Σάββατο, 27 Ιούν, 2026

Πάσχα και σακχαρώδης διαβήτης

Νηστεία, περισυλλογή και θρησκευτική κατάνυξη χαρακτηρίζουν τη Μεγάλη Εβδομάδα, η οποία καταλήγει στη χαρά και τη γιορτή της Κυριακής του Πάσχα. Οι διατροφικές συνήθειες αλλάζουν αυτές τις ημέρες και όσοι ακολουθούν κάποιο συγκεκριμένο διαιτητικό πρόγραμμα ίσως δυσκολευτούν λίγο να προσαρμοστούν, ιδίως αν οι περιορισμοί προκύπτουν για λόγους υγείας.  Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται να δείξουν όσοι πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη, αν θέλουν να ακολουθήσουν το θρησκευτικό κλίμα και τις παραδόσεις των ημερών, προσαρμόζοντας τα στις απαιτήσεις της θεραπείας τους. Οι ειδικοί του Metropolitan Hospital  Δρ Ανδρέας Μελιδώνης, Παθολόγος – Διαβητολόγος, Συντονιστής Διευθυντής Διαβητολογικό -Καρδιομεταβολικό Κέντρο και Κάρολος Παπαλαζάρου, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, επιστημονικός συνεργάτης του θεραπευτηρίου προσφέρουν τις συμβουλές τους.

Νηστεία 

«Παρόλο που η νηστεία είναι μια καλή ευκαιρία για αποτοξίνωση από τρόφιμα ζωικής προέλευσης, τα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικά τις ημέρες αυτές. Ο λόγος είναι ότι στις περισσότερες παραδοσιακές νηστίσιμες συνταγές κυριαρχούν τα αμυλούχα τρόφιμα (όπως ζυμαρικά, πατάτες, όσπρια, ψωμί κ.λπ.) που μπορεί να διαταράξουν τα επίπεδα του σακχάρου και να προκαλέσουν αύξηση του σωματικού βάρους», επισημαίνει ο Διαιτολόγος – Διατροφολόγος Κάρολος Παπαλαζάρου.

Δέκα λόγοι για να τρώμε αγκινάρες – Τα εκπληκτικά οφέλη για την υγεία μας - marketnews.gr
Την περίοδο της νηστείας, προτιμήστε τα μη αμυλούχα λαχανικά, όπως είναι οι αγκινάρες.

 

Συγκεκριμένα, κατά την περίοδο της νηστείας, ο πάσχων από σακχαρώδη διαβήτη θα πρέπει να συνεχίσει να υπολογίζει την ποσότητα των αμυλούχων τροφών στα γεύματά του, οι οποίες πρέπει να είναι πάντα σε μορφή συνοδευτικού στο πιάτο και όχι το κυρίως γεύμα. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι πρέπει να αποφύγει να καταναλώσει ένα μεγάλο πιάτο γαριδομακαρονάδας και να επιλέξει, αντ’ αυτού να φάει γαρίδες ψητές με 1 φλιτζάνι πατατοσαλάτα ή χταπόδι με 1 φλιτζάνι μακαρονάκι κοφτό ή κριθαράκι ολικής άλεσης και αρκετή πράσινη σαλάτα.

Επίσης, είναι προτιμότερο να καταναλώσει μια μερίδα μη αμυλούχων λαχανικών όπως είναι οι αγκινάρες αντί μιας μερίδας αμυλούχων λαχανικών όπως είναι ο αρακάς.
Ακόμα, απαραίτητο είναι να στραφεί σε εναλλακτικές πηγές πρωτεΐνης όπως είναι τα όσπρια, τα μανιτάρια, αλλά και κάποια υποκατάστατα γαλακτοκομικών προϊόντων όπως το γάλα και το γιαούρτι σόγιας. Επιπλέον, τα θαλασσινά όπως το καλαμάρι, η σουπιά, οι γαρίδες κ.λπ. αποτελούν καλές πηγές πρωτεΐνης, αλλά θα πρέπει να αποφεύγονται σε μεγάλες ποσότητες κυρίως λόγω της υψηλής περιεκτικότητας τους σε χοληστερόλη.

Και βέβαια, θα πρέπει να προσέχει να μην παραλείπει τις μετρήσεις σακχάρου.

«Τις ημέρες αυτές είναι πιθανόν να διαταραχθεί η καθημερινότητα ως προς το ωράριο των γευμάτων ή τη σωματική άσκηση, κάτι που θα μπορούσε να επηρεάσει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα και να οδηγήσει σε επεισόδια υπεργλυκαιμίας ή υπογλυκαιμίας. Για τον λόγο αυτό είναι απαραίτητα τα σνακ μεταξύ των γευμάτων (ίσως ένα φρούτο ή μερικοί ξηροί καρποί  στο δεκατιανό και στο απογευματινό)τα οποία συμβάλλουν στη ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα», τονίζει ο Παθολόγος – Διαβητολόγος Δρ Ανδρέας Μελιδώνης.

Πασχαλινό τραπέζι

«Ένα άτομο με σακχαρώδη διαβήτη, για να επιτύχει μια καλύτερη πορεία της νόσου του, έχει μάθει να ζει με κάποιους μικρούς διατροφικούς περιορισμούς και να ακολουθεί ένα συγκεκριμένο πλάνο στα πλαίσια της μεσογειακής διατροφής. Ένα πιο ‘ελεύθερο’ διατροφικά πασχαλινό τραπέζι, που πραγματοποιείται μια μέρα τον χρόνο, δεν θα επηρεάσει ουσιαστικά το καθημερινό του πρόγραμμα. Επομένως, αν δεν υπάρχουν συννοσηρότητες όπως χρόνια νεφρική ανεπάρκεια ή υπερουριχαιμία, μπορεί να καταναλώσει ό,τι υπάρχει στο τραπέζι (αρνί, κοκορέτσι, αβγά τζατζίκι κ.λπ.), αλλά χωρίς υπερβολές στις ποσότητες αμυλούχων τροφίμων (όπως πίτες, πατάτες, ψωμί) και γλυκών», συνεχίζει ο Δρ Μελιδώνης.

Σαλάτες της άνοιξης για το πασχαλινό τραπέζι | ΣΥΝΤΑΓΕΣ | Gastronomos.gr
Χαρείτε τα πασχαλινά εδέσματα με μέτρο και άφθονη σαλάτα!

 

«Μια καλή συμβουλή που θα μπορούσαμε να δώσουμε είναι οι διαβητικοί να συνοδέψουν το κρέας που θα καταναλώσουν με άφθονη ποσότητα σαλάτας, καθώς οι φυτικές ίνες δεσμεύουν μέρος της χοληστερόλης των τροφών, ενώ παράλληλα μειώνουν το γλυκαιμικό φορτίο του γεύματος, οδηγώντας σε μια πιο ομαλή αύξηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα.

»Σχετικά με το αλκοόλ, επιτρέπονται 2 μονάδες αλκοόλης κατά τη διάρκεια του γεύματος, οι οποίες πρακτικά αντιστοιχούν περίπου σε 2 ποτήρια κρασιού ή 2 κουτάκια μπύρας ή 2 σφηνάκια τσίπουρου. Σε περίπτωση επιθυμίας για κάποιο γλυκό, θα ήταν προτιμότερο να καταναλωθεί προς το απόγευμα με κάποια χρονική διαφορά από το γεύμα και να προτιμηθεί κάποιο γλυκό με στέβια. Τέλος, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε τη σωματική άσκηση. Ένας καλός περίπατος μετά το φαγητό μπορεί να συμβάλει στη χώνεψη αλλά και στην αποφυγή πρόσληψης ανεπιθύμητου βάρους», συμπληρώνει ο κ. Παπαλαζάρου.

«Συμπερασματικά η Μεγάλη Εβδομάδα και το Πάσχα που ακολουθεί μπορούν και πρέπει να αποτελέσουν μια άσκηση πίστης, υπομονής και επιμονής στη συμμόρφωση των διατροφικών επιλογών υγείας. Μια τέτοια συμπεριφορά διατροφής και υγείας θα οδηγήσει στη συμπόρευση της Ανάστασης του Κυρίου με τη μεταβολική ‘ανάσταση’ των ατόμων με σακχαρώδη διαβήτη», καταλήγουν οι ειδικοί.

(πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Τα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου και τα επιτόκια των τραπεζών στο e-katanalotis.gov.gr

Tα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου όλων των παρόχων θα κοινοποιούνται εφ’ εξής στην πλατφόρμα e-katanalotis.gov.gr, μαζί με τα επιτόκια καταθέσεων και χορηγήσεων για καταναλωτές και επιχειρήσεις των τραπεζών.

Αυτό αποφασίστηκε σε σύσκεψη που είχαν σήμερα οι υπουργοί Ανάπτυξης και Επενδύσεων ‘Αδωνις Γεωργιάδης, Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας και ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης.

Συγκεκριμένα αποφασίστηκε ότι η ανάρτηση των τιμολογίων θα γίνει ως εξής:

-για την ηλεκτρική ενέργεια θα γίνει για πρώτη φορά στις 20 Απριλίου (τιμολόγια Μαΐου)

-και στο εξής στις 20 κάθε μήνα- όταν και βάσει της νομοθεσίας υποχρεούνται οι πάροχοι να τα γνωστοποιήσουν στους καταναλωτές,

-για το φυσικό αέριο θα αναρτηθούν τις επόμενες ημέρες και θα επικαιροποιούνται κάθε φορά που κάθε πάροχος μεταβάλλει τα τιμολόγιά του.

Ταυτόχρονα, θα δίνεται η δυνατότητα στους χρήστες της πλατφόρμας να συγκρίνουν τις τιμές με βάση την κατανάλωσή τους.

Επιτόκια

Όσον αφορά τα επιτόκια καταθέσεων και χορηγήσεων των τραπεζών, θα αναρτηθούν επίσης τις επόμενες ημέρες και θα επικαιροποιούνται κάθε φορά που κάθε τράπεζα μεταβάλλει τα επιτόκια ή προβαίνει σε ρυθμίσεις, όπως αυτή που ανακοινώθηκε πρόσφατα για την προστασία φυσικών προσώπων με ενήμερα στεγαστικά δάνεια.

Υπενθυμίζεται ότι σήμερα στην πλατφόρμα e-katanalotis αναρτώνται σε καθημερινή βάση οι τιμές 1.200 προϊόντων ευρείας κατανάλωσης σε σούπερ μάρκετ και των καυσίμων ανά πρατήριο και σε εβδομαδιαία βάση το «Καλάθι του Νοικοκυριού» και, για τις εορταστικές περιόδους, το «Καλάθι των Νονών» τώρα και το «Καλάθι του Αη Βασίλη» τα Χριστούγεννα.

Παράλληλα, αναρτώνται:

-τα φυλλάδια προσφορών των σούπερ μάρκετ,

– η νομοθεσία και ενημερωτικά σημειώματα για τα δικαιώματα των καταναλωτών και κάθε είδους πληροφορία που είναι χρήσιμη στον καταναλωτή.

Επιπρόσθετα, μέσω της πλατφόρμας ο καταναλωτής μπορεί είτε επώνυμα είτε ανώνυμα να κάνει καταγγελία στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή καθώς και να διαμορφώσει το δικό του «καλάθι» με προϊόντα παρακολουθώντας καθημερινά την πορεία των τιμών τους.

Σημειώνεται ότι την πλατφόρμα επισκέπτονται 500.000 μοναδικοί επισκέπτες την εβδομάδα, 300.000 έχουν «κατεβάσει» στο κινητό τους και χρησιμοποιούν την ομώνυμη εφαρμογή (app), ενώ 150.000 χρήστες έχουν διαμορφώσει τα δικά τους «καλάθια».

Δηλώσεις

Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας δήλωσε:

«Με την ανάρτηση των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου κάθε παρόχου, καθώς και την ανάρτηση των επιτοκίων καταθέσεων και χορηγήσεων των τραπεζών για φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις στην πλατφόρμα e-katanalotis, ενισχύονται η διαφάνεια και ο ανταγωνισμός προς όφελος των πολιτών.

Οι καταναλωτές αποκτούν ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο, το οποίο τους δίνει τη δυνατότητα να συγκρίνουν τιμές σε κρίσιμους για τον προϋπολογισμό τους τομείς και να επιλέξουν τη βέλτιστη για αυτούς λύση, ενώ οι επιχειρήσεις αποκτούν ένα σημαντικό κίνητρο ώστε να γίνουν πιο ανταγωνιστικές».

Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε:

«Όπως πλέον όλοι γνωρίζουμε, τα εργαλεία που φτιάξαμε στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, γνωστά ως e-katanalotis και Καλάθι του Νοικοκυριού, δουλεύουν. Δουλεύουν γιατί ενισχύουν τον ανταγωνισμό και ο μεταξύ των εταιρειών ανταγωνισμός μειώνει τις τιμές υπέρ των καταναλωτών. Σε σύσκεψη μεταξύ των Υπουργών αποφασίσαμε να χρησιμοποιήσουμε το εργαλείο του e-katanalotis υπέρ των καταθετών, των δανειοληπτών και των καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας.

Έτσι από αυτό το μήνα στο e-katanalotis θα αναρτώνται οι τιμές ηλεκτρικού ρεύματος του κάθε παρόχου και τα επιτόκια καταθέσεων και χορηγήσεων ανά τράπεζα. Έτσι ώστε να γνωρίζει ο κάθε καταθέτης, ο κάθε δανειολήπτης και ο κάθε καταναλωτής ποια εταιρεία και ποια τράπεζα τον συμφέρει.

Εύχομαι στις εταιρείες να κάνουν καλές προσφορές για να τις διαφημίζουμε και στις τράπεζες να μειώσουν τα επιτόκια χορηγήσεων και να αυξήσουν τα επιτόκια καταθέσεων σε ανταγωνιστικά επίπεδα, επίσης για να τις διαφημίσουμε.

Θα ξέρουμε και θα λέω ο ίδιος ποια έχει κάθε μήνα τη φτηνότερη τιμή ηλεκτρικής ενέργειας εταιρεία και ποια τράπεζα δίνει το καλύτερο επιτόκιο».

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας δήλωσε:

«Για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης η κυβέρνηση επιδότησε το ενεργειακό κόστος και ταυτόχρονα έδωσε τη δυνατότητα στους καταναλωτές να μπορούν απρόσκοπτα να επιλέξουν τον πάροχο που τους συμφέρει, θεσμοθετώντας την υποχρέωσή τους να προαναγγέλλουν την τιμολογιακή πολιτική του επόμενου μηνός.

Σήμερα, προχωρούμε σε ένα ακόμη βήμα ουσιαστικής διευκόλυνσης και προστασίας των συμφερόντων των πολιτών. Από τον επόμενο μήνα, εντάσσουμε στην ιστοσελίδα e-katanalotis.gov.gr, τις τιμές των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας, ώστε οι καταναλωτές να μπορούν εύκολα να συγκρίνουν και να αποφασίζουν τι τους συμφέρει. Η κυβέρνηση με σχέδιο και διαφάνεια προχωρά στην αξιοποίηση κάθε δυνατότητας προκειμένου να βρίσκεται έμπρακτα στο πλευρό όλων των Ελλήνων.»

Ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης δήλωσε:

«Ακόμα μια ευρωπαϊκή καινοτομία, που θέτει στο επίκεντρο τον καταναλωτή και την προστασία του, γίνεται πράξη. Το πρωτοπόρο εργαλείο του e-katanalotis που έχουμε δημιουργήσει εμπλουτίζεται πλέον και με τα δεδομένα των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, καθώς και των επιτοκίων των τραπεζών για καταθέσεις και προσωπικά και επιχειρηματικά δάνεια. Με τον τρόπο αυτό δίνουμε τη δυνατότητα σε όλους τους συμπολίτες μας να ενημερώνονται σε πραγματικό χρόνο για τις πιο συμφέρουσες λύσεις, είτε αυτές αφορούν τα καθημερινά τους ψώνια είτε το νέο στεγαστικό τους δάνειο ή τις καταθέσεις τους. Παράλληλα ενισχύουμε τον ανταγωνισμό και στους συγκεκριμένους κλάδους, γεγονός  που στο τέλος της ημέρας λειτουργεί προς όφελος του καταναλωτή.»

(πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Η τελευταία περιήγηση της χρονιάς στις ανθισμένες ροδακινιές της Βέροιας

Ήταν μια βροχερή Κυριακή του Απριλίου, όταν χτύπησε το τηλέφωνο της επικεφαλής του Τουριστικού Ομίλου Βέροιας (ΤΟΒ) Γιάννας Πιλιτσίδου. Στην άλλη άκρη της γραμμής ήταν ένας άντρας από τη Θεσσαλονίκη, που την ενημέρωνε για την αυθόρμητη απόφασή του να επισκεφθεί την περιοχή, παρά τον μουντό καιρό, για να απολαύσει από κοντά τον φυσικό ροζ πίνακα με τις ανθισμένες ροδακινιές της περιοχής. Οι δράσεις του ΤΟΒ για τις ανθισμένες ροδακινιές είχαν ρίξει αυλαία, καθώς η εποχή της ανθοφορίας των δέντρων είναι κυρίως ο μήνας Μάρτιος, ωστόσο κ. Πιλιτσίδου δεν θέλησε ν’ αφήσει ανεκπλήρωτη την επιθυμία του αγνώστου σ’ αυτήν άνδρα και, παρά το γεγονός ότι αρχικά μάλλον σάστισε, αμέσως σχεδίασε στο μυαλό της μια διαδρομή, που εκτελέστηκε με επιτυχία από επαγγελματία οδηγό ταξί.

«Μου τηλεφώνησε μέσα από το ΚΤΕΛ που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Βέροια και μου εξέφρασε την επιθυμία του να βρεθεί κοντά στις ανθισμένες ροδακινιές, έστω και την ύστατη στιγμή», θυμάται η επικεφαλής του ΤΟΒ, εξηγώντας πώς απ’ αυτό το περιστατικό -σε συνδυασμό με ένα ακόμη που είχε προηγηθεί- φτάσαμε στη σύμπραξη του Οργανισμού με οδηγούς ταξί της περιοχής, ώστε να μπορούν όλοι όσοι θέλουν να απολαύσουν τη μαγεία της φύσης στην εύφορη γη της Ημαθίας.

Το National Geographic αποθεώνει τις ανθισμένες ροδακινιές της Ημαθίας - ΤΑ ΝΕΑ

«Καταλάβαινα από τον τόνο της φωνής αυτού του ανθρώπου πόσο σημαντικό ήταν να μην τον απογοητεύσω», τονίζει η επικεφαλής του ΤΟΒ, που αμέσως τηλεφώνησε στον πρόεδρο των οδηγών ταξί της περιοχής, ο οποίος και ανταποκρίθηκε θετικά. Μάλιστα, στην απορία του «Πού θα βρούμε ανθισμένες ροδακινιές τώρα;», η κ. Πιλιτσίδου είχε τη λύση και τον κατηύθυνε στις περιοχές πάνω από τη συνοικία του Πανοράματος, στα ορεινά χωριά Κομνήνειο και Ραχιά. Έτσι κι έγινε και ο αναπάντεχος, από τους τελευταίους επισκέπτες/μάρτυρες του φαινομένου των ανθισμένων ροδακινιών στην Ημαθία, εκπλήρωνε λίγη ώρα αργότερα την επιθυμία του.

«Φέτος δεν προλάβαμε να κάνουμε πολλά δρομολόγια (μόλις τρία), αφού η συμμαχία μας με τον ΤΟΒ έγινε λίγο καθυστερημένα», εξηγεί, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού Ιδιοκτητών ταξί Βέροιας Θωμάς Περηφανόπουλος, εκφράζοντας την ικανοποίησή του για την πιλοτική εφαρμογή του νέου αυτού εγχειρήματος. Μάλιστα, όπως λέει, «την ερχόμενη χρονιά θα ξεκινήσουμε άμεσα τη δράση μας και πιο οργανωμένα και δεν θα αφήσουμε κανέναν παραπονεμένο!».

Ο ΤΟΒ μαζί με τον σύνδεσμο ιδιοκτητών ταξί Βέροιας έχουν χαράξει δυο τουριστικές διαδρομές χαμηλού κόστους μέσα στις ανθισμένες ροδακινιές, με στάση 15 λεπτών, ώστε οι επισκέπτες να μπορούν να θαυμάσουν τα δέντρα από κοντά, να φωτογραφηθούν και να βιώσουν τη μαγεία του ροζ κάμπου. Η πρώτη διαδρομή ξεκινά από το κέντρο της Βέροιας και φτάνει έως το χωριό Μέση, με κόστος 10 ευρώ. Η δεύτερη διαδρομή ξεκινά και πάλι από το κέντρο της Βέροιας και με κατεύθυνση προς το χωριό Μέση, συνεχίζει ο οδηγός προς την Κουλούρα κι από εκεί προς το χωριό Άμμος. Το κόστος αυτής της διαδρομής ανέρχεται στα 20 ευρώ. Ωστόσο, θα πρέπει κανείς να περιμένει ώσπου να ανθίσουν και πάλι οι ροδακινιές για ν’ απολαύσει τις δυο αυτές διαδρομές καθισμένος/η αναπαυτικά στο ταξί κι αφήνοντας το βλέμμα του να χαθεί στο εκπληκτικό τοπίο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι και τα άτομα με αναπηρία θα έχουν τη δυνατότητα να κάνουν χρήση αυτής της υπηρεσίας αφού ο συνεταιρισμός ιδιοκτητών ταξί Βέροιας διαθέτει το κατάλληλο όχημα για να εξυπηρετήσει.

Ελ. Αλ.

 

Η μοναδικότητα του Πάσχα στην Κέρκυρα

Ορθόδοξοι, Ρωμαιοκαθολικοί και Προτεστάντες, εορτάζουν πάντα τη Μ. Εβδομάδα και το Πάσχα χρονικά μαζί από το 1583. Οι εκκλησιαστικές εκδηλώσεις, «βγαίνουν και έξω από τους Ναούς», δημιουργώντας μία βιωματική ατμόσφαιρα για τον καθένα με πολλούς συμβολισμούς. Τα πολιτιστικά δρώμενα, έχουν τη δική τους θέση στο κατανυκτικό και συνάμα εορταστικό γίγνεσθαι του τόπου. Αυτή είναι και η μοναδικότητα της κορυφαίας εορτής της Χριστιανοσύνης στην Κέρκυρα.

Τη δική του θεώρηση καταθέτει ο Δημήτρης Μεταλληνός, δρ Ιστορίας- Διδάσκων στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο και πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Κέρκυρας.

«Η Μεγάλη Εβδομάδα αποτελεί το κεντρικό σημείο ολόκληρου του Χριστιανικού Κόσμου. Όχι μόνον των Ορθοδόξων, αλλά και των Ρωμαιοκαθολικών και των Προτεσταντών. Στο νησί, το Πάσχα ανάλογα με τη χριστιανική ομολογία που επιλέγει ο κάθε πιστός, έχει συγκεκριμένα δρώμενα. Βέβαια, το πιο πλούσιο τυπικό, το διαθέτει η Ορθόδοξη Εκκλησία, που είναι και η αρχαιότερη ιστορικά. Μπορεί στον υπόλοιπο χριστιανικό κόσμο οι Χριστιανοί να εορτάζουν εφέτος μια εβδομάδα νωρίτερα, όμως στην Κέρκυρα εορτάζουμε μαζί, αφού έτσι θεσμοθετήθηκε επί Ενετοκρατίας».

Ο κ. Μεταλληνός αναπτύσσει την ιδιαίτερη διάσταση και τα μηνύματα που εκπέμπουν οι εορταστικές εκδηλώσεις στην Κέρκυρα. «Τόσο στην πόλη, όσο και στα χωριά, καταγράφεται μία συγκινητική “έξοδος” των δρώμενων από τους ιερούς ναούς, στο ευρύ κοινό. Έτσι λοιπόν, εάν κάποιος στην υπόλοιπη Ελλάδα συνηθίζει “για το καλό” να προσέρχεται στην Εκκλησία τη νύχτα της Αναστάσεως για το “Χριστός Ανέστη” και τα πυροτεχνήματα, προκειμένου να αποχωρήσει στη συνέχεια, στην Κέρκυρα από το Σάββατο του Λαζάρου μέχρι και το Πάσχα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει μια σειρά από εκκλησιαστικές, αλλά και πολιτιστικές εκδηλώσεις και εκτός του ναού. Εξάλλου ολόκληρο το Μεγαλοβδόμαδο παράλληλα με τα εκκλησιαστικά δρώμενα, πραγματοποιούνται πολλές εκδηλώσεις από τα δεκάδες πολιτιστικά σωματεία που δραστηριοποιούνται στην Κέρκυρα. Συγκεκριμένα, γίνονται συναυλίες των σημαντικότερων Φιλαρμονικών και Χορωδιών κατά τις πρώτες ημέρες του Μεγαλοβδόμαδου. Τη Μ. Πέμπτη η περιφορά του, ενώ τη Μ. Παρασκευή οι περιφορές των Επιταφίων, όπου ο ένας διαδέχεται ή συναντά τον άλλο, δημιουργούν μια ατμόσφαιρα χαρμολύπης».

«Τιμούμε τον νεκρό Ιησού, γνωρίζοντας ότι μετά από τρεις ημέρες ακολουθεί η Ανάστασή Του», σημειώνει ο κ. Μεταλληνός και συνεχίζει: «Συγκινητική η περιφορά του Επιταφίου του ναού του Αγίου Σπυρίδωνα το Μ. Σάββατο το πρωί, αλλά και η λιτάνευση του εδώ και 1.700 έτη του άφθαρτου και θαυματουργού σκηνώματός του, όπου ο Άγιος λιτανεύεται σε θέση Επισκόπου. Η Τάξη αυτή, μας υπενθυμίζει ότι μπορεί η Κέρκυρα επί δυτικών κυριαρχιών να μη διέθετε Ορθόδοξο Επίσκοπο, για 532 χρόνια, διέθετε όμως τον μόνιμο Επίσκοπο και Πνευματικό Προστάτη της».

Τοπικά έθιμα συμπληρώνουν τα δρώμενα. Οι «μπότηδες», έθιμο που έλκει τις ρίζες του στην αρχαιότητα και αποκτά χριστιανικό συμβολισμό από το σχετικό αγιογραφικό χωρίο «…ίνα συντρίψω αυτούς ως σκεύη κεράμεως…». Ωστόσο, δεν σημαίνει πως ο Χριστός είναι εκδικητικός ή τιμωρός. Ο Αναστάς Χριστός ως Αυτοφωτία και Πηγή του Ακτίστου Φωτός, διαλύει όλα τα κοσμικά σκοτάδια, ως «φώτα ολόφωτα» κατά τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη. Το μήνυμα «της αγάπης προς την πλησίον», εκπέμπεται με το έθιμο της «Μαστέλας». Πρόκειται, για ένα μεγάλο ξύλινο βαρέλι γεμάτο με νερό, όπου οι πιστοί καθ’ όλη τη Μ. Εβδομάδα ρίχνουν κέρματα. Με την πρώτη Ανάσταση, όπως άλλοτε έκαναν οι αχθοφόροι, όποιος βουτήξει πρώτος στο βαρέλι λαμβάνει και τα κέρματα. Στα ζαχαροπλαστεία και τους φούρνους όλοι φτιάχνουν, ένα ιδιαίτερο τσουρέκι με ένα κόκκινο αυγό να το διακοσμεί, που προέρχεται από την Ενετοκρατία, την «κολομπίνα»,που στα ιταλικά σημαίνει περιστέρι. Ένα γλύκισμα που έχει τον δικό του συμβολισμό, υπενθυμίζοντας ότι πλησιάζει η Ανάσταση.

«Υπάρχουν συνάνθρωποί μας που μπορεί να μην εισέρχονται στην Εκκλησία, αλλά κατορθώνουν να ψηλαφίσουν τα μηνύματα της Μ. Εβδομάδας είτε εικονικά και εικαστικά, είτε ηχητικά και ακουστικά λόγω των μουσικών δρώμενων, είτε ακόμη και εκφραστικά ως ποίηση ή λογοτεχνία, μέσα από εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται μέχρι την Μ. Τετάρτη το βράδυ» επισημαίνει ο Δημήτρης Μεταλληνός.

Μ. Τζώρα

Προστατευόμενο Τοπίο θα γίνει το Φαράγγι της Νέδας

Οι χερσαίες και υδάτινες εκτάσεις του φαραγγιού της Νέδας, στις περιφερειακές ενότητες Μεσσηνίας και Ηλείας, χαρακτηρίζονται ως Προστατευόμενα Τοπία και Προστατευόμενοι Φυσικοί Σχηματισμοί, με σχετική απόφαση της γενικής διεύθυνσης Περιβαλλοντικής Πολιτικής του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Όπως έγινε γνωστό, στη συνέχεια πρόκειται να υπογραφεί υπουργική Απόφαση του υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργου Αμυρά, που θα θέτει τους όρους προστασίας στην περιοχή, η οποία περιλαμβάνει τμήμα του φαραγγιού, το σπήλαιο Στόμιο, τους καταρράκτες του ποταμού της Νέδας και βρίσκεται ανάμεσα στους οικισμούς Στόμιο και Φιγαλεία του Δήμου Ζαχάρως και Πλατάνια του Δήμου Τριφυλίας. Η αναγκαιότητα της προστασίας της περιοχής τεκμηριώθηκε επιστημονικά με μελέτη του Οργανισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ).

Όπως δήλωσε ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Αμυράς: «Το φαράγγι της Νέδας είναι ένα πανέμορφο, αλλά και ευαίσθητο φυσικό οικοσύστημα της πελοποννησιακής υπαίθρου. Έπρεπε από καιρό να είχε ενταχθεί σε καθεστώς προστασίας. Αρχίζουμε με περιβαλλοντική αποκατάσταση χώρων που επηρεάζουν τη γεωμορφολογία του φαραγγιού, απομακρύνουμε τα σκουπίδια και ρίχνουμε το βάρος μας στην αειφορική διαχείριση του οικοσυστήματος».

Αποφυλακίζεται η Εύα Καϊλή με «βραχιολάκι»

Την αποφυλάκιση της Εύας Καϊλή με ηλεκτρονικό «βραχιολάκι» παρακολούθησης, διέταξε ο ανακριτής Μισέλ Κλεζ, σύμφωνα με όσα δήλωσε ο δικηγόρος της, Σβεν Μέρι.

Ο δικηγόρος της κ. Καϊλή, Μιχάλης Δημητρακόπουλος, δήλωσε τα εξής: «Η Εύα Καϊλή βγαίνει από τη φυλακή με ψηλά το κεφάλι και με αξιοπρέπεια, δεν ομολόγησε αδικήματα που δεν έχει διαπράξει, θα αγωνιστεί για την αθωότητά της μέχρι τέλους».

Η Εύα Καϊλή κατηγορείται για δωροδοκία από κράτος του Περσικού Κόλπου μετά από έρευνα της Ομοσπονδιακής Δικαστικής Αστυνομίας που υποπτευόνταν εδώ και αρκετούς μήνες ότι χώρα του Περσικού Κόλπου προσπαθεί να επηρεάσει την οικονομική και πολιτική λήψη αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Η Καϊλή ήταν στην ομάδα της Προοδευτικής Συμμαχίας Σοσιαλιστών και Δημοκρατών (S&D) και την περασμένη χρονιά τέλεσε αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Στις αρμοδιότητές της περιλαμβάνονταν οι σχέσεις με τη Μέση Ανατολή και εργαζόταν για τον Ιταλό ευρωβουλευτή Πιερ Αντόνιο Παντσέρι, φερόμενου ως εγκεφάλου της υπόθεσης Qatargate, ο οποίος κατηγορήθηκε για συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση ως επικεφαλής για ξέπλυμα βρώμικου χρήματος και ενεργητική και παθητική διαφθορά.

Ο Παντσέρι συνελήφθη στις 9 Δεκεμβρίου 2022 και είναι προφυλακισμένος στις φυλακές του Σεν Ζιλ στο Βέλγιο, περίπου τέσσερις μήνες. Στις 6 Απριλίου η βελγική δικαιοσύνη αποφάσισε να αποφυλακιστεί με ηλεκτρονικό βραχιολάκι.

Τα ιδιαίτερα πασχαλινά έθιμα των Ελλήνων της Αζοφικής

“Ελπίζαμε ότι  το φετινό Πάσχα θα είμαστε ήδη στις εστίες μας στην Μαριούπολη, αλλά δυστυχώς ο πόλεμος δεν τελειώνει και μας καθηλώνει για ακόμη μια χρόνια στην Ελλάδα”, λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η  Νάντια Τσαπνή, πρόεδρος του Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού της Μαριούπολης «Μαιώτιδα», που βρίσκεται  εδώ και  σχεδόν ένα  χρόνο στη Θεσσαλονίκη μαζί με άλλους Ουκρανούς πρόσφυγες.

Με χαρά αλλά και λύπη, οι Έλληνες από την Ουκρανία  ετοιμάζονται να  γιορτάσουν το Πάσχα με τις δικές τους παραδόσεις αιώνων. “Όλοι τους θυμούνται  με νοσταλγία το ειρηνικό Πάσχα των προηγούμενων ετών, ενώ φέτος, όπως και πέρυσι,  προσπαθούν ν’ αναβιώσουν  κάποια από τα έθιμα τους, όπως το ζύμωμα του “ψαθυριού”, του παραδοσιακού πασχαλιάτικου ψωμιού σε σχήμα σταυρού.

Pin on Sweets of ~ The Ukraine
(londonfare.wordpress.com)

 

“Ήταν ξεχασμένη τόσο η συνταγή όσο και το έθιμο και την επαναφέραμε πριν από χρόνια”, εξηγεί η ιστορικός PhD Μαργαρίτα Αρατζιώνη (Margaryta Aradzhyoni), ερευνήτρια του Ινστιτούτου Ανατολικών Σπουδών της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών της Ουκρανίας, που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη ως πρόσφυγας και  παρουσιάζει  τον πολιτισμό των Ελλήνων της Μαριούπολης ως έναν μοναδικό πολιτισμό της ιστορικής ελληνικής Διασποράς της περιοχής της Μαύρης Θάλασσας, μέσα από σειρά διαλέξεων που οργανώνει  τακτικά.

Στις 6 Απριλίου, στα γραφεία του Συλλόγου Ελλήνων Ουκρανίας στην Ελλάδα, στη Θεσσαλονίκη, προσέφερε στους συμπατριώτες της  μια επίδειξη  παρασκευής του πασχαλινού  τσουρεκιού «ψαφίρ» και του ψωμιού «αρτού».

‘”Είναι ένα τελετουργικό ψωμί του πασχαλινού κύκλου,  που έψηναν οι Έλληνες τη Μεγάλη Πέμπτη στα  ελληνικά χωριά της περιοχής της Μαριούπολης”, λέει η κ. Αραντζιώνη στο ΑΠΕ- ΜΠΕ.

“Το  ψαφίρ  είναι  ειδικό γλυκό ζυμαρικό (τσουρέκι) με πλέξιμο που θυμίζει το ακάνθινο στεφάνι του Ιησού Χρίστου. Υπήρχε και ένα άλλο ψωμί  που το λέμε αρτού (από το ‘άρτος’), με πέντε  κόκκινα αυγά μέσα,  ψημένα με τη ζύμη, που το κόβουν τη δεύτερη μέρα του Πάσχα, μνημονεύοντας τους νεκρούς”, συνεχίζει.

“Τα πασχαλινά τσουρέκια τα ψήναμε τη Μεγάλη Τετάρτη, ενώ τη Μεγάλη Πέμπτη βάφαμε τα αβγά. Η γιαγιά μας κρατούσε  αυστηρά τη νηστεία και δεν μας άφηνε να αγγίξουμε τα τσουρέκια και τα αβγά μέχρι την Κυριακή της Ανάστασης», θυμάται η Νίνα  Πασκάλ, πρόεδρος του Ελληνικού Συλλόγου του Κίεβου “ Ενότητα”, η οποία  βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη από τότε που ξεκίνησε ο πόλεμος στην Ουκρανία.

(από αριστερά) Μαργαρίτα Αραντζιώνη, Νάντια Τσαπνή και Νίνα Πασκάλ (φωτογραφία ΑΠΕ-ΜΠΕ/Σ. Προκοπίδου)

 

“Οι Έλληνες της Ουκρανίας  ψήνουν  το αρτού  μετά το Πάσχα  στη μνήμη των νεκρών και για τη γονιμότατα των ανθρώπων, των χωραφιών και των ζώων”, εξηγεί η Μαργαρίτα Αραντζιώνη, προσθέτοντας:  “Το τρίτο ψωμί που παρουσιάσαμε είναι  ένα ψωμί σε σχήμα ποντικιού, το οποίο οι Έλληνες της Αζοφικής ψήνουμε  είκοσι πέντε ημέρες μετά το Πάσχα για την γιορτή “Ποντικίστρια”, που έχει σχέση με τη γεωργική παράδοση που υπήρχε στον πολιτισμό των Ελλήνων της Μαριούπολης για την προστασία των χωραφιών από τα ποντίκια και τα διάφορα έντομα που έβλαπταν τα νεαρά βλαστάρια.

Στην τελετή έπαιρναν μέρος μόνο γυναίκες και μικρά παιδιά. Πήγαιναν στα χωράφια, έριχναν μικρά κομματάκια  ψωμιού “ποντίκι” και  “τάιζαν” τα πραγματικά ποντίκια για να μην βλάπτουν τα χωράφια. Αν για μεγάλο χρονικό διάστημα δεν έριχνε βροχή, πάλι έψηναν “ποντίκια” και έκαναν ειδική παράκληση στον Θεό να φέρει τη βροχή,” εξήγησε η κ. Αρατζιώνη, μιλώντας για τις παραδόσεις που συμπλέκονται με θρησκευτικές τελετουργίες των Ελλήνων της Αζοφικής με ρίζες στα αρχαία χρόνια. Το master class που παρουσίασε η ίδια είναι αποτέλεσμα δικής επιτόπιας έρευνας στα ελληνικά χωριά, από το 1992 έως 1995. Επίσης κάποιο φωτογραφικό υλικό που χρησιμοποίησε στη διάλεξη της προέρχεται από το Μουσείο Τοπικής Ιστορίας Μαριούπολης. “Το μουσείο κάηκε πέρυσι στη διάρκεια  των βομβαρδισμών, ευτυχώς πρόλαβα να σκανάρω αυτές τις φωτογραφίες, που ανήκουν στο Πάσχα των Ελλήνων της Αζοφικής του  1927” .

Στο master class  έγινε σύγκριση με την ελληνική παράδοση στα πασχαλινά τσουρέκια της σημερινής Ελλάδας. “Απέδειξα ότι, αν και έχουμε πολλά κοινά,  οι Έλληνες της Αζοφικής  ή της Μαριούπολης, όπως λέμε, είμαστε μια ξεχωριστή ειδική ιστορική ελληνική διασπορά, με ιδιαιτερότητες που μας ξεχωρίζουν από τους Έλληνες του Πόντου και της Θράκης”, είπε η Μαργαρίτα  Αρατζιώνη.

 

Σοφία Προκοπίδου, ΑΠΕ-ΜΠΕ

Λεπτομέρειες στη συνδρομητική σελίδα του ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Qatargate: Βγαίνει από τη φυλακή υπό ηλεκτρονική επιτήρηση ο Μ.Ταραμπέλλα

Υπό ηλεκτρονική επιτήρηση βγαίνει από τη φυλακή ο ευρωβουλευτής Μαρκ Ταραμπέλλα ο οποίος είναι προφυλακισμένος από τον Φεβρουάριο για εμπλοκή στην υπόθεση διαφθοράς στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

«Μόλις μάθαμε με ανακούφιση την επικείμενη απελευθέρωση του Μαρκ Ταραμπέλλα» αναφέρει η ανακοίνωση της πλευράς του ευρωβουλευτή προσθέτοντας ότι παραμένει στη διάθεση των αρχών εάν χρειαστούν επιπλέον πληροφορίες. Παράλληλα, επισημαίνεται από την πλευρά του ότι «ισχυριζόταν πάντα ότι είναι αθώος», καθώς και ότι «δεν είχε λάβει ποτέ χρήματα ή δώρα σε αντάλλαγμα για τις απόψεις του».

Από την πλευρά του, ο συνήγορος της Εύας Καϊλή, Μιχάλης Δημητρακόπουλος, εκτιμά ότι η απόφαση για να βγει υπό ηλεκτρονική επιτήρηση ο Μαρκ Ταραμπέλλα μπορεί να διαδραματίσει ρόλο και όσον αφορά στην απόφαση για την Ελληνίδα ευρωβουλευτή η ακρόαση της οποίας θα λάβει χώρα την Μεγάλη Πέμπτη 13 Απριλίου.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε μας στο Telegram @epochtimesgreece
Ακολουθήστε μας στο Facebook @epochtimesgreece
Ακολουθήστε μας στο Twitter @epochtimesgreece

Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης για έξι μήνες η Ιταλία

Για να μπορέσουν να διαχειριστούν πιο αποτελεσματικά τη συνεχώς αυξανόμενη προσέλευση προσφύγων και μεταναστών στη χώρα, αποφάσισε η ιταλική κυβέρνηση, κατά τη χθεσινή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, να κηρύξει κατάσταση έκτακτης ανάγκης, διάρκειας έξι μηνών.

Παράλληλα, διατέθηκαν πέντε εκατομμύρια ευρώ για την αντιμετώπιση του ζητήματος. «Κάναμε όλοι μας δεκτή την πρόταση του υπουργού Εσωτερικών, Ματέο Πιαντεντόζι, με την επίγνωση ότι πρόκειται για ένα σοβαρό φαινόμενο, το οποίο παρουσιάζει τεράστια αύξηση, ακόμη και κατά 300%», δήλωσε ο Ιταλός υπουργός αρμόδιος για την Πολιτική Προστασία και τη θάλασσα, Νέλο Μουζουμέτσι.

Όπως γράφει ο ιταλικός Τύπος, με την κατάσταση έκτακτης ανάγκης θα μειωθούν οι διάφορες γραφειοκρατικές διαδικασίες, με ιδιαίτερη αναφορά στα κέντρα παραμονής των μεταναστών και προσφύγων, αλλά και σε επιτάχυνση των διαδικασιών ταυτοποίησης, και επαναπατρισμού.

Παράλληλα, όπως έκαναν γνωστό πηγές της κυβέρνησης Μελόνι, πρόκειται να υπάρξει ουσιαστική συμμετοχή σε διάφορες πρωτοβουλίες της Πολιτικής Προστασίας και του Ιταλικού Ερυθρού Σταυρού.

(πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Περαιτέρω έρευνες γύρω από τους καταστροφικούς σεισμούς σε Τουρκία-Συρία

Αναζητώντας τα αίτια της πρόσφατης μεγάλης σεισμικής δραστηριότητας και καταστροφής στην Τουρκία, ο πρόεδρος του ΟΑΣΠ, καθηγητής Ευθύμης Λέκκας, ο αναπλ. καθηγητής Εμμανουήλ Βασιλάκης και ο Δρ Σπυρίδων Μαυρούλης από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών οργανώνουν μια νέα επιστημονική αποστολή στην περιοχή.

Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, για πρώτη φορά εντοπίστηκε σε δυσπρόσιτη περιοχή στο Elbistan μία από τις πιο μεγάλες παγκοσμίως εμφανίσεις του ενός εκ των δύο ρηγμάτων που έδωσαν τους σεισμούς 7.9 και 7.7 Ρίχτερ. Η ρηξιγενής επιφάνεια που αποκαλύφθηκε έχει μετατόπιση πάνω από 5 m. και αντί να βρίσκεται σε τεκτονικές τάφρους ή και βυθίσματα, εντοπίστηκε στην κορυφογραμμή μίας οροσειράς διαμορφώνοντας καθοριστικά το ανάγλυφο και μεταβάλλοντας την εικόνα της γήινης επιφάνειας, προκαλώντας μεγάλες κατολισθήσεις, μετατοπίζοντας τη ροή των ποταμών και καταστρέφοντας μεγάλες οικιστικές μονάδες, οι οποίες σε καμία περίπτωση δε θα μπορούσαν να ανταπεξέλθουν σε τέτοιου βαθμού παραμόρφωση.

Επίσης, νότια της Μαλάτιας, στην πόλη Gölbaşı, στην απόληξη του μεγάλου ρήγματος των 300 χλμ., ένας συνδυασμός συν-σεισμικών διαρρήξεων προκάλεσε έντονη παραμόρφωση στην επιφάνεια του εδάφους, καταβύθιση σε ένα τμήμα της πόλης και εντονότατη ρευστοποίηση των γεωλογικών σχηματισμών θεμελίωσης των κατασκευών.

Η πόλη Gölbaşı βρίσκεται στην απόληξη του μεγάλου ρήγματος των 300 χλμ., νότια της Μαλάτιας. (πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ)

 

Αποτέλεσμα του συνδυασμού των ανωτέρω ήταν οι μεγάλες και ιδιότυπες καταστροφές στα κτίρια, με αυτά να καταρρέουν, να αποκλίνουν από την κατακόρυφο και να δημιουργούν νέες ζημιές, ενώ το σιδηροδρομικό δίκτυο παρουσίασε εντονότατες παραμορφώσεις.

Όπως τονίζεται από τους ερευνητές, οι οποίοι θα συνεχίσουν την έρευνα στην περιοχή Τουρκίας – Συρίας για όλη την επόμενη εβδομάδα, ο αντισεισμικός σχεδιασμός με βάση τις νέες εξελίξεις, επιβάλει σε επίπεδο πρόληψης ειδικές μικροζωνικές μελέτες, οι οποίες θα βασίζονται στα τελευταία δεδομένα.

(πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ)