μεγάλων θα περιμένει όλη την οικογένεια και τους μεμονωμένους επισκέπτες για ένα διαφορετικό «ταξίδι», που θα ξεκινά με μία σχεδόν «υποχρεωτική» ανάγκη: μια αναμνηστική φωτογράφιση στην είσοδο του διακοσμημένου χώρου.

Το εορταστικό αυτό Μουσείο θα περιλαμβάνει πληροφορίες για την ιστορία των Χριστουγέννων στον κόσμο, για την ιστορία του Αη Βασίλη, τη γενειάδα και τη στολή του, για τα χριστουγεννιάτικα έθιμα στην Ελλάδα και τη λαογραφία της χώρας μας, για τα παραμύθια, τις μελωδίες, τα κάλαντα, τις γεύσεις και τα γλυκά αρώματα των γιορτών.

Επιδίωξη των δημιουργών, του Γρηγόρη Αβανίδη, της Βίκυς Βουρνιά και του Δημήτρη Συμεωνίδη, είναι από την επόμενη χρονιά να υπάρχουν στο Μουσείο Χριστουγέννων και εκθέματα, όπως για παράδειγμα παλιά στολίδια αλλά και διάφορα αντικείμενα που θα συνδέονται με το εορταστικό πνεύμα των ημερών. Σύμφωνα με την αρχική ιδέα, το Μουσείο κάθε χρόνο θα «μετακομίζει» σε άλλη περιοχή της χώρας για να μπορέσουν να ξεναγηθούν όλοι στα «μυστικά» της πιο αγαπημένης γιορτής.

Η «γέννηση» του πρώτου Χριστουγεννιάτικου Χωριού

Ήταν καλοκαίρι του 2004, όταν έπεσε στο τραπέζι η ιδέα για τη «γέννηση» του πρώτου Χριστουγεννιάτικου Χωριού στην Ελλάδα. Ως τόπος επιλέχτηκε η Δράμα για να φτιαχτεί μία «Ονειρούπολη». Στο μυαλό των εμπνευστών και δημιουργών θεματικών πάρκων, του Γρηγόρη Αβανίδη και της Βίκυς Βουρνιά, υπήρχε ένα σκηνικό γεμάτο λάμψη και χρυσόσκονη, που θα μοίραζε χαμόγελα σε όλη την οικογένεια.

«Μέχρι τη στιγμή της αρχικής συζήτησης για τη δημιουργία του πρώτου Χριστουγεννιάτικου Χωριού με τον τότε δήμαρχο Δράμας, Θωμά Μαργαρίτη, οι γιορτές στην Ελλάδα ήταν τελείως διαφορετικές. Οι δήμαρχοι ζητούσαν από το κοντινό δασαρχείο ένα μεγάλο δέντρο, το τοποθετούσαν στην κεντρική πλατεία, έβαζαν φωτάκια και αστεράκια και δίπλα μια πλαστική φάτνη. Το έλατο μπορεί να έγερνε και λίγο, όμως αυτός ήταν ο στολισμός. Δεν το είχαμε πολύ μέσα στην κουλτούρα μας, είχαμε άλλα ήθη και έθιμα», εξιστόρησε, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ «Πρακτορείο 104,9 FM» ο κ. Αβανίδης.

Ο δήμαρχος, ακούγοντας την «τρελή» για εκείνη την εποχή ιδέα για σχεδιασμό ενός τόπου γεμάτου με δραστηριότητες και παιχνίδια που θα προσέλκυε όλη την οικογένεια, άναψε αμέσως το «πράσινο φως», αρκεί βέβαια να έδινε το «ok» και η διοίκηση της «Δημοξυλουργικής», της δημοτικής επιχείρησης στη Δράμα που έφτιαχνε ξύλινες κατασκευές.

«Δεν χάσαμε λεπτό και από το γραφείο του δημάρχου βρεθήκαμε απευθείας στα γραφεία της δημοτικής επιχείρησης. Για καλή μας τύχη, εκεί εργαζόταν άνθρωποι που είχαν εικόνες από τη Γερμανία και ήξεραν τις χριστουγεννιάτικες κατασκευές. Έτσι, σχεδιάσαμε την πρώτη “Ονειρούπολη” που άνοιξε τις πύλες της στις 17 Δεκεμβρίου 2004, πολύ αργότερα χρονικά απ’ ό,τι ξεκινούν σήμερα τα Χριστουγεννιάτικα Χωριά», συμπλήρωσε ο κ. Αβανίδης.

Η πρώτη «Ονειρούπολη» στήθηκε στην κεντρική πλατεία της Δράμας και αγκαλιάστηκε τόσο θερμά από την πρώτη κιόλας στιγμή, που ανάγκασε τη διοίκηση του δήμου σε μόλις δύο χρόνια να τη μεταφέρει στον Δημοτικό Κήπο. Εκεί όπου «μεγάλωσε» και «ενηλικιώθηκε» καθώς φέτος κλείνει αισίως τα 19 χρόνια ζωής.

Ο πρώτος Άγιος Βασίλης, που δούλευε στην καθαριότητα και τον έλεγαν …Κωνσταντίνο!

Σ’ εκείνο το πρώτο Χριστουγεννιάτικο Χωριό της χώρας όλα ήταν του …πρωτάρη. Λιγότερα τα ξύλινα σπιτάκια, λιγότερα τα παιχνίδια και οι δράσεις, ακόμη και ο Άγιος Βασίλης δεν ήξερε καλά καλά τη δουλειά του! Άλλωστε, για να καλυφθούν οι ανάγκες επιλέχτηκε ένας υπάλληλος της καθαριότητας, ο οποίος ανέλαβε τον ρόλο να καλωσορίζει τα παιδιά στο φωτεινό σπιτικό του και να βγαίνει φωτογραφίες μαζί τους.

«Ένα από τα κορυφαία σπίτια ήταν του Άη Βασίλη και οι άνθρωποι που θα δούλευαν στο Χριστουγεννιάτικο Χωριό, ήταν υπάλληλοι που εργαζόταν σε άλλες υπηρεσίες του δήμου ή εθελοντές με πολύ μεράκι. Επιλέξαμε για Άη Βασίλη έναν εργαζόμενο στην καθαριότητα. Ευτραφούλης, με κόκκινα μάγουλα, ο κατάλληλος άνθρωπος, ένας από τους καλύτερους εργαζόμενους του δήμου. Ο ίδιος σκέφτηκε πως αντί να είναι στα απορριμματοφόρα, καλύτερα να είναι σ’ ένα σπιτάκι με τζάκι μαζί με τα παιδιά και με πολύ μεγάλη χαρά δέχτηκε», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Αβανίδης.

«Του κάναμε τα πρώτα μαθήματα, έλαβε την εκπαίδευση, τα κατάλαβε όλα. Μόλις έμπαινε κάποιος μέσα στο σπίτι έλεγε δυνατά: “Χο, χο, χο! Καλωσόρισες”! Σύντομα, όμως, πήρε τον αέρα ο Άη Βασίλης και άρχισε να κάνει και ερωτήσεις στους μικρούς επισκέπτες. Έτσι, ήρθε ένα παιδάκι και το ρώτησε: “Πώς σε λένε;”. “Κωνσταντίνο”, απάντησε ο μικρός με τον Άγιο Βασίλη ξαφνικά να αναφωνεί: “Χο, χο, χο, είμαστε και συνονόματοι”, κάνοντας όλους τους ενήλικες που ήταν στο χώρο να γελάσουν».

Τη δική της ματιά, σε όλη αυτή την πορεία των 19 ετών, καταθέτει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η κ.Βουρνιά, η υπεύθυνη για το χριστουγεννιάτικο στολισμό των ξύλινων κατασκευών: «Είναι τόσο όμορφες οι αναμνήσεις. Το μεγάλο άγχος που είχαμε ήταν να μην δημιουργήσουμε κάτι κιτς. Εάν αυτό που κάνουμε θα αρέσει. Κάναμε κάτι για πρώτη φορά στην Ελλάδα και θέλαμε να είναι ωραίο. Πριν από τα πρώτα εγκαίνια της “Ονειρούπολης” καθώς κατέβαινα με τα πόδια στην πλατεία, είχε πέσει η νύχτα και είδα μπροστά μου τα φώτα, τον κόσμο, τα χρώματα. Έπαθα σοκ. Ήταν τελειωμένο. Τότε κατάλαβα ότι κάναμε κάτι μεγάλο για πρώτη φορά».

Στη διάρκεια όλων αυτών των χρόνων, που το πνεύμα αγάπης κυριαρχεί, έγιναν και δεκάδες προτάσεις γάμου εντός της «Ονειρούπολης», με τους γαμπρούς να γονατίζουν και να ζητούν από τις αγαπημένες τους να ενώσουν τις ζωές τους, έχοντας για «μάρτυρες» τον Άγιο Βασίλη, τις νεράιδες, τους καλικάντζαρους και κάποια πονηρά ξωτικά.

Και μετά ήρθε …ο «Μύλος των Ξωτικών»

Μετά τη μεγάλη προσέλευση, στη Δράμα, τουριστών που ήθελαν να ζήσουν από κοντά τη μαγεία των Χριστουγέννων, άνοιξε η «όρεξη» και σε άλλες περιοχές της χώρας να δημιουργήσουν κάτι ανάλογο. Δεύτερη προσπάθεια του κ. Αβανίδη και της κ. Βουρνιά ήταν στον δήμο Τρικκαίων το 2011. «Σε αυτή την περίπτωση ήμασταν πιο έμπειροι και το περιβάλλον πιο ώριμο. Βρήκαμε μία πολύ καλά οργανωμένη ομάδα στελεχών του δήμου και τον Μύλο Ματσόπουλου κι εκεί σχεδιάσαμε τον “Μύλο των Ξωτικών”, τον οποίο σήμερα επισκέπτονται πάνω από ένα εκατ. επισκέπτες», σημείωσε ο κ. Αβανίδης.

Ο «Μύλος των Ξωτικών» ξεκίνησε στα Τρίκαλα στις 9 Δεκεμβρίου του 2011 και από τότε τα παλιά φουγάρα δουλεύουν ασταμάτητα, με μοναδικό σκοπό να προσφέρουν χαρά σε μικρούς και μεγάλους.

Χριστουγεννιάτικα Χωριά σε όλη τη χώρα

Ανάλογες προσπάθειες για δημιουργία Χριστουγεννιάτικων Χωριών, ώστε να σκορπιστεί η μαγεία των γιορτών, έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια σε πολλές περιοχές της χώρας. Μόνο στη Βόρεια Ελλάδα, κατά καιρούς, «γεννήθηκαν» προσπάθειες που έλαβαν ονόματα «μαγικά» όπως «Παραμυθοχώρα», «Παραμυθούπολη», «Ξύλινο Χωριό», «Σαν …Παραμύθι», «Δάσος των Χριστουγέννων», «Χωριό του Κόσμου».

Στη Θεσσαλονίκη, από την άλλη, λειτουργεί εντός της ΔΕΘ ο «Αστερόκοσμος». Στα περίπτερα αλλά και τους ανοιχτούς χώρους του εκθεσιακού κέντρου υπάρχουν αμέτρητα παιχνίδια, χριστουγεννιάτικες δράσεις και εκδηλώσεις. Φέτος, θα ανοίξει αυλαία και πάλι από τις 10 Δεκεμβρίου έως τις 8 Ιανουαρίου 2023.

Επίσης, η «Παραμυθούπολη» υλοποιείται για 11η χρονιά στον δήμο Πέλλας, στο πάρκο του Αγίου Γεωργίου στα Γιαννιτσά. Φέτος, ξεκινά από τις 9 Δεκεμβρίου έως και τις 8 Ιανουαρίου 2023, ενώ στον πεζόδρομο της πόλης θα κάνουν βόλτες ο Άγιος Βασίλης, μασκότ και ξωτικά. Παράλληλα, θα τοποθετηθεί παγοδρόμιο και καρουζέλ, ενώ προγραμματίζονται συναυλίες και πολλές ακόμη εκπλήξεις.

Στην Κατερίνη, επιπλέον, θα λειτουργήσει το «Χριστουγεννιάτικο Χωριό του Κόσμου», σε μία αυλή στρωμένη με άχυρα και όλα τα στολίδια από ανακυκλώσιμα υλικά. Φωτίζεται από τρεις μεγάλες φωτιές και σε 12 ξύλινα σπιτάκια τα μικρά παιδιά μπορούν να συμμετέχουν σε διάφορα ατομικά ή ομαδικά παραδοσιακά παιχνίδια. Είναι ένα χωριό, με στόχο την προσφορά και την αλληλεγγύη.

Στην Κομοτηνή ετοιμάζονται από τον δήμο οι «Χριστουγεννιάτικες Περιπέτειες του Πινόκιο» στο Πάρκο Αγίας Παρασκευής, από τις 12 Δεκεμβρίου και μέχρι τις 2 Ιανουαρίου του 2023.

Αναστασία Καρυπίδου

Φυλάκιση χωρίς αναστολή σε 47χρονη βρεφονηπιοκόμο που καταγγέλθηκε για ξυλοδαρμούς μικρών παιδιών

Σε φυλάκιση τριών ετών και εννέα μηνών, χωρίς αναστολή, καταδικάστηκε 47χρονη βρεφονηπιοκόμος που παραπέμφθηκε να δικαστεί στο Αυτόφωρο Τριμελές Πλημμελειοδικών Θεσσαλονίκης, κατηγορούμενη ότι χτυπούσε και κακομεταχειριζόταν βρέφη ηλικίας έως 1,5 ετών, σε ιδιωτικό σταθμό της Θεσσαλονίκης, όπου εργαζόταν. Είχε προηγηθεί καταγγελία συναδέλφου της, σε συνέχεια της οποίας συνελήφθη και της απαγγέλθηκε ποινική δίωξη.

Ύστερα από μαραθώνια αποδεικτική διαδικασία, το Δικαστήριο την έκρινε ένοχη για απλή σωματική βλάβη εις βάρος ανηλίκων, τετελεσμένη και σε απόπειρα, κατά συρροή και κατ’ εξακολούθηση. Η ποινή της αποφασίστηκε να μην ανασταλεί, αλλά η έφεση έχει αναστέλλουσα δύναμη στην εκτέλεσή της. Κατά συνέπεια, άσκησε έφεση κατά της απόφασης και αφέθηκε ελεύθερη.

«Χτυπούσε τα παιδάκια στα μάγουλα ή στα χέρια [….] Τα φώναζε όταν γκρίνιαζαν ή δεν έτρωγαν το φαγητό τους ή όταν δυσκολεύονταν να κοιμηθούν. Εκείνα κοκάλωναν κάθε φορά» είπε, μεταξύ άλλων, η καταγγέλλουσα. «Φοβήθηκα μήπως με απολύσουν και για αυτό δεν είπα κάτι» πρόσθεσε και συμπλήρωσε ότι η διοίκηση δεν γνώριζε τίποτα για την συμπεριφορά της. Στο Δικαστήριο κατέθεσαν γονείς των παιδιών που δήλωσαν σοκαρισμένοι με το περιεχόμενο των καταγγελιών.

«Με παρουσιάζουν σαν τέρας. Είμαι κι εγώ μάνα»

Απολογούμενη, η κατηγορούμενη αρνήθηκε την κατηγορία, κάνοντας λόγο για εις βάρος της σκευωρία. «Είμαι σοκαρισμένη […] Δεν πίστευα ποτέ ότι θα βρεθώ σ’ αυτή τη θέση. Αγαπώ πολύ τα παιδιά και τη δουλειά μου» ανέφερε, ενώ σε άλλο σημείο επισήμανε: «Δυσκολεύτηκα να κάνω ένα παιδί και δεν θα φερόμουν ποτέ έτσι σε ένα παιδί. Όποιον και να ρωτήσετε, λατρεύω όλα τα παιδιά. Με παρουσιάζουν σαν ένα τέρας, κι εγώ είμαι μάνα», είπε ξεσπώντας σε λυγμούς.

Γ. Καραγιάννης: Μειώνουμε τα διόδια στην Αττική Οδό και σχεδιάζουμε αναλογική χρέωση στους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους

Για τη μείωση των διοδίων στην Αττική Οδό καθώς και την αναλογική χρέωση διοδίων που σχεδιάζεται, μίλησε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, Γιώργος Καραγιάννης, σε συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθμό Open ενώ ανέλυσε το πρόγραμμα έργων που βρίσκεται σε εξέλιξη σε όλη τη χώρα.

«Η κυβέρνηση αποφάσισε ότι η Αττικής Οδός είναι ένας σημαντικός αυτοκινητόδρομος και θα πρέπει να μειωθεί το διόδιο. Η απόφαση αυτή εντάσσεται στην προσπάθεια που γίνεται για την αντιμετώπιση του κόστους διαβίωσης καθώς η κυβέρνηση αντιμετωπίζει με υπευθυνότητα και συνέπεια τα ζητήματα που απασχολούν τον πολίτη» τόνισε ο κ. Καραγιάννης. Όπως εξήγησε ο υφυπουργός Υποδομών, «μόλις τελειώσει η τρέχουσα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, τον Οκτώβριο του 2024, τα διόδια θα μειωθούν στα 2,50 ευρώ ανά διέλευση».

Σχετικά με τα διόδια στους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους, ο κ. Καραγιάννης ανέφερε ότι «όπου μας δίνεται η δυνατότητα κάνουμε μείωση, όπου μπορούμε τα συγκρατούμε, είμαστε σε διαρκή επαφή – διαπραγμάτευση με τους παραχωρησιούχους». Προανήγγειλε, μάλιστα, ότι «το επόμενο διάστημα θα υπάρξουν ανακοινώσεις σχετικά με το σχέδιο για αναλογική χρέωση στους αυτοκινητοδρόμους της χώρας».

Αναφορικά με τις αποζημιώσεις στους πολίτες που είχαν εγκλωβιστεί στην Αττική Οδό εξαιτίας του χιονιού, ο κ. Καραγιάννης έκανε γνωστό ότι «περίπου 3.500 πολίτες έχουν λάβει την αποζημίωση των 2.000 ευρώ και εκκρεμούν λόγω δικαιολογητικών περίπου 500 αιτήσεις, ενώ στη Δικαιοσύνη έχουν προσφύγει 60 πολίτες».

Ο συνολικός σχεδιασμός για την Αττική

Στη συνέχεια, ο υφυπουργός Υποδομών μίλησε για τα έργα της Αττικής που έχουν στόχο να προσφέρουν λύσεις στο κυκλοφοριακό πρόβλημα που ταλαιπωρεί το Λεκανοπέδιο. Σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη «έχουν ήδη αναπτυχθεί τα εργοτάξια στους 15 σταθμούς της νέας Γραμμής 4 του Μετρό» και υπογράμμισε τη σημαντική συμβολή που θα έχει στις μετακινήσεις. «Με τη Γραμμή 4 του Μετρό θα εξυπηρετούμε τον βαρύ αστικό ιστό και θα πυκνώσουμε τους σταθμούς Μετρό στην Αθήνα, κάτι που έχει ανάγκη η πόλη» σημείωσε ο υφυπουργός Υποδομών.

Επέμεινε στην αξία των Μέσων Σταθερής Τροχιάς, φέρνοντας ως παράδειγμα το Μετρό στον Πειραιά που «άλλαξε το κυκλοφοριακό», όπως χαρακτηριστικά είπε ο κ. Καραγιάννης, υπογραμμίζοντας ότι «από 1 έως 20 Νοεμβρίου πάνω από 450.000 πολίτες έχουν χρησιμοποιήσει τους νέους σταθμούς». Όπως επισήμανε ο υφυπουργός Υποδομών, «το επόμενο διάστημα θα δημοπρατήσουμε την επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς Ίλιον με τρεις σταθμούς, ένα σημαντικό έργο περίπου 500 εκατ. ευρώ που έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης τα 5 χρόνια».

Επιπλέον, «θα προκηρυχθεί τις επόμενες ημέρες ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος Δυτικής Αττικής» σύμφωνα με τον υφυπουργό Υποδομών.

Ο κ. Καραγιάννης σχολίασε ότι «η υπερδεκαετής κρίση μας άφησε αρκετά πίσω στα έργα υποδομών. Αυτό άλλαξε καθώς τα τελευταία 3,5 χρόνια έχουμε σχεδιάσει και υλοποιούμε ένα πρόγραμμα έργων που η χώρα είχε να δει από τη δεκαετία του ‘90». «Προσπαθούμε να επιλύσουμε τα προβλήματα που δημιούργησε η απουσία έργων υποδομών, χρειάζεται χρόνος, αλλά θα τα καταφέρουμε» υπογράμμισε.

Ερωτηθείς για το κυκλοφοριακό στον Κηφισό, ο υφυπουργός Υποδομών τόνισε ότι «εξετάζουμε με την Περιφέρεια Αττικής, στην οποία ανήκει η διοικητική αρμοδιότητα του δρόμου, λύσεις και κυρίως σημειακές παρεμβάσεις που θα απαλύνουν το πρόβλημα». «Αυτό που χρειάζεται για να λυθεί το κυκλοφοριακό είναι επέκταση του δικτύου Μετρό και του Προαστιακού, νέα λεωφορεία, σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι» πρόσθεσε ο κ. Καραγιάννης. Σε αυτή την κατεύθυνση «έχουμε ήδη δημοπρατήσει τη μεγαλύτερη αστική σήραγγα, την επέκταση της Λ. Κύμης και σύνδεσή της με την ΠΑΘΕ, ενώ προχωράμε το προσεχές διάστημα στη δημοπράτηση της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω, ενώ σύντομα θα ανακοινώσουμε και το σχέδιο για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού», επισήμανε ο κ. Καραγιάννης.

«Το ζητούμενο με την Πατρών-Πύργου δεν ήταν πότε θα γίνει αλλά αν θα γίνει»

Ακολούθως, ο υφυπουργός Υποδομών αναφέρθηκε στους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους που προχωρούν στην υπόλοιπη χώρα. Στον απόηχο της επίσκεψης με τον πρωθυπουργό σε εργοτάξιο της Πατρών – Πύργου, ο κ. Καραγιάννης σχολίασε ότι «το ζητούμενο με τον νέο αυτοκινητόδρομο δεν ήταν πότε θα γίνει αλλά αν θα γίνει και σήμερα έχουμε εργοτάξια και βρισκόμαστε τρεις μήνες νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα». «Πιστεύω, μάλιστα, ότι θα φτάσουμε να είμαστε και έξι μήνες νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα που προβλέπεται στη σύμβαση και συνεπώς να παραδώσουμε σε λειτουργία το έργο αρκετά νωρίτερα» εκτίμησε ο κ. Καραγιάννης.

Σύμφωνα με τον Υφυπουργό Υποδομών «παράλληλα “τρέχει” η υλοποίηση του ΒΟΑΚ στην Κρήτη και του Ε65 στην Κεντρική Ελλάδα».

Σε ό,τι αφορά τη Θεσσαλονίκη, ο κ. Καραγιάννης έκανε ιδιαίτερη μνεία στο Flyover «που θα διπλασιάσει τον όγκο των οχημάτων που θα εξυπηρετούνται και μαζί με το Μετρό που θα παραδοθεί στο τέλος του 2023 η πόλη θα έχει την εικόνα που της αξίζει».

Κλείνοντας ο κ. Καραγιάννης επισήμανε ότι «όχι μόνο προχωράμε με συνέπεια στην υλοποίηση του προγράμματός μας αλλά είμαστε και από τις κυβερνήσεις που παραδίδουν τα έργα νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα».

Συνελήφθησαν δυο άτομα που μετέφεραν παράνομα αλλοδαπούς σε ειδικές κρύπτες σε φορτηγά

Σε ειδικές κρύπτες, μέσα σε φορτηγά, μετέφεραν παράνομα αλλοδαπούς δύο άτομα που συνελήφθησαν στη Θεσσαλονίκη.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της αστυνομίας, στο πλαίσιο περιπολιών στην Εγνατία Οδό, αστυνομικοί του Τμήματος Διαχείρισης Μετανάστευσης της Διεύθυνσης Αλλοδαπών Θεσσαλονίκης, στο ύψος των κόμβων Ασπροβάλτας και Κερδυλλίων αντίστοιχα, εντόπισαν, σε δύο διαφορετικές περιπτώσεις, ισάριθμα φορτηγά αυτοκίνητα που μετέφεραν παράνομα, σε ειδικές κρύπτες, αλλοδαπούς οι οποίοι στερούνταν εγγράφων για τη νόμιμη παραμονή τους στην ελληνική επικράτεια.

Συνελήφθησαν οι δύο αλλοδαποί οδηγοί, μία 23χρονη γυναίκα κι ένας άντρας 19 ετών, σε βάρος των οποίων σχηματίστηκαν δικογραφίες.

Σημειώνεται ότι το όχημα που οδηγούσε ο 19χρονος αλλοδαπός διαπιστώθηκε ότι έφερε πλαστές πινακίδες κυκλοφορίας και από την έρευνα προέκυψε πως έχει δηλωθεί κλοπή του τον Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους σε αστυνομικό κατάστημα του Νομού Αττικής.

Τα επόμενα 10-15 χρόνια ο καρκίνος θα είναι μια χρόνια νόσος η οποία δεν θα σκοτώνει, εκτιμούν οι ειδικοί

Την εκτίμηση ότι τα επόμενα 10 με 15 χρόνια ο καρκίνος θα είναι μία χρόνια νόσος με την οποία θα ζούμε χωρίς αυτή να μας σκοτώνει, εξέφρασε ο χειρουργός ογκολόγος, διευθυντής της Δ΄ Χειρουργικής Κλινικής και Κλινικής Ογκολογίας στο Ιατρικό Διαβαλκανικό Κέντρου του Ομίλου Ιατρικού Αθηνών, Ιωάννης Σπηλιώτης, μιλώντας στους δημοσιογράφους στο περιθώριο του συνεδρίου με θέμα «Η Χειρουργική Ογκολογία… εκτός ορίων» το οποίο διεξάγεται 25-26 Νοεμβρίου στο Αμφιθέατρο του Διαβαλκανικού.

«Οι συζητήσεις που έγιναν στη διάρκεια του συνεδρίου ανέδειξαν ότι η μάχη ενάντια στον καρκίνο προχωράει νικηφόρα και έχουμε πλέον στη φαρέτρα μας νέες στοχευτικές θεραπείες, νέες χειρουργικές επεμβάσεις, νέα τεχνολογία» σημείωσε ο κ. Σπηλιώτης. Παράλληλα εξήγησε ότι το «εκτός ορίων» που αναφέρεται στον τίτλο του συνεδρίου σημαίνει ότι πολλές φορές ακόμα και εκεί που φαίνεται ότι η μάχη έχει χαθεί, μία σειρά από μελέτες που αναδεικνύουν ότι η συνισταμένη πολλών ειδικοτήτων μπορεί να δώσει αποτέλεσμα.

«Οι νέες χειρουργικές επεμβάσεις είναι επεμβάσεις που χάρη στη νέα τεχνολογία και στην εξειδίκευση εκπαίδευσης των χειρουργών μπορούν να πηγαίνουν πιο ουσιαστικά με μεγαλύτερη επιθετικότητα σε περιπτώσεις ασθενών οι οποίοι έχουν καταρχάς χαρακτηριστεί χωρίς θεραπευτική προσέγγιση», επισήμανε ο κ. Σπηλιώτης .

Σημείωσε επίσης ότι η αποκωδικοποίηση του ανθρώπινου γονιδιώματος έδωσε την ευκαιρία να έχουμε νέες θεραπείες και πρόσθεσε: «Κάθε χρόνο υπάρχουν καινούργια φάρμακα που βελτιώνουν όχι μόνο την ποιότητα της ζωής αλλά αυξάνουν και το προσδόκιμο επιβίωσης. Η επεμβατική ακτινολογία, η επεμβατική πνευμονολογία, οι νέες τεχνολογίες που διαθέτει το νοσοκομείο μας, δίνουν τη δυνατότητα να επιλύουμε τα προβλήματα και να βάζουμε περισσότερη ζωή στο χρόνο της καθημερινότητας των αρρώστων».

«Στόχος του Ιατρικού Διαβαλκανικού είναι να συνεισφέρει ουσιαστικά στη μάχη αντιμετώπισης του καρκίνου μέσα και από έξυπνες τεχνολογίες και ενισχυμένες διαγνωστικές και επεμβατικές ικανότητες που θα καθιστούν εφικτή την αντιμετώπιση κάθε περιστατικού όσο περίπλοκη και αν είναι», σημείωσε από την πλευρά του ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του Ομίλου Ιατρικού Αθηνών Χρήστος Αποστολόπουλος.

Νομοσχέδιο ΥΠΟΙΚ: Αναστέλλονται για άλλα δύο χρόνια η εφαρμογή ΦΠΑ στα ακίνητα και ο φόρος υπεραξίας 15% στις μεταβιβάσεις

Αναστέλλεται για ακόμη δύο χρόνια η εφαρμογή του φόρου υπεραξίας 15% στις μεταβιβάσεις ακινήτων, όπως και η επιβολή ΦΠΑ στα ακίνητα, ενώ θα συνεχίσει να ισχύει το καθεστώς για μειωμένους και υπερμειωμένους συντελεστές ΦΠΑ σε ορισμένα αγαθά και υπηρεσίες, όπως γυμναστήρια, τουριστικό πακέτο, εισιτήρια θεάτρου κ.λπ.

Επίσης ξεκινάει η διαδικασία για αλλαγή – μείωση των αντικειμενικών αξιών σε περιοχές που οι Δήμοι θα υποβάλλουν ενστάσεις.

Αυτά προβλέπονται μεταξύ άλλων στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε πριν από λίγο στην Βουλή από τον Υπουργό Οικονομικών, κ. Χρήστο Σταϊκούρα, και φέρει τον τίτλο: «Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2235 – Κύρωση Πρόσθετης Πράξης στο Νέο Συνυποσχετικό μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ναυτιλιακής Κοινότητας και φορολογικές ρυθμίσεις για τη ναυτιλία, Επείγουσες φορολογικές και τελωνειακές ρυθμίσεις – Θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων και του Δικτύου Κρατικών Ενισχύσεων – Μισθολογικές ρυθμίσεις και άλλες διατάξεις».

Με τις προτεινόμενες διατάξεις του Μέρους Α΄ του νομοσχεδίου, επιδιώκεται η εναρμόνιση της εθνικής μας νομοθεσίας με το ενωσιακό δίκαιο, προκειμένου να προβλέπεται η χορήγηση απαλλαγών από τον φόρο προστιθέμενης αξίας (Φ.Π.Α.) και τον ειδικό φόρο κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) στις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις ή στις Ένοπλες Δυνάμεις των άλλων κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κατά περίπτωση, όταν αυτές συμμετέχουν σε αμυντική προσπάθεια για την υλοποίηση ενωσιακής δραστηριότητας στο πλαίσιο της Κοινής Πολιτικής Ασφάλειας και Άμυνας (ΚΠΑΑ) της Ε.Ε. Οι απαλλαγές αυτές ευθυγραμμίζονται με αντίστοιχες απαλλαγές του Βορειοατλαντικού Συμφώνου (ΝΑΤΟ), δεν αφορούν άλλες δράσεις, οι οποίες δεν εξυπηρετούν κοινούς σκοπούς άμυνας (π.χ. ανθρωπιστικές αποστολές) και επεκτείνονται και στο πολιτικό προσωπικό που τις συνοδεύει.

Το Μέρος Β΄ του νομοσχεδίου περιλαμβάνει διατάξεις που αφορούν την κύρωση της Πρόσθετης Πράξης στο υφιστάμενο νέο Συνυποσχετικό του Ελληνικού Δημοσίου με τη Ναυτιλιακή Κοινότητα.

Η εν λόγω Πρόσθετη Πράξη υπεγράφη από τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, τον Υπουργό Οικονομικών κ. Χρήστο Σταϊκούρα και την Πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) κα. Μελίνα Τραυλού, η οποία εκπροσώπησε τη ναυτιλιακή Κοινότητα βάσει ειδικού πληρεξουσίου που της έχει παρασχεθεί από τη συντριπτική πλειοψηφία του 91,56% του συνόλου της χωρητικότητας των διαχειριζόμενων από εταιρείες του άρθρου 25 ν. 27/1975 πλοίων υπό ελληνική ή ξένη σημαία.

Με την Πρόσθετη Πράξη στο νέο Συνυποσχετικό, αυξάνονται σε 60 εκατ. ευρώ ετησίως – συμπεριλαμβανομένου του έτους 2022 – τα εγγυημένα δημόσια έσοδα από την οικειοθελή παροχή των μελών της Ναυτιλιακής Κοινότητας. Η οικειοθελής παροχή, με βάση το ισχύον έως σήμερα Συνυποσχετικό, που υπεγράφη τον Φεβρουάριο του 2019, ανερχόταν σε 40 εκατ. ευρώ ετησίως.

Το Μέρος Γ΄ του νομοσχεδίου εισάγει επείγουσες φορολογικές ρυθμίσεις-τροποποιήσεις του Κώδικα Φ.Π.Α., του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και του Κώδικα Διατάξεων Φορολογίας, Κληρονομιών, Δωρεών, Γονικών Παροχών και Κερδών από Τυχερά Παίγνια. Με τις ρυθμίσεις αυτές υλοποιούνται αναπτυξιακά μέτρα και μέτρα στήριξης της κοινωνίας.

Ειδικότερα:

1. Παρατείνονται έως τις 30.6.2023 οι μειωμένοι και υπερμειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ σε ορισμένα αγαθά και υπηρεσίες, μεταξύ των οποίων οι υπηρεσίες μεταφοράς προσώπων και των αποσκευών τους, οι υπηρεσίες εστίασης, τα μη αλκοολούχα ποτά, οι υπηρεσίες γυμναστηρίων και σχολών χορού, το τουριστικό πακέτο, τα εισιτήρια θεάτρου, αγαθά που χρησιμοποιούνται στην αιμοκάθαρση και στους απινιδωτές κ.ά. Επιπλέον, προβλέπεται ότι από την 1η.1.2023 έως και τις 30.6.2023 τα εισιτήρια κινηματογράφων υπάγονται στον υπερμειωμένο συντελεστή Φ.Π.Α. 6%.

2. Παρατείνεται, μέχρι το τέλος του 2024, η δυνατότητα υπαγωγής στο καθεστώς αναστολής του Φ.Π.Α. στα ακίνητα. Έτσι, η παράδοση των ιδιοκτησιών δεν επιβαρύνεται με Φ.Π.Α. έως 31.12.2024.

3. Παρατείνεται, έως τις 31.12.2024, η αναστολή του φόρου υπεραξίας 15% στις μεταβιβάσεις ακινήτων.

4. Παρατείνεται, έως τις 31.12.2024, η έκπτωση φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων κατά 40%, για τις δαπάνες που καταβάλλουν οι πολίτες για την ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση των κτιρίων τους.

5. Με σκοπό την περαιτέρω διευκόλυνση της μεταφοράς φορολογικής κατοικίας στην Ελλάδα, συμπληρώνεται το νομοθετικό πλαίσιο της εναλλακτικής φορολόγησης του άρθρου 5Α του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος. Επιπλέον, προβλέπεται ότι ειδικά για το φορολογικό έτος 2022, παρατείνεται έως τις 15.12.2022 η προθεσμία για την υποβολή της αίτησης υπαγωγής στον εναλλακτικό τρόπο φορολόγησης.

6. Για τη διευκόλυνση των φορολογουμένων και την αποσυμφόρηση των φορολογικών υπηρεσιών, προσδιορίζεται η διαδικασία για την ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων στη φορολογία κεφαλαίου, με την έκδοση πράξης προσδιορισμού του φόρου σε κάθε περίπτωση υποβολής τροποποιητικής δήλωσης στη φορολογία κεφαλαίου μέσω της κατάργησης του ελέγχου από τη Φορολογική Διοίκηση σε κάθε περίπτωση υποβολής τροποποιητικής δήλωσης φόρου μεταβίβασης ακινήτων ή τροποποιητικής δήλωσης φόρου κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών από την οποία προκύπτει μείωση φόρου άνω των 300 ευρώ, καθώς και σε κάθε μεταγενέστερη αυτής τροποποιητική δήλωση, ανεξαρτήτως ποσού μείωσης του φόρου.

7. Παρατείνονται τα μειωμένα τέλη κυκλοφορίας τουριστικών λεωφορείων και για το έτος 2023, αντίστοιχων με τα τέλη που καταβάλλουν τα υπεραστικά λεωφορεία.

8. Απλοποιούνται οι όροι και η διαδικασία ακινητοποίησης οχημάτων που τίθενται στο τελωνειακό καθεστώς της προσωρινής εισαγωγής.

9. Παρατείνεται, μέχρι τις 31.12.2024, το καθεστώς φορολογίας μεταβίβασης των οχημάτων δημόσιας χρήσης του άρθρου 10 του ν. 2579/1998, το οποίο λήγει στις 1.12.2022. Αυτό επιφέρει απλούστευση φορολογικών διαδικασιών κατά τη μεταβίβαση αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης από επαχθή αιτία. Η ευνοϊκή ρύθμιση αφορά ΤΑΞΙ, τουριστικά λεωφορεία, λεωφορεία ενταγμένα σε ΚΤΕΛ.

10. Διευκολύνονται τα φυσικά και νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες να υπαγάγουν τις βεβαιωμένες στην Φορολογική Διοίκηση οφειλές τους σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής του ν. 4152/2013, μέσω της συνέχισης της αναστολής ισχύος από 28.10.2022 έως και 27.10.2023, της διάταξης που αφορά στις προϋποθέσεις πιστοποίησης ανεξάρτητου εκτιμητή και την παροχή εγγύησης ή διασφάλισης ή εμπράγματης ασφάλειας.

11. Με σκοπό την οικονομική ενίσχυση των αθλητικών ομάδων, η οποία είναι αναγκαία για τη βιωσιμότητά τους μετά την περίοδο της πανδημίας COVID-19, οι επιπτώσεις της οποίας έχουν περιοριστεί αλλά δεν έχουν εκλείψει, εφαρμόζεται και για το 2022 η διάταξη που ίσχυσε για το έτος 2021 και προβλέπει ότι η χρηματοδότηση που λαμβάνουν οι αθλητικές ομάδες ως ποσοστό των φορολογικών εσόδων από τυχερά παίγνια είναι ακατάσχετη έναντι τυχόν πιστωτών των δικαιούχων, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με οφειλές των δικαιούχων προς το Δημόσιο, τους ΟΤΑ, τον ΕΦΚΑ ή τα πιστωτικά ιδρύματα.

Επιπροσθέτως, στο Μέρος Γ΄ του νομοσχεδίου περιέχονται διατάξεις που στοχεύουν στην αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου και της λειτουργίας του δικτύου των κρατικών ενισχύσεων, μέσω της αποσαφήνισης του ρόλου και των αρμοδιοτήτων της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων» (ΚεΜΚΕ) και των Αποκεντρωμένων Μονάδων Κρατικών Ενισχύσεων (ΑΜΚΕ) και του καθορισμού της διαδικασίας ανάκτησης παράνομων και ασυμβίβαστων κρατικών ενισχύσεων. Ακόμη, προβλέπεται ότι για την ηλεκτρονική καταχώριση, επεξεργασία και παρακολούθηση των κρατικών ενισχύσεων που χορηγούνται στην ελληνική επικράτεια αναπτύσσεται και λειτουργεί το Κεντρικό Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων (ΚΠΣΚΕ), με κύριο στόχο τη συνολική διαχείριση και παρακολούθηση των κρατικών ενισχύσεων, μέσω και της διαλειτουργικότητας. Με την ενσωμάτωση των διατάξεων περί κρατικών ενισχύσεων σε ένα ενιαίο νομοθετικό κείμενο επιτυγχάνεται η αποτελεσματικότερη και ορθότερη εφαρμογή της διαδικασίας ελέγχου παράνομων και ασυμβίβαστων κρατικών ενισχύσεων.

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει, επίσης, στο Μέρος Γ΄ ρυθμίσεις μισθολογικού χαρακτήρα, όπως η κατάργηση διατάξεων που έρχονται σε αντίθεση με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο των ν. 4354/2015 και ν. 4336/2015 περί ενιαίου μισθολογίου, η αύξηση του αριθμού των επιτρεπόμενων κατ’ έτος ημερών μετακίνησης των αιρετών οργάνων των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι ανακύπτουσες στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους σχετικές ανάγκες, η προσαύξηση των εξόδων διανυκτέρευσης για τη νησιωτική χώρα, για τη χρονική περίοδο από την 1η Μαΐου έως και την 30ή Σεπτεμβρίου εκάστου έτους, καθώς και η τροποποίηση του ανώτατου ορίου επιχορήγησης των ΟΤΑ, προκειμένου να μπορούν να αντεπεξέλθουν οι ΟΤΑ στις συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες σε παγκόσμιο και εθνικό επίπεδο, λόγω της ενεργειακής κρίσης και των πληθωριστικών πιέσεων στην αγορά.

Με άλλες διατάξεις αναπτυξιακού και οικονομικού χαρακτήρα, ρυθμίζονται οργανωτικά και λειτουργικά ζητήματα του Υπουργείου Οικονομικών και προτείνονται ρυθμίσεις για τη διαλειτουργικότητα του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων (ΟΠΣΚΕ), τους όρους ειδικών δεσμευμένων καταπιστευτικών λογαριασμών και την τροποποίηση του ν. 4307/2014 περί ειδικής διαχείρισης, ως προς τα ζητήματα της παράτασης και του καθορισμού των αναστελλόμενων μέτρων ατομικής δίωξης.

Τέλος, δίνεται η δυνατότητα επανάληψης της διαδικασίας καθορισμού τιμών εκκίνησης των περιοχών που είναι ενταγμένες στο σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού φορολογητέας αξίας ακινήτων, κατόπιν υποβολής της προβλεπόμενης γνώμης των δημοτικών συμβουλίων των οικείων δήμων, από 10/12/2022 έως και 20/1/2023.